La urgència de crear més places MIR i evitar especialitats buides marquen la trobada entre la ministra i el Conseller de Sanitat

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha confirmat que n’hi haurà una convocatòria extraordinària de places per Metge Intern Resident (MIR) si en l’actual procés ordinari d’adjudicació, que conclou este divendres, queden vacants. Una cosa que s’ha confirmat esta vesprada en finalitzar l’adjudicació, com ja comparteixen alguns Professionals pendents del procés.

Estes declaracions de nova convocatòria la realitzava a València, juntament amb Conseller de Sanitat Marciano Gómez qui també ha abordat este tema amb la responsable estatal, aprofitant a més per a reclamar “més places”. Una contradicció aparent que té molt a veure amb les condicions associades a determinades especialitats. Com a exemple, i segons apunten professionals de les consultes, Atenció Primària, és una en què s’augura que quedaran buits sense cobrir, en opinió de SoVaMfic (la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària).

Així, el calendari ha volgut que siga precisament el dia que finalitza el procés d’assignació de places, quan es troben el responsable autonòmic i l’estatal, amb l’actualitat marcada per esta insuficiència crònica de professionals mèdics que té la Sanitat Valenciana i la de la resta de comunitats.

De fet, Marciano Gómez, li ha traslladat “la necessitat de posar en marxa els mecanismes necessaris per a pal·liar la manca de professionals al sistema sanitari“. Una aparent bona voluntat, tant per part de la Conselleria com del Ministeri de Sanitat, per dur a terme solucions conjuntes, en què han coincidit.

Durant la reunió també s’ha abordat la necessitat d‘incrementar les places MIR i el problema que existeix actualment amb les places de difícil cobertura a determinats departaments de salut. En este sentit, Marciano Gómez no ha deixat passar l’oportunitat per retraure subtilment al govern de l’Estat que “en múltiples ocasions, des de la Comunitat Valenciana n’hem sol·licitat una ampliació del nombre de residents i un increment de les places de formació sanitària especialitzada”.

Vacants MIR que ningú vol escollir

Pel que fa a les actuals places, la ministra ha recordat que en el procés ordinari es preveu assignar les 8.772 places per a Metge Intern Resident (MIR) a tot Espanya.

Pel que fa a l’augment de les places MIR, el Consosller ha insistit que es tracta d’una decisió que ha de prendre el Ministeri, però que requereix la col·laboració de les comunitats autònomes en fer-se càrrec de la formació dels residents i del pressupost. Sobre això, el conseller de Sanitat ha destacat que la Comunitat Valenciana «està per la tasca d’augmentar les places de formació especialitzada, per la qual cosa es posaran en marxa les mesures que calguen».

Actualment, esta mesura resulta imprescindible, ja que el sistema de salut ha de fer front a problemes de jubilació de professionals, a més d’un nivell d’exigència i de qualitat més gran, “per la qual cosa necessitem formar un nombre més gran de professionals per reforçar l’atenció sanitària, sobretot en àrees com l’Atenció Primària o la Salut Mental”, ha indicat Gómez.

Gestió transparent de les llistes d’espera quirúrgiques i canvis de criteri

D’altra banda, encara que sense oblidar que són les mancances estructurals de base, tant en infraestructures com en recursos humans, la ministra de Sanitat, ha apostat per una nova gestió de les llistes d’espera quirúrgiques que “tireu llum” de “què és el que està passant realment” i assegure amb “transparència” la “traçabilitat” del pacient durant tot el procés, des que té la malaltia fins que és intervingut.

García, en declaracions als mitjans després de visitar l’Hospital Clínic de València, ha criticat que les llistes d’espera s’han convertit en una «espècie de competició» entre les comunitats autònomes quan el 2024 «tenim moltíssimes eines» per conéixer la situació real.

En este sentit, ha destacat que a l’últim Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) es va arribar a un acord amb les CCAA per impulsar un grup de treball per poder fer un bon diagnòstic i canviar la legislació perquè l’actual de l’any 2003 s’ha quedat obsoleta.

