Els Estats Units crea un dia festiu nacional per a reflexionar sobre l’esclavitud

+

 

El president dels Estats Units, Joe Biden, ha signat este dijous una llei que declara el 19 de juny, conegut com a “Juneteenth”, com un nou dia festiu nacional per a reflexionar sobre la data de 1865 en la qual els últims esclaus negres van saber que eren lliures.

“Este és un dia d’un profund pes i d’un profund poder, un dia en què recordem la taca moral i el terrible preu que l’esclavitud ha costat al país i que li continua costant. El que he anomenat durant molt de temps el pecat original dels EUA”, va manifestar Biden en un discurs a la Casa Blanca.

Davant desenes d’activistes i legisladors, el mandatari va destacar la importància històrica que té la declaració com a festiu nacional del “Juneteenth”, un joc de paraules amb el mes de juny i la pronunciació de 19 en anglés i que ja era una data de celebració per a la comunitat afroestatunidenc.

“Les grans nacions no ignoren els seus moments més dolorosos, no ignoren eixos moments del passat. Els reben amb els braços oberts, les grans nacions no fugen, entenen els errors que s’han comés. I en recordar eixos moments comencem a sanar i a créixer més forts”, va afirmar Biden.

Esclaus que no sabien que eren lliures

 

Abans de Biden, ha parlat la vicepresidenta dels EUA, Kamala Harris, la primera persona afroestatunidenc a ocupar eixe lloc i que s’ha encarregat de narrar la història darrere del nou festiu.

El “Juneteenth”, va explicar, commemora la data en la qual més de 250.000 esclaus negres van rebre per primera vegada la notícia que eren lliures.

En concret, el que va ocórrer va ser que el general de la Unió, Gordon Granger va entrar en el port de Galveston (Texas) per a anunciar la derrota de la Confederació en la Guerra Civil dos mesos abans i per a proclamar que “tots els esclaus” eren lliures.

Fins llavors, els esclaus no sabien que havien sigut alliberats perquè els esclavistes de Texas s’havien negat a acceptar l’ordre que havia donat dos anys abans el llavors president Abraham Lincoln per a abolir l’esclavitud.

“Durant dos anys, la gent de Texas va seguir esclavitzada. Durant més de dos anys intencionalment es va restringir la seua llibertat. Durant dos anys!”, va destacar Harris.

No obstant això, segons va recordar la vicepresidenta, malgrat la intervenció de Granger, alguns estats meridionals van continuar tenint esclaus durant sis mesos més fins que el desembre de 1865 es va ratificar la 13a esmena de la Constitució per a formalment prohibir eixa pràctica inhumana.

Últimes notícies

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.

Brugué plantarà cara al Barça: el Levante rep el líder sense por ni complexos

El capità del Levante, Roger Brugué, ha assegurat que l’equip rebrà el Barça, líder invicte, sense por ni complexos després d’encadenar sis triomfs seguits a casa. El davanter destaca la unió del vestidor i l’actuació clau del porter Mathew Ryan en l’últim empat a Màlaga.