Els canvis en la factura de la llum que t’afectaran directament

La factura de la llum és dels pagaments més costosos de les famílies espanyoles. A partir de l’1 de juny entrarà en vigor un nou model de factura elèctrica per als consumidors acollits al Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC).

El sistema comptarà amb una nova estructura tarifària de peatges i càrrecs amb tres períodes de facturació diferenciats segons els horaris. La combinació dels nous peatges i càrrecs permetrà que la factura elèctrica tinga més component variable, un fet que farà que el cost depenga en més mesura de l’energia consumida, fomentant així l’eficiència energètica.

A més, a partir de l’1 de juny, els consumidors domèstics podran contractar dos potències diferents, una pels períodes punta i pla i una altra pel període vall.

El període d’hora punta, amb un cost més elevat, estarà comprés entre les deu del matí i les dos del migdia i entre les sis de la vesprada i les deu de la nit.

El segon tram, amb cost entremig, se situarà entre les vuit i les deu del matí, les dos i les sis de la vesprada i les deu i les dotze de la nit.

La tarifa vall, la més barata, es donarà entre la mitjanit i les huit del matí, així com durant cada hora dels caps de setmana i dies festius.

 

Incentivar el consum en hores amb menys demanda

El govern espanyol vol incentivar el trasllat del consum elèctric des de les hores de màxima demanda elèctrica a altres en les quals les xarxes de transport i distribució es troben menys saturades, a través d’esta nova estructura.

Este fet reduirà la necessitat de realitzar noves inversions en estes infraestructures, un fet que repercuteix, alhora, en menys costos per als consumidors d’energia elèctrica, que paguen este tipus d’infraestructures a través de la factura elèctrica.

D’esta manera, els usuaris que traslladen el consum cap a hores amb menys demanda tindran més estalvi en la factura. També s’ha fixat l’objectiu de promoure l’autoconsum, que redueix la demanda d’energia procedent de la xarxa o el desplegament d’infraestructures de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics. El model beneficiarà també els consums amb component estacional, com el turisme.

Tot i això, el nou model mantindrà una part fixa dels càrrecs, com l’incentiu per a l’electrificació d’usos finals d’energia.

Els peatges d’accés es converteixen en dos nous conceptes

Amb esta modificació, els peatges d’accés al sector elèctric passen a ser substituïts per dos nous conceptes. Per una banda, els peatges de transport i distribució fixats per la CNMC, que cobreixen els costos d’ús de les xarxes de transport i distribució de l’energia elèctrica. Per altra, els càrrecs del sistema elèctric, establerts pel Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

La recaptació d’este últim concepte es destina a finançar costos del sistema, com el del règim retributiu especial de les energies renovables, de la cogeneració i de la generació amb residus, la cobertura del dèficit d’anys anteriors o la compensació del 50% del sobrecost de la generació en territoris no peninsulars.

 

Nou format de lectura

Les novetats no acaben aquí, ja que també hi haurà un nou format de lectura per als usuaris amb PVPC, que adaptarà el rebut a la divisió dels actuals peatges d’accés a les xarxes i als càrrecs, establirà el contingut mínim de la factura dels consumidors amb menys de 15 kW de potència contractada, simplificarà el contingut, reduirà l’extensió a dos pàgines i incorporarà nova informació com les potències màximes que cada consumidor ha demanat en cada període horari de l’últim any.

Així mateix, s’inclourà un codi QR per facilitar a l’usuari comparar les ofertes d’energia de la web de la CNMC de forma que puga trobar alternatives contractuals avantatjoses.

Últimes notícies

Les 156 esmenes del PP als pressupostos busquen més ajudes socials i previndre catàstrofes

El PP ha registrat 156 esmenes als Pressupostos de la Generalitat per a 2026 per reforçar la despesa social, ampliar ajudes a llogaters i propietaris en risc de desnonament i invertir en sistemes d’alerta en barrancs.

Sara Sorribes se planta en segona ronda de Wimbledon i iguala el seu millor resultat

La tennista de la Vall d'Uixó, número 252 del rànquing WTA, ha debutat a Wimbledon amb una victòria clara davant l'andorrana Victoria Jiménez Kasintseva i s'ha classificat per a segona ronda, on es veurà les cares amb la número 4 mundial, Jessica Pegula.

Més seguretat este estiu a Alacant amb 287 policies nacionals reforçant la província

La Policia Nacional ha activat el pla Operació Estiu 2026 a la província d'Alacant amb 287 agents més, molts d'ells destinats a zones turístiques, el port i l'aeroport Alicante-Elche Miguel Hernández.

Tallers, passejos guiats i jocs gratuïts: així és el programa d’estiu de l’IVAM

L’IVAM ha posat en marxa fins al 6 de setembre un programa d’estiu gratuït, amb tallers interactius, passejos guiats i espais de joc per a totes les edats.

Vox vol que la ‘prioritat nacional’ marque les ajudes socials i d’habitatge en els comptes del 2026

Vox ha registrat més de cent esmenes als pressupostos de la Generalitat per a 2026 per a introduir la ‘prioritat nacional’ en serveis socials i accés a l’habitatge, i per a redirigir fons a immigració, família i retallades en gasto polític que afecten l’AVL, sindicats i patronals.

200 milions per a climatitzar escoles: així es repartiran els fons a la Comunitat Valenciana

El Govern ha autoritzat 200 milions d’euros del Fons Nacional d’Eficiència Energètica per a climatitzar i fer més eficients els centres escolars, amb Andalusia, Catalunya, la Comunitat Valenciana i Madrid com a territoris principals beneficiats. Les actuacions hauran de garantir almenys un 10 % de millora en l’eficiència energètica.

València activa 100.000 euros d’ajuda urgent per a la catàstrofe de Veneçuela

L’Ajuntament de València ha autoritzat els primers 100.000 euros de la partida d’emergències humanitàries per a donar suport a Veneçuela després dels terratrémols de dimecres passat.

Quants menors migrants han d’acollir les comunitats: la Comunitat Valenciana arriba als 1.903

Un nou reial decret del Govern fixa en 1.903 els menors migrants no acompanyats que ha d’acollir la Comunitat Valenciana, el quart territori amb més places després d’Andalusia, Catalunya i Madrid.