La collita de l’ametla en ‘situació  catastròfica’ amb un descens del 70% en la collita

La Unió de Llauradors alerta de la situació catastròfica en la qual es troba el sector de l’ametla de la Comunitat Valenciana després de la confluència de factors conjunturals i estructurals al llarg d’aquesta campanya 2021-2022 i que està provocant que alguns productors s’estiguen plantejant fins i tot l’abandó dels seus cultius.

Les gelades de març i abril han arrasat el cultiu en gran part de les zones productores de la Comunitat Valenciana i les previsions d’Unió indiquen que podria haver-hi una reducció de collita del 70% respecte a la passada, tal com s’observa també en altres comunitats autònomes.

 Aquest fet s’ha vist agreujat per les pluges persistents generalitzades i la falta d’hores de sol que han provocat un deficient quallat del fruit i nombrosos episodis de malalties fúngiques que han acabat amb les expectatives d’una collita que ja va ser curta la passada campanya.

Per a compensar aquestes pèrdues el sector disposa d’una assegurança agrària que lamentablement no funciona. “La política d’assegurances agràries en aquest sector és un autèntic desastre”, assenyalen des de la Unió.

En aquest sentit, considera que les administracions implicades, autonòmiques i estatals, tanquen l’orella a canvis en una línia d’assegurament de rendes que, en l’actualitat, compta amb nivells de subscripció que no aconsegueixen el 5% en moltes de les zones tradicionalment productores.

És una assegurança poca atractiva. Cap dels elements a considerar: cobertura dels danys, producció emparada, franquícies determinades, cobertura en zones de secà… fan d’aquesta línia d’assegurament una mesura que permeta garantir les rendes dels productors d’ametler, avellana o garrofa, cultius que s’estan veient afectats especialment els últims anys pels efectes innegables del canvi climàtic”, han explicat. En casos de sinistres com enguany i a causa de la seua baixa implantació, la majoria dels productors no tindrà cap cobertura.

Costos de producció que no paren de pujar

La Unió assenyala que, a les inclemències del temps, l’escassa ajuda de l’assegurança agrària i els problemes de sanitat vegetal se li suma l’increment desmesurat dels costos de producció que s’està vivint en tota l’agricultura i ramaderia al llarg del segon semestre de 2021 i el que portem de 2022. 

Aquest increment impacta directament en els preus mitjans obtinguts durant aquesta campanya que mantenen una tendència a la baixa en relació amb les últimes set, sent de quasi el 50% en algunes varietats com la comuna. 

Aquesta situació, segons el parer de l’organització, posa en evidència que la llei de cadena alimentària no funciona i les pujades de costos per als productors no es traslladen al llarg de la cadena, almenys no íntegrament.

PAC: ajuda al sector que deixa fora a molts productors

La Unió assenyala, a més, els problemes estructurals que s’estan donant en el sector per una inadequada ajuda acoblada al sector de fruita seca prevista en la proposta de Pla Estratègic de la PAC remesa a Brussel·les el mes de desembre passat de 2021.

La proposta limita l’ajuda tant en ametler com en garrofera i avellaner amb l’establiment de criteris d’arrancada i pluviometria que expulsen a molts productors del marc de percepció d’ajudes a nivell estatal, encara que estiguen situats en zones de baix rendiment.

A més, existeixen molts dubtes sobre l’aplicació dels Eco règims en el sector referits a les conseqüències fitosanitàries derivades de les pràctiques a assumir. En aquest context de catàstrofe sectorial, els productors de fruita seca plantegen la urgent necessitat de mesures que adapten les assegurances agràries al sector, sostinguen els preus i limiten els costos de producció que s’antullen inassumibles, modificant l’aplicació de la PAC en un sector bàsic per al manteniment del teixit social en la Comunitat Valenciana.

A través de la seua organització estatal, pretén fer arribar aquestes demandes al Ministeri d’Agricultura amb la finalitat de llançar la veu d’alarma sobre una situació que es considera insostenible i extrema. També ha sol·licitat una reunió urgent amb la Conselleria d’Agricultura perquè el sector de la fruita seca és un sector estratègic en la Comunitat Valenciana des del punt de vista ambiental, social i econòmic, i del qual depén en gran manera molts dels pobles de la nostra geografia.

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.