La urgència de crear més places MIR i evitar especialitats buides marquen la trobada entre la ministra i el Conseller de Sanitat

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha confirmat que n’hi haurà una convocatòria extraordinària de places per Metge Intern Resident (MIR) si en l’actual procés ordinari d’adjudicació, que conclou este divendres, queden vacants. Una cosa que s’ha confirmat esta vesprada en finalitzar l’adjudicació, com ja comparteixen alguns Professionals pendents del procés.

Estes declaracions de nova convocatòria la realitzava a València, juntament amb Conseller de Sanitat Marciano Gómez qui també ha abordat este tema amb la responsable estatal, aprofitant a més per a reclamar “més places”. Una contradicció aparent que té molt a veure amb les condicions associades a determinades especialitats. Com a exemple, i segons apunten professionals de les consultes, Atenció Primària, és una en què s’augura que quedaran buits sense cobrir, en opinió de SoVaMfic (la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària).

Així, el calendari ha volgut que siga precisament el dia que finalitza el procés d’assignació de places, quan es troben el responsable autonòmic i l’estatal, amb l’actualitat marcada per esta insuficiència crònica de professionals mèdics que té la Sanitat Valenciana i la de la resta de comunitats.

De fet, Marciano Gómez, li ha traslladat “la necessitat de posar en marxa els mecanismes necessaris per a pal·liar la manca de professionals al sistema sanitari“. Una aparent bona voluntat, tant per part de la Conselleria com del Ministeri de Sanitat, per dur a terme solucions conjuntes, en què han coincidit.

Durant la reunió també s’ha abordat la necessitat d‘incrementar les places MIR i el problema que existeix actualment amb les places de difícil cobertura a determinats departaments de salut. En este sentit, Marciano Gómez no ha deixat passar l’oportunitat per retraure subtilment al govern de l’Estat que “en múltiples ocasions, des de la Comunitat Valenciana n’hem sol·licitat una ampliació del nombre de residents i un increment de les places de formació sanitària especialitzada”.

Vacants MIR que ningú vol escollir

Pel que fa a les actuals places, la ministra ha recordat que en el procés ordinari es preveu assignar les 8.772 places per a Metge Intern Resident (MIR) a tot Espanya.

Pel que fa a l’augment de les places MIR, el Consosller ha insistit que es tracta d’una decisió que ha de prendre el Ministeri, però que requereix la col·laboració de les comunitats autònomes en fer-se càrrec de la formació dels residents i del pressupost. Sobre això, el conseller de Sanitat ha destacat que la Comunitat Valenciana «està per la tasca d’augmentar les places de formació especialitzada, per la qual cosa es posaran en marxa les mesures que calguen».

Actualment, esta mesura resulta imprescindible, ja que el sistema de salut ha de fer front a problemes de jubilació de professionals, a més d’un nivell d’exigència i de qualitat més gran, “per la qual cosa necessitem formar un nombre més gran de professionals per reforçar l’atenció sanitària, sobretot en àrees com l’Atenció Primària o la Salut Mental”, ha indicat Gómez.

Gestió transparent de les llistes d’espera quirúrgiques i canvis de criteri

D’altra banda, encara que sense oblidar que són les mancances estructurals de base, tant en infraestructures com en recursos humans, la ministra de Sanitat, ha apostat per una nova gestió de les llistes d’espera quirúrgiques que “tireu llum” de “què és el que està passant realment” i assegure amb “transparència” la “traçabilitat” del pacient durant tot el procés, des que té la malaltia fins que és intervingut.

García, en declaracions als mitjans després de visitar l’Hospital Clínic de València, ha criticat que les llistes d’espera s’han convertit en una «espècie de competició» entre les comunitats autònomes quan el 2024 «tenim moltíssimes eines» per conéixer la situació real.

En este sentit, ha destacat que a l’últim Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) es va arribar a un acord amb les CCAA per impulsar un grup de treball per poder fer un bon diagnòstic i canviar la legislació perquè l’actual de l’any 2003 s’ha quedat obsoleta.

