11.8 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Els Arts estrena Luisa Miller de Verdi amb el debut operístic de sir Mark Elder

El Palau de les Arts estrena el 10 de desembre Luisa Miller, de Giuseppe Verdi, una nova producció que marca el debut operístic del mestre britànic sir Mark Elder al capdavant de la direcció musical. La proposta escènica porta la firma de Valentina Carrasco i s’emmarca en les celebracions del vinté aniversari dels Arts, en coproducció amb el Maggio Musicale Fiorentino.

L’obra torna a València després de no escoltar-se des de 2008 i obri la porta al Verdi més íntim i romàntic, el que explora la psicologia dels personatges i les tensions familiars abans de culminar eixe camí en títols com La traviata. El retorn del títol suggerix una aposta per ampliar el repertori verdiano menys freqüent a la ciutat i per recuperar una partitura on el pols dramàtic conviu amb el lirisme.

Un Verdi íntim i de grans veus

Sir Mark Elder dirigix per primera vegada este títol en versió escenificada amb la Orquestra de la Comunitat Valenciana. El mestre subratlla com Verdi s’allunya ací de la monumentalitat de les seues primeres òperes per a entrar en un univers més personal, de conflictes morals i afectius que es reflectixen en el teixit orquestral. La direcció promet una lectura detallista que privilegia el frasege i la respiració del cant.

Elder ha destacat l’excepcional qualitat musical de la partitura, amb moments com l’ària del tenor ‘Quando le sere al plagut’, que, segons ha assenyalat, ‘el públic recordarà per sempre’. Eixe número concentra l’emoció del personatge de Rodolfo i evidència l’exigència vocal i expressiva que demana el rol a l’intèrpret.

El repartiment reunix algunes de les principals veus verdianas del moment. El britànic Freddie De Tommaso, considerat un dels tenors més destacats de la seua generació, debuta a València com Rodolfo, un dels papers més desafiadors de la seua corda i que després portarà a Viena. La soprano calabresa Mariangela Sicília assumix el paper titular per la seua força dramàtica, tècnica i versatilitat, amb incursions que abasten des de Mozart i Rossini fins a Puccini i Verdi, a més de repertori barroc i francés. Completen el sextet principal el baríton Germán Enrique Alcántara com Miller en la seua primera actuació a València; el baix Alex Esposito com Il conte di Walter; Gianluca Buratto com Wurm; i la mezzosoprano russa Maria Barakova com Federica.

Una lectura escènica sobre poder i moral

L’acció es trasllada a una fàbrica de nines de principis del segle XX. Des d’eixe espai, la producció aborda el conflicte paternofilial que articula el drama a través de ‘dos pares que estimen possessivament als seus fills’ i que ‘els causaran la mort: Walter a través de la seua ambició, Miller mitjançant una concepció pacata de la virtut’, resumix Valentina Carrasco. El dispositiu escènic, amb escenografia de Carles Berga, vestuari de Luciana Gutman i il·luminació d’Antonio Castro, denúncia la rigidesa dels rols socials i l’imperi dels interessos en la burgesia industrial.

Este enfocament subratlla com l’ambició i la moral restrictiva condicionen als jóvens protagonistes i els espenten a un desenllaç tràgic. La fàbrica de nines opera com a metàfora d’éssers modelats per normes i expectatives que limiten la seua llibertat.

Els Arts estrenarà Luisa Miller el 10 de desembre, amb funcions addicionals els dies 13, 17, 20 i 22. El coliseu confia la part musical a la Orquestra de la Comunitat Valenciana, dirigida per sir Mark Elder en el seu esperat debut operístic.

Últimes notícies

Espanya busca davant Anglaterra els seus primers punts a València

Espanya buscarà este dissabte (11.00 hores) davant Anglaterra els seus primers punts en la FIH Pro League a València després del 3-4 davant Països Baixos. Anglaterra arriba amb confiança després del 2-2 i el 3-1 en penals enfront dels neerlandesos.

Sarabia va reiterar la seua confiança que l’Elx tornarà a créixer

Eder Sarabia va reafirmar que, malgrat la mala ratxa, l'Elx tornarà a créixer després del tancament del mercat. A sis punts del descens, afronta un dol exigent a Sant Sebastià i prepara el debut de Tete Morente i Gonzalo Villar.

Anticorrupció ja ha rebut les denúncies per les irregularitats de les VPP d’Alacant

Anticorrupció ha rebut les denúncies de la Conselleria de Vivenda, l'Ajuntament i PSPV-PSOE i Sumar per suposades irregularitats en VPP de la Platja de Sant Joan. El cas suma dimissions i l'alcalde anuncia retracte i comissions d'investigació.

Més de 800 actuacions pel vent a València i un centenar a Torrent

Bombers han atés més de 500 avisos i la Policia Local prop de 300 pel temporal, amb dos ferits en la capital. Torrent ha gestionat al voltant de 100 incidències sense danys personals.

Troben un cadàver en una platja de Peníscola

Un veí va alertar de la troballa a primera hora i la Guàrdia Civil s'ha fet càrrec de les perquisicions. Es treballa per a esclarir identitat i circumstàncies.

Morant marca línies roges: les dones socialistes no toleren puters ni assetjadors

Diana Morant ha afirmat a València que les dones del PSPV i del PSOE ja no toleren 'puters' ni assetjadors i ha vinculat la seua posició al cas d'Almussafes. Ha recalcat que no seran responsables d'actituds masclistes de companys.

Caravaning preveu 2 milions en negoci i fregar els 20.000 visitants

La 33 edició de Caravaning ha arrancat en Fira Alacant amb la meta de moure més de 2 milions d'euros i acostar-se als 20.000 visitants, amb 65 empreses expositores.

El president de la Generalitat no pot eixir de Berlín pel temporal de neu

L'aeroport de Berlín roman tancat per un temporal de neu i ha impedit el retorn de Juanfran Pérez Llorca i d'una àmplia delegació empresarial. El grup va ser reallotjat i espera volar este divendres a les 16.00 si es reprén l'operativa.