17 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

Per què se celebra hui el Dia de la Terra?

 

 

 

El canvi climàtic està causant estralls devastadors en el planeta. Molts científics ho assenyalen com una de les principals causes de la COVID-19, mentre que l’Organització de les Nacions Unides (ONU) adverteix que este provocarà l’arribada d’una “era de pandèmies” més letals a causa de l’impacte de l’ésser humà en el medi ambient.

A més, al llarg dels anys hem patit altres catàstrofes naturals que han fet les alarmes i posen en relleu la celebració del Dia de la Terra cada 22 d’abril, commemoració implantada per l‘ONU per a conscienciar sobre els problemes mediambientals que amenacen la nostra existència, siga la crisi climàtica, la contaminació atmosfèrica o la desforestació, així com per a impulsar accions que els solucionen.

“Este Dia de la Terra tenim la gran oportunitat de fer-los arribar a les institucions la urgència d’emprendre accions de manera global. Estem a la vora del precipici. Si no atallem el problema prompte, ja no hi haurà marxa arrere”, assegura en Vogue Kathleen Rogers, presidenta d’Earthday.org, el comité que s’encarrega de celebrar este dia.

 

Origen d’este dia

 

El Dia de la Terra té el seu origen en la dècada els 60. “El medi ambient començava a patir i la gent estava enfadada”, explica en Rogers en National Geographic. El que fora senador de Wisconsin, Gaylord Nelson, va dur a terme nombroses campanyes a favor del medi ambient i en 1969 va organitzar una manifestació que va mobilitzar a 20 milions de persones. “Va ser una cosa frenètica. Ens arribaven telegrames, cartes i consultes telefòniques des de totes parts del país”, va escriure Nelson en un assaig poc abans de morir el juliol de 2005 als 89 anys.

Per al primer 22 d’abril, creat en 1970, Nelson va comptar amb l’activista Denis Hayes per a organitzar este dia, que va aconseguir una gran influència a nivell polític i social, ja que es va crear l’Agència de Protecció Ambiental (EPA, per les seues sigles en anglés) a la fi d’aqueix any. “Va ser veritablement increïble el que va passar. Els murs simplement es van esfondrar”, assegura Rogers.

Posteriorment, la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi humà de 1972 celebrada a Estocolm va establir les bases de la presa de consciència mundial en referència a la independència dels éssers vius i del planeta.

Així mateix, es va establir el 5 de juny com el Dia Mundial del Medi Ambient i es va crear el PNUMA, segons explica l’ONU en la seua pàgina. En 1992, més de 178 països van signar l’Agenda 21, la Declaració sobre el Medi Ambient i el Desenvolupament i la Declaració de Principis per a la Gestió Sostenible dels Boscos en la ‘Cimera de la Terra’, celebrada a Rio de Janeiro (el Brasil). No obstant això, no va ser fins a 2009 quan l’ONU va decretar oficialment la seua commemoració anual a través de l’Assemblea General mitjançant una resolució signada.

 

 

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.

Compromís critica la persecució a Mónica Oltra i demana democratitzar la justícia

Compromís ha denunciat una persecució judicial i política contra Mónica Oltra i ha demanat democratitzar la justícia després de l'obertura de juí oral. La coalició ha invocat decisions en la instrucció i el criteri de la Fiscalia per a defendre que 'no existix cas Mónica Oltra'.