Així, ha apuntat que “un dels problemes” que hi ha és que les llistes d’espera són «un calaix de sastre on necessitem posar llum» perquè totes les comunitats «parlen del mateix» i tinguen «la mateixa manera de gestionar-les», ja que actualment “no sabem què està passant amb els pacients oncològics, que sí que tenen una via preferent, o què està passant amb una sèrie de patologies que no estan incloses en este Reial decret de 2003 com la salut mental”.

Per això, ha destacat que «l’acord i consens» que existeix entre comunitats de «començar a revisar com a mínim els criteris de llista d’espera» i sobre això ha defensat una nova eina de gestió.

En este sentit, ha apuntat que “no és el mateix esperar molt de temps per a ser operat per un galindó, que per a una reconstrucció mamària o una cirurgia que pot tindre conseqüències en la cronificació de la teua patologia”.

«Tots estos indicadors i criteris són els que ens posarem a treballar entre tots per poder donar llum més a la part qualitativa que a la part quantitativa que és massa grollera a dia de hui», ha apuntat.

En este sentit, ha lamentat que «tenim una mesura molt grollera de les llistes dʻespera, que s`ha convertit en gairebé de competició entre les comunitats per moltes causes, i entre altres, la pandèmia». Així, ha constatat que, més enllà dels plans de xoc, existeix “un problema estructural a tot arreu”.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón perda l’aforament

Associacions de familiars de les víctimes de la dana de València han exigit davant del Congrés que cese l’aforament de l’expresident Carlos Mazón i que puga ser investigat pels fets del 29 d’octubre de 2024.

Fauma, la nova app que permet seguir i cuidar animals des del mòbil

La nova aplicació Fauma ja està disponible en App Store i Google Play i permet seguir en temps real tortugues, pingüins i taurons de centres com l'Oceanogràfic de València, implicant els usuaris en projectes reals de conservació.

Les Corts allarguen fins a finals de juliol per deixar tancada la llei d’Acompanyament de 2026

Les Corts han decidit allargar el període de sessions fins al 31 de juliol per aprovar la llei d’Acompanyament als pressupostos de la Generalitat de 2026 abans de les vacacions d’estiu.

Comparació de penes: 24 anys per a Ábalos davant dels 22 de Maje reactiva la batalla política a València

La condemna de 24 anys de presó a José Luis Ábalos, superior a la de casos com Maje o Asunta, ha obert un intens debat polític en Les Corts, amb el PSPV qüestionant la proporcionalitat de les penes i PP i Vox reclamant eleccions generals urgents.

Sanitat i Sindicat Mèdic acosten postures sobre la jornada de 35 hores i les guàrdies

El Sindicat Mèdic CESMCV i la Conselleria de Sanitat han acostat postures en la negociació sobre la jornada de 35 hores, les guàrdies, els trasllats i la situació dels residents, encara que admeten que queden punts per resoldre.

Sagunt a Escena 2025 arranca amb ‘El Narciso en su opinión’ i grans espectacles al carrer

El festival Sagunt a Escena, que arriba a la 43 edició, obrirà l’1 d’agost al Teatre Romà amb ‘El Narciso en su opinión’ i oferirà 19 espectacles, molts d’ells de creació valenciana i alguns de gran format en espais públics de Sagunt.

Pérez Llorca gaudix de la quinta mascletà de les Fogueres de Sant Joan a Alacant

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha assistit a la quinta mascletà del concurs de les Fogueres de Sant Joan a Alacant, disparada per Pirotècnia Ferrández, després de visitar els racons dels mitjans de comunicació als jardins del Palau Provincial.

Una mascletà digital a Alacant arriba als 124,2 decibels en plenes Fogueres

La pirotècnia Hermanos Ferrández de Beniel ha disparat a la plaça dels Luceros d'Alacant una mascletà digital de cinc minuts i 24 segons que ha arribat als 124,2 decibels, amb 150 quilos de pólvora.