15.4 C
València
Dissabte, 13 desembre, 2025

Els efectes de la lava del volcà de la Palma quan entre en contacte amb la mar

 

 

La lava del volcà de Cumbre Vieja, que va entrar el diumenge en erupció a l’illa de la Palma, ha destruït al seu pas centenars de cases, deixant també milers de veïns evacuats, que podrien rondar entre les 5.000 i 10.000 persones.

Les bugades de lava, que aconsegueixen els 1075 graus centígrads de temperatura, estan avançant per les valls del volcà a una velocitat important per a esta mena d’esdeveniments: uns 700 metres per hora.

A eixa velocitat i amb la quantitat de magma expulsat, els experts donen per fet que les bugades arribaran a la mar al voltant de les huit de la vesprada.

La lava avança cap a l’oest, en direcció a la mar, cap als nuclis de La Bombilla i Puerto Naos. Encara que el fet que la lava entre en contacte amb la mar no presenta un perill important per a la població, cal tindre algunes precaucions i podria tindre algunes conseqüències.

 

Foc en contacte amb l’aigua

 

El que succeeix quan el magma calent entra en contacte amb l’aigua de la mar és un refredament gradual del fluid calent, que provoca l’emissió d’una mescla de vapor i gasos a la superfície, per a acabar sedimentant i formant part de la pròpia terra.

El magma, en entrar en contacte amb l’aigua salada provoca una reacció química que aviva un fum intens que llança a l’atmosfera partícules molt fines d’àcid clorhídric i de vidre, que poden arribar a irritar la pell i els ulls o fins i tot causar problemes respiratoris, posant en risc tot l’hàbitat de la zona.

Altra de les conseqüències de l’arribada de la lava a la mar és que pot provocar una pujada inusual de la temperatura de l’aigua en la zona. Això pot provocar la generació d’algues i nous nutrients en la mar. Es pot dir que els volcans, tan submarins com els que llancen el seu magma a les aigües de la mar, fertilitzen l’oceà.

 

 

Volcà Kilawea a l’illa de Hawaii en l’estiu de 2018

 

Este fenomen va poder contemplar-se després de l’erupció del volcà Kilawea a l’illa de Hawaii en l’estiu de 2018. Després de l’arribada de centenars de tones de magma a la mar, este va elevar la temperatura de les aigües més profundes (a uns 300 metres de profunditat), que són unes aigües riques en nitrats.

En elevar la seua temperatura, esta aigua es va elevar cap a la superfície, portant amb ella tots els nutrients.

Així, immediatament després de l’erupció, les aigües de la zona es van cobrir d’una capa de fitoplàncton que va proliferar gràcies als nutrients en superfície. Esta capa va arribar a estendre’s fins a 150 quilòmetres mar endins. Les algues van romandre en la superfície més de dos mesos. Era la primera vegada que es documentava este fenomen.

Este va ser un efecte beneficiós però pot ser que, en un primer moment, la lava també pose fi a la vida d’algunes espècies submarines en la costa.

El Servei Geològic dels EUA descriu estos núvols com “laze” (una mescla de les paraules “llava” i “haze”-boirina-) i quan ocorre recomana als veïns que eviten la zona, fins i tot que no isquen de casa si no és necessari, ja que qualsevol colp de vent pot fer que un núvol com esta vaja a zones on ni tan sols ha arribat la lava.

Des del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana ja han avisat que, a més, l’arribada de lava a la mar suposa un risc per a la navegació marítima. Així, recomanen evitar la concentració d’embarcacions en les zones circumdants als possibles punts d’arribada de la lava a la costa per a observar este fenomen.

Últimes notícies

Alerta taronja per pluges a València este diumenge, fins a 60 l/m² en una hora

València manté el nivell taronja per pluges intenses i tempestes, amb registres de fins a 60 l/m² en una hora en el litoral. Alacant i Castelló, en groc.

València tanca demà parcs, jardins i cementeris per alerta taronja de pluges

L'Ajuntament de València tancarà des de les 08.00 del diumenge parcs, jardins i cementeris davant l'alerta taronja per pluges i suspén les activitats esportives a l'aire lliure.

Desmantellen una plantació de marihuana en una nau industrial de Massanassa (València)

La Policia Nacional ha desmantellat una plantació de marihuana en una nau de Massanassa (València) i ha detingut a tres hòmens d'entre 20 i 62 anys. Es van intervindre 1.550 plantes i un sistema complet de cultiu interior amb enganxament il·legal a la xarxa elèctrica.

Detinguda a Elx per vendre temporades completes pirates de telenovel·les en Milanuncios

Una dona de 52 anys ha sigut detinguda a Elx per vendre còpies pirates de telenovel·les a través de Milanuncios. S'han intervingut 1.300 Dvds, set discos durs i un ordinador.

Casa 47 tira a caminar: així operarà la nova empresa pública de vivenda i sòl

Casa 47 ha arrancat després de la transformació de Sepes i preveu invertir 13.000 milions en deu anys. Hi haurà un pilot de 171 vivendes i un portal de sol·licituds l'any vinent.

Naturgy posa en marxa a Sagunt un centre de control remot per als seus 17 cicles combinats

Naturgy ha posat en marxa a Sagunt un centre de control remot que opera en temps real els seus 17 cicles combinats després d'invertir uns 8 milions. La instal·lació centralitza maniobres crítiques, reforça la seguretat del subministrament i gestiona una potència de 7,4 GW.

Precipitacions febles i persistents en el sud de València i nord d’Alacant

Cels molt nuvolosos i precipitacions febles a moderades, més contínues en el sud de València i nord d'Alacant. Mínimes en ascens i vent de nord-est en la costa

Morant demana a Pérez Llorca acceptar la condonació del deute en la seua cita amb Sánchez

Morant ha instat a Pérez Llorca a acceptar la condonació de 11.000 milions en la seua reunió amb Sánchez. També ha reclamat suport al pla de vivenda i al pacte climàtic.