Una espectacular bola de foc sobrevola Castella-La Manxa i sorprén mitja Espanya

Una “espectacular” bola de foc, detectada pel Complex Astronòmic de la Hita (Toledo) i nombroses persones, va sobrevolar Castella-La Manxa en la mitjanit del 24 de juliol.

La majoria d’estos testimonis, que immediatament es van fer ressò del fenomen en xarxes socials, es trobaven en les zones centre i sud del país. Este bòlid es va produir en entrar en l’atmosfera terrestre a gran velocitat una roca procedent d’un asteroide.

<

>

<

>

 

Va ser gravat pels detectors que la Xarxa de Bòlids i Meteors del Sud-oest d’Europa (Xarxa SWEMN) opera en el Complex Astronòmic de la Hita. Estos detectors treballen en el marc del Projecte SMART, que es coordina des de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAACSIC) amb l’objectiu de monitorar contínuament el cel per a registrar i estudiar l’impacte contra l’atmosfera terrestre de roques procedents de diferents objectes del Sistema Solar.

<>
 

També ha estat gravada pels detectors que este mateix projecte de recerca té instal·lats en els observatoris de Calar Alt (Almeria), La Sagra (Granada), Sevilla i Madrid (Universitat Complutense), segons ha informat la Fundació Astrohita en nota de premsa.

<

>
Este fenomen ha estat analitzat per l’investigador responsable del Projecte SMART, l’astrofísic José María Madiedo de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAA-CSIC). Esta anàlisi ha permés determinar que la roca que va originar la bola de foc va entrar en l’atmosfera terrestre a una velocitat d’uns 75 mil quilòmetres per hora i procedia d’un asteroide. El brusc fregament amb l’atmosfera a esta enorme velocitat va fer que la roca es tornés incandescent, generant-se així una bola de foc que es va iniciar a una altitud d’uns 85 quilòmetres sobre el sud de Ciudad Real.

Concretament, es va iniciar sobre la vertical de Sierra Morena i quasi en el límit entre les comunitats de Castella-La Manxa i Andalusia. Des d’allí va avançar en direcció sud-est, finalitzant a una altitud d’uns 34 quilòmetres sobre la localitat de Ibros, a la província de Jaén. La gran lluminositat de la bola de foc va fer que es pogués veure des de més de 500 quilòmetres de distància.

 

 

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Nteka decidix un triomf clau del Raig davant un Elx en inferioritat

Un gol de Randy Nteka en la recta final va donar al Rayo Vallecano una victòria patida davant un Elx que va jugar amb deu des del minut 39 i es complica la seua lluita per la permanència.

Nteka rescata al Raig davant un Elx en inferioritat i acosta la salvació

Un gol de Randy Nteka en la segona part va donar una victòria vital al Raig davant un Elx que va jugar amb deu per l'expulsió de Pedro Bigas i veu frenada la seua reacció en la lluita per la permanència.

De Fruits mira a la Lliga Conferència després d’un triomf clau del Raig davant l’Elx

Jorge de Fruits destaca que la victòria del Raig davant l'Elx suposa un pas de gegant cap a la salvació i anima a somiar amb la Lliga Conferència.

Dituro assenyala l’expulsió de Bigas com a clau en la derrota de l’Elx davant el Raig

Matías Dituro va considerar que l'expulsió de Pedro Bigas va ser determinant en la derrota de l'Elx davant el Rayo Vallecano per 1-0, i va admetre que l'equip queda en una situació delicada en la lluita per la permanència.

Nteka rescata al Raig davant un Elx en inferioritat numèrica

Un gol de Randy Nteka en la recta final va donar la victòria al Rayo Vallecano davant un Elx que va jugar amb deu des del minut 39 i veu complicar-se encara més la seua lluita per la salvació.

Set ferits en un xoc múltiple entre tres cotxes a Vila-real

Set persones han resultat ferides en un accident de trànsit en la N-340 al seu pas per Vila-real, on han xocat tres vehicles i ha sigut necessària l'excarceració de tres ocupants.

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.