Es disparen les visites a metge: el problema de les mascaretes que no esperava ningú

 

D’un dia per l’altre, les mascaretes es van instal·lar a les nostres vides. Va ser una cosa irremeiable. De cop i volta, qui no en portava una es va convertir en una cosa rara. I és que no hi ha una altra opció. Després d’un any de pandèmia, la mascareta és un complement imprescindible del nostre vestuari. Ho és, bàsicament, per què ens ajuda a prevenir-nos d’un virus que s’ha demostrat capaç de fer estralls a qualsevol país.

I té la seua part positiva, evidentment, però n’hi ha que comencen a qüestionar el seu ús. De fet, segons ha explicat la doctora María José Lavilla Martín de Valmaseda a Telecinco, el nombre de pacients que acudeixen al metge al·legant que tenen problemes d’audició ha augmentat després de la pandèmia. Per què? fàcil. La presidenta de la Comissió d’Audiologia de la Societat Espanyola d’Otorrinolaringologia i Cirurgia de Cap i Coll (SEORL-CCC) argumenta que esta actua de «barrera visual» perquè «no ens permet llegir els llavis, ni veure els moviments articulatoris de la parla, ni l’expressió facial que acompanya el que diem».

A més, la doctora defensa també que la reducció de decibels produïda per la mascareta fa que el pacient reclame -ara més que mai- el suport d’audiòfons. «És una barrera acústica perquè redueix el volum de la veu, el volum que surt a través d’ella, i això depén del material que estiguen fetes i del nombre de les capes que porten. Com més ens protegeixen, més redueixen el volum, podent reduir entre 4 i 12 decibels. A més d’eixir la veu més feble, ix distorsionada i, sense tanta nitidesa, és més difícil d’entendre. Els nostres moviments articulatoris estan limitats, atrapats baix la mascareta i la ressonància també canvia», explica.

«Els sons suaus s’escapen de la nostra oïda»

Així mateix, la doctora Lavilla de Valmaseda explica que, inconscientment, quan tenim una conversa, utilitzem molt més l’oïda pel lògic impediment visual de la màscara. Una cosa que acaba provocant un greuge auditiu, ja que els sons més suaus s’escapen de la nostra capacitat. «En estes circumstàncies ens aferrem molt, fins i tot inconscientment, en els llavis i a la cara per rescatar, captar i reconéixer aquells sons suaus que se li escapen a la nostra oïda», assenyala l’experta.

 

Cada metre, 6 decibels

«Per cada metre que ens allunyem de la font sonora, de la persona que parla en este cas, perdem 6 decibels». Una frase senzilla, però que ho acaba resumint tot i que, per més inri, indica el perquè de la recent crescuda de casos de pacients que acudeixen al metge creient haver perdut audició.

Tot i la nova problemàtica sorgida, cal ser escèptics i reconéixer que a dia de hui la mascareta s’ha demostrat com l’element més efectiu contra la Covid-19. Per això mateix, segueix sent imprescindible el seu ús el màxim de temps possible.

Últimes notícies

Valencians cridats a mantindre la prevenció tot i la millora del temps

El conseller d'Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, demana mantindre les mesures de prevenció, tot i que les alertes meteorològiques es rebaixen a partir del migdia en el litoral de Castelló i la província de València.

El col·lapse d’un col·lector inunda la zona comercial d’Alfafar i la via de servici de la pista de Silla

El col·lapse del col·lector oest de l’Albufera per les pluges intenses ha provocat inundacions a la zona comercial d’Alfafar i problemes en la via de servici de la pista de Silla. L’alcalde responsabilitza la saturació del sistema i l’acumulació de tovalletes i brutícia.

Rescatat un rabosot atrapat en una bassa de reg a Guardamar del Segura

Agents del Seprona han rescatat un rabosot que havia quedat atrapat en una bassa de reg a Guardamar del Segura, on no podia eixir pels seus propis mitjans. L operació ha evidenciat la necessitat de rampes o sistemes de fugida per a la fauna salvatge en este tipus d infraestructures agrícoles.

Cap de setmana de pluges intenses a bona part d’Espanya, amb el focus al Mediterrani

L’episodi de pluges torrencials al Mediterrani, amb més de 200 litres per metre quadrat, es prolongarà fins al diumenge i donarà pas dilluns a precipitacions importants en zones de l’oest peninsular.

La Comunitat Valenciana lidera la caiguda de morts en carretera en setembre

La Comunitat Valenciana ha registrat en setembre 7 morts en accidents de trànsit, nou menys que un any abans, i encapçala la baixada estatal. En el conjunt d’Espanya han mort 87 persones en carretera, 29 menys que en setembre de 2025.

Els trens de llarga distància entre València i Catalunya continuen parats per la pluja

La circulació dels trens de llarga distància entre València i Catalunya continua suspesa per la pluja, mentre s’han restablit Rodalia i Mitja Distància. La represa depén que milloren les condicions meteorològiques i de seguretat a la via.

Muse tancarà al Roig Arena la gira europea de 2027

La banda britànica Muse ha inclòs el Roig Arena de València com a última parada europea de la seua gira 'The Wow! Signal Europa Tour', amb un concert previst per al 23 de gener de 2027. La gira arribarà a la ciutat després de recórrer grans capitals europees i tindre èxit a Nord-amèrica.

La Comunitat Valenciana marca rècord amb 9,4 milions de turistes estrangers fins a agost

La Comunitat Valenciana ha rebut 9,4 milions de turistes internacionals entre gener i agost, un 9 % més que l’any passat, segons les enquestes Frontur i Egatur de l’INE.