Els canvis en la factura de la llum que t’afectaran directament

La factura de la llum és dels pagaments més costosos de les famílies espanyoles. A partir de l’1 de juny entrarà en vigor un nou model de factura elèctrica per als consumidors acollits al Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC).

El sistema comptarà amb una nova estructura tarifària de peatges i càrrecs amb tres períodes de facturació diferenciats segons els horaris. La combinació dels nous peatges i càrrecs permetrà que la factura elèctrica tinga més component variable, un fet que farà que el cost depenga en més mesura de l’energia consumida, fomentant així l’eficiència energètica.

A més, a partir de l’1 de juny, els consumidors domèstics podran contractar dos potències diferents, una pels períodes punta i pla i una altra pel període vall.

El període d’hora punta, amb un cost més elevat, estarà comprés entre les deu del matí i les dos del migdia i entre les sis de la vesprada i les deu de la nit.

El segon tram, amb cost entremig, se situarà entre les vuit i les deu del matí, les dos i les sis de la vesprada i les deu i les dotze de la nit.

La tarifa vall, la més barata, es donarà entre la mitjanit i les huit del matí, així com durant cada hora dels caps de setmana i dies festius.

 

Incentivar el consum en hores amb menys demanda

El govern espanyol vol incentivar el trasllat del consum elèctric des de les hores de màxima demanda elèctrica a altres en les quals les xarxes de transport i distribució es troben menys saturades, a través d’esta nova estructura.

Este fet reduirà la necessitat de realitzar noves inversions en estes infraestructures, un fet que repercuteix, alhora, en menys costos per als consumidors d’energia elèctrica, que paguen este tipus d’infraestructures a través de la factura elèctrica.

D’esta manera, els usuaris que traslladen el consum cap a hores amb menys demanda tindran més estalvi en la factura. També s’ha fixat l’objectiu de promoure l’autoconsum, que redueix la demanda d’energia procedent de la xarxa o el desplegament d’infraestructures de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics. El model beneficiarà també els consums amb component estacional, com el turisme.

Tot i això, el nou model mantindrà una part fixa dels càrrecs, com l’incentiu per a l’electrificació d’usos finals d’energia.

Els peatges d’accés es converteixen en dos nous conceptes

Amb esta modificació, els peatges d’accés al sector elèctric passen a ser substituïts per dos nous conceptes. Per una banda, els peatges de transport i distribució fixats per la CNMC, que cobreixen els costos d’ús de les xarxes de transport i distribució de l’energia elèctrica. Per altra, els càrrecs del sistema elèctric, establerts pel Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

La recaptació d’este últim concepte es destina a finançar costos del sistema, com el del règim retributiu especial de les energies renovables, de la cogeneració i de la generació amb residus, la cobertura del dèficit d’anys anteriors o la compensació del 50% del sobrecost de la generació en territoris no peninsulars.

 

Nou format de lectura

Les novetats no acaben aquí, ja que també hi haurà un nou format de lectura per als usuaris amb PVPC, que adaptarà el rebut a la divisió dels actuals peatges d’accés a les xarxes i als càrrecs, establirà el contingut mínim de la factura dels consumidors amb menys de 15 kW de potència contractada, simplificarà el contingut, reduirà l’extensió a dos pàgines i incorporarà nova informació com les potències màximes que cada consumidor ha demanat en cada període horari de l’últim any.

Així mateix, s’inclourà un codi QR per facilitar a l’usuari comparar les ofertes d’energia de la web de la CNMC de forma que puga trobar alternatives contractuals avantatjoses.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.