Black Friday: els preus en línia rebaixats amaguen una pujada mitjana del 3%, denuncia OCU

Cada vegada són més els consumidors que aprofiten els descomptes de la setmana del Black Friday per trobar productes en oferta o avançar les compres nadalenques. Malauradament, la quantitat de productes que anuncien correctament la rebaixa respecte a un preu ratllat és mínim (no arriba a l’1%) i, pitjor encara, solen amagar pujades de preus, adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris.

OCU, des de fa un mes, analitza diàriament més de 18.000 preus a 63 webs de productes d’electrònica i electrodomèstics. Entre ells, 5.500 venen acompanyats d’un altre preu ratllat o que indueix a pensar que és un preu anterior i que hi ha hagut una rebaixa. Malauradament, en el 99% dels casos les rebaixes no són tals. De fet, el descompte mitjà del 23% anunciat suposa en realitat una pujada mitjana del 3% respecte al preu mínim dels dies previs. És més, en alguns casos poden rondar el 9% d’increment, com passa amb Amazon.

Esta mala pràctica és possible per l’incompliment reiterat de l’actual normativa de comerç. En concret de l’article 20.1 de la Llei 7/1996 d’Ordenació del Comerç Minorista, recentment modificada per adaptar-la a la última Directiva Europea, que estableix que “Sempre que s’oferisquen articles amb reducció de preu, haurà de figurar amb claredat el preu anterior juntament amb el preu reduït (…). S’entendrà per preu anterior el menor que s’hagués aplicat en els trenta dies precedents”.

OCU denuncia al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que els comerços en línia analitzats calculen el descompte sobre la base del preu anterior que més els convinga (que podria ser fins i tot el preu recomanat, que a més poques vegades es va aplicar), no el més barat en els últims 30 dies, incomplint així la normativa vigent. L’Organització és urgent prendre mitjanes que acaben amb esta pràctica enganyosa i, arribat el cas, sancione exemplarment els comerços afectats.

L’estudi de preus també revela que cap dels més de 18.000 preus recollits el 20 de novembre era inferior al mínim assolit els 30 dies anteriors. És més, en un de cada tres casos el preu era superior, amb una pujada mitjana del 14%. O fins i tot més gran, com a les webs de Balay, Amazon, LG, Carrefour, MediaMarkt, El Corte Inglés i PC Components.

OCU recomana als consumidors desconfiar dels possibles descomptes, alhora que posa a la vostra disposició un Assessor de Preus per conèixer si el preu anunciat és realment barat. És més, mitjançant esta eina es pot accedir al comparador de preus per trobar el comerç amb el preu més econòmic per al producte que es busca.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pradas demana al TSJCV el sobreseïment de la causa per la gestió de la dana

La defensa de Salomé Pradas ha sol·licitat al TSJCV l'arxiu lliure de la causa penal per la gestió de la dana instruïda a Catarroja. De manera subsidiària, demana que l'alt tribunal assumisca tota la causa si s'investiga a Carlos Mazón.

Catalá critica a Renfe per no habilitar autobusos des d’Albal durant la mascletà

Catalá ha criticat que Renfe no habilite autobusos des d'Albal durant la mascletà després del desviament temporal de Rodalia entre el 13 i el 19 de març. Delegació del Govern ha defés la mesura per seguretat i ha descartat els busos per falta de capacitat.

Víctimes de la DANA demanen investigar a Mazón a Catarroja i no aplicar-li l’aforament

L'associació de víctimes de la DANA ha demanat al TSJCV que no aplique l'aforament de Carlos Mazón i que siga investigat pel Jutjat de Catarroja. L'acusació invoca un precedent a Extremadura, denúncia un abús del fur i sol·licita, de manera subsidiària, que el tribunal inicie causa per homicidi i lesions per imprudència greu.

El PP reivindica els cent dies de Pérez Llorca, l’oposició els veu pobres i Vox presumix d’influència

El PP ha defés l'arrancada de Juanfran Pérez Llorca amb dades de compliment i rebaixa fiscal, mentres PSOE i Compromís ho han qüestionat i Vox ha reivindicat la seua influència.

Raquel Carrera ja és la tercera màxima anotadora històrica del València Basket

La interior gallega aconseguix els 1.811 punts amb els 9 sumats davant Lointek Guernica i iguala a Marie Gülich en el tercer lloc històric; lideren Queralt Casas i Leticia Romero.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones

El nou centre de salut de Rincón de Loix ja està operatiu amb més espais i servicis i ha reforçat l'accessibilitat per a uns 20.000 usuaris. Urgències 24 hores s'activarà abans de l'estiu.

Catalá critica que Renfe no haja habilitat autobusos des d’Albal per a la mascletà

L'alcaldessa ha mostrat la seua sorpresa per l'absència d'autobusos de reforç des d'Albal mentres es limita l'arribada de Rodalia a l'Estació del Nord en hores de mascletà. Defén la seguretat del dispositiu i anuncia una avaluació després de les Falles.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat ha garantit la seua col·laboració a Benidorm per a acatar la sentència pels terrenys de la serra Gelada, que imposa una multa de 350 milions. El Consell emmarca el suport com a acompanyament per a executar la fallada amb responsabilitat.