La urgència de crear més places MIR i evitar especialitats buides marquen la trobada entre la ministra i el Conseller de Sanitat

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha confirmat que n’hi haurà una convocatòria extraordinària de places per Metge Intern Resident (MIR) si en l’actual procés ordinari d’adjudicació, que conclou este divendres, queden vacants. Una cosa que s’ha confirmat esta vesprada en finalitzar l’adjudicació, com ja comparteixen alguns Professionals pendents del procés.

Estes declaracions de nova convocatòria la realitzava a València, juntament amb Conseller de Sanitat Marciano Gómez qui també ha abordat este tema amb la responsable estatal, aprofitant a més per a reclamar “més places”. Una contradicció aparent que té molt a veure amb les condicions associades a determinades especialitats. Com a exemple, i segons apunten professionals de les consultes, Atenció Primària, és una en què s’augura que quedaran buits sense cobrir, en opinió de SoVaMfic (la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària).

Així, el calendari ha volgut que siga precisament el dia que finalitza el procés d’assignació de places, quan es troben el responsable autonòmic i l’estatal, amb l’actualitat marcada per esta insuficiència crònica de professionals mèdics que té la Sanitat Valenciana i la de la resta de comunitats.

De fet, Marciano Gómez, li ha traslladat “la necessitat de posar en marxa els mecanismes necessaris per a pal·liar la manca de professionals al sistema sanitari“. Una aparent bona voluntat, tant per part de la Conselleria com del Ministeri de Sanitat, per dur a terme solucions conjuntes, en què han coincidit.

Durant la reunió també s’ha abordat la necessitat d‘incrementar les places MIR i el problema que existeix actualment amb les places de difícil cobertura a determinats departaments de salut. En este sentit, Marciano Gómez no ha deixat passar l’oportunitat per retraure subtilment al govern de l’Estat que “en múltiples ocasions, des de la Comunitat Valenciana n’hem sol·licitat una ampliació del nombre de residents i un increment de les places de formació sanitària especialitzada”.

Vacants MIR que ningú vol escollir

Pel que fa a les actuals places, la ministra ha recordat que en el procés ordinari es preveu assignar les 8.772 places per a Metge Intern Resident (MIR) a tot Espanya.

Pel que fa a l’augment de les places MIR, el Consosller ha insistit que es tracta d’una decisió que ha de prendre el Ministeri, però que requereix la col·laboració de les comunitats autònomes en fer-se càrrec de la formació dels residents i del pressupost. Sobre això, el conseller de Sanitat ha destacat que la Comunitat Valenciana “està per la tasca d’augmentar les places de formació especialitzada, per la qual cosa es posaran en marxa les mesures que calguen”.

Actualment, esta mesura resulta imprescindible, ja que el sistema de salut ha de fer front a problemes de jubilació de professionals, a més d’un nivell d’exigència i de qualitat més gran, “per la qual cosa necessitem formar un nombre més gran de professionals per reforçar l’atenció sanitària, sobretot en àrees com l’Atenció Primària o la Salut Mental”, ha indicat Gómez.

Gestió transparent de les llistes d’espera quirúrgiques i canvis de criteri

D’altra banda, encara que sense oblidar que són les mancances estructurals de base, tant en infraestructures com en recursos humans, la ministra de Sanitat, ha apostat per una nova gestió de les llistes d’espera quirúrgiques que “tireu llum” de “què és el que està passant realment” i assegure amb “transparència” la “traçabilitat” del pacient durant tot el procés, des que té la malaltia fins que és intervingut.

García, en declaracions als mitjans després de visitar l’Hospital Clínic de València, ha criticat que les llistes d’espera s’han convertit en una “espècie de competició” entre les comunitats autònomes quan el 2024 “tenim moltíssimes eines” per conéixer la situació real.

En este sentit, ha destacat que a l’últim Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) es va arribar a un acord amb les CCAA per impulsar un grup de treball per poder fer un bon diagnòstic i canviar la legislació perquè l’actual de l’any 2003 s’ha quedat obsoleta.

Així, ha apuntat que “un dels problemes” que hi ha és que les llistes d’espera són “un calaix de sastre on necessitem posar llum” perquè totes les comunitats “parlen del mateix” i tinguen “la mateixa manera de gestionar-les”, ja que actualment “no sabem què està passant amb els pacients oncològics, que sí que tenen una via preferent, o què està passant amb una sèrie de patologies que no estan incloses en este Reial decret de 2003 com la salut mental”.

Per això, ha destacat que “l’acord i consens” que existeix entre comunitats de “començar a revisar com a mínim els criteris de llista d’espera” i sobre això ha defensat una nova eina de gestió.

En este sentit, ha apuntat que “no és el mateix esperar molt de temps per a ser operat per un galindó, que per a una reconstrucció mamària o una cirurgia que pot tindre conseqüències en la cronificació de la teua patologia”.

“Tots estos indicadors i criteris són els que ens posarem a treballar entre tots per poder donar llum més a la part qualitativa que a la part quantitativa que és massa grollera a dia de hui”, ha apuntat.

En este sentit, ha lamentat que “tenim una mesura molt grollera de les llistes dʻespera, que s`ha convertit en gairebé de competició entre les comunitats per moltes causes, i entre altres, la pandèmia”. Així, ha constatat que, més enllà dels plans de xoc, existeix “un problema estructural a tot arreu”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Guido Rodríguez estrena el seu compte i avança al València al descans davant el Celta

Guido Rodríguez va marcar en el minut 12 el seu primer gol amb el València i deixa a l'equip per davant del Celta al descans, malgrat la major possessió visitant.

Motxilles, documentació i carteres lideren els objectes perduts en el TRAM d’Alacant en 2025

El TRAM d'Alacant va registrar en 2025 un total de 2.439 objectes perduts, amb motxilles, documentació i carteres com a articles més oblidats pels usuaris.

Un jove detingut i dos ferits greus en una baralla de matinada en una discoteca de Gandia

Un jove de 20 anys ha sigut detingut després d'una violenta baralla en una discoteca de la platja de Gandia que s'ha saldat amb dos ferits, un d'ells operat d'urgència per ferides en el coll.

Girona busca allunyar-se del descens davant un Vila-real que frega la Champions

Girona i Vila-real es mesuren en Montilivi amb objectius molt distints: els locals volen fugir del descens i somiar amb Europa, i els visitants afermar la plaça de Champions.

Retencions en l’A-3 cap a Madrid i boira densa en la V-21 compliquen el retorn de Setmana Santa

Les primeres retencions importants es registren en l'A-3 en sentit Madrid, amb cues que aconseguixen els dotze quilòmetres, mentres un banc de boira en la V-21 ha dificultat la visibilitat durant diverses hores.

Localitzen en internet un manuscrit del segle XVII desaparegut de l’Arxiu de la Seda de València

La Policia de la Generalitat ha localitzat en internet un manuscrit del segle XVII del Gremi de Velluters, desaparegut de l'Arxiu del Col·legi de l'Art Major de la Seda de València a inicis del segle XX i lloc a la venda per 71.900 euros.

Marcelino apel·la a la millor versió del Vila-real per a afermar la tercera plaça a Girona

Marcelino García Toral insistix que el Vila-real ha d'oferir la seua millor versió en el camp del Girona per a fer un pas clau en la lluita per la tercera plaça i la classificació a la Champions.

El Consell eleva un 22% les ajudes a la innovació fins a 59 milions d’euros

El Consell incrementa un 22% el pressupost d'ajudes del Ivace+i Innovació fins a 59 milions, amb menys tràmits i major impacte exigit en les empreses.