9.8 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Estafa per Bizum: Així funciona l’estafa amb el qual et poden robar

 

El nombre d’estafes dirigides contra particulars no para de créixer i, a més, tal com alerten els experts, són cada vegada més sofisticades. Ara hi ha una nova estafa que està corrent com la pólvora i que utilitza un fals artista en WhatsApp i Bizum com a ganxo per a enganyar les víctimes i robar-los 50 euros.

Bizum s’ha convertit en una forma de pagament entre amics i familiars de manera còmoda. Permet enviar fins a 1.000 euros de manera ràpida i còmoda en tot just dos segons. Des de fa un temps també permet realitzar compres en comerços en línia.

Este augment del seu ús també ha fet que augmenten les estafes vinculades amb este servei. La Guàrdia Civil adverteix d’un nou intent d’estafa a través de WhatsApp i usant Bizum com a ganxo.

Com funciona?

 

Reps un missatge de WhatsApp d’una persona que està en la teua llista de contactes. Ara bé, realment no t’ho està enviant eixa persona, sinó un hacker que s’ha fet amb el control del seu telèfon.

El que et diu en el missatge és que t’ha fet un Bizum de 50 a tu, però que anava dirigit a un artista per un treball.

Suposadament, el número de l’artista en qüestió és pràcticament igual al teu excepte en una o dos xifres, així que s’ha confós en enviar el Bizum. Al mateix temps, s’obri en WhatsApp una conversa amb un número molt semblant al teu, que diu ser l’artista.

Ara arriba el quid de la qüestió: l’artista et demana que no vol recuperar els seus 50 euros per Bizum, sinó que el que necessita és que li faces una transferència.

Este és el principal problema de l’engany: les transferències són molt complicades de cancel·lar, i segurament no recuperes els teus diners. El que has de fer si has caigut en l’engany, és presentar una denúncia i esperar que prospere.

La prevenció és clau per a evitar estafes com la del fals artista en WhatsApp i Bizum. Mai respongues a usuaris desconeguts i, per descomptat, mai envies diners sense saber a qui li ho estàs enviant.

Bizum s’ha fet molt popular en els últims mesos, així que les estafes a través d’esta plataforma són cada vegada més freqüents. Fa uns mesos vam saber d’un altre frau que utilitzava les notificacions de sol·licitud de diners per a enganyar les víctimes fent-los creure que estaven rebent diners en lloc d’enviant-ho.

 

Altres estafes

 

Altra de les modalitats més esteses d’estafa es duu a terme en alguna aplicació de compravenda d’objectes.

El supòsit comprador d’un article es posa en contacte amb el venedor per a dir-li que està interessat en l’article. Llavors, li explica que li realitzarà un pagament en ‘concepte de reserva‘ la quantitat de 400 euros a través de Bizum, acceptant el venedor el procediment.

El problema apareix quan el supòsit comprador, en comptes de realitzar el pagament, envia al venedor una sol·licitud de diners.

Els experts demanen comprovar que s’ha rebut els diners i que no es tracta d’un engany. A més, totes les aplicacions mitjançant les quals opera Bizum guarden els registres d’entrada i eixida de diners.

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.