22.6 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

El Suprem falla a favor del dret a la informació d’un mitjà digital de l’AMDComVal

El Tribunal Suprem ha reconegut el dret a la informació d’un membre de l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana (AMDComVal). El diari teuladamorairadigital.es ha aconseguit una sentència que invalida les fallades anteriors de l’Audiència Provincial d’Alacant i el jutjat d’Instrucció i Primera Instància número 5 de Dénia. Esta sentència reforça “la importància dels mitjans locals, que no han de tindre por de comunicar les seues opinions i informacions basades en fets veraces i corroborats”, segons destaca Vicente Bolufer, director del lloc web esmentat.

El cas es remunta al 2015, quan Bolufer va publicar al diari i va compartir al seu perfil de Facebook una Entrada titulada ací no cabeu tots. La informació responia a la veritat. El seu autor la va contrastar de manera professional. Relatava com un grup de 80 escolars de 3 a 6 anys i els seus mestres es van veure sorpresos per una tempesta a la platja de Teulada-Moraira. Van demanar refugi en un restaurant pròxim i un empleat els va respondre: “ací no hi cabeu tots”. Per tant, se’ls va negar refugiar-se.

L’establiment era propietat del llavors alcalde de Teulada i més tard diputat autonòmic, Antoni Joan Bertomeu Vallés, i els seus tres germans. Els xiquets, que ja estaven mullats, van quedar xops. Des del punt de vista periodístic, qualsevol fet que afecte -encara que siga en un àmbit privat- qualsevol càrrec públic, dota de més interés la informació.

Dret a la informació vs dret a l’honor

El jutjat número 5 de Dénia va donar la raó, en part, als propietaris del restaurant. Va considerar que el fet publicat no era noticiable, que la informació no era veraç i que la referència a «l’actitud egoista de l’ésser humà» era vexatòria. Per este motiu, va acceptar les pretensions de la demanda, però va rebaixar la quantitat reclamada de 25.000-12.000 euros per a cada dels germans empresaris.

Tant els demandants com el mitjà de l’AMDComVal van recórrer a l’Audiència d’Alacant, que es va basar en la sentència inicial (sense aportació de noves proves) i va tornar a donar la raó al restaurant. Va prevaler el dret a l’honor davant del dret a la informació. No obstant això, va reduir la indemnització de 12.000 a 2.000 euros per a cadascun dels quatre denunciants.

Finalment, el cas va arribar al Tribunal Suprem amb una nova i més experimentada assessoria jurídica per part de teuladamorairadigital.es. El ponent de la sentència va ser el magistrat Rafael Sarazá, considerat un dels experts més grans en dret a l’honor a Espanya. La sentència subratlla que la crítica “al comportament dels empleats de lʻestabliment dels demandants està emparada per lʻexercici legítim de les llibertats dʻexpressió idʻinformació”.

El Tribunal Suprem reconeix que els fets contenien “interès general entre la població” d’un xicotet municipi com és Teulada. També es refereix a la veracitat dels esdeveniments de què informava la notícia. Destaca que el periodista va contrastar els fets amb la “versió” de “la mestra que acompanyava els xiquets” i també amb “la presidenta de l’AMPA”.

El Suprem nega que hi haguera expressions insultants

A més, el Suprem nega que hi hagués expressions vexatòries. La sentència recull: “Afirmar que «potser la decisió dels xicotets va ser no portar 2 euros a les butxaques -cadascú- per demanar un refresc que els hagués permés romandre secs» o acabar l’article amb una «reflexió» sobre «l’actitud egoista de l’ésser humà», podrà resultar molest per als propietaris del restaurant a què fa referència l’article, però estes frases no poden ser considerades com a expressions insultants“.

Així, doncs, l’Alt Tribunal estableix que no hi va haver una “vulneració il·legítima en el dret a l’honor” dels somnis del restaurant. Revoca la sentència de l’Audiència Provincial i “plenament” la del jutjat número 5 de Dénia. El Suprem també condemna els demandants a les costes de la demanda en primera instància.

La sentència és del 2021, però ara s’ha fet pública en considerar que ja és ferma. Ja s’han tornat els dipòsits dels recursos i no hi ha hagut cap notificació als demandats des d’un altre òrgan judicial.

Vicente Bolufer, com a director de teuladamorairadigital.es i delegat en Alacant de la AMDComVal, anima tots els mitjans i periodistes locals a perseverar en la seua tasca d’informar de manera professional sobre fets d’interés, ja siguen d’àmbit municipal o més general, i contrastats convenientment. “Els mitjans petits no tenim gabinets jurídics, com sí que tenen els polítics”, apunta. “L’únic que tenim és a nosaltres mateixos, però hem de continuar amb la nostra feina de comunicar informació veraç”. Així, reflexiona Bolufer sobre el dret a la informació.

Últimes notícies

Cristina Ouviña va reaparéixer després de ser mare: 573 dies després del seu últim partit oficial

La base del València Basket va reaparéixer 573 dies després de la seua última trobada després de la seua maternitat i va tancar amb un triple el 83-66 davant el Spar Gran Canària.

Sarabia reivindica a l’Elx després del 3-0 al Girona: superiors des del primer minut

El tècnic de l'Elx va assegurar que el seu equip va ser superior des de l'inici en el 3-0 al Girona i va subratllar la pressió alta, el 3-4-3 i l'aportació de Fort i Rafa Mir. Va considerar que era un dia clau per a tallar la ratxa i reforçar la confiança.

Marcelino es convertix en el tècnic del Vila-real amb més victòries en Lliga: 93

La victòria davant el Getafe situa a Marcelino com l'entrenador del Vila-real amb més triomfs en Primera, amb 93, per davant de Pellegrini. La ratxa de lliga de l'equip encadena sis victòries i suma onze en quinze jornades.

3-0: L’Elx es retroba amb la victòria davant un Girona fràgil

L'Elx va tallar la seua mala ratxa huit jornades després amb un 3-0 sòlid davant el Girona. Valera va obrir el marcador i Rafa Mir va sentenciar amb dos punts després del descans, en un dol marcat per fallades del porter visitant.

Lisci avisa: demà és un partit de guanyar sí o sí davant el Llevant

El tècnic d'Osasuna ha qualificat el dol davant el cuer com el més important de la temporada. Recupera a Budimir i a Rosier i demana màxima atenció en les àrees.

Osasuna i Llevant, dol directe per a fugir de la zona baixa en l’estrena de lliga de De el Moral i Iborra

Osasuna rep a un Llevant cuer en un xoc clau per la permanència. El tàndem Del Moral-Iborra s'estrena en Lliga després de la destitució de Julián Calero.

Investiguen una agressió amb arma blanca a un home al Jardí del Túria de València

La Policia investiga l'agressió amb arma blanca patida de matinada per un home trobat al Jardí del Túria. Roman ingressat amb pronòstic reservat i indocumentat.

Investiguen una agressió amb arma blanca al Jardí del Túria de València

La Policia Nacional investiga una agressió amb arma blanca ocorreguda de matinada al Jardí del Túria. La víctima, sense documentació, està hospitalitzada amb pronòstic reservat.