15.4 C
València
Dilluns, 1 desembre, 2025

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum, segons ha donat a conéixer la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, Isaura Navarro, durant la jornada organitzada per la Direcció General de Salut Pública i Addiccions amb motiu del Dia Mundial sense Tabac, que es commemora cada 31 de maig.

Durant l’acte, la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic ha entregat les banderes de Platges sense Fum als 16 municipis que han demanat enguany sumar-se a la iniciativa. Amb les noves adhesions, la xarxa consultar ací la integren 81 platges que sumen quasi 70 quilòmetres de costa.

Les platges sense fum són llocs d’arena o de roca, cales, platges fluvials i altres, que els municipis acorden delimitar i senyalitzar per a preservar a la població dels efectes nocius del fum del tabac i dels seus residus. A aqueixa xarxa pot unir-se qualsevol ajuntament que tinga llocs sensibles i decidisca, de manera total o parcial, delimitar-les amb la consideració d'”espais lliures de tabac“.

35 centres graven ‘curts sense fums’

La jornada també ha servit per a reiterar la importància de previndre el tabaquisme entre les persones més joves, així com en les dones gestants.

Per als primers, la Direcció General de Salut Pública i Addiccions ha dissenyat una Aula Virtual de prevenció del tabaquisme, d’acord amb l’ús de noves metodologies i tecnologies educatives i de comunicació per a estimular el debat i la prevenció del consum de tabac.

L’Aula Virtual, en paraules de Joan Quiles Izquierdo, cap de secció d’Educació per a la Salut de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, “és un recurs multi component didàctic constituït per una pàgina web, un documental i, pròximament, una aplicació mòbil, que podrà ser utilitzada en centres i grups educatius per a facilitar el treball i la reflexió sobre aquest problema de salut“.

Es tracta de material dirigit a un segment de població que, segons l’Enquesta de 2021 sobre ús de drogues en Ensenyaments Secundaris a Espanya (Estudes), s’inicia en el consum de tabac, tant en xics com en xiques, als 14,1 anys. Aquestes dades es refereixen a la Comunitat Valenciana i són pràcticament els mateixos que els registrats en les edicions de 2019 i 2016.

Respecte al nombre mitjà de cigarrets de tabac fumats al dia, els xics, malgrat ser menys fumadors, tenen un hàbit més intens (6,8 cigarrets) que les xiques (5,4 cigarrets), sempre d’acord amb l’enquesta Estudes.

D’altra banda, la prevalença d’estudiants que alguna vegada en la vida ha fet ús de cigarrets electrònics és 46,3%, sent major en xics (48,1%) que en xiques (44,5%).

Sense deixar l’entorn educatiu, la directora general de Salut Pública i Addiccions, Ofèlia Gimeno Forner, ha donat a conéixer durant l’acte els centres premiats en el concurs ‘Classes sense Fum’, que en la seua edició de 2022 ha comptat amb la participació de més de 2.000 alumnes de 35 centres educatius de la Comunitat Valenciana: “L’alumnat de 1r d’ESO s’ha compromés a no fumar durant tot el curs i ha gravat curtmetratges en els quals aborda el consum de tabac i la seua possible prevenció”, ha explicat.

Perjudicis del tabac

En relació amb les dones que seran mares, Vicente José Diago Almela, cap de secció d’Obstetrícia d’Alt Risc en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, ha explicat que el tabaquisme es relaciona “amb la subfertilitat i patologies maternes prèvies (càncer de pulmó, hipertensió, asma)“. A més, durant l’embaràs, “augmenta la incidència d’avortaments i embarassos ectòpics, parts prematurs, sota pes, trencament prematur de membranes i alteracions placentàries“.

Les conseqüències per al nounat són igualment desoladores: “S’associa amb mort sobtada del lactant, infeccions respiratòries, asma, atòpies, baixa alçada, dificultats d’atenció, hiperactivitat, obesitat infantil, sota rendiment escolar. Cal no oblidar la gestant fumadora passiva amb major incidència de mort fetal i sota pes en nàixer“, ha detallat Diago Almela.

També en el vessant sanitari, Francisco Carrión Valero, pneumòleg a l’Hospital Clínic Universitari de València, ha exposat com la Llei del Tabac va reduir significativament els ingressos hospitalaris en la Comunitat Valenciana per malalties cardiovasculars (de 550,0/100.000 en 2005 a 500,5/100.000 en 2007) i que, en el cas dels ingressos per infart agut de miocardi, la disminució va ser encara més evident: “Les taxes ajustades d’ingressos hospitalaris per 100.000 habitants van disminuir de 141,1 en 2005 a 119,2 en 2007“.

A més, s’han exposat els resultats d’una investigació, publicada al febrer en la revista científica ‘Addiccions‘, que revela que el 70% dels pacients fumadors hospitalitzats per diferents malalties mèdiques o quirúrgiques en centres de la Comunitat Valenciana presenta patologies de base, sobretot cardiovasculars (27%) i respiratòries (17,2%).

Últimes notícies

La criminalitat puja un 2,3% en el tercer trimestre en la Comunitat Valenciana

La criminalitat ha pujat un 2,3% en la Comunitat Valenciana en el tercer trimestre respecte al mateix període de l'any anterior. Baixen diversos robatoris i homicidis consumats, però la cibercriminalidad creix amb força.

PP i Vox rebutgen la proposta de Zona de Baixes Emissions de l’oposició a València

El ple extraordinari ha rebutjat la moció de Compromís i PSPV per a implantar la ZBE en considerar-la inviable. L'oposició alerta de pèrdua d'ajudes i riscos per a la salut pública.

La causa de la dana incorporarà dos vídeos de l’entrada de Mazón al Centre d’Emergències

El jutjat de Catarroja afegirà a la causa penal dos gravacions que registren l'arribada de Carlos Mazón al CCE el 29 d'octubre. La diligència també comunica les transcripcions de dos testimonis i la personació de la defensa de Salomé Pradas.

Agricultura extrema la vigilància per la pesta porcina africana i el sector demana controlar el senglar

La Comunitat Valenciana intensifica la prevenció després del brot a Catalunya, sense casos detectats en el seu territori. El sector reclama més control del senglar.

Quasi 6.000 persones visiten els Sants Joans en el primer cap de setmana després de la seua reobertura

Més de 5.800 persones han passat per l'església dels Sants Joans en el seu primer cap de setmana després de reobrir, amb cues i entrades en línia esgotades. La restauració, finançada per la Fundació Hortensia Herrero, recupera el monument i incorpora l'experiència 'Barroc Immersive'.

Calero, convençut que salvaria al Llevant, s’acomiada sense retrets

El tècnic es va acomiadar de la banqueta després de la seua destitució reafirmant que hauria salvat al Llevant. Va agrair al club i va assumir la decisió sense retrets.

Han rescatat el cadàver d’un home en el riu Segura al seu pas per Orihuela

Els bombers han rescatat del riu Segura a Orihuela el cos d'un home encara sense identificar. La Policia ha obert una investigació i, a primera vista, no presenta signes de violència.

València activa 510 policies i un ampli dispositiu de trànsit per a la Marató

L'Ajuntament ha dissenyat un operatiu amb 510 agents i ajustos en trànsit i transport per a la Marató de València. Hi haurà talls progressius des del divendres.