15.6 C
València
Dijous, 3 abril, 2025

La urgència de crear més places MIR i evitar especialitats buides marquen la trobada entre la ministra i el Conseller de Sanitat

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha confirmat que n’hi haurà una convocatòria extraordinària de places per Metge Intern Resident (MIR) si en l’actual procés ordinari d’adjudicació, que conclou este divendres, queden vacants. Una cosa que s’ha confirmat esta vesprada en finalitzar l’adjudicació, com ja comparteixen alguns Professionals pendents del procés.

Estes declaracions de nova convocatòria la realitzava a València, juntament amb Conseller de Sanitat Marciano Gómez qui també ha abordat este tema amb la responsable estatal, aprofitant a més per a reclamar “més places”. Una contradicció aparent que té molt a veure amb les condicions associades a determinades especialitats. Com a exemple, i segons apunten professionals de les consultes, Atenció Primària, és una en què s’augura que quedaran buits sense cobrir, en opinió de SoVaMfic (la Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària).

Així, el calendari ha volgut que siga precisament el dia que finalitza el procés d’assignació de places, quan es troben el responsable autonòmic i l’estatal, amb l’actualitat marcada per esta insuficiència crònica de professionals mèdics que té la Sanitat Valenciana i la de la resta de comunitats.

De fet, Marciano Gómez, li ha traslladat “la necessitat de posar en marxa els mecanismes necessaris per a pal·liar la manca de professionals al sistema sanitari“. Una aparent bona voluntat, tant per part de la Conselleria com del Ministeri de Sanitat, per dur a terme solucions conjuntes, en què han coincidit.

Durant la reunió també s’ha abordat la necessitat d‘incrementar les places MIR i el problema que existeix actualment amb les places de difícil cobertura a determinats departaments de salut. En este sentit, Marciano Gómez no ha deixat passar l’oportunitat per retraure subtilment al govern de l’Estat que “en múltiples ocasions, des de la Comunitat Valenciana n’hem sol·licitat una ampliació del nombre de residents i un increment de les places de formació sanitària especialitzada”.

Vacants MIR que ningú vol escollir

Pel que fa a les actuals places, la ministra ha recordat que en el procés ordinari es preveu assignar les 8.772 places per a Metge Intern Resident (MIR) a tot Espanya.

Pel que fa a l’augment de les places MIR, el Consosller ha insistit que es tracta d’una decisió que ha de prendre el Ministeri, però que requereix la col·laboració de les comunitats autònomes en fer-se càrrec de la formació dels residents i del pressupost. Sobre això, el conseller de Sanitat ha destacat que la Comunitat Valenciana “està per la tasca d’augmentar les places de formació especialitzada, per la qual cosa es posaran en marxa les mesures que calguen”.

Actualment, esta mesura resulta imprescindible, ja que el sistema de salut ha de fer front a problemes de jubilació de professionals, a més d’un nivell d’exigència i de qualitat més gran, “per la qual cosa necessitem formar un nombre més gran de professionals per reforçar l’atenció sanitària, sobretot en àrees com l’Atenció Primària o la Salut Mental”, ha indicat Gómez.

Gestió transparent de les llistes d’espera quirúrgiques i canvis de criteri

D’altra banda, encara que sense oblidar que són les mancances estructurals de base, tant en infraestructures com en recursos humans, la ministra de Sanitat, ha apostat per una nova gestió de les llistes d’espera quirúrgiques que “tireu llum” de “què és el que està passant realment” i assegure amb “transparència” la “traçabilitat” del pacient durant tot el procés, des que té la malaltia fins que és intervingut.

García, en declaracions als mitjans després de visitar l’Hospital Clínic de València, ha criticat que les llistes d’espera s’han convertit en una “espècie de competició” entre les comunitats autònomes quan el 2024 “tenim moltíssimes eines” per conéixer la situació real.

