La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum, segons ha donat a conéixer la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, Isaura Navarro, durant la jornada organitzada per la Direcció General de Salut Pública i Addiccions amb motiu del Dia Mundial sense Tabac, que es commemora cada 31 de maig.

Durant l’acte, la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic ha entregat les banderes de Platges sense Fum als 16 municipis que han demanat enguany sumar-se a la iniciativa. Amb les noves adhesions, la xarxa consultar ací la integren 81 platges que sumen quasi 70 quilòmetres de costa.

Les platges sense fum són llocs d’arena o de roca, cales, platges fluvials i altres, que els municipis acorden delimitar i senyalitzar per a preservar a la població dels efectes nocius del fum del tabac i dels seus residus. A aqueixa xarxa pot unir-se qualsevol ajuntament que tinga llocs sensibles i decidisca, de manera total o parcial, delimitar-les amb la consideració d'»espais lliures de tabac«.

35 centres graven ‘curts sense fums’

La jornada també ha servit per a reiterar la importància de previndre el tabaquisme entre les persones més joves, així com en les dones gestants.

Per als primers, la Direcció General de Salut Pública i Addiccions ha dissenyat una Aula Virtual de prevenció del tabaquisme, d’acord amb l’ús de noves metodologies i tecnologies educatives i de comunicació per a estimular el debat i la prevenció del consum de tabac.

L’Aula Virtual, en paraules de Joan Quiles Izquierdo, cap de secció d’Educació per a la Salut de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, «és un recurs multi component didàctic constituït per una pàgina web, un documental i, pròximament, una aplicació mòbil, que podrà ser utilitzada en centres i grups educatius per a facilitar el treball i la reflexió sobre aquest problema de salut«.

Es tracta de material dirigit a un segment de població que, segons l’Enquesta de 2021 sobre ús de drogues en Ensenyaments Secundaris a Espanya (Estudes), s’inicia en el consum de tabac, tant en xics com en xiques, als 14,1 anys. Aquestes dades es refereixen a la Comunitat Valenciana i són pràcticament els mateixos que els registrats en les edicions de 2019 i 2016.

Respecte al nombre mitjà de cigarrets de tabac fumats al dia, els xics, malgrat ser menys fumadors, tenen un hàbit més intens (6,8 cigarrets) que les xiques (5,4 cigarrets), sempre d’acord amb l’enquesta Estudes.

D’altra banda, la prevalença d’estudiants que alguna vegada en la vida ha fet ús de cigarrets electrònics és 46,3%, sent major en xics (48,1%) que en xiques (44,5%).

Sense deixar l’entorn educatiu, la directora general de Salut Pública i Addiccions, Ofèlia Gimeno Forner, ha donat a conéixer durant l’acte els centres premiats en el concurs ‘Classes sense Fum’, que en la seua edició de 2022 ha comptat amb la participació de més de 2.000 alumnes de 35 centres educatius de la Comunitat Valenciana: «L’alumnat de 1r d’ESO s’ha compromés a no fumar durant tot el curs i ha gravat curtmetratges en els quals aborda el consum de tabac i la seua possible prevenció», ha explicat.

Perjudicis del tabac

En relació amb les dones que seran mares, Vicente José Diago Almela, cap de secció d’Obstetrícia d’Alt Risc en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, ha explicat que el tabaquisme es relaciona «amb la subfertilitat i patologies maternes prèvies (càncer de pulmó, hipertensió, asma)«. A més, durant l’embaràs, «augmenta la incidència d’avortaments i embarassos ectòpics, parts prematurs, sota pes, trencament prematur de membranes i alteracions placentàries«.

Les conseqüències per al nounat són igualment desoladores: «S’associa amb mort sobtada del lactant, infeccions respiratòries, asma, atòpies, baixa alçada, dificultats d’atenció, hiperactivitat, obesitat infantil, sota rendiment escolar. Cal no oblidar la gestant fumadora passiva amb major incidència de mort fetal i sota pes en nàixer«, ha detallat Diago Almela.

També en el vessant sanitari, Francisco Carrión Valero, pneumòleg a l’Hospital Clínic Universitari de València, ha exposat com la Llei del Tabac va reduir significativament els ingressos hospitalaris en la Comunitat Valenciana per malalties cardiovasculars (de 550,0/100.000 en 2005 a 500,5/100.000 en 2007) i que, en el cas dels ingressos per infart agut de miocardi, la disminució va ser encara més evident: «Les taxes ajustades d’ingressos hospitalaris per 100.000 habitants van disminuir de 141,1 en 2005 a 119,2 en 2007«.

A més, s’han exposat els resultats d’una investigació, publicada al febrer en la revista científica ‘Addiccions‘, que revela que el 70% dels pacients fumadors hospitalitzats per diferents malalties mèdiques o quirúrgiques en centres de la Comunitat Valenciana presenta patologies de base, sobretot cardiovasculars (27%) i respiratòries (17,2%).

Últimes notícies

Reuvers viatja amb el València Basket per intentar arribar al quart partit de la final

Nate Reuvers ha viatjat amb el València Basket a Barcelona tot i estar descartat per al tercer partit de la final contra el Barça, amb l’esperança de poder jugar el quart en cas de recuperar-se del seu esquinç de turmell.

Cárdenas marca el camí per al València Basket: agressivitat i físic per a colpejar el Barça

El base Álvaro Cárdenas assegura que el València Basket ha de ser agressiu en defensa i imposar el seu físic per a guanyar el tercer partit de la final de la Lliga Endesa en la pista del Barça.

Florida Portazgo es corona com la millor foguera Especial de les Fogueres de Sant Joan 2026

La comissió Florida Portazgo ha aconseguit el primer premi de categoria Especial de les Fogueres de Sant Joan 2026 a Alacant amb el monument 'Génesi' de Josué Beitia. Baver-Els Antigons queda segona i Diputación-Renfe, tercera.

Una mascletà de Pirotecnia Mediterráneo arriba als 128 decibelis en la plaça dels Luceros

Pirotecnia Mediterráneo ha firmat la seua segona mascletà de les Fogueres de Sant Joan a la plaça dels Luceros amb un màxim de 128 decibelis i 150 quilos de pólvora, en el seu primer dispar oficial de concurs.

Tallada la N-234 i tancat el port de Sagunt per un incendi de vegetació a Estivella

Un incendi de vegetació declarat este migdia a Estivella ha obligat a tallar l’accés a la N-234 i a tancar el port de Sagunt, amb cinc mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres treballant en l’extincio.

Sis espècies de cetacis es consoliden en les aigües de la Comunitat Valenciana

Medi Ambient ha constatat la presència recurrent de sis espècies de cetacis en aigües de la Comunitat Valenciana durant els dos últims anys, amb un clar predomini del dofí mular i del rorqual comú.

Iván Ortolá firma la seua primera victòria en Moto2 després d’una volta llarga a Brno

Iván Ortolá ha aconseguit a Brno la seua primera victòria en Moto2, malgrat complir una sanció de volta llarga, en una cursa decidida en l’última corba davant David Alonso.

Nou repte per al Villarreal: nou jugadors tornen de cessió i es juguen la plaça

El Villarreal CF recupera nou jugadors cedits en Primera i Segona i el tècnic Iñigo Pérez haurà de decidir en la pretemporada qui continua i qui torna a eixir cedit.