19 C
València
Dissabte, 19 abril, 2025

El castellà no es deu marginar. El valencià tampoc

Fidel a si mateix, com a supremaciste que és, en tots els sentits, Trump ha manat tancar la pàgina web i les xarxes socials de la Casa Blanca en castellà.

Res nou en la història dels nacionalismes o imperialismes agressius. D’això en sabem molt en l’Espanya perifèrica atlàntica, cantàbrica, pirenaica i mediterrània, a on fa un poc més de tres segles el centralisme-nacionalisme castellà va relegar les altres llengües espanyoles, que diu la Constitució, com a instrument necessari d’unió a altres bandejaments polítics, econòmics, de vies de comunicació, etc. Els indis d’Amèrica del Nord també en sabem molt d’exclusió dels seus idiomes de la vida pública dels Estats Units i el Canadà. I els indígenes d’Iberoamèrica també van vore com la invasió del castellà i del portugués, a partir del “descobriment d’Amèrica”, van relegar les seues llengües a la condició de secundàries, dialectals, tribals i altres qualificacions rebaixadores. És una constant en la història que els invasors militars, polítics o econòmics necessiten l’acompanyament i la imposició de la seua llengua per a que la conquista siga més efectiva.

Per a que quede ben clara la condició inferior del castellà respecte de l’anglés, i la importància que li donava a eixa decisió, Trump firmà la retirada de la segona llengua més parlada dels EUA el primer dia que signava órdens i decrets, no fora cas que algú creguera que això era una  qüestió secundària o tangencial. I per a que es veja, d’eixa manera, la importància que l’ocupant de la Casa Blanca li dona a eixa determinació, representativa del seu supremacisme despòtic, ha sigut de les primeres signatures del seu mandat

En els Estats Units hi ha més de quaranta milions de persones que tenen el castellà com a primera llengua. I no és just el tancament comentat, encara que ja s’ha dit que s’hi reposarà d’alguna manera. Però la marginació, relegació o bandejament de llengües és una constant en les accions i els processos de dominació política, militar o econòmica. I domina, fins i tot, lingüísticament, el que més armes bèl·liques i/o econòmiques té. Imposar una llengua, marginant-ne alhora una altra o altres, ha sigut una acció o procés que ha acompanyat altres marginacions polítiques, econòmiques o socials.

El cas que comentem de la retirada, per ara, del castellà dels espais comunicatius citats de la Casa Presidencial nord-americana ha suscitat les queixes d’alguns columnistes i personatges públics espanyols que tenen l’idioma de Cervantes com a primera o única llengua, i em pareixen molt bé eixes protestes. Jo m’hi apunte, i una mostra de la meua disposició és este article. Però eixe clam cal fer-lo extensiu, en el cas d’Espanya, a les altres llengües espanyoles, entre elles la valenciana-catalana, que, a pesar de ser cooficials, des de fa més de quaranta anys, no deixen de patir marginacions.

Per exemple, la llei empara les persones empleades públiques que ens fan canviar de llengua, perquè diuen que no entenen esta. I clar, com que els i les valencianoparlants sí que entenem la seua… passa això.

Últimes notícies

Disparen dos tirs per l’esquena al propietari d’un restaurant a Alfafar

La víctima, de 46 anys, va poder arribar al centre de salut amb dos ferides de bala

Mor un home de 69 anys després de ser envestit per un bou a Dos Aguas

La víctima, de 69 anys, patia lesions en el tòrax i la cuixa, contusions i traumatisme cranioencefàlic

Emergències en Setmana Santa a València: reforç especial en zones de muntanya, parcs naturals i àrees recreatives

La Generalitat activa un pla fins al 28 d’abril per a evitar incendis i accidents a la província de València

Pocs núvols i pugen les temperatures màximes a València este Divendres Sant

La Comunitat registrarà vent fluix de ponent, però canviarà a sud-oest a la vesprada

És naufragi, una novel·la de qualitat i desimbolta

El llibre és una història de dones que no es resignen a enyorar el que no va ser. I que duen als muscles el pes del seu coratge a través de totes les èpoques

Detencions a Alacant: Un segon arrest relacionat amb la mort d’un home a una baralla

La Policia Nacional ha detingut una segona persona en connexió amb la mort d'un home a Alacant, ferit amb arma blanca durant una baralla. Un altre ferit es troba a l'UCI. Les investigacions continuen.

Incendi a Gandia obliga a desallotjar un edifici de quatre plantes

Un incendi declarat aquesta matinada ha provocat l'evacuació d'un edifici de quatre plantes al carrer Poeta Francesc Miret de Gandia, afectant greument l'immoble i requerint la intervenció dels bombers.

Cullera incrementa a 21 les llicències de taxis per millorar els serveis de transport

Cullera es proposa sumar sis noves llicències de taxis per respondre a l'augment de població i turisme, millorant els serveis de transport urbà de la ciutat.