Avanç per als cítrics valencians: Europa aprova el tractament de fred

La gran faena i la intensa pressió en totes les instàncies per part de la Unió de Llauradors ha aconseguit que per fi la Unió Europea haja aprovat hui de nou un tractament de fred per a les taronges importades de tercers països que tenen la plaga de la Thaumatotibia leucotreta o ‘Falsa Arna’.

La Unió agraeix el suport del Govern d’Espanya, a través del ministre d’Agricultura, Luis Planas, i de la Generalitat, des del seu president Ximo Puig fins a la consellera d’Agricultura, Mireia Mollá, per a fer aquest primer pas en el tractament de fred als cítrics importats.

La Comissió Europea fa cas per fi a la seua pròpia Autoritat de Seguretat Alimentària (EFSA), qui el passat estiu ja va alertar mitjançant un dictamen de l’alt risc que la plaga poguera instal·lar-se en el territori de la UE i va recomanar establir aquest tractament.

També era molt clara la pròpia normativa europea que exigeix l’absència total de la plaga de la ‘Falsa Arna’ en les importacions, circumstància que no s’està complint perquè únicament es pot assegurar amb el tractament de fred.

L’aprovació serà publicada pròximament en el Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) a fi que entre en vigor aquest pròxim mes de juny mitjançant un període transitori per a aquesta imminent campanya de l’hemisferi sud i una doble alternativa de tractament de fred a partir de la següent.

No és el tractament de fred més estandarditzat internacionalment, però és sense dubte un primer pas important. Ara cal treballar també per a aconseguir, a part de la taronja, el tractament de fred a les mandarines i aranges davant l’amenaça de la Thaumatotibia”, assegura Carles Peris, secretari general de la Unió, qui indica que “és evident que les intercepcions amb plagues són majors en taronges que en mandarines, però en aquestes també es detecten i cal unificar els protocols a nivell mundial perquè les plagues poden entrar a través de volums baixos d’importacions, per la qual cosa cal evitar un risc innecessari de transmissió de plagues entre països”, conclou.

La Unió sol·licita que s’amplie aquesta exigència, sobretot per a Sud-àfrica, les plantacions de mandarines de la qual estan creixent de manera constant. Les majors intercepcions en mandarines sud-africanes es detecten en les principals i més perilloses plagues, la Phyllosticta citricarpa i Thaumatotibia leucotreta, sobretot en aquesta última.

Suficients motius per tant per a demanar incloure les mandarines, perquè existeix un perill latent que entren eixes plagues en la nostra citricultura també a través d’elles. Ningú pot preveure que una plaga ens puga entrar per taronges o per mandarines, així que el risc existeix siga l’espècie que siga”, conclou Carles Peris.

Últimes notícies

Roben el Tresor de Villena: 66 joies úniques amb quasi 10 quilos d’or

Un robatori al museu de Villena s’ha saldat amb la desaparició de les 66 peces del Tresor, un conjunt únic de quasi 10 quilos d’or i dues peces amb ferro d’origen meteòric, considerat un dels grans símbols arqueològics de la península Ibèrica.

La DGT calcula més de 908.000 viatges per carretera en el retorn de l’estiu a la Comunitat

La DGT ha previst 908.160 desplaçaments per les carreteres de la Comunitat Valenciana en l’operació especial Retorn 2026, activa des de divendres fins dilluns 31 d’agost, amb punts conflictius destacats en les tres províncies.

PLD Space dissenyarà la nova generació de llançadors privats europeus

PLD Space, amb seu a Elx, ha sigut escollida per l’Agència Espacial Europea per desenvolupar la pròxima generació de llançadors privats, amb un contracte de quasi 159 milions d’euros.

Roben en minuts gran part del Tresor de Villena del museu MUVI

Uns lladres han sostret en pocs minuts la major part de les peces del Tresor de Villena exposades al MUVI, en un assalt nocturn que ha activat les alarmes del museu i del poliesportiu municipal.

València bat el rècord amb 30 nits tòrrides este 2026, segons Aemet

València ha encadenat 30 nits tòrrides en 2026, amb mínimes de 25 graus o més, un rècord històric segons Aemet. Castelló de la Plana i Alacant també han superat els seus màxims de calor nocturna.

Quatre detinguts a Elx per un frau amb targetes en compres per internet

La Policia Nacional ha detingut a Elx quatre hòmens d’entre 21 i 33 anys per integrar presumptament un grup que comprava telèfons d’alta gamma per internet amb targetes bancàries sostretes. S’han relacionat amb almenys set estafes en diverses ciutats per més de 10.500 euros.

Sis cetacis rescatats de Canadà arriben a l’Oceanogràfic de València per a evitar la seua eutanasia

Dos belugues i quatre dofins rescatats del parc Marineland de Canadà han arribat esta matinada a l’Oceanogràfic de València després d’un trasllat internacional complex pensat per a garantir el seu benestar i evitar la seua eutanasia.

Aemet activa avís groc al litoral de València per màximes de fins a 36 graus

Aemet ha activat l’avís groc per calor en tot el litoral de la província de València este dijous, amb màximes que poden arribar als 36 graus per l’entrada de vent de ponent.