24.4 C
València
Divendres, 17 octubre, 2025

Busquen ressuscitar als mamuts per a sanar la Terra

 

 

Els mamuts són un dels animals extints que millor s’han conservat al llarg de la història. Això es deu al fet que generalment els hem trobats en àrees de Sibèria on han romàs, literalment, congelats en el temps. Ara un grup d’investigadors vol fer el següent pas: aprofitar l’enginyeria genètica per a ressuscitar el mamut de l’extinció.

Es creu que els últims mamuts es van extingir fa al voltant de 4.000 anys. On van viure per última vegada va ser en el nord del globus, al voltant del Cercle Polar Àrtic. Ressuscitar al mamut significaria demostrar les capacitats de l’enginyeria genètica per a conservar espècies extintes o en perill d’extinció.

El genoma del mamut en realitat ja està seqüenciat, l’aconseguim seqüenciar per complet en 2015 i des d’encantes no han parat de sorgir avanços relacionats. I és que el seu ADN s’ha conservat relativament bé en comparació amb el d’altres animals. Uns mesos arrere vam veure com un ullal de mamut conservava l’ADN de fa milers d’anys. La idea de ressuscitar-ho de fet tampoc és nova.

 

Desextinció

 

Una empresa estatunidenca especialitzada en genètica va anunciar este dilluns que busca ser pionera en la “desextinció” d’espècies animals i “recuperar” al mamut llanut de la tundra àrtica, desaparegut fa milers d’anys, per a combatre el canvi climàtic i “sanar” la Terra.

Colossal, cofundada pels empresaris i científics Ben Lamm i George Church, ha recaptat 15 milions de dòlars de capital per a un projecte que pretén crear, mitjançant el sistema d’edició genètica CRISPR, un “híbrid elefant-mamut” que puga sobreviure a l’Àrtic, segons va dir en un comunicat.

“Mai abans ha pogut la humanitat aprofitar el poder d’esta tecnologia per a reconstruir ecosistemes, sanar la nostra Terra i preservar el seu futur a través de la repoblació d’animals extints”, va indicar Lamm, fundador de conegudes empreses com Hypergiant i que és conseller delegat de Colossal.

L’empresa va recordar que, segons Nacions Unides, més d’un milió d’espècies d’animals, plantes i fongs estan en perill d’extinció en les pròximes dècades i a mesura que això ocórrega els ecosistemes dependents començaran a “col·lapsar“, la qual cosa afectarà la salut i els mitjans de subsistència humans.

 

CRISPR com a eina de resurrecció i preservació

 

La tecnologia CRISPR, que tan revolucionària ha sigut en biologia en els últims anys, permet modificar el genoma d’un ésser viu extraient parts de l’ADN per a després inserir-los en un altre lloc. Amb esta idea en ment, es podria extraure part de l’ADN d’un mamut per a inserir-lo en elefants. El resultat esperen que siga un híbrid entre totes dues espècies amb les capacitats suficients per a sobreviure en entorns com l’Àrtic.

A diferència de Jurassic Park, ací l’objectiu no és fer un espectacle amb una espècie extinta. Segons els investigadors de Colossal (la startup darrere d’això), busquen ressuscitar al mamut per a repoblar àrees del planeta on prèviament vivia i ara estan abandonades.

Així mateix, les mateixes tècniques de CRISPR podrien usar-se en el futur per a estabilitzar les espècies amenaçades que encara no han entrat en extinció. Editant l’ADN seria possible oferir a determinades espècies millors característiques que els ajude a sobreviure i adaptar-se a les condicions de vida del seu entorn.

De moment Colossal té 15 milions de dòlars recaptats per a fer-ho, i uns quants anys per davant d’investigació abans que vegem un híbrid mamut-elefant deambular per l’Àrtic.

 

Últimes notícies

Intervinguts quasi 1.700 quilos de cocaïna i sis detinguts en una operació a València

Policia Nacional, Guàrdia Civil i Vigilància Duanera confisquen prop de 1.700 quilos de cocaïna després de seguir un contenidor fins a una nau a la comarca de la Costera. Hi ha sis detinguts i s'investiga la relació amb l'operació Spider.

L’AVL alerta d’un moment crític per al valencià i del terraplanismo lingüístic

L'Acadèmia Valenciana de la Llengua advertix d'un any d'hostilitat, retallades i ruptura de consensos. Reclama respecte institucional i estabilitat per a treballar.

Morant assegura que hi ha alternativa a la persecució del PP contra el valencià

La ministra de Ciència, Innovació i Universitats acusa el PP i al Consell de Mazón de reobrir debats superats i de retallar a l'AVL. Anuncia suport estatal de 198.000 euros enguany i 330.000 el pròxim.

Intervinguts quasi 1.700 quilos de cocaïna a València i sis detinguts després de seguir un contenidor a una nau

Les forces de seguretat es van confiscar de prop de 1.700 quilos de cocaïna i van detindre a sis persones després de vigilar un contenidor manipulat i rastrejar-lo fins a una nau a la Costera. Interior analitza possibles vincles amb l'operació Spider.

Morant entén que les víctimes de la DANA no vulguen a Mazón en el funeral d’Estat

Morant respecta la petició de famílies de la DANA perquè Carlos Mazón no acudisca al funeral d'Estat a València i li retrau la seua dependència d'enquestes.

Díaz defén la normalitat institucional del Govern davant el funeral d’Estat per la DANA

Yolanda Díaz assegura que l'Executiu seguirà el protocol habitual en el funeral d'Estat pel primer aniversari de la DANA del 29 d'octubre. Les famílies de víctimes han demanat que Carlos Mazón no acudisca; la petició és simbòlica i el Govern diu que escoltarà els afectats.

Mazón aborda amb l’alcalde d’Agost l’impuls de vivendes de protecció pública

El president de la Generalitat es reunix amb l'alcalde d'Agost per a activar promocions del Pla Viu i revisar prioritats locals en cultura i infraestructures.

Yolanda Díaz celebra que l’opa del BBVA al Sabadell fracasse i apel·la al sentit comú

La vicepresidenta Yolanda Díaz considera que el fracàs de l'opa del BBVA sobre Sabadell és un pas en positiu i una victòria del sentit comú. Advertix que l'operació implicava més concentració bancària, encariment del crèdit i entre 5.000 i 7.000 acomiadaments.