Una espectacular bola de foc sobrevola Castella-La Manxa i sorprén mitja Espanya

Una “espectacular” bola de foc, detectada pel Complex Astronòmic de la Hita (Toledo) i nombroses persones, va sobrevolar Castella-La Manxa en la mitjanit del 24 de juliol.

La majoria d’estos testimonis, que immediatament es van fer ressò del fenomen en xarxes socials, es trobaven en les zones centre i sud del país. Este bòlid es va produir en entrar en l’atmosfera terrestre a gran velocitat una roca procedent d’un asteroide.

<

>

<

>

 

Va ser gravat pels detectors que la Xarxa de Bòlids i Meteors del Sud-oest d’Europa (Xarxa SWEMN) opera en el Complex Astronòmic de la Hita. Estos detectors treballen en el marc del Projecte SMART, que es coordina des de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAACSIC) amb l’objectiu de monitorar contínuament el cel per a registrar i estudiar l’impacte contra l’atmosfera terrestre de roques procedents de diferents objectes del Sistema Solar.

<>
 

També ha estat gravada pels detectors que este mateix projecte de recerca té instal·lats en els observatoris de Calar Alt (Almeria), La Sagra (Granada), Sevilla i Madrid (Universitat Complutense), segons ha informat la Fundació Astrohita en nota de premsa.

<

>
Este fenomen ha estat analitzat per l’investigador responsable del Projecte SMART, l’astrofísic José María Madiedo de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAA-CSIC). Esta anàlisi ha permés determinar que la roca que va originar la bola de foc va entrar en l’atmosfera terrestre a una velocitat d’uns 75 mil quilòmetres per hora i procedia d’un asteroide. El brusc fregament amb l’atmosfera a esta enorme velocitat va fer que la roca es tornés incandescent, generant-se així una bola de foc que es va iniciar a una altitud d’uns 85 quilòmetres sobre el sud de Ciudad Real.

Concretament, es va iniciar sobre la vertical de Sierra Morena i quasi en el límit entre les comunitats de Castella-La Manxa i Andalusia. Des d’allí va avançar en direcció sud-est, finalitzant a una altitud d’uns 34 quilòmetres sobre la localitat de Ibros, a la província de Jaén. La gran lluminositat de la bola de foc va fer que es pogués veure des de més de 500 quilòmetres de distància.

 

 

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.