Els canvis en la factura de la llum que t’afectaran directament

La factura de la llum és dels pagaments més costosos de les famílies espanyoles. A partir de l’1 de juny entrarà en vigor un nou model de factura elèctrica per als consumidors acollits al Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC).

El sistema comptarà amb una nova estructura tarifària de peatges i càrrecs amb tres períodes de facturació diferenciats segons els horaris. La combinació dels nous peatges i càrrecs permetrà que la factura elèctrica tinga més component variable, un fet que farà que el cost depenga en més mesura de l’energia consumida, fomentant així l’eficiència energètica.

A més, a partir de l’1 de juny, els consumidors domèstics podran contractar dos potències diferents, una pels períodes punta i pla i una altra pel període vall.

El període d’hora punta, amb un cost més elevat, estarà comprés entre les deu del matí i les dos del migdia i entre les sis de la vesprada i les deu de la nit.

El segon tram, amb cost entremig, se situarà entre les vuit i les deu del matí, les dos i les sis de la vesprada i les deu i les dotze de la nit.

La tarifa vall, la més barata, es donarà entre la mitjanit i les huit del matí, així com durant cada hora dels caps de setmana i dies festius.

 

Incentivar el consum en hores amb menys demanda

El govern espanyol vol incentivar el trasllat del consum elèctric des de les hores de màxima demanda elèctrica a altres en les quals les xarxes de transport i distribució es troben menys saturades, a través d’esta nova estructura.

Este fet reduirà la necessitat de realitzar noves inversions en estes infraestructures, un fet que repercuteix, alhora, en menys costos per als consumidors d’energia elèctrica, que paguen este tipus d’infraestructures a través de la factura elèctrica.

D’esta manera, els usuaris que traslladen el consum cap a hores amb menys demanda tindran més estalvi en la factura. També s’ha fixat l’objectiu de promoure l’autoconsum, que redueix la demanda d’energia procedent de la xarxa o el desplegament d’infraestructures de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics. El model beneficiarà també els consums amb component estacional, com el turisme.

Tot i això, el nou model mantindrà una part fixa dels càrrecs, com l’incentiu per a l’electrificació d’usos finals d’energia.

Els peatges d’accés es converteixen en dos nous conceptes

Amb esta modificació, els peatges d’accés al sector elèctric passen a ser substituïts per dos nous conceptes. Per una banda, els peatges de transport i distribució fixats per la CNMC, que cobreixen els costos d’ús de les xarxes de transport i distribució de l’energia elèctrica. Per altra, els càrrecs del sistema elèctric, establerts pel Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

La recaptació d’este últim concepte es destina a finançar costos del sistema, com el del règim retributiu especial de les energies renovables, de la cogeneració i de la generació amb residus, la cobertura del dèficit d’anys anteriors o la compensació del 50% del sobrecost de la generació en territoris no peninsulars.

 

Nou format de lectura

Les novetats no acaben aquí, ja que també hi haurà un nou format de lectura per als usuaris amb PVPC, que adaptarà el rebut a la divisió dels actuals peatges d’accés a les xarxes i als càrrecs, establirà el contingut mínim de la factura dels consumidors amb menys de 15 kW de potència contractada, simplificarà el contingut, reduirà l’extensió a dos pàgines i incorporarà nova informació com les potències màximes que cada consumidor ha demanat en cada període horari de l’últim any.

Així mateix, s’inclourà un codi QR per facilitar a l’usuari comparar les ofertes d’energia de la web de la CNMC de forma que puga trobar alternatives contractuals avantatjoses.

Últimes notícies

Deting per traure quasi 5.700 euros del compte del seu veí de 83 anys a la Salzadella

La Guàrdia Civil de Sant Mateu ha detingut un home de 63 anys acusat de buidar 5.690 euros del compte bancari del seu veí malalt, de 83 anys, a la Salzadella, aprofitant-se de la confiança i de l’accés al seu domicili.

Baldoví insta a accelerar un front electoral a l’esquerra del PSPV

Joan Baldoví reclama accelerar un acord per a una candidatura única a l’esquerra del PSPV-PSOE a la Comunitat Valenciana i anuncia recursos i iniciatives de Compromís contra les polítiques del Consell de PP i Vox.

Detingut per calar foc a una vivenda d’Anna i deixar veïns i guàrdies ferits

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 36 anys per un incendi provocat en una vivenda d’Anna el 23 d’agost, que ha causat ferits per fum i cremades entre veïns i agents.

Trenta-nou vivendes públiques a València per a jóvens amb dificultats d’accés a un pis

L’Ajuntament de València ha adjudicat 39 vivendes de protecció pública a Patraix a persones menors de 45 anys amb forts problemes per accedir al lloguer privat. Les famílies seleccionades presenten alts nivells de vulnerabilitat i un llarg arrelament a la ciutat.

Més policia al Postiguet d’Alacant per frenar furts a banyistes

La Policia Nacional ha reforçat la vigilància a la platja del Postiguet d’Alacant per previndre furts a banyistes i ha resolt diversos casos este estiu. El cos policial ofereix també consells bàsics per reduir el risc de robatoris a la sorra.

La Rambleta acollirà ‘20:11 Memòria i justícia’ amb científics i víctimes de la DANA

La Rambleta acollirà el 18 de setembre la jornada ‘20:11 Memòria i justícia’, amb científics, col·lectius socials i víctimes de la DANA que va causar 231 morts.

Xixona vol multiplicar els mesos de pasturatge controlat per a previndre incendis

L’Ajuntament de Xixona preveu augmentar de fins a sis mesos a l’any el pasturatge controlat amb ramats d’ovelles als monts públics per a reduir el risc d’incendis forestals i millorar el manteniment de camins i tallafocs.

Agost tanca amb 225 morts per calor a la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 225 morts atribuïbles a les altes temperatures en agost a la Comunitat Valenciana, fins a 517 des de l’inici de l’estiu i amb un fort augment respecte a 2025.