En este sentit, ha destacat que a l’últim Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) es va arribar a un acord amb les CCAA per impulsar un grup de treball per poder fer un bon diagnòstic i canviar la legislació perquè l’actual de l’any 2003 s’ha quedat obsoleta.

Així, ha apuntat que “un dels problemes” que hi ha és que les llistes d’espera són “un calaix de sastre on necessitem posar llum” perquè totes les comunitats “parlen del mateix” i tinguen “la mateixa manera de gestionar-les”, ja que actualment “no sabem què està passant amb els pacients oncològics, que sí que tenen una via preferent, o què està passant amb una sèrie de patologies que no estan incloses en este Reial decret de 2003 com la salut mental”.

Per això, ha destacat que “l’acord i consens” que existeix entre comunitats de “començar a revisar com a mínim els criteris de llista d’espera” i sobre això ha defensat una nova eina de gestió.

En este sentit, ha apuntat que “no és el mateix esperar molt de temps per a ser operat per un galindó, que per a una reconstrucció mamària o una cirurgia que pot tindre conseqüències en la cronificació de la teua patologia”.

“Tots estos indicadors i criteris són els que ens posarem a treballar entre tots per poder donar llum més a la part qualitativa que a la part quantitativa que és massa grollera a dia de hui”, ha apuntat.

En este sentit, ha lamentat que “tenim una mesura molt grollera de les llistes dʻespera, que s`ha convertit en gairebé de competició entre les comunitats per moltes causes, i entre altres, la pandèmia”. Així, ha constatat que, més enllà dels plans de xoc, existeix “un problema estructural a tot arreu”.

Últimes notícies

PSPV i Compromís reclamen aules en valencià en zones castellàparlants i denuncien el perjudici de la Conselleria d’Educació

Els partits PSPV i Compromís alerten sobre l'absència de garanties per a l'ensenyament en valencià a zones amb majoria de parlants castellans, amb possibles accions legals a Europa.

Transports inicia treballs per a millorar la seguretat de la Pista de Silla davant fenòmens climatològics extrems

El Ministeri de Transports comença a la Pista de Silla adequacions per a millorar la seua seguretat i resiliència davant de fenòmens climatològics extrems, amb una inversió de 3,3 milions d'euros.

El cicle de conferències ‘Il·lumina el passat’ se centra en els primers auxiliars al patrimoni afectat per la dana

L'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni presenta una nova edició del cicle de conferències dedicades a la restauració del patrimoni danyat pel desastre natural de 2024.

Errors en les Seqüències Genètiques del Coronavirus Detectats en la Major Base de Dades Mundial

Un estudi de l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes detecta un volum significatiu d'errors en mutacions del SARS-CoV-2, revisant dades de la base GISAID i seqüenciació directa de genomes.

La borrasca Nuria activa avisos en 10 províncies, especialment per onatge a Alacant

La borrasca Nuria generarà avisos en deu províncies espanyoles, amb un focus especial en la costa d'Alacant per onatge. Canàries serà la més afectada, amb riscos importants per vent i pluges.

Detingut un home a València pel seu presumptu vincle amb una estafa cibernètica

La Policia Local de València ha detingut un individu de 24 anys com a presumpte autor d''una estafa cibernètica després de trobar una gran quantitat de diners en efectiu i targetes bancàries en un vehicle durant un control de seguretat.

Truth Social: Les accions de la xarxa social de Donald Trump cauen després del seu anunci de venda

Les accions de Trump Mèdia & Technology Group, la matriu de Truth Social, han experimentat una caiguda d'un 5% després que Donald Trump anunciï la intenció de vendre totes les seues accions valorades en 2.300 milions de dòlars. Este moviment impacta significativament el mercat del Nasdaq.

Detingut un home buscat per comercialitzar amb opioides sintètics als Estats Units

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 49 anys amb ordre internacional de detenció per comercialitzar amb opioides sintètics, amb un historial de venda massiva de protonitaze a Nord Amèrica.