Així, ha apuntat que “un dels problemes” que hi ha és que les llistes d’espera són «un calaix de sastre on necessitem posar llum» perquè totes les comunitats «parlen del mateix» i tinguen «la mateixa manera de gestionar-les», ja que actualment “no sabem què està passant amb els pacients oncològics, que sí que tenen una via preferent, o què està passant amb una sèrie de patologies que no estan incloses en este Reial decret de 2003 com la salut mental”.

Per això, ha destacat que «l’acord i consens» que existeix entre comunitats de «començar a revisar com a mínim els criteris de llista d’espera» i sobre això ha defensat una nova eina de gestió.

En este sentit, ha apuntat que “no és el mateix esperar molt de temps per a ser operat per un galindó, que per a una reconstrucció mamària o una cirurgia que pot tindre conseqüències en la cronificació de la teua patologia”.

«Tots estos indicadors i criteris són els que ens posarem a treballar entre tots per poder donar llum més a la part qualitativa que a la part quantitativa que és massa grollera a dia de hui», ha apuntat.

En este sentit, ha lamentat que «tenim una mesura molt grollera de les llistes dʻespera, que s`ha convertit en gairebé de competició entre les comunitats per moltes causes, i entre altres, la pandèmia». Així, ha constatat que, més enllà dels plans de xoc, existeix “un problema estructural a tot arreu”.

Últimes notícies

Investigat per falsificar certificats de descontaminació en 500 cotxes afectats per la DANA

Un home ha passat a disposició judicial acusat de falsedat documental en prop de 500 vehicles afectats per la DANA, localitzats en una parcel·la de Villamuriel de Cerrato amb certificats de descontaminació presumptament falsos.

Un fals gestor bancari de 19 anys enganya un client i li furta 30.000 euros a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un jove de 19 anys acusat de suplantar un gestor bancari i sostraure 30.000 euros d’un client després d’una telefonada sobre una falsa transferència irregular.

Municipis afectats per la dana i ConELA reben la Creu d’Or per la solidaritat social

El Ministeri de Drets Socials ha concedit la Creu d'Or de l'Orde Civil de la Solidaritat Social als municipis afectats per la dana, a la junta directiva de ConELA, a Cermi Mujeres, a la Fundació Gomaespuma i, a títol pòstum, a Óscar Moral, per la seua tasca en defensa del benestar i la cohesió social.

Pérez Llorca explicarà en Les Corts la situació de la Comunitat i els acords dels Pressupostos de 2026

Juanfran Pérez Llorca ha d’afrontar esta setmana en Les Corts una sessió de control clau on explicarà la situació política, econòmica i social de la Comunitat Valenciana i el compliment dels acords del Pressupost de 2026.

El dispositiu de prevenció i extinció d’incendis de la Generalitat compta amb 1.700 efectius

724 professionals formen part de l’equip per a la província de València, 470 per a Castelló i 434 per a Alacant, a més d’altres 65 que operen en el conjunt de la Comunitat Valenciana.

Tres detinguts per una estafa massiva amb SMS falsos de bancs a València i altres províncies

Tres hòmens de 24 a 28 anys han sigut detinguts a Torrevieja per integrar, presumptament, un grup que enviava SMS falsos de bancs i telefonava a les víctimes per obtindre les seues claus i estafar-les, amb afectats a València i altres set províncies.

Enganyen una comunitat de veïns amb una falsa retirada d’amiant i estafen 12.500 euros

Un administrador de finques i el gerent d’una constructora han sigut detinguts per organitzar una retirada il·legal d’amiant en una finca de València, enganyar la comunitat de propietaris i estafar 12.500 euros.

Un matrimoni s’enfronta a 3 anys de presó per tindre quasi tota la plantilla sense alta en la Seguretat Social

Un matrimoni que dirigia una empresa de neteja a Alacant s’enfronta a tres anys de presó per tindre 24 dels 27 empleats sense alta en la Seguretat Social, fet que suposa el 88% de la plantilla.