18.3 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

La collita de l’ametla en ‘situació  catastròfica’ amb un descens del 70% en la collita

La Unió de Llauradors alerta de la situació catastròfica en la qual es troba el sector de l’ametla de la Comunitat Valenciana després de la confluència de factors conjunturals i estructurals al llarg d’aquesta campanya 2021-2022 i que està provocant que alguns productors s’estiguen plantejant fins i tot l’abandó dels seus cultius.

Les gelades de març i abril han arrasat el cultiu en gran part de les zones productores de la Comunitat Valenciana i les previsions d’Unió indiquen que podria haver-hi una reducció de collita del 70% respecte a la passada, tal com s’observa també en altres comunitats autònomes.

 Aquest fet s’ha vist agreujat per les pluges persistents generalitzades i la falta d’hores de sol que han provocat un deficient quallat del fruit i nombrosos episodis de malalties fúngiques que han acabat amb les expectatives d’una collita que ja va ser curta la passada campanya.

Per a compensar aquestes pèrdues el sector disposa d’una assegurança agrària que lamentablement no funciona. “La política d’assegurances agràries en aquest sector és un autèntic desastre”, assenyalen des de la Unió.

En aquest sentit, considera que les administracions implicades, autonòmiques i estatals, tanquen l’orella a canvis en una línia d’assegurament de rendes que, en l’actualitat, compta amb nivells de subscripció que no aconsegueixen el 5% en moltes de les zones tradicionalment productores.

És una assegurança poca atractiva. Cap dels elements a considerar: cobertura dels danys, producció emparada, franquícies determinades, cobertura en zones de secà… fan d’aquesta línia d’assegurament una mesura que permeta garantir les rendes dels productors d’ametler, avellana o garrofa, cultius que s’estan veient afectats especialment els últims anys pels efectes innegables del canvi climàtic”, han explicat. En casos de sinistres com enguany i a causa de la seua baixa implantació, la majoria dels productors no tindrà cap cobertura.

Costos de producció que no paren de pujar

La Unió assenyala que, a les inclemències del temps, l’escassa ajuda de l’assegurança agrària i els problemes de sanitat vegetal se li suma l’increment desmesurat dels costos de producció que s’està vivint en tota l’agricultura i ramaderia al llarg del segon semestre de 2021 i el que portem de 2022. 

Aquest increment impacta directament en els preus mitjans obtinguts durant aquesta campanya que mantenen una tendència a la baixa en relació amb les últimes set, sent de quasi el 50% en algunes varietats com la comuna. 

Aquesta situació, segons el parer de l’organització, posa en evidència que la llei de cadena alimentària no funciona i les pujades de costos per als productors no es traslladen al llarg de la cadena, almenys no íntegrament.

PAC: ajuda al sector que deixa fora a molts productors

La Unió assenyala, a més, els problemes estructurals que s’estan donant en el sector per una inadequada ajuda acoblada al sector de fruita seca prevista en la proposta de Pla Estratègic de la PAC remesa a Brussel·les el mes de desembre passat de 2021.

La proposta limita l’ajuda tant en ametler com en garrofera i avellaner amb l’establiment de criteris d’arrancada i pluviometria que expulsen a molts productors del marc de percepció d’ajudes a nivell estatal, encara que estiguen situats en zones de baix rendiment.

A més, existeixen molts dubtes sobre l’aplicació dels Eco règims en el sector referits a les conseqüències fitosanitàries derivades de les pràctiques a assumir. En aquest context de catàstrofe sectorial, els productors de fruita seca plantegen la urgent necessitat de mesures que adapten les assegurances agràries al sector, sostinguen els preus i limiten els costos de producció que s’antullen inassumibles, modificant l’aplicació de la PAC en un sector bàsic per al manteniment del teixit social en la Comunitat Valenciana.

A través de la seua organització estatal, pretén fer arribar aquestes demandes al Ministeri d’Agricultura amb la finalitat de llançar la veu d’alarma sobre una situació que es considera insostenible i extrema. També ha sol·licitat una reunió urgent amb la Conselleria d’Agricultura perquè el sector de la fruita seca és un sector estratègic en la Comunitat Valenciana des del punt de vista ambiental, social i econòmic, i del qual depén en gran manera molts dels pobles de la nostra geografia.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.

Simón defén que el sistema sanitari espanyol és sostenible però ha de repensar-se

Fernando Simón va sostindre en el Congrés de Virologia que el sistema sanitari espanyol és sostenible, però necessita replantejar-se per a reforçar pediatria i geriatria. També va destacar avanços i riscos en salut pública i la preparació enfront de futures amenaces.

La cibercriminalidad creix un 18,01% en la Comunitat Valenciana i la delinqüència convencional a penes varia

Interior xifra una alça del 18,01% en els delictes informàtics, fins a 55.181, mentres la criminalitat convencional suma un 0,4% i baixen els homicidis consumats.

La Copa del Rei va estrenar les grans cites del Roig Arena: graderies plenes i búnquer VIP

La 90a Copa del Rei va inaugurar el Roig Arena com a gran seu amb una estampa de quasi ple, llotges a ple rendiment i un xou previ de dansa urbana i música. El recinte va activar la seua exclusiva zona búnquer i va posar el focus en el seu espectacular desplegament audiovisual.

Centenars d’aficionats estrenen la Copa en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

Centenars de seguidors van donar el tret d'eixida a la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena, amb música, concursos i colors de totes les aficions.

La Guàrdia Civil registra a València la vivenda del detingut pel doble crim de Xilxes

La Guàrdia Civil ha iniciat el registre de la vivenda a València del detingut pel doble crim de Xilxes, amb el sospitós present. La causa està sota secret i l'home passarà el divendres a disposició judicial.

Centenars d’aficionats obrin la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

La fan zone al costat del Roig Arena es va convertir en l'epicentre de l'arrancada de la Copa, amb concerts, concursos i les primeres marees de colors. Les aficions de Joventut i València Basket van marcar el ritme en un ambient ja compartit per seguidors d'Unicaja, Reial Madrid i altres clubs

Restablida la circulació de trens entre Catalunya i la Comunitat Valenciana després del vent

La circulació ferroviària entre Catalunya i la Comunitat Valenciana s'ha restablit des de les 16.00 després d'un tancament preventiu per fortes ratxes de vent al sud de Tarragona. L'aturada, actiu entre les 11.00 i les 16.00, va afectar quatre trens i la normalitat es recupera de manera progressiva.