22.3 C
València
Divendres, 24 octubre, 2025

València mobilitza 220 milions per a reparar llits i barrancs i connectar La Saleta al Pla Sud

Les riuades del 29 d’octubre van deixar cicatrius visibles en desenes de llits i barrancs de l’àrea de València. La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) ha posat en marxa 17 obres d’emergència, articulades en 570 actuacions, que superen els 220 milions d’euros per a reparar, consolidar i augmentar la capacitat hidràulica. La prioritat és doble: garantir el proveïment de l’àrea metropolitana (Canal Xúquer-Túria) i el reg de més de 24.500 hectàrees a Llíria, i millorar la seguretat de la població davant futures avingudes.

Obres d’emergència i seguretat

En l’eix Xúquer-Túria, els treballs es concentren en el nou aqüeducte del barranc de la Horteta i en la finalització d’un baipás soterrat en el Pedrís. Esta actuació, amb 30 milions de pressupost, té com a horitzó de finalització el primer trimestre de 2026. L’objectiu és restablir i reforçar connexions clau perquè el sistema suporte cabals extraordinaris sense interrompre servici ni provocar efectes en cadena aigües avall.

En la presa de Forata, la reparació i l’extracció de llots sumen 6,5 milions. La fita recent va ser retornar l’operativitat de la presa de reg, tapada per sediments des d’octubre. Ara s’adeqüen les vies de servici fins a l’embassament i es reconstruïx el bol amortidor, peces bàsiques per a explotar la presa amb seguretat i accedir amb maquinària en cas de noves incidències.

La restauració del barranc de Poio i els seus tributaris, entre Chiva i Catarroja, mobilitza prop de 46 milions en dos obres d’emergència que cobrixen uns 40 quilòmetres de llits, incloent-hi el Gallec i la Horteta. Es reconstruïxen i amplien talussos i, on és necessari, s’estabilitzen amb escullera i material drenant per a evitar lliscaments i millorar la capacitat de transport de l’aigua sense erosions severes.

El Sistema Automàtic d’Informació Hidrològica (SAIH) s’està reparant amb 22,5 milions. Després d’instal·lar cabalímetres provisionals, se substituïxen sensors i es rehabiliten estacions d’aforament a mesura que es recuperen els seus suports. En paral·lel, es reforça la xarxa de telecomunicacions, s’obrin nous punts de control en trams fluvials i s’implanta un Sistema d’Alerta Primerenca pilot en el riu Magre, la conca del Pedrís i el tram sota del Túria, amb la vista posada a estendre’l a tota la demarcació del Xúquer.

En el baix Xúquer els brins ja estan finalitzades, però queden talls pendents en el tram baix de la rambla de Poio, entre Torrent i l’Albufera. Esta obra essencial per a nombrosos nuclis urbans compta amb un pressupost pròxim a 10 milions. A més, la CHJ ha destinat uns 30 milions a retirar taps i elements obstructius, i altres 44 milions a reparar danys en el Magre i els seus afluents, amb defenses específiques per a protegir l’Alcúdia i el condicionament del llit i el marge esquerre del Magre a Carlet.

Pla Sud i desviament de La Saleta

El Pla Sud, un llit artificial de formigó de 13 quilòmetres construït després de la riuada de 1957, torna al centre del debat com a infraestructura capaç d’assumir aportacions que històricament baixaven cap al sud de València. El desviament del barranc de la Saleta al nou llit del Túria avança després de la publicació del projecte en el BOE a l’efecte d’expropiacions. Amb un cost estimat de 55 milions, es troba en informació pública.

El pla preveu una connexió hidràulica entre l’A-3 i l’actual llit del Túria amb prop de quatre quilòmetres de trams soterrats sota Alaquàs i Aldaia, una via verda fins a Xirivella i la unió amb el Pla Sud. Segons el Ministeri per a la Transició Ecològica, esta solució proporcionarà un nivell de protecció de fins a 500 anys de període de retorn, és a dir, un grau de seguretat molt elevat enfront d’avingudes extremes.

