20.6 C
València
Dissabte, 6 desembre, 2025

L’altra pandèmia amb morts que ha augmentat en Espanya pel Covid-19

 

Tot i que no figura en els programes econòmics dels governs, ni en els plans de reconstrucció, ni en les conversacions que es tenen sobre el virus, hi ha una altra pandèmia que ha provocat l’epidèmia del coronavirus. L’expansió d’esta malaltia ha incitat que siguen moltes més persones les que decidixen posar fi a les seues vides i ha augmentat la xifra de defuncions per suïcidis, tot i que l’any anterior el número ja era molt alt.

 

El 2019, en Espanya, es van registrar un total de 1.145 casos de suïcidi, triplicant la xifra de morts per accident i són molts els experts que han destacat que l’impacte del coronavirus incidix i incidirà molt en els col·lectius més vulnerables i per això denuncien que no existixen plans específics per a ells.

 

Els suïcidis continuaran sent part del balanç de l’epidèmia quan el coronavirus ja siga el pa de cada dia. L’economia es recuperarà, la societat aprendrà a viure amb el virus i quan arribe la vacuna posarà fi a este mal que tant ens ha afectat, però alguns seguiran veient la foscor tot i la gran il·luminació que hi haja. És precisament per este motiu que els experts insistixen que s’han de prendre mesures, recursos i professionals preparats per a ajudar a estes persones.

 

Encara hi ha molta incertesa sobre el coronavirus, però esta és major sobre què passarà amb la postpandèmia. Tot i això, si una cosa tenen clara els professionals, és que l’índex de suïcidis augmentarà tant en Espanya com en el món.

 

És un tema que seguix sent molt tabú i del que costa molt parlar i és per esta raó que Cristina Blanco, la presidenta de l’Associació basca de Suicidologia (AIDATU), ha defensat que és necessari «traure-ho de les catacumbes de la incomprensió en què es troba»

 

Una altra membre d’este organisme, María José López, ha al·legat que tot i les xifres d’este any no s’han donat a conéixer, «el que ens arriba és que en tota esta  situació la venda d’ansiolítics i antidepressius ha augmentat en les farmàcies». «En moltes consultes també s’ha incrementat el número de pacients que busquen ajuda de caràcter psiquiàtric», afegix.

 

Les persones majors són les que tenen una taxa de suïcidi més alta, encara que es crega el contrari. De la xifra de l’any passat, el 40% eren individus de més de 60 anys. «El suïcidi es pot previndre i en molts casos evitar. Fan falta plans i recursos per a evitar que les persones més vulnerables no busquen la porta falsa del suïcidi per a posar fi als seus problemes», explica López.

 

Els efectes del coronavirus

«Nosaltres sabem el que comporta no poder despedir-se d’un ésser estimat. Això portarà conseqüències», ha manifestat, fent al·lusió al fet de no poder dir adéu a les persones properes que han dit adeu a causa del coronavirus. «No es pot arreglar una cosa desarreglant una altra. Els dols que ara hauran de ser seran molt complicats, inclús per a qui siga emocionalment fort».

 

«Se seguix creient que és una persona marginal, irrellevant. També que pertany a l’àmbit privat de la intimitat. Un altre mite molt estès és que el que es vol suïcidar ho conseguirà i que qui ho diu no ho farà. No és d’eixa forma», assenyala Cristina Blanco.

 

«També es continua responent amb frases com ‘com dius això’ a qui manifesta desitjos suïcides, en lloc d’oferir ajuda. En realitat, està cridant l’atenció, demanant ajuda». A demés, també ha volgut al·legar que «un altre error és dir que qui ha intentat suïcidar-se és un covard per no saber afrontar els problemes de la vida. O al contrari, un valent per haver-se atrevit a fer el pas. Arriba el punt que persones que han tingut temptatives de suïcidi es veuen com uns covards per no haver-ho conseguit».

Últimes notícies

Milers d’atletes prenen València en la vespra d’una Marató que vol ser el més ràpid de 2025

València viu una jornada prèvia d'entrenaments i últims ajustos abans de la Marató, amb 36.000 dorsals i la meta de liderar els temps mundials de 2025.

Marcelino advertix que és impossible mantindre el ritme actual del Vila-real

Després del 2-0 al Getafe, Marcelino va rebaixar l'eufòria: va afirmar que el seu equip no pot sostindre este ritme de punts i que l'objectiu passa per competir per la quarta plaça.

Feijóo deixa en mans de Mazón la seua renúncia a l’acta de diputat

Alberto Núñez Feijóo ha sostingut que renunciar a l'escó és una decisió que correspon a Carlos Mazón i confia a tancar el seu relleu a la Comunitat Valenciana abans de cap d'any. També s'ha desmarcat de les versions sobre la DANA en afirmar que es va assabentar alhora que la premsa.

Buchanan i Mikautadze tomben al Getafe i afermen la ratxa del Vila-real

L'equip de Marcelino va encadenar huit partits seguits sense perdre a casa, amb set triomfs i un empat. Buchanan va obrir i Mikautadze va sentenciar després de la roja a Luis Milla.

El PSPV urgix al PP a deixar les excuses i exigir ja l’acta de diputat a Carlos Mazón

El PSPV ha reclamat al PP que demane immediatament l'acta de diputat a Carlos Mazón i ha acusat els populars de llançar cortines de fum contra Pilar Bernabé. També ha exigit disculpes i cessaments per casos d'assetjament sexual.

Corberán advertix que un Sevilla amb baixes i derrotes pot ser més perillós

Corberán va alertar que el Sevilla, malgrat les huit baixes i a dos derrotes seguides, podia resultar més perillós a Mestalla. El tècnic va recalcar que l'ambició del València no depenia del rival.

Feijóo sosté que el PP ha passat pàgina en la Generalitat Valenciana després de l’eixida de Mazón

Feijóo ha reafirmat que el PP ha passat pàgina en la Generalitat Valenciana i ha defés que Carlos Mazón ha assumit responsabilitats després de la polèmica pels seus missatges.

Les víctimes de la DANA condicionen reunir-se amb Pérez Llorca al fet que exigisca l’acta a Mazón

Les associacions de víctimes del 29-O no contemplen una reunió amb Juanfran Pérez Llorca si no demana a Carlos Mazón que entregue la seua acta de diputat. Vinculen el diàleg a un gest de responsabilitat política després dels missatges del 29 d'octubre de 2024.