9.1 C
València
Dimarts, 16 desembre, 2025

La urgència de crear més places MIR i evitar especialitats buides marquen la trobada entre la ministra i el Conseller de Sanitat

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha confirmat que n’hi haurà una convocatòria extraordinària de places per Metge Intern Resident (MIR) si en l’actual procés ordinari d’adjudicació, que conclou este divendres, queden vacants. Una cosa que s’ha confirmat esta vesprada en finalitzar l’adjudicació, com ja comparteixen alguns Professionals pendents del procés.

Estes declaracions de nova convocatòria la realitzava a València, juntament amb Conseller de Sanitat Marciano Gómez qui també ha abordat este tema amb la responsable estatal, aprofitant a més per a reclamar “més places”. Una contradicció aparent que té molt a veure amb les condicions associades a determinades especialitats. Com a exemple, i segons apunten professionals de les consultes, Atenció Primària, és una en què s’augura que quedaran buits sense cobrir, en opinió de SoVaMfic (la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària).

Així, el calendari ha volgut que siga precisament el dia que finalitza el procés d’assignació de places, quan es troben el responsable autonòmic i l’estatal, amb l’actualitat marcada per esta insuficiència crònica de professionals mèdics que té la Sanitat Valenciana i la de la resta de comunitats.

De fet, Marciano Gómez, li ha traslladat “la necessitat de posar en marxa els mecanismes necessaris per a pal·liar la manca de professionals al sistema sanitari“. Una aparent bona voluntat, tant per part de la Conselleria com del Ministeri de Sanitat, per dur a terme solucions conjuntes, en què han coincidit.

Durant la reunió també s’ha abordat la necessitat d‘incrementar les places MIR i el problema que existeix actualment amb les places de difícil cobertura a determinats departaments de salut. En este sentit, Marciano Gómez no ha deixat passar l’oportunitat per retraure subtilment al govern de l’Estat que “en múltiples ocasions, des de la Comunitat Valenciana n’hem sol·licitat una ampliació del nombre de residents i un increment de les places de formació sanitària especialitzada”.

Vacants MIR que ningú vol escollir

Pel que fa a les actuals places, la ministra ha recordat que en el procés ordinari es preveu assignar les 8.772 places per a Metge Intern Resident (MIR) a tot Espanya.

Pel que fa a l’augment de les places MIR, el Consosller ha insistit que es tracta d’una decisió que ha de prendre el Ministeri, però que requereix la col·laboració de les comunitats autònomes en fer-se càrrec de la formació dels residents i del pressupost. Sobre això, el conseller de Sanitat ha destacat que la Comunitat Valenciana “està per la tasca d’augmentar les places de formació especialitzada, per la qual cosa es posaran en marxa les mesures que calguen”.

Actualment, esta mesura resulta imprescindible, ja que el sistema de salut ha de fer front a problemes de jubilació de professionals, a més d’un nivell d’exigència i de qualitat més gran, “per la qual cosa necessitem formar un nombre més gran de professionals per reforçar l’atenció sanitària, sobretot en àrees com l’Atenció Primària o la Salut Mental”, ha indicat Gómez.

Gestió transparent de les llistes d’espera quirúrgiques i canvis de criteri

D’altra banda, encara que sense oblidar que són les mancances estructurals de base, tant en infraestructures com en recursos humans, la ministra de Sanitat, ha apostat per una nova gestió de les llistes d’espera quirúrgiques que “tireu llum” de “què és el que està passant realment” i assegure amb “transparència” la “traçabilitat” del pacient durant tot el procés, des que té la malaltia fins que és intervingut.

García, en declaracions als mitjans després de visitar l’Hospital Clínic de València, ha criticat que les llistes d’espera s’han convertit en una “espècie de competició” entre les comunitats autònomes quan el 2024 “tenim moltíssimes eines” per conéixer la situació real.

