La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum, segons ha donat a conéixer la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, Isaura Navarro, durant la jornada organitzada per la Direcció General de Salut Pública i Addiccions amb motiu del Dia Mundial sense Tabac, que es commemora cada 31 de maig.

Durant l’acte, la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic ha entregat les banderes de Platges sense Fum als 16 municipis que han demanat enguany sumar-se a la iniciativa. Amb les noves adhesions, la xarxa consultar ací la integren 81 platges que sumen quasi 70 quilòmetres de costa.

Les platges sense fum són llocs d’arena o de roca, cales, platges fluvials i altres, que els municipis acorden delimitar i senyalitzar per a preservar a la població dels efectes nocius del fum del tabac i dels seus residus. A aqueixa xarxa pot unir-se qualsevol ajuntament que tinga llocs sensibles i decidisca, de manera total o parcial, delimitar-les amb la consideració d'”espais lliures de tabac“.

35 centres graven ‘curts sense fums’

La jornada també ha servit per a reiterar la importància de previndre el tabaquisme entre les persones més joves, així com en les dones gestants.

Per als primers, la Direcció General de Salut Pública i Addiccions ha dissenyat una Aula Virtual de prevenció del tabaquisme, d’acord amb l’ús de noves metodologies i tecnologies educatives i de comunicació per a estimular el debat i la prevenció del consum de tabac.

L’Aula Virtual, en paraules de Joan Quiles Izquierdo, cap de secció d’Educació per a la Salut de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, “és un recurs multi component didàctic constituït per una pàgina web, un documental i, pròximament, una aplicació mòbil, que podrà ser utilitzada en centres i grups educatius per a facilitar el treball i la reflexió sobre aquest problema de salut“.

Es tracta de material dirigit a un segment de població que, segons l’Enquesta de 2021 sobre ús de drogues en Ensenyaments Secundaris a Espanya (Estudes), s’inicia en el consum de tabac, tant en xics com en xiques, als 14,1 anys. Aquestes dades es refereixen a la Comunitat Valenciana i són pràcticament els mateixos que els registrats en les edicions de 2019 i 2016.

Respecte al nombre mitjà de cigarrets de tabac fumats al dia, els xics, malgrat ser menys fumadors, tenen un hàbit més intens (6,8 cigarrets) que les xiques (5,4 cigarrets), sempre d’acord amb l’enquesta Estudes.

D’altra banda, la prevalença d’estudiants que alguna vegada en la vida ha fet ús de cigarrets electrònics és 46,3%, sent major en xics (48,1%) que en xiques (44,5%).

Sense deixar l’entorn educatiu, la directora general de Salut Pública i Addiccions, Ofèlia Gimeno Forner, ha donat a conéixer durant l’acte els centres premiats en el concurs ‘Classes sense Fum’, que en la seua edició de 2022 ha comptat amb la participació de més de 2.000 alumnes de 35 centres educatius de la Comunitat Valenciana: “L’alumnat de 1r d’ESO s’ha compromés a no fumar durant tot el curs i ha gravat curtmetratges en els quals aborda el consum de tabac i la seua possible prevenció”, ha explicat.

Perjudicis del tabac

En relació amb les dones que seran mares, Vicente José Diago Almela, cap de secció d’Obstetrícia d’Alt Risc en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, ha explicat que el tabaquisme es relaciona “amb la subfertilitat i patologies maternes prèvies (càncer de pulmó, hipertensió, asma)“. A més, durant l’embaràs, “augmenta la incidència d’avortaments i embarassos ectòpics, parts prematurs, sota pes, trencament prematur de membranes i alteracions placentàries“.

Les conseqüències per al nounat són igualment desoladores: “S’associa amb mort sobtada del lactant, infeccions respiratòries, asma, atòpies, baixa alçada, dificultats d’atenció, hiperactivitat, obesitat infantil, sota rendiment escolar. Cal no oblidar la gestant fumadora passiva amb major incidència de mort fetal i sota pes en nàixer“, ha detallat Diago Almela.

També en el vessant sanitari, Francisco Carrión Valero, pneumòleg a l’Hospital Clínic Universitari de València, ha exposat com la Llei del Tabac va reduir significativament els ingressos hospitalaris en la Comunitat Valenciana per malalties cardiovasculars (de 550,0/100.000 en 2005 a 500,5/100.000 en 2007) i que, en el cas dels ingressos per infart agut de miocardi, la disminució va ser encara més evident: “Les taxes ajustades d’ingressos hospitalaris per 100.000 habitants van disminuir de 141,1 en 2005 a 119,2 en 2007“.

A més, s’han exposat els resultats d’una investigació, publicada al febrer en la revista científica ‘Addiccions‘, que revela que el 70% dels pacients fumadors hospitalitzats per diferents malalties mèdiques o quirúrgiques en centres de la Comunitat Valenciana presenta patologies de base, sobretot cardiovasculars (27%) i respiratòries (17,2%).

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detingut a Elx per robar 450 metres de canonades de gas i provocar greus fugides

Un home de 41 anys ha sigut detingut a Elx acusat de robar 450 metres de canonades de gas en edificis i via pública, causant fugides amb greu risc d'explosió i danys valorats en desenes de milers d'euros.

Fele Martínez rebrà el premi Skyliner 2026 del Skyline Benidorm Film Festival

L'actor alacantí Fele Martínez serà distingit amb el Skyliner 2026 del Skyline Benidorm Film Festival per una carrera que unix cinema, televisió i teatre i la seua estreta relació amb el certamen.

Investiguen a una comerciant per vendre més de 400 articles falsificats a Xirivella

La Guàrdia Civil investiga a una dona a Xirivella per un presumpte delicte contra la propietat industrial després de confiscar 419 productes falsificats valorats en més de 80.000 euros.

Detinguts a Vinaròs per traure 1.000 euros amb la targeta robada al seu company de pis

La Guàrdia Civil deté a Vinaròs a dos hòmens acusats de furtar una targeta bancària a un company de pis i extraure amb ella 1.000 euros en un caixer.

Detinguts a Vinaròs per traure 1.000 euros amb la targeta robada al seu company de pis

La Guàrdia Civil ha detingut a Vinaròs a dos hòmens acusats de furtar una targeta bancària a un company de pis i traure 1.000 euros de manera fraudulenta.

Dimarts estable en la Comunitat Valenciana amb augment de núvols a la vesprada

La Comunitat Valenciana viurà un dimarts d'ambient estable, cels poc nuvolosos al matí i augment de la nuvolositat a la vesprada, amb temperatures sense grans canvis i vents fluixos de component este.

El Girona s’imposa al Vila-real amb un autogol i frega la salvació

Un autogol de Pau Navarro va donar al Girona una victòria treballada davant el Vila-real que li allunya del descens i reforça la seua candidatura a mirar de nou cap a Europa.

Gerard Moreno demana calma després de la derrota del Vila-real a Girona

Gerard Moreno assumix el mal partit del Vila-real a Girona, però reclama calma i recorda que l'equip continua tercer i depén de si mateix per a la Champions.