Avanç per als cítrics valencians: Europa aprova el tractament de fred

La gran faena i la intensa pressió en totes les instàncies per part de la Unió de Llauradors ha aconseguit que per fi la Unió Europea haja aprovat hui de nou un tractament de fred per a les taronges importades de tercers països que tenen la plaga de la Thaumatotibia leucotreta o ‘Falsa Arna’.

La Unió agraeix el suport del Govern d’Espanya, a través del ministre d’Agricultura, Luis Planas, i de la Generalitat, des del seu president Ximo Puig fins a la consellera d’Agricultura, Mireia Mollá, per a fer aquest primer pas en el tractament de fred als cítrics importats.

La Comissió Europea fa cas per fi a la seua pròpia Autoritat de Seguretat Alimentària (EFSA), qui el passat estiu ja va alertar mitjançant un dictamen de l’alt risc que la plaga poguera instal·lar-se en el territori de la UE i va recomanar establir aquest tractament.

També era molt clara la pròpia normativa europea que exigeix l’absència total de la plaga de la ‘Falsa Arna’ en les importacions, circumstància que no s’està complint perquè únicament es pot assegurar amb el tractament de fred.

L’aprovació serà publicada pròximament en el Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) a fi que entre en vigor aquest pròxim mes de juny mitjançant un període transitori per a aquesta imminent campanya de l’hemisferi sud i una doble alternativa de tractament de fred a partir de la següent.

No és el tractament de fred més estandarditzat internacionalment, però és sense dubte un primer pas important. Ara cal treballar també per a aconseguir, a part de la taronja, el tractament de fred a les mandarines i aranges davant l’amenaça de la Thaumatotibia”, assegura Carles Peris, secretari general de la Unió, qui indica que “és evident que les intercepcions amb plagues són majors en taronges que en mandarines, però en aquestes també es detecten i cal unificar els protocols a nivell mundial perquè les plagues poden entrar a través de volums baixos d’importacions, per la qual cosa cal evitar un risc innecessari de transmissió de plagues entre països”, conclou.

La Unió sol·licita que s’amplie aquesta exigència, sobretot per a Sud-àfrica, les plantacions de mandarines de la qual estan creixent de manera constant. Les majors intercepcions en mandarines sud-africanes es detecten en les principals i més perilloses plagues, la Phyllosticta citricarpa i Thaumatotibia leucotreta, sobretot en aquesta última.

Suficients motius per tant per a demanar incloure les mandarines, perquè existeix un perill latent que entren eixes plagues en la nostra citricultura també a través d’elles. Ningú pot preveure que una plaga ens puga entrar per taronges o per mandarines, així que el risc existeix siga l’espècie que siga”, conclou Carles Peris.

Últimes notícies

Tres dels cinc detinguts per tràfic de droga a gran escala ingressen en presó

La Policia Nacional ha desarticulat un grup criminal que distribuïa cocaïna i haixix des del camp de Gibraltar i ha detingut cinc persones, tres ja en presó provisional.

Consternació a Alzira per la mort d’una xiqueta de 11 anys en caure-li un pilar a casa

Una xiqueta de 11 anys ha mort a Alzira en caure-li un pilar en una vivenda de la Vall de la Casella. El seu germà de 9 anys continua ingressat a l’Hospital La Fe amb diversos traumatismes.

Catorze detinguts a Torrevieja per una xarxa de venda de droga

La Guàrdia Civil ha desarticulat a Torrevieja una organització dedicada a la venda i distribució de droga, amb catorze detinguts i quatre domicilis escorcollats.

El Consell aprovarà la pròxima setmana la pujada salarial del professorat públic

El Consell té previst donar llum verda en el pròxim ple a la primera pujada salarial pactada amb ANPE i CSIF per al professorat de l’educació pública no universitària. El president Juanfran Pérez Llorca ha remarcat a Polop que el Govern valencià complix així els compromisos adquirits.

El PSPV-PSOE reclama disculpes a Mompó per dir-li a Morant ‘lameculos de Sánchez’

El PSPV-PSOE ha demanat a Vicent Mompó, president de la Diputació de València, que es disculpe per haver qualificat Diana Morant de ‘lameculos de Sánchez’ en un missatge en xarxes socials, unes paraules que els socialistes consideren masclistes i agressives.

Mompó carrega contra Morant i la titla de lameculos de Sánchez per la gestió de la DANA

Vicent Mompó ha atacat durament Diana Morant en xarxes socials i l'ha anomenada lameculos de Sánchez després que ella criticara la gestió de la Diputació de València durant la DANA de 2024.

Detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un pròfug reclamat per Països Baixos per un intent d’homicidi

La Policia Nacional ha detingut a l’aeroport d’Alacant-Elx un home de 57 anys, reclamat per Països Baixos per un intent d’homicidi comés en 2023 a la localitat de Best.

Alerta per calor extrema dissabte al litoral de València i l’interior de Castelló

Aemet ha activat per a este dissabte l’avís groc per calor al litoral de València i a l’interior de Castelló, on es poden assolir 36 graus entre les 13.00 i les 21.00 hores.