16.3 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

Els Estats Units crea un dia festiu nacional per a reflexionar sobre l’esclavitud

+

 

El president dels Estats Units, Joe Biden, ha signat este dijous una llei que declara el 19 de juny, conegut com a “Juneteenth”, com un nou dia festiu nacional per a reflexionar sobre la data de 1865 en la qual els últims esclaus negres van saber que eren lliures.

“Este és un dia d’un profund pes i d’un profund poder, un dia en què recordem la taca moral i el terrible preu que l’esclavitud ha costat al país i que li continua costant. El que he anomenat durant molt de temps el pecat original dels EUA”, va manifestar Biden en un discurs a la Casa Blanca.

Davant desenes d’activistes i legisladors, el mandatari va destacar la importància històrica que té la declaració com a festiu nacional del “Juneteenth”, un joc de paraules amb el mes de juny i la pronunciació de 19 en anglés i que ja era una data de celebració per a la comunitat afroestatunidenc.

“Les grans nacions no ignoren els seus moments més dolorosos, no ignoren eixos moments del passat. Els reben amb els braços oberts, les grans nacions no fugen, entenen els errors que s’han comés. I en recordar eixos moments comencem a sanar i a créixer més forts”, va afirmar Biden.

Esclaus que no sabien que eren lliures

 

Abans de Biden, ha parlat la vicepresidenta dels EUA, Kamala Harris, la primera persona afroestatunidenc a ocupar eixe lloc i que s’ha encarregat de narrar la història darrere del nou festiu.

El “Juneteenth”, va explicar, commemora la data en la qual més de 250.000 esclaus negres van rebre per primera vegada la notícia que eren lliures.

En concret, el que va ocórrer va ser que el general de la Unió, Gordon Granger va entrar en el port de Galveston (Texas) per a anunciar la derrota de la Confederació en la Guerra Civil dos mesos abans i per a proclamar que “tots els esclaus” eren lliures.

Fins llavors, els esclaus no sabien que havien sigut alliberats perquè els esclavistes de Texas s’havien negat a acceptar l’ordre que havia donat dos anys abans el llavors president Abraham Lincoln per a abolir l’esclavitud.

“Durant dos anys, la gent de Texas va seguir esclavitzada. Durant més de dos anys intencionalment es va restringir la seua llibertat. Durant dos anys!”, va destacar Harris.

No obstant això, segons va recordar la vicepresidenta, malgrat la intervenció de Granger, alguns estats meridionals van continuar tenint esclaus durant sis mesos més fins que el desembre de 1865 es va ratificar la 13a esmena de la Constitució per a formalment prohibir eixa pràctica inhumana.

Últimes notícies

Un home de 44 anys ha mort després de caure amb el seu parapent en un vessant de Petrer (Alacant)

Un home de 44 anys ha mort este dissabte en caure amb el seu parapent a la muntanya del Palomaret, a Petrer. Els bombers han mobilitzat un helicòpter i un grup de rescat per a accedir a la zona.

Presó provisional per al jove de 21 anys acusat d’agredir a un policia a Vinalesa

Un jutjat de Paterna ha ordenat presó provisional per a un jove de 21 anys per l'agressió que va deixar en coma a un agent anara de servici a Vinalesa. El menor detingut va quedar lliure sense mesures per decisió de la Fiscalia de Menors.

Alex Márquez domina l’esprint de València; ‘poles’ per a Bezzecchi, Folgat i Adrián Fernández

Alex Márquez va guanyar l'esprint de MotoGP a Cheste després d'arrabassar el cap a Bezzecchi, autor de la 'pole'. Acosta i Di Giannantonio van completar el podi.

Urpa de Castelló el veler que tractarà de completar la primera volta al món vertical

L''Alegria Mariners' va partir amb Paula Gonzalvo i Pedro Jiménez per a intentar una ruta inèdita de 35.000 milles pels meridians, amb projectes científics i seguiment en directe.

Controlat l’incendi en un desballestament de motos d’Alboraia després d’una gran fumera

Els bombers han donat per controlat a les 12.49 l'incendi que ha afectat un desballestament de motos i a una nau contigua a Alboraia. No hi ha hagut ferits i tot apunta a un curtcircuit com a origen.

Estabilitzat l’incendi en una nau de desballestament de motocicletes a Alboraia

El foc, originat sobre les 9.45 en un desballestament de motocicletes d'Alboraia, ha sigut estabilitzat al migdia sense ferits. Es mantindrà vigilància 24 hores.

El PSOE avisa a Feijóo i Abascal: no tenen dret a decidir pels valencians

El PSOE ha exigit eleccions després de la dimissió de Carlos Mazón i ha acusat PP i Vox de voler imposar un relleu amb Juanfran Pérez Llorca. Diana Morant ha advertit a Feijóo i Abascal que no tenen dret a decidir pels valencians.

Un incendi en un desballestament d’Alboraia ha generat una gran columna de fum i ha quedat estabilitzat

Els bombers han donat per estabilitzat l'incendi en un desballestament de motos d'Alboraia al voltant de les 12, sense ferits. Sis dotacions han treballat en la zona.