Per què se celebra hui el Dia de la Terra?

 

 

 

El canvi climàtic està causant estralls devastadors en el planeta. Molts científics ho assenyalen com una de les principals causes de la COVID-19, mentre que l’Organització de les Nacions Unides (ONU) adverteix que este provocarà l’arribada d’una “era de pandèmies” més letals a causa de l’impacte de l’ésser humà en el medi ambient.

A més, al llarg dels anys hem patit altres catàstrofes naturals que han fet les alarmes i posen en relleu la celebració del Dia de la Terra cada 22 d’abril, commemoració implantada per l‘ONU per a conscienciar sobre els problemes mediambientals que amenacen la nostra existència, siga la crisi climàtica, la contaminació atmosfèrica o la desforestació, així com per a impulsar accions que els solucionen.

“Este Dia de la Terra tenim la gran oportunitat de fer-los arribar a les institucions la urgència d’emprendre accions de manera global. Estem a la vora del precipici. Si no atallem el problema prompte, ja no hi haurà marxa arrere”, assegura en Vogue Kathleen Rogers, presidenta d’Earthday.org, el comité que s’encarrega de celebrar este dia.

 

Origen d’este dia

 

El Dia de la Terra té el seu origen en la dècada els 60. “El medi ambient començava a patir i la gent estava enfadada”, explica en Rogers en National Geographic. El que fora senador de Wisconsin, Gaylord Nelson, va dur a terme nombroses campanyes a favor del medi ambient i en 1969 va organitzar una manifestació que va mobilitzar a 20 milions de persones. “Va ser una cosa frenètica. Ens arribaven telegrames, cartes i consultes telefòniques des de totes parts del país», va escriure Nelson en un assaig poc abans de morir el juliol de 2005 als 89 anys.

Per al primer 22 d’abril, creat en 1970, Nelson va comptar amb l’activista Denis Hayes per a organitzar este dia, que va aconseguir una gran influència a nivell polític i social, ja que es va crear l’Agència de Protecció Ambiental (EPA, per les seues sigles en anglés) a la fi d’aqueix any. “Va ser veritablement increïble el que va passar. Els murs simplement es van esfondrar”, assegura Rogers.

Posteriorment, la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi humà de 1972 celebrada a Estocolm va establir les bases de la presa de consciència mundial en referència a la independència dels éssers vius i del planeta.

Així mateix, es va establir el 5 de juny com el Dia Mundial del Medi Ambient i es va crear el PNUMA, segons explica l’ONU en la seua pàgina. En 1992, més de 178 països van signar l’Agenda 21, la Declaració sobre el Medi Ambient i el Desenvolupament i la Declaració de Principis per a la Gestió Sostenible dels Boscos en la ‘Cimera de la Terra’, celebrada a Rio de Janeiro (el Brasil). No obstant això, no va ser fins a 2009 quan l’ONU va decretar oficialment la seua commemoració anual a través de l’Assemblea General mitjançant una resolució signada.

 

 

 

Últimes notícies

Quasi un de cada cinc accidents de moto és mortal o molt greu a Espanya

Un estudi de la Universitat de València alerta que el 19 % dels accidents de moto en vies interurbanes són mortals o amb ferits molt greus, el doble que en altres vehicles, i que la tendència continua a l’alça.

Microorganismes per a tindre edificis vius que generen energia i s’autoreparen

Una investigació internacional amb participació de la Universitat de València proposa integrar comunitats de bacteris en els edificis perquè generen energia, reciclen residus i s’adapten a l’entorn.

Quan se sabrà si farà oratge per a vore l’eclipsi total de Sol d’agost

La meteoròloga Mar Gómez assenyala que no es podrà saber si el cel estarà ras per a l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost fins, com a mínim, una setmana abans i destaca que serà el primer eclipsi total visible a la península ibèrica des de 1912.

A presó una parella per segrestar, robar i agredir sexualment una dona a la província dAlacant

Un jutjat de Torrevieja ha ordenat l’ingrés a presó d’un home i una dona acusats de retenir, agredir sexualment i robar més de 24.000 euros a una dona, a qui també van traslladar manillada en el maleter del seu cotxe.

Oratge estable i temperatures a l’alça per a encetar el cap de setmana de juny

El cap de setmana arribarà a la Comunitat Valenciana amb oratge estable, pocs núvols i temperatures en ascens, amb el vent més intens a la província d’Alacant.

El Ford Kuga fabricat a Almussafes estrena a Espanya la conducció sense mans

El nou Ford Kuga produït a Almussafes s-ha convertit en el primer cotxe fabricat a Espanya amb tecnologia de conducció sense mans homologada per a les carreteres espanyoles, gràcies al sistema BlueCruise de nivell 2.

El nou Passeig de la Mar de Torrevieja crea 400 llocs de faena i renova tot el front portuari

El nou espai d’oci Passeig de la Mar de Torrevieja ha suposat una inversio de mes de 100 milions, transforma el port i preveu 400 llocs de faena directes. El Consell destaca la col·laboracio publicoprivada i altres projectes en marxa al municipi.

Elx suspén el concert de Beret després de la seua detenció per una agressió sexual

L’Ajuntament d’Elx ha suspés el concert de Beret previst per al 10 d’agost dins de Nits de Festa, després que el cantant haja sigut detingut a Sevilla com a presumpte autor d’una agressió sexual el passat mes d’abril.