12.1 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

Aagesen diu que no hi ha infraestructura que aguante un esdeveniment extrem enfront de les crítiques de PP per les obres

MADRID, 11 (EUROPA PRESS)

La ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Sara Aagesen, ha defensat que “no hi ha infraestructura que per si sola aguante un esdeveniment meteorològic extrem”, enfront de les crítiques del PP pels projectes de canalització dels barrancs del Poyo i la Saleta afectats per la dana.

Així s’ha expressat la ministra en la sessió de control al Govern en el ple del Senat, on el senador del PP Luis Santamaría li ha preguntat pels motius de l’Executiu per a paralitzar aquests projectes després de considerar el 2021 la seua viabilitat.

Aagesen ha explicat que l’administració estatal porta “dècades” tractant d’executar tots dos projectes i que el Govern els ha reprès des del 2018.

De manera més general, ha recalcat que el Govern està centrant els seus esforços en la reconstrucció de València. A més, ha tirat en cara a Santamaría que un govern “responsable” ha d'”alertar i protegir” a la població “dins del termini i en la forma escaient” quan rep una informació científica “de funcionaris públics que es dediquen a la funció pública”.

En esta línia, la titular de Transició Ecològica ha incidit que totes les administracions han de ser “responsables” i tenir en compte els mapes de zones inundables, que estan disponibles.

“D’AQUELLS ESCAQUEJOS VE LA TRAGÈDIA DELS VALENCIANS”

Pel seu costat, el senador del PP ha preguntat a la ministra per què el Govern de Sánchez no va executar les obres, que “hagueren evitat la catàstrofe de la dana”. En este sentit, ha inquirit quan va explicar-los als valencians “quantes vides es podrien haver salvat” amb estes obres i quan les acabaran, perquè estos puguen “dormir tranquils”.

Segons ha denunciat, la Unió Europea va aprovar una directiva el 2007 que obligava a fer mapes i a aprovar plans de gestió de riscos d’inundacions, una cosa que “va fer (l’expresident del Govern) Mariano Rajoy”. “El que van fer vostès, una vegada les obres van estar prioritzades, va anar no dedicar ni un sol euro, i d’aquelles circumstàncies, d’aquells escaquejos, d’aquells conceptes, ara ve la tragèdia que hem patit tots els valencians”, ha lamentat.

Al seu torn, li ha demanat explicacions per la Llei de l’Horta, “que impedix executar infraestructures bàsiques com les quals hagueren evitat la catàstrofe de la dana”. Així mateix, ha insistit a saber “per què van preferir salvar les canyes i les rates de riu que creixen en les lleres a persones, béns, habitatges, estris i propietats”.

“Vostès ens han condemnat al fet que hi haja valencians de primera, que són els que viuen en la ciutat de València, que podem dormir tranquils perquè sabem que les obres de la nova llera del Turia ens protegixen i les 850.000 persones que es veuen obligades a patir i a patir perquè saben que no tenen les infraestructures necessàries per a protegir els seus habitatges”, li ha recriminat.

Últimes notícies

La Diputació de València inaugura en el MuVIM l’exposició de Luis Vidal Corella

La Diputació de València ha inaugurat en el MuVIM una gran mostra dedicada a Luis Vidal Corella amb 200 imatges, 80 inèdites, sobre guerra i postguerra. L'exposició s'estructura en tres seccions i incorpora objectes originals, i podrà visitar-se fins al 29 de març de 2026.

El Racing tomba al Vila-real i es fica en octaus (2-1)

El Racing de Santander va véncer 2-1 al Vila-real en El Sardiner amb un doblet d'Arana i va segellar el seu passe a octaus de la Copa del Rei. Ayoze va retallar al final sense premi.

Emergències entrega a la jutgessa el primer esborrany del Es-Alert del dia de la DANA

La Subdirecció d'Emergències va remetre al jutjat l'esborrany del Es-Alert del 29 d'octubre de 2024, amb fitxa tècnica i mapa. L'avís final es va difondre a les 20.11 després del debat en el Cecopi.

1-0: la Cultural torna a octaus cinc anys després després d’eliminar al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa va superar al Llevant per 1-0 i tornarà als octaus de final cinc anys després. Un gol de Rafa Tresaco i la falta d'encert granota van decidir.

De Mònaco a Granada: la Volta 2026 combina alta muntanya i una crono llarga

La ronda es disputarà del 22 d'agost al 13 de setembre, amb eixida a Mònaco i arribada a Granada. Hi haurà set finals enlaire i una crono de 32 km.

El Racing elimina al Vila-real amb un doblet d’Arana (2-1)

El Racing de Santander va superar al Vila-real per 2-1 i va avançar a octaus de la Copa del Rei gràcies a dos gols d'Arana. El conjunt groc va quedar fora després d'un arreón final insuficient.

La Cultural torna a octaus cinc anys després amb un 1-0 al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa tornarà als octaus de la Copa del Rei cinc anys després després del 1-0 al Llevant. Bañuz va sostindre el triomf i el rival va perdonar.

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.