El col·lapse en la Seguretat Social posa en risc les ajudes per a milers d’espanyols

Últimament estem sentint parlar molt del col·lapse dels hospitals, però no són els únics servicis públics que s’estan veient desbordats per la crisi del coronavirus. Acaba d’eixira la llum la situació límit en què es troben les oficines de la Seguretat Social encarregades de tramitar les ajudes a milers de famílies en Espanya. Esta és una situació delicada perquè, arran dels protocols de protecció enfront del virus, davant de qualsevol tràmit presencial és obligatori demanar cita prèvia per internet o per telèfon. Això, però, s’ha convertit en una odissea per a moltes persones.

 

Concertar cita prèvia, missió impossible

A voltes resulta directament impossible concertar una cita prèvia, un pas indispensable per a fer qualsevol tràmit en la Seguretat Social. D’esta manera ho ha denunciat el popular actor Antonio Resines, que assegura que ni els telèfons ni el web de la Tresoreria General funcionen, i és impossible concertar una cita per a fer els tràmits.

 

Esta és la situació que s’està vivint en moltes oficines de la Seguretat Social en Espanya, desbordades per l’augment de peticions de tràmits com el de l’ingrés mínim vital. Però a demés, qualsevol procediment com gestionar una jubilació o registrar a un bebé s’està fent impossible per a moltes persones.

 

Els que fan cua a l’espera d’una solució denuncien que és una situació vergonyosa davant la que se senten desemparats i sense saber què fer. Hi ha casos de persones que porten mesos sense cobrar la pensió de viduïtat, per exemple. Una usuària es queixa perquè porta intentant donar d’alta la seua filla des de fa tres mesos sense èxit: «No la puc ni vacunar».

 

Trànsit de cites prèvies

Alguns ciutadans que intenten demanar cita prèvia a través del telèfon sense èxit ho proven des de la pàgina web, però tampoc funciona. I viceversa. Un afectat explica que fa un mes que intenta concertar la cita però no hi ha manera.

 

Els privilegiats que sí que han conseguit una cita confessen l’únic truc que els ha funcionat per a conseguir-ho: fer-ho a primera hora del matí. «Fa vint dies vaig conseguir una cita prèvia cridant a les nou del matí», diu un usuari, mentres un altre reconeix que demanar-ho de matí és l’únic sistema per a sortejar el col·lapse.

 

El bloqueig és tal que fins i tot ha aparegut un mercat negre de cites prèvies. Es tracta de gent que està traient profit de la situació gestionant cites a canvi de diners. D’esta manera ho explica un testimoni: «Una amiga meua ha hagut de pagar 150 euros per a que li donen cita en tres dies. És una màfia». Esta classe de pràctiques s’estan produint molt per tràmits d’Estrangeria.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.