La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum

La Comunitat Valenciana compta ja amb 81 platges lliures de fum, segons ha donat a conéixer la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, Isaura Navarro, durant la jornada organitzada per la Direcció General de Salut Pública i Addiccions amb motiu del Dia Mundial sense Tabac, que es commemora cada 31 de maig.

Durant l’acte, la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic ha entregat les banderes de Platges sense Fum als 16 municipis que han demanat enguany sumar-se a la iniciativa. Amb les noves adhesions, la xarxa consultar ací la integren 81 platges que sumen quasi 70 quilòmetres de costa.

Les platges sense fum són llocs d’arena o de roca, cales, platges fluvials i altres, que els municipis acorden delimitar i senyalitzar per a preservar a la població dels efectes nocius del fum del tabac i dels seus residus. A aqueixa xarxa pot unir-se qualsevol ajuntament que tinga llocs sensibles i decidisca, de manera total o parcial, delimitar-les amb la consideració d'”espais lliures de tabac“.

35 centres graven ‘curts sense fums’

La jornada també ha servit per a reiterar la importància de previndre el tabaquisme entre les persones més joves, així com en les dones gestants.

Per als primers, la Direcció General de Salut Pública i Addiccions ha dissenyat una Aula Virtual de prevenció del tabaquisme, d’acord amb l’ús de noves metodologies i tecnologies educatives i de comunicació per a estimular el debat i la prevenció del consum de tabac.

L’Aula Virtual, en paraules de Joan Quiles Izquierdo, cap de secció d’Educació per a la Salut de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, “és un recurs multi component didàctic constituït per una pàgina web, un documental i, pròximament, una aplicació mòbil, que podrà ser utilitzada en centres i grups educatius per a facilitar el treball i la reflexió sobre aquest problema de salut“.

Es tracta de material dirigit a un segment de població que, segons l’Enquesta de 2021 sobre ús de drogues en Ensenyaments Secundaris a Espanya (Estudes), s’inicia en el consum de tabac, tant en xics com en xiques, als 14,1 anys. Aquestes dades es refereixen a la Comunitat Valenciana i són pràcticament els mateixos que els registrats en les edicions de 2019 i 2016.

Respecte al nombre mitjà de cigarrets de tabac fumats al dia, els xics, malgrat ser menys fumadors, tenen un hàbit més intens (6,8 cigarrets) que les xiques (5,4 cigarrets), sempre d’acord amb l’enquesta Estudes.

D’altra banda, la prevalença d’estudiants que alguna vegada en la vida ha fet ús de cigarrets electrònics és 46,3%, sent major en xics (48,1%) que en xiques (44,5%).

Sense deixar l’entorn educatiu, la directora general de Salut Pública i Addiccions, Ofèlia Gimeno Forner, ha donat a conéixer durant l’acte els centres premiats en el concurs ‘Classes sense Fum’, que en la seua edició de 2022 ha comptat amb la participació de més de 2.000 alumnes de 35 centres educatius de la Comunitat Valenciana: “L’alumnat de 1r d’ESO s’ha compromés a no fumar durant tot el curs i ha gravat curtmetratges en els quals aborda el consum de tabac i la seua possible prevenció”, ha explicat.

Perjudicis del tabac

En relació amb les dones que seran mares, Vicente José Diago Almela, cap de secció d’Obstetrícia d’Alt Risc en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, ha explicat que el tabaquisme es relaciona “amb la subfertilitat i patologies maternes prèvies (càncer de pulmó, hipertensió, asma)“. A més, durant l’embaràs, “augmenta la incidència d’avortaments i embarassos ectòpics, parts prematurs, sota pes, trencament prematur de membranes i alteracions placentàries“.

Les conseqüències per al nounat són igualment desoladores: “S’associa amb mort sobtada del lactant, infeccions respiratòries, asma, atòpies, baixa alçada, dificultats d’atenció, hiperactivitat, obesitat infantil, sota rendiment escolar. Cal no oblidar la gestant fumadora passiva amb major incidència de mort fetal i sota pes en nàixer“, ha detallat Diago Almela.

També en el vessant sanitari, Francisco Carrión Valero, pneumòleg a l’Hospital Clínic Universitari de València, ha exposat com la Llei del Tabac va reduir significativament els ingressos hospitalaris en la Comunitat Valenciana per malalties cardiovasculars (de 550,0/100.000 en 2005 a 500,5/100.000 en 2007) i que, en el cas dels ingressos per infart agut de miocardi, la disminució va ser encara més evident: “Les taxes ajustades d’ingressos hospitalaris per 100.000 habitants van disminuir de 141,1 en 2005 a 119,2 en 2007“.

A més, s’han exposat els resultats d’una investigació, publicada al febrer en la revista científica ‘Addiccions‘, que revela que el 70% dels pacients fumadors hospitalitzats per diferents malalties mèdiques o quirúrgiques en centres de la Comunitat Valenciana presenta patologies de base, sobretot cardiovasculars (27%) i respiratòries (17,2%).

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Audiència de València reobri la causa contra José María Ángel pel títol amb el què va promocionar com a funcionari

La Audiència de València revoca l’arxivament i ordena instruir la causa contra José María Ángel pel presumpte ús d’un títol fals.

La Fundació Oceanogràfic impulsa un projecte per a protegir les mantelines en la costa valenciana

La Fundació Oceanogràfic posa en marxa un projecte per a protegir les mantelines i millorar-ne el seguiment en la costa valenciana.

La jutgessa de la dana manté la prova cal·ligràfica sobre les notes amb avisos a la població del 29 d’octubre

La jutgessa rebutja el recurs de Salomé Pradas i manté la pericial sobre unes notes amb instruccions d’alerta a la població el 29-O.

Vox diu que no negocia amb el PP els pressupostos de la Generalitat i l’oposició alerta de més cessions

Vox assegura que no hi ha contactes amb el PP pels pressupostos i l’oposició avisa que el termini s’esgota abans de l’estiu.

Bombai presentarà el seu nou single al Centre del Carme amb un concert acústic gratuït a València

Bombai presentarà el 17 d’abril al Centre del Carme el seu nou single amb una xarrada i un concert acústic gratuït amb reserva prèvia.

Vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant: SEMAF convoca cinc jornades de parades en abril

SEMAF convoca cinc dies de vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant durant abril per discrepàncies amb FGV sobre seguretat i conveni.

Compromís alerta que creix un 8 % la població en assentaments i infravivenda a València

Compromís denuncia que 1.342 persones viuen en assentaments i infravivenda a València i acusa el govern local d’inacció.

Claudia Montes nega al Suprem que Ábalos li confirmara cap endoll en Logirail

Claudia Montes assegura al Suprem que Ábalos mai li va dir que haguera intervingut per a col·locar-la en Logirail.