12.4 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

Avanç per als cítrics valencians: Europa aprova el tractament de fred

La gran faena i la intensa pressió en totes les instàncies per part de la Unió de Llauradors ha aconseguit que per fi la Unió Europea haja aprovat hui de nou un tractament de fred per a les taronges importades de tercers països que tenen la plaga de la Thaumatotibia leucotreta o ‘Falsa Arna’.

La Unió agraeix el suport del Govern d’Espanya, a través del ministre d’Agricultura, Luis Planas, i de la Generalitat, des del seu president Ximo Puig fins a la consellera d’Agricultura, Mireia Mollá, per a fer aquest primer pas en el tractament de fred als cítrics importats.

La Comissió Europea fa cas per fi a la seua pròpia Autoritat de Seguretat Alimentària (EFSA), qui el passat estiu ja va alertar mitjançant un dictamen de l’alt risc que la plaga poguera instal·lar-se en el territori de la UE i va recomanar establir aquest tractament.

També era molt clara la pròpia normativa europea que exigeix l’absència total de la plaga de la ‘Falsa Arna’ en les importacions, circumstància que no s’està complint perquè únicament es pot assegurar amb el tractament de fred.

L’aprovació serà publicada pròximament en el Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) a fi que entre en vigor aquest pròxim mes de juny mitjançant un període transitori per a aquesta imminent campanya de l’hemisferi sud i una doble alternativa de tractament de fred a partir de la següent.

No és el tractament de fred més estandarditzat internacionalment, però és sense dubte un primer pas important. Ara cal treballar també per a aconseguir, a part de la taronja, el tractament de fred a les mandarines i aranges davant l’amenaça de la Thaumatotibia”, assegura Carles Peris, secretari general de la Unió, qui indica que “és evident que les intercepcions amb plagues són majors en taronges que en mandarines, però en aquestes també es detecten i cal unificar els protocols a nivell mundial perquè les plagues poden entrar a través de volums baixos d’importacions, per la qual cosa cal evitar un risc innecessari de transmissió de plagues entre països”, conclou.

La Unió sol·licita que s’amplie aquesta exigència, sobretot per a Sud-àfrica, les plantacions de mandarines de la qual estan creixent de manera constant. Les majors intercepcions en mandarines sud-africanes es detecten en les principals i més perilloses plagues, la Phyllosticta citricarpa i Thaumatotibia leucotreta, sobretot en aquesta última.

Suficients motius per tant per a demanar incloure les mandarines, perquè existeix un perill latent que entren eixes plagues en la nostra citricultura també a través d’elles. Ningú pot preveure que una plaga ens puga entrar per taronges o per mandarines, així que el risc existeix siga l’espècie que siga”, conclou Carles Peris.

Últimes notícies

Kenneth encara el Benidorm Fest com a favorit amb ‘Els ulls no mentixen’

L'artista arriba al compte arrere del Benidorm Fest com un dels més votats en reproduccions amb 'Els ulls no mentixen', a punt del milió, i promet un directe explosiu.

Detinguts a València un notari i dos advocats per espoli a una octogenària amb alzheimer

La Policia Nacional ha arrestat a València a un notari, dos advocats i altres dos persones pel presumpte espoli del patrimoni d'una dona de 80 anys amb alzheimer. Les operacions van incloure vendes infravalorades, doble assessorament i un intent de suprimir el seu usdefruit.

Avís groc este dijous per ratxes de 80 km/h a Castelló, València i Alacant

Aemet ha establit avís groc per a este dijous per vent de l'oest amb ratxes de fins a 80 km/h a Castelló, València i Alacant, i per onatge en la costa.

El vent de ponent dispara hui les màximes en la Comunitat fins a 24 graus

Ratxes molt fortes de l'oest impulsen un ascens tèrmic fins a valors primaverals. A última hora baixarà la cota de neu i demà s'espera un descens de temperatures.

Iñaki Williams fica a l’Athletic en semifinals amb un gol en el 96

L'Athletic va guanyar 1-2 a Mestalla i va segellar el seu passe a semifinals. Sadiq Umar es va marcar en pròpia i després va empatar; Dimitrievski va detindre un penal abans del punt final.

Sadiq iguala després d’un error de Padilla i el València-Athletic arriba 1-1 al descans

El davanter nigerià va compensar el seu autogol en aprofitar una fallada del portera Alex Padilla i va deixar el dol de quarts 1-1 a l'intermedi a Mestalla.

Sadiq, novetat al València; Izeta encapçala a l’Athletic en els quarts de Copa

El València introduïx a Sadiq al costat de Lucas Beltrán a Mestalla, mentres l'Athletic confia en Urko Izeta. Els dos busquen el passe a semifinals amb onces ofensius.

La Comissió Mixta per a la DANA a València fixa la seua primera reunió per al 18 de febrer

La Comissió Mixta per a coordinar la recuperació de danys de la DANA del 29 d'octubre a València es reunirà el 18 de febrer. El Consell de Ministres va aprovar la seua creació i composició.