En este sentit, ha destacat que a l’últim Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) es va arribar a un acord amb les CCAA per impulsar un grup de treball per poder fer un bon diagnòstic i canviar la legislació perquè l’actual de l’any 2003 s’ha quedat obsoleta.

Així, ha apuntat que “un dels problemes” que hi ha és que les llistes d’espera són “un calaix de sastre on necessitem posar llum” perquè totes les comunitats “parlen del mateix” i tinguen “la mateixa manera de gestionar-les”, ja que actualment “no sabem què està passant amb els pacients oncològics, que sí que tenen una via preferent, o què està passant amb una sèrie de patologies que no estan incloses en este Reial decret de 2003 com la salut mental”.

Per això, ha destacat que “l’acord i consens” que existeix entre comunitats de “començar a revisar com a mínim els criteris de llista d’espera” i sobre això ha defensat una nova eina de gestió.

En este sentit, ha apuntat que “no és el mateix esperar molt de temps per a ser operat per un galindó, que per a una reconstrucció mamària o una cirurgia que pot tindre conseqüències en la cronificació de la teua patologia”.

“Tots estos indicadors i criteris són els que ens posarem a treballar entre tots per poder donar llum més a la part qualitativa que a la part quantitativa que és massa grollera a dia de hui”, ha apuntat.

En este sentit, ha lamentat que “tenim una mesura molt grollera de les llistes dʻespera, que s`ha convertit en gairebé de competició entre les comunitats per moltes causes, i entre altres, la pandèmia”. Així, ha constatat que, més enllà dels plans de xoc, existeix “un problema estructural a tot arreu”.

Últimes notícies

El Vila-real aprova els seus comptes i un pressupost rècord de 215 milions d’euros

El club va aprovar els comptes de l'últim curs amb un saldo positiu pròxim als 14 milions i va presentar un pressupost rècord de 215.234.000 euros per a 2025-26.

El València Basket-Casademont Zaragoza ajornat es jugarà el 30 de desembre a les 16h

El dol de la jornada 11 de la Lliga Femenina Endesa entre València Basket i Casademont Zaragoza, ajornat per l'alerta meteorològica, es disputarà el 30 de desembre a les 16h en el Roig Arena. Les entrades servixen per a la nova data, amb reembossament disponible i nova venda des del dimarts.

Pradilla: la clau serà imposar el nostre ritme davant Olympiacos

L'ala-pivot de València Basket, Jaime Pradilla, va assenyalar abans del dol a Grècia que imposar el ritme propi i controlar el rebot serà determinant davant Olympiacos.

L’exsecretari de Presidència de Mazón mostra el seu llistat de crides del dia de la DANA

Cayetano García Ramírez ha exhibit la seua factura telefònica en la comissió del Congrés amb trucades i missatges del dia de la riuada. Diversos grups han qüestionat la gestió i els avisos.

Igualtat eleva a 47 les víctimes de violència masclista en 2025 després de confirmar dos assassinats

Igualtat ha confirmat els assassinats d'una dona a Catarroja i una altra a Riudecanyes, amb el que les víctimes mortals en 2025 ascendixen a 47 i a 1.342 des de 2003.

El Eldense apunta a la sorpresa davant una Reial Societat en crisi

El Eldense rep a la Reial Societat en setzens amb el debut de Jon Ansotegi. El conjunt alacantí confia en la seua fortalesa a casa per a donar la sorpresa.

Sarabia veu a Eibar una oportunitat per a millorar i passar l’eliminatòria de Copa

El tècnic de l'Elx prioritza la Copa, confia a traslladar la seua solidesa com a local a un dol a partit únic a Eibar i perfila un pla amb pressió alta i solidesa arrere.

Corberán veu a un Sporting complet i anticipa un dol intens i exigent

El tècnic del València va destacar la solidesa del Sporting i va preveure un dol d'alta exigència en els setzens de la Copa. Avaluarà l'estat físic per a definir l'onze.