El president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, ha manifestat de manera contundent que els qui realment requerixen un finançament autonòmic singular no són les comunitats que ja gaudixen de privilegis, sinó aquelles que patixen una clara falta de justícia financera, com és el cas de la Comunitat Valenciana.
Durant una visita al municipi d’Enguera, Mazón va explicar que la singularitat en el finançament ha de buscar l’equitat i no la desconnexió de la resta de territoris. Nosaltres sí que necessitem un finançament singular, però per a estar amb els altres, no per a eixir-nos dels altres, va afirmar.
Risc de fractura en el sistema de solidaritat
El president valencià va subratllar el risc de fractura en el sistema de solidaritat entre comunitats autònomes si algunes comunitats obtenen beneficis excepcionals que distorsionen l’equilibri fiscal. La setmana que ve veurem com evoluciona, però la pinta és extraordinàriament dolenta respecte a la ruptura del nostre sistema de solidaritat
, va comentar.
Qüestionament sobre la gestió d’imposts territorials
A més, Mazón va qüestionar la lògica de permetre que es gestionen impostos territorials independents dins de comunitats o províncies, assenyalant que això podria conduir a una cultura del salve’s qui puga, un escenari de nacionalisme i egoisme que perjudicaria a tots.
El finançament singular valencià
Per a Mazón, el finançament singular que ha de prevaldre és la valenciana, que perseguix aconseguir la mitjana de finançament de totes les comunitats per a equilibrar el desfasament històric que ha patit. Va insistir que esta singularitat no busca la separació sinó l’equitat financera necessària perquè la Comunitat Valenciana tinga accés als recursos que li corresponguen.
Relació amb la permanència del president del Govern
En este context, Mazón també va deixar entreveure que estes discrepàncies en el finançament podrien estar relacionades amb la permanència del president del Govern en La Moncloa, qüestionant si este sistema és el concebut per a mantindre la seua posició política.
Necessitat d’un debat obert i just
Esta posició posa en relleu la necessitat d’un debat obert i just sobre el finançament autonòmic a Espanya, apuntant cap a una reforma que garantisca justícia i solidaritat per a totes les comunitats, especialment per a aquelles que han estat històricament desfavorides com la Comunitat Valenciana.