14.7 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

Es disparen les visites a metge: el problema de les mascaretes que no esperava ningú

 

D’un dia per l’altre, les mascaretes es van instal·lar a les nostres vides. Va ser una cosa irremeiable. De cop i volta, qui no en portava una es va convertir en una cosa rara. I és que no hi ha una altra opció. Després d’un any de pandèmia, la mascareta és un complement imprescindible del nostre vestuari. Ho és, bàsicament, per què ens ajuda a prevenir-nos d’un virus que s’ha demostrat capaç de fer estralls a qualsevol país.

I té la seua part positiva, evidentment, però n’hi ha que comencen a qüestionar el seu ús. De fet, segons ha explicat la doctora María José Lavilla Martín de Valmaseda a Telecinco, el nombre de pacients que acudeixen al metge al·legant que tenen problemes d’audició ha augmentat després de la pandèmia. Per què? fàcil. La presidenta de la Comissió d’Audiologia de la Societat Espanyola d’Otorrinolaringologia i Cirurgia de Cap i Coll (SEORL-CCC) argumenta que esta actua de «barrera visual» perquè «no ens permet llegir els llavis, ni veure els moviments articulatoris de la parla, ni l’expressió facial que acompanya el que diem».

A més, la doctora defensa també que la reducció de decibels produïda per la mascareta fa que el pacient reclame -ara més que mai- el suport d’audiòfons. «És una barrera acústica perquè redueix el volum de la veu, el volum que surt a través d’ella, i això depén del material que estiguen fetes i del nombre de les capes que porten. Com més ens protegeixen, més redueixen el volum, podent reduir entre 4 i 12 decibels. A més d’eixir la veu més feble, ix distorsionada i, sense tanta nitidesa, és més difícil d’entendre. Els nostres moviments articulatoris estan limitats, atrapats baix la mascareta i la ressonància també canvia», explica.

«Els sons suaus s’escapen de la nostra oïda»

Així mateix, la doctora Lavilla de Valmaseda explica que, inconscientment, quan tenim una conversa, utilitzem molt més l’oïda pel lògic impediment visual de la màscara. Una cosa que acaba provocant un greuge auditiu, ja que els sons més suaus s’escapen de la nostra capacitat. «En estes circumstàncies ens aferrem molt, fins i tot inconscientment, en els llavis i a la cara per rescatar, captarreconéixer aquells sons suaus que se li escapen a la nostra oïda», assenyala l’experta.

 

Cada metre, 6 decibels

«Per cada metre que ens allunyem de la font sonora, de la persona que parla en este cas, perdem 6 decibels». Una frase senzilla, però que ho acaba resumint tot i que, per més inri, indica el perquè de la recent crescuda de casos de pacients que acudeixen al metge creient haver perdut audició.

Tot i la nova problemàtica sorgida, cal ser escèptics i reconéixer que a dia de hui la mascareta s’ha demostrat com l’element més efectiu contra la Covid-19. Per això mateix, segueix sent imprescindible el seu ús el màxim de temps possible.

Últimes notícies

El pressupost de València per a 2026 supera la comissió i queda llest per al ple del dilluns

La comissió d'Hisenda i Participació ha aprovat el pressupost de 2026 després de desestimar al·legacions. Els comptes ascendixen a 1.250 milions i prioritzen la reconstrucció per la dana, els servicis socials, la seguretat i la vivenda.

Carlos Mazón torna a les Corts quinze dies després per a l’últim ple de l’any

El expresident ha tornat a les Corts per a l'últim ple de l'any, quinze dies després de la seua anterior assistència. Ha ocupat de nou l'escó 97 i podrà votar la reforma del reglament.

Casa Caridad celebra Nadal amb un balanç de 4.464 persones ateses en 2025

Casa Caridad reforça la seua campanya de Nadal en un context d'alta demanda sostinguda. Lliurament més de 100 carros diaris i impulsarà 320 menús especials.

Juan Carlos Ferrero deixa de ser entrenador d’Alcaraz i Samuel López assumix en solitari

Carlos Alcaraz i Juan Carlos Ferrero han posat fi a la seua relació professional després de més de set anys. Samuel López, ja integrat en l'equip, dirigirà en solitari la carrera del número u.

Detinguda a València per explotar sexualment a dos dones amb amenaces de bruixeria

La Policia Nacional ha detingut a la propietària d'un centre de massatges per obligar a dos dones a pràctiques sexuals sota coaccions i amenaces de bruixeria. Les víctimes han sigut alliberades.

El Aspar Team salta a la pantalla gran amb la pel·lícula Ídols

El Aspar Team ha participat en Ídols, la primera pel·lícula basada en el Mundial de MotoGP, rodada durant 2024 i amb estrena en cinemes el 23 de gener. L'equip de Moto2 és un dels eixos del relat.

Tárrega fixa l’objectiu davant el Mallorca i promet treball immediat

Tárrega subratlla que el València apunta a guanyar al Mallorca i que el treball comença ja. Advertix de la importància del dol per la taula abans del tancament de l'any.

El València Basket visita al Basket Landes per a reenganxar-se a l’Eurolliga

València Basket es mesura al Basket Landes en la segona ronda de l'Eurolliga femenina amb la necessitat de tornar a guanyar després del 63-70 davant Saragossa. Raquel Carrera seguix de baixa i Queralt Casas torna a la pista on va jugar entre 2016 i 2018.