Avanç per als cítrics valencians: Europa aprova el tractament de fred

La gran faena i la intensa pressió en totes les instàncies per part de la Unió de Llauradors ha aconseguit que per fi la Unió Europea haja aprovat hui de nou un tractament de fred per a les taronges importades de tercers països que tenen la plaga de la Thaumatotibia leucotreta o ‘Falsa Arna’.

La Unió agraeix el suport del Govern d’Espanya, a través del ministre d’Agricultura, Luis Planas, i de la Generalitat, des del seu president Ximo Puig fins a la consellera d’Agricultura, Mireia Mollá, per a fer aquest primer pas en el tractament de fred als cítrics importats.

La Comissió Europea fa cas per fi a la seua pròpia Autoritat de Seguretat Alimentària (EFSA), qui el passat estiu ja va alertar mitjançant un dictamen de l’alt risc que la plaga poguera instal·lar-se en el territori de la UE i va recomanar establir aquest tractament.

També era molt clara la pròpia normativa europea que exigeix l’absència total de la plaga de la ‘Falsa Arna’ en les importacions, circumstància que no s’està complint perquè únicament es pot assegurar amb el tractament de fred.

L’aprovació serà publicada pròximament en el Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) a fi que entre en vigor aquest pròxim mes de juny mitjançant un període transitori per a aquesta imminent campanya de l’hemisferi sud i una doble alternativa de tractament de fred a partir de la següent.

No és el tractament de fred més estandarditzat internacionalment, però és sense dubte un primer pas important. Ara cal treballar també per a aconseguir, a part de la taronja, el tractament de fred a les mandarines i aranges davant l’amenaça de la Thaumatotibia”, assegura Carles Peris, secretari general de la Unió, qui indica que “és evident que les intercepcions amb plagues són majors en taronges que en mandarines, però en aquestes també es detecten i cal unificar els protocols a nivell mundial perquè les plagues poden entrar a través de volums baixos d’importacions, per la qual cosa cal evitar un risc innecessari de transmissió de plagues entre països”, conclou.

La Unió sol·licita que s’amplie aquesta exigència, sobretot per a Sud-àfrica, les plantacions de mandarines de la qual estan creixent de manera constant. Les majors intercepcions en mandarines sud-africanes es detecten en les principals i més perilloses plagues, la Phyllosticta citricarpa i Thaumatotibia leucotreta, sobretot en aquesta última.

Suficients motius per tant per a demanar incloure les mandarines, perquè existeix un perill latent que entren eixes plagues en la nostra citricultura també a través d’elles. Ningú pot preveure que una plaga ens puga entrar per taronges o per mandarines, així que el risc existeix siga l’espècie que siga”, conclou Carles Peris.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El vent obliga a cancel·lar la primera jornada del festival SanSan a Benicàssim

El festival SanSan de Benicàssim ha cancel·lat tots els concerts previstos per a la primera jornada per les fortes ratxes de vent i prioritzar la seguretat del públic, artistes i personal.

Rescatat en helicòpter un conductor després de caure amb el seu cotxe a un barranc a Aielo de Malferit

Un conductor és rescatat en helicòpter després d'eixir-se de la via i caure amb el seu cotxe a un barranc a Aielo de Malferit, en la zona de Pont Serrans. El ferit és estabilitzat en el lloc i evacuat fins a la carretera per al seu trasllat sanitari.

El València Basket busca segellar la passada davant el Virtus Bolonya en una Eurolliga al límit

El València Basket visita la pista del Virtus Bolonya amb l'opció de deixar quasi assegurat el seu bitllet a la següent ronda de l'Eurolliga, en una classificació extremadament igualada i amb baixes importants.

Educació activa el protocol d’agressions després de l’atac a una mestra en una escola infantil d’Elda

La Conselleria de Educacion ha activat el protocol d'agressions despues que una mare bufetejara a una mestra de l'escola infantil Almafra d'Elda. L'Ajuntament i la comunitat educativa han condemnat l'atac i expressat el seu suport a la docent.

Tres persones ateses després de l’incendi d’una vivenda a Mislata

Tres persones han resultat afectades en l'incendi d'un pis a Mislata. Dos dones van ser donades d'alta en el lloc i un home de 44 anys va ser traslladat a l'Hospital General de València per inhalació de fum.

Desarticulada a Alacant una xarxa que estafava amb la compravenda de cotxes a particulars i financeres

La Policia Nacional ha desmantellat a Alacant una organització que usava empreses fictícies i testaferros per a adquirir vehicles amb lísing o amb càrregues i revendre'ls a Espanya i altres països europeus, causant perjuís a particulars i entitats financeres.

El vent posa en dubte l’obertura del festival SanSan a Benicàssim

El fort vent i l'alerta groga a Castelló podrien retardar l'obertura del festival SanSan a Benicàssim, malgrat que tot està preparat per a rebre a uns 15.000 assistents diaris.

Desarticulada a Alacant una xarxa que estafava amb la compravenda de cotxes a particulars i financeres

La Policia Nacional ha desmuntat a Alacant una organització que usava empreses fictícies i testaferros per a adquirir vehicles amb lísing o càrregues, revendre'ls a Espanya i Europa i estafar a particulars i entitats financeres.