Per què se celebra hui el Dia de la Terra?

 

 

 

El canvi climàtic està causant estralls devastadors en el planeta. Molts científics ho assenyalen com una de les principals causes de la COVID-19, mentre que l’Organització de les Nacions Unides (ONU) adverteix que este provocarà l’arribada d’una “era de pandèmies” més letals a causa de l’impacte de l’ésser humà en el medi ambient.

A més, al llarg dels anys hem patit altres catàstrofes naturals que han fet les alarmes i posen en relleu la celebració del Dia de la Terra cada 22 d’abril, commemoració implantada per l‘ONU per a conscienciar sobre els problemes mediambientals que amenacen la nostra existència, siga la crisi climàtica, la contaminació atmosfèrica o la desforestació, així com per a impulsar accions que els solucionen.

“Este Dia de la Terra tenim la gran oportunitat de fer-los arribar a les institucions la urgència d’emprendre accions de manera global. Estem a la vora del precipici. Si no atallem el problema prompte, ja no hi haurà marxa arrere”, assegura en Vogue Kathleen Rogers, presidenta d’Earthday.org, el comité que s’encarrega de celebrar este dia.

 

Origen d’este dia

 

El Dia de la Terra té el seu origen en la dècada els 60. “El medi ambient començava a patir i la gent estava enfadada”, explica en Rogers en National Geographic. El que fora senador de Wisconsin, Gaylord Nelson, va dur a terme nombroses campanyes a favor del medi ambient i en 1969 va organitzar una manifestació que va mobilitzar a 20 milions de persones. “Va ser una cosa frenètica. Ens arribaven telegrames, cartes i consultes telefòniques des de totes parts del país”, va escriure Nelson en un assaig poc abans de morir el juliol de 2005 als 89 anys.

Per al primer 22 d’abril, creat en 1970, Nelson va comptar amb l’activista Denis Hayes per a organitzar este dia, que va aconseguir una gran influència a nivell polític i social, ja que es va crear l’Agència de Protecció Ambiental (EPA, per les seues sigles en anglés) a la fi d’aqueix any. “Va ser veritablement increïble el que va passar. Els murs simplement es van esfondrar”, assegura Rogers.

Posteriorment, la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi humà de 1972 celebrada a Estocolm va establir les bases de la presa de consciència mundial en referència a la independència dels éssers vius i del planeta.

Així mateix, es va establir el 5 de juny com el Dia Mundial del Medi Ambient i es va crear el PNUMA, segons explica l’ONU en la seua pàgina. En 1992, més de 178 països van signar l’Agenda 21, la Declaració sobre el Medi Ambient i el Desenvolupament i la Declaració de Principis per a la Gestió Sostenible dels Boscos en la ‘Cimera de la Terra’, celebrada a Rio de Janeiro (el Brasil). No obstant això, no va ser fins a 2009 quan l’ONU va decretar oficialment la seua commemoració anual a través de l’Assemblea General mitjançant una resolució signada.

 

 

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Elx i Atlètic es creuen entre la urgència pel descens i el reinici després de la Copa

L'Atlètic de Madrid visita a l'Elx només tres dies després de perdre la final de la Copa del Rei i amb la ment posada en les semifinals de la Lliga de Campions, mentres l'equip il·licità busca escapar del descens.

Educació oferix 2.067 places docents per a 2026 amb reforç en Secundària

La Conselleria d'Educació ha presentat una oferta de 2.067 places d'ocupació pública docent per a 2026, amb especial reforç en Secundària i un augment addicional per a reduir la temporalitat.

Un missatge de Protecció Civil prova que va avisar a Emergències per la rambla de Poio durant la DANA

Un missatge remés per la responsable de Protecció Civil a la cap d'Emergències confirma que es va alertar del desbordament del barranc de Poio i de la falta de resposta al 112 durant la DANA.

Els embassaments del Xúquer i el Segura guanyen aigua mentres descendix lleugerament la mitjana nacional

Els embassaments de les conques del Xúquer i del Segura augmenten les seues reserves enfront del lleuger descens del conjunt d'Espanya, que manté una alta ocupació del 83,5%.

L’IVF llança nous préstecs bonificats per a empreses per 130 milions

L'IVF aprova dos noves línies de préstecs bonificats per 130 milions, amb un tipus fix del 1,5%, per a dotar de liquiditat a empreses i reforçar el finançament del sector primari davant la conjuntura econòmica.

Pérez Llorca reclama més renovables davant la incertesa per la guerra a l’Iran

Pérez Llorca defén reforçar la generació d'energies renovables per a blindar el subministrament en la Comunitat Valenciana davant la inestabilitat per la guerra a l'Iran i l'impacte en els preus.

El nou Pla de Vivenda incorporarà una clàusula antifrau en les adjudicacions

El Ministeri de Vivenda incorpora una clàusula antifrau en el Pla 2026-2030 per a garantir adjudicacions objectives i transparents després de les irregularitats detectades a Alacant.

Compromís proposa que les vivendes públiques s’adjudiquen per sorteig per a evitar favoritismes

Compromís registra en Les Corts una llei perquè les vivendes de protecció oficial s'adjudiquen per sorteig i mantinguen el seu caràcter públic permanent, després de les irregularitats detectades a Alacant.