14.9 C
València
Divendres, 28 novembre, 2025

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum, segons ha donat a conéixer la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, Isaura Navarro, durant la jornada organitzada per la Direcció General de Salut Pública i Addiccions amb motiu del Dia Mundial sense Tabac, que es commemora cada 31 de maig.

Durant l’acte, la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic ha entregat les banderes de Platges sense Fum als 16 municipis que han demanat enguany sumar-se a la iniciativa. Amb les noves adhesions, la xarxa consultar ací la integren 81 platges que sumen quasi 70 quilòmetres de costa.

Les platges sense fum són llocs d’arena o de roca, cales, platges fluvials i altres, que els municipis acorden delimitar i senyalitzar per a preservar a la població dels efectes nocius del fum del tabac i dels seus residus. A aqueixa xarxa pot unir-se qualsevol ajuntament que tinga llocs sensibles i decidisca, de manera total o parcial, delimitar-les amb la consideració d'”espais lliures de tabac“.

35 centres graven ‘curts sense fums’

La jornada també ha servit per a reiterar la importància de previndre el tabaquisme entre les persones més joves, així com en les dones gestants.

Per als primers, la Direcció General de Salut Pública i Addiccions ha dissenyat una Aula Virtual de prevenció del tabaquisme, d’acord amb l’ús de noves metodologies i tecnologies educatives i de comunicació per a estimular el debat i la prevenció del consum de tabac.

L’Aula Virtual, en paraules de Joan Quiles Izquierdo, cap de secció d’Educació per a la Salut de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, “és un recurs multi component didàctic constituït per una pàgina web, un documental i, pròximament, una aplicació mòbil, que podrà ser utilitzada en centres i grups educatius per a facilitar el treball i la reflexió sobre aquest problema de salut“.

Es tracta de material dirigit a un segment de població que, segons l’Enquesta de 2021 sobre ús de drogues en Ensenyaments Secundaris a Espanya (Estudes), s’inicia en el consum de tabac, tant en xics com en xiques, als 14,1 anys. Aquestes dades es refereixen a la Comunitat Valenciana i són pràcticament els mateixos que els registrats en les edicions de 2019 i 2016.

Respecte al nombre mitjà de cigarrets de tabac fumats al dia, els xics, malgrat ser menys fumadors, tenen un hàbit més intens (6,8 cigarrets) que les xiques (5,4 cigarrets), sempre d’acord amb l’enquesta Estudes.

D’altra banda, la prevalença d’estudiants que alguna vegada en la vida ha fet ús de cigarrets electrònics és 46,3%, sent major en xics (48,1%) que en xiques (44,5%).

Sense deixar l’entorn educatiu, la directora general de Salut Pública i Addiccions, Ofèlia Gimeno Forner, ha donat a conéixer durant l’acte els centres premiats en el concurs ‘Classes sense Fum’, que en la seua edició de 2022 ha comptat amb la participació de més de 2.000 alumnes de 35 centres educatius de la Comunitat Valenciana: “L’alumnat de 1r d’ESO s’ha compromés a no fumar durant tot el curs i ha gravat curtmetratges en els quals aborda el consum de tabac i la seua possible prevenció”, ha explicat.

Perjudicis del tabac

En relació amb les dones que seran mares, Vicente José Diago Almela, cap de secció d’Obstetrícia d’Alt Risc en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, ha explicat que el tabaquisme es relaciona “amb la subfertilitat i patologies maternes prèvies (càncer de pulmó, hipertensió, asma)“. A més, durant l’embaràs, “augmenta la incidència d’avortaments i embarassos ectòpics, parts prematurs, sota pes, trencament prematur de membranes i alteracions placentàries“.

Les conseqüències per al nounat són igualment desoladores: “S’associa amb mort sobtada del lactant, infeccions respiratòries, asma, atòpies, baixa alçada, dificultats d’atenció, hiperactivitat, obesitat infantil, sota rendiment escolar. Cal no oblidar la gestant fumadora passiva amb major incidència de mort fetal i sota pes en nàixer“, ha detallat Diago Almela.

També en el vessant sanitari, Francisco Carrión Valero, pneumòleg a l’Hospital Clínic Universitari de València, ha exposat com la Llei del Tabac va reduir significativament els ingressos hospitalaris en la Comunitat Valenciana per malalties cardiovasculars (de 550,0/100.000 en 2005 a 500,5/100.000 en 2007) i que, en el cas dels ingressos per infart agut de miocardi, la disminució va ser encara més evident: “Les taxes ajustades d’ingressos hospitalaris per 100.000 habitants van disminuir de 141,1 en 2005 a 119,2 en 2007“.

A més, s’han exposat els resultats d’una investigació, publicada al febrer en la revista científica ‘Addiccions‘, que revela que el 70% dels pacients fumadors hospitalitzats per diferents malalties mèdiques o quirúrgiques en centres de la Comunitat Valenciana presenta patologies de base, sobretot cardiovasculars (27%) i respiratòries (17,2%).

Últimes notícies

Detingut a Alacant després de robar una bossa amb 6.000 euros i perdre bitllets en la fugida

Un home de 46 anys ha sigut detingut a Alacant com a presumpte autor de l'estirada a una dona que portava prop de 6.000 euros. En la fugida va anar deixant bitllets fins a ser arrestat.

Desarticulada a Alacant una xarxa de ciberestafes capaç d’enviar milions de SMS i telefonades fraudulentes

La xarxa utilitzava una infraestructura tecnològica de gran capacitat per suplantar organismes oficials i enganyar les víctimes

Detingut després de robar una bossa amb 6.000 euros i perdre bitllets en la fugida a Alacant

Un home de 46 anys ha sigut detingut a Alacant després d'arrabassar d'una tirada la bossa d'una dona amb prop de 6.000 euros. En la fugida va anar deixant bitllets i es van recuperar més de 5.800 euros.

Les pensions contributives pujaran un 2,7% en 2026 per mantindre el poder adquisitiu

L’augment garantirà fins a 572 euros més a l’any per a la pensió mitjana de jubilació

Detingut després de robar una bossa amb 6.000 euros i perdre bitllets durant la fugida

Un home de 46 anys ha sigut detingut a Alacant després d'arrabassar la bossa a una dona amb quasi 6.000 euros. Va deixar bitllets pel camí i va ser aconseguit als pocs minuts.

Mor una dona de 32 anys en un xoc frontal a Cullera

Un home de 56 anys resulta ferit en l’accident, que ha tingut lloc cap a les 17.15 hores i ha requerit la intervenció dels serveis d’emergència i dels bombers

Juanfran Pérez Llorca és elegit nou president de la Generalitat amb els vots del PP i Vox

El secretari general del Partit Popular a la Comunitat Valenciana obté 53 suports i jurarà el càrrec dimarts que ve en Les Corts

Detingut a Alacant després de robar una bossa amb 6.000 euros i perdre bitllets en la fugida

Un home de 46 anys ha sigut detingut a Alacant després de sostraure amb violència la bossa d'una dona amb prop de 6.000 euros. Durant la persecució a peu va perdre part dels diners, que la Policia va recuperar quasi íntegrament.