PP i Vox pacten el pressupost de València per a 2026 i Catalá el desvincula del relleu en la Generalitat

PP i Vox han aprovat este divendres el projecte de pressupostos de l’Ajuntament de València per a 2026, xifrat en 1.250,9 milions d’euros. L’alcaldessa, María José Catalá, ha desvinculat este acord municipal de la negociació entre els dos partits per al relleu de Carlos Mazón al capdavant de la Generalitat.

La Junta de Govern Local ho ha ratificat per unanimitat dels dos socis i el document continua ara la seua tramitació: passarà per la comissió d’Hisenda i, després, pel Ple. Eixe recorregut permetrà als grups presentar esmenes i, si el calendari es complix, deixa el camí obert perquè els comptes entren en vigor a inicis d’any, garantint continuïtat en contractes, inversions i servicis essencials.

Catalá ha negat que el pacte pressupostari a València tinga relació amb les condicions que Vox planteja en l’àmbit autonòmic. Ha reiterat que continuarà sent alcaldessa durant molts anys i ha defés que a l’Ajuntament la seua manera de pactar, governar i desenrotllar la política és pública i verificable. També ha anomenat que les converses per a nomenar un nou president o presidenta siguen àgils i lleials, perquè l’estabilitat institucional és clau perquè la Comunitat Valenciana puga aprovar a temps els seus propis comptes.

L’alcaldessa ha comentat que manté contactes freqüents amb el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, i que li ha informat de l’acord per a elevar els pressupostos. Així mateix, ha mostrat preocupació per l’absència de pressupostos generals de l’Estat, que, al seu juí, frena projectes necessaris per a reforçar la protecció de la població davant episodis com la dana de fa un any.

1.250,9 milions per a vivenda, seguretat i neteja

El projecte presentat per l’equip de govern ha sigut definit amb un marcat caràcter social. Les prioritats es concentren en la construcció de vivenda pública, el reforç de la seguretat i la millora de la neteja i del manteniment urbà. El muntant creix un 3,3% respecte a 2025, en passar de 1.210,8 a 1.250,9 milions, i el pressupost consolidat —que integra organismes autònoms i empreses públiques— ascendix a 1.415,3 milions enfront dels 1.338,6 de l’any anterior. Este avanç implica més capacitat per a atendre demandes veïnals sense interrompre projectes en marxa.

En Servicis Socials i Promoció Social, les partides augmenten un 2,92% fins a 134.822.135 euros. Dins d’elles, 98,6 milions s’orienten a Atenció Social, Discapacitat, Igualtat i Majors, la qual cosa permet reforçar ajudes directes, programes d’inclusió i servicis de proximitat per als col·lectius més vulnerables.

En seguretat, l’Ajuntament destina 2,9 milions a una nova comissaria de Policia Local per a la segona unitat de districte i preveu convocatòries per a incorporar 50 agents i 144 bombers. Estes incorporacions i equipaments es traduïxen en més presència en carrers i barris, menors temps de resposta i major capacitat de prevenció davant emergències.

L’àrea de Neteja, Aigua, Residus, Cementeris, Clavegueram i Enllumenat augmenta un 4,9%, fins a 164.012.254 euros. Amb estes dotacions, el consistori busca elevar l’estàndard de l’espai públic, modernitzar xarxes i millorar els servicis quotidians que més incidixen en la qualitat de vida.

El govern local manté per tercer any consecutiu la major rebaixa fiscal aplicada a la ciutat i, al mateix temps, ha reduït el deute municipal un 67,73% des de l’inici del mandat, fins a 74,19 milions enfront dels 225 milions heretats. Este descens de la càrrega financera allibera marge per a inversió i reduïx el cost d’interessos, la qual cosa facilita sostindre prioritats socials i de manteniment urbà sense incrementar la pressió fiscal.

Després de la comissió d’Hisenda, el pressupost es debatrà en el Ple. Si obté el vistiplau definitiu, l’Ajuntament comptarà amb un marc econòmic que dona continuïtat als projectes en curs i oferix certitud a proveïdors i veïns en 2026.

Últimes notícies

El Llevant fa història al Ciutat amb sis triomfs seguits a Primera

El Llevant ha encadenat per primera vegada sis victòries consecutives al Ciutat de València en Primera Divisió, després de golejar el Betis per 5-2 en l’estrena de la temporada 26-27 com a local.

Intervinguts més de 3.000 productes falsificats al port d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha intervingut més de 3.000 productes falsificats, valorats en 120.000 euros, en un operatiu contra el top manta al port. L’actuació, coordinada amb la Policia Portuària, ha acabat amb diligències penals contra tres persones per delicte contra la propietat industrial.

L’alerta d’Europol sobre robatoris a museus va arribar al MUVI un dia després del saqueig del Tresor de Villena

L’informe d’Europol sobre l’augment de robatoris violents a museus europeus va entrar al correu del Museu de Villena un dia després del robatori del Tresor de Villena, segons el registre de correus i la Conselleria de Cultura.

Mor un home en un accident de trànsit a l’AP-7 a Polinyà del Xúquer

Un home ha mort i dos persones han resultat ferides este matí en un accident de trànsit a l’AP-7, al terme de Polinyà del Xúquer, segons el CICU.

Un home mor apunyalat per una dona en una terrassa de València després d’una baralla

Un home de 45 anys ha mort esta matinada després de ser apunyalat per una dona de 35 anys en la terrassa d’un bar del barri de l’Olivereta, a València. La sospitosa, de nacionalitat espanyola, ha sigut detinguda acusada d’homicidi.

Deting a Alacant un fugitiu reclamat per Àustria per 11 robatoris en supermercats

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un jove de 26 anys reclamat per Àustria per onze robatoris amb força en supermercats, en què es van furtar begudes alcohòliques valorades en 29.187 euros. El detingut havia sigut condemnat a tres anys de presó i estava reclamat mitjançant una Ordre Europea de Detenció i Lliurament.

Les mínimes baixen fins als 10 graus a Ademús en una nova nit fresca a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit de descens tèrmic, amb 10 graus de mínima a Ademús i 10,5 a Vilafranca del Cid, mentre que les tres capitals de província han registrat valors lleugerament superiors als d'ahir.

Oratge estable per a l’últim diumenge d’agost: cel ras i temperatures a l’alça

L’últim diumenge d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb cel ras o poc ennuvolat, temperatures lleugerament més altes i vent fluix variable que girarà a sud i est a migdia.