La CHJ treballa amb l’escenari de licitar esta obra quan hi haja disponibilitat pressupostària, amb la previsió que el pas puga arribar en el primer trimestre de 2026. En paral·lel, s’actualitzen els projectes integrals per a reduir el risc d’inundació en la conca del Pedrís, adaptant-los a la realitat actual i a l’experiència que va deixar la DANA del 29 d’octubre de 2024.

Pel que respecta al Xúquer, la previsió és aprovar tècnicament i licitar en els pròxims mesos, i fins al primer trimestre de 2026, cinc projectes per 44 milions: adaptació al risc d’inundació del barranc de Barxeta (fases I i II); adaptació a la inundabilitat del barranc de la Casella i millora de la seua capacitat; elements estructurals de protecció contra inundacions en el nucli urbà de Cogullada; i zona de laminació natural en la confluència Casella–Barxeta. Estes intervencions busquen laminar cabals i reduir l’exposició dels nuclis urbans més vulnerables.

A estes mesures se suma la inversió autonòmica de 25 milions per a reparar llits urbans, competència municipal, en una trentena de localitats de la província. A Aldaia ja s’han instal·lat barreres d’acer en nou carrers pròxims al barranc de la Saleta, una protecció addicional mentres avancen les obres de major abast.

El conjunt d’actuacions combina reparació de danys, augment de capacitat hidràulica i millora del control i l’alerta, amb un calendari que apunta a 2026 per a tancar les principals fites i un aprenentatge clar: reforçar l’existent i recuperar solucions històriques quan aporten seguretat addicional.

Últimes notícies

Mazón ha reiterat el seu respecte a la justícia després d’ordenar l’Audiència de València que declare Vilaplana

El president ha insistit que PP i Consell mantenen una postura de respecte als processos judicials, sense valoracions polítiques, després de la citació de Vilaplana.

Mazón ha exigit al Govern que deixe de mentir i que complisca amb les ajudes per la DANA

Mazón ha retret a l'Executiu retards, xifres ballades i traves fiscals en les ajudes per la DANA. Ha demanat una comissió mixta i que cessen els interessos i impostos als afectats.

Un any de la dana: la cultura es recupera de manera desigual

Un any després de la dana del 29 d'octubre de 2024, la recuperació cultural avança a ritmes distints. Hi ha reobertures parcials, però persistixen tancaments, danys i tramites.

García retrau al PP que el seu plançó ha bloquejat 2 milions per al càncer

Mónica García ha acusat el PP d'ocultar dades dels cribratges i de protagonitzar un plançó que ha impedit aprovar el repartiment de 2 milions per al càncer. Els populars han denunciat un ús unilateral i ideològic de l'Interterritorial.

L’Albufera, estable en aparença, seguix llastrada pel mal sanejament i l’eutrofització, segons experts

Un any després de la dana, l'Albufera mostra una certa estabilitat però arrossega una crisi de sanejament de mig segle i un greu procés d'eutrofització. Experts reclamen mesures estructurals urgents.

Consellers del PP abandonen el Consell Interterritorial per les ‘imposicions’ del Ministeri

Els responsables de Sanitat d'autonomies del PP han deixat el ple en considerar que el Ministeri imposa i manipula entorn de les dades dels cribratges de càncer. Reclamen diàleg, regles clares i indicadors comuns abans de remetre informació.

Un bomber del PMA de la Reva relata la sensació de col·lapse i la dificultat per a prioritzar en la DANA

Un cap de bombers que va operar en el PMA de la Reva durant la DANA del 29 d'octubre de 2024 descriu una sensació de col·lapse i la dificultat per a prioritzar avisos enmig de rescats, vies tallades i un al·luvió d'informació.

La Mostra estrena este dissabte el documental ‘Mariscal. L’alegria de viure’

La Mostra de València acull este dissabte, a les 20.00, l'estrena en secció oficial del documental 'Mariscal. L'alegria de viure'. El film de Laura Grande repassa la vida i l'obra del dissenyador amb testimoniatges de figures de la cultura.