Els equips de busca a Indonèsia van reprendre este dijous l’operació en la seua sèptima jornada per a localitzar a tres ciutadans espanyols desapareguts després de l’enfonsament d’un vaixell turístic en l’est del país. Diversos navilis van salpar amb les primeres llums des del port de Labuan Baix, a l’illa de Flores, on es coordina part del dispositiu.
Esta és la sèptima jornada, el mínim legal que marca la normativa indonèsia. Les autoritats van assenyalar que decidiran si ‘estendre’ la missió després d’analitzar els resultats del dia; anit, en una reunió de comandament, ja van apuntar que ‘esperen’ ampliar el dispositiu sense requerir duració, atés que encara traslladen recursos a la zona de busca.
Avaluaran ampliar l’operatiu
L’ambaixador d’Espanya a Indonèsia, Bernardo de Sicart Escoda, va demanar per carta a les autoritats del país prolongar la busca dels tres desapareguts. ‘Això serà de gran ajuda per a les famílies dels supervivents, que tenen posades les seues esperances a trobar els cossos després de la terrible commoció que han viscut’, va escriure en la missiva, en la qual va agrair l’esforç dels equips. I va remarcar: ‘Després de diversos dies, m’agradaria demanar-los que continuen els esforços fins que es troben els cossos’.
L’operatiu de hui es va reprendre a l’alba amb la presència de familiars dels desapareguts, que es van desplaçar a la zona a bord d’un vaixell policial al costat de l’encarregat de negocis de l’ambaixada. La coordinació des de Labuan Baix permet mobilitzar mitjans amb rapidesa i ajustar el perímetre de busca en funció de la informació que arriba cada dia.
Entre els recursos destacats figura un grup de quatre bussos professionals voluntaris —dos espanyols, un argentí i un francés— que naveguen en una llanxa ràpida equipada amb un sonar d’alta potència arribat des de Jakarta. Este equip permet rastrejar fons i estructures submergides amb major precisió, clau per a localitzar restes del vaixell o indicis rellevants.
El naufragi es va produir el divendres al voltant de les 20.30 hora local enfront de l’illa de Padar, prop del Parc Nacional de Komodo. Després de l’enfonsament de l’embarcació turística KM Putri Sakinah, es va activar immediatament un dispositiu amb llanxes per a pentinar la zona.
En el moment de l’accident viatjaven 11 persones: set van ser rescatades —dos espanyols, quatre tripulants i un guia, tots indonesis— i el dilluns es va recuperar el cos sense vida d’una menor espanyola. Els tres desapareguts són Fernando Martín, exfutbolista i entrenador de l’equip femení B del València CF, i dos menors: el seu fill i el fill d’Andrea Ortuño, una de les supervivents.
Ortuño és mare tant de la menor rescatada com de la víctima mortal localitzada fa tres dies. Per a les famílies, la possible ampliació de l’operatiu manté actius els mitjans en una fase en la qual cada hora resulta clau per a delimitar l’àrea de busca i revisar de nou punts d’interés assenyalats pels equips en dies previs.



