Puente acusa el PP de falta de prevenció davant els incendis i defén un pacte d’Estat

El ministre de Transports, Óscar Puente, retrau al PP haver rebutjat el pacte d’Estat proposat pel Govern per a afrontar l’emergència climàtica després de la crisi d’incendis. Sosté que diversos presidents autonòmics han eludit les seues responsabilitats al no reforçar la prevenció a l’hivern i, quan la situació es descontrola, reclamen que l’Executiu central els traga de la dificultat. Al seu juí, d’esta discussió depén que Espanya implante per fi una política antiincendis preventiva i eficaç o seguisca ancorada en respostes tardanes.

Puente emmarca el xoc amb dirigents populars en un patró que ja es va veure en altres episodis de meteorologia extrema, com la dana: decisions que retallen unitats d’emergència o canvien operatius sense una planificació sòlida i, quan arriben els problemes, busca d’un culpable en el Govern. Critica que la primera reacció al pacte haja sigut la desqualificació i la burla, malgrat que la proposta aspira a fixar regles comunes i a coordinar competències que, en bona part, recauen en les comunitats autònomes.

Anomenada a un acord i a la cooperació

El ministre defén que l’oferiment de Pedro Sánchez naix de la responsabilitat i la generositat, i el presenta com un salvavides per a presidents autonòmics del PP que estan baix fort pressió pels focs. Assenyala expressament a Castella i Lleó, amb Alfonso Fernández Mañueco, i arriba a afirmar que fins i tot els bombers li van negar la salutació, com a exemple del malestar existent sobre el terreny.

També interpreta l’apel·lació del rei Felip VI a la col·laboració com un missatge dirigit a qui es nega a l’acord, en referència al PP. Afig que el Govern no ha desqualificat les propostes llançades per Alberto Núñez Feijóo, encara que considera que algunes són rocambolesques, i manté la seua aposta per un marc estable que prepare al país per a un problema que serà recurrent en els pròxims anys.

Puente rebutja que la brega política siga el problema en si i demana mirar a les causes: hi ha els qui titllen de balafiament sostindre l’operatiu antiincendis tot l’any i els qui precarizan l’ús dels professionals que apaguen el foc. D’eixa forma, argumenta, es dificulta retindre equips experimentats, es trenca la continuïtat en la neteja de la muntanya i es limita l’execució de tallafocs i labors preventives. També alerta que externalitzar l’extinció fragmenta la resposta i complica la coordinació entre administracions en els moments crítics.

Impacte en el ferrocarril

El titular de Transports qualifica de sense precedents el volum d’incidències ferroviàries vinculades als incendis este estiu. Recorda el tall durant una setmana de l’AVE entre Madrid i Galícia i la interrupció puntual de la línia Madrid-Barcelona en una vesprada recent.

Les dades que maneja assenyalen un salt notable: en l’estiu de 2024, el 7% de les incidències en la xarxa es van deure a causes externes; enguany aconseguixen el 23%. La major part d’eixos contratemps estan relacionats amb incendis. Segons explica, quan el foc s’aproxima als traçats o el fum i la calor reduïxen les condicions de seguretat, s’activen protocols que obliguen a alentir o suspendre circulacions per a protegir viatgers i personal. Este increment d’episodis evidencia el vincle entre crisi climàtica i mobilitat i reforça la petició d’un pla comú que prioritze la prevenció per a evitar que cada estiu es convertisca en una emergència recurrent.

Últimes notícies

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Diversos municipis de l’interior i la costa de València, sobretot a la Ribera, han començat a valorar els danys per les fortes tronades de dijous, amb ratxes de vent de fins a 146 km/h i greus afectacions materials.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.

Corberán es marca com a repte portar el València a Europa sense perdre de vista els objectius

Carlos Corberán ha aclarit abans del debut a Mestalla que l’objectiu marcat és millorar la temporada passada, encara que admet que somia amb classificar el València CF per a competició europea. El tècnic ha destacat que el vestidor té la il·lusió posada en Europa, però ha remarcat que el que compta són els fets.