14.3 C
València
Dilluns, 29 desembre, 2025

Els Estats Units crea un dia festiu nacional per a reflexionar sobre l’esclavitud

+

 

El president dels Estats Units, Joe Biden, ha signat este dijous una llei que declara el 19 de juny, conegut com a “Juneteenth”, com un nou dia festiu nacional per a reflexionar sobre la data de 1865 en la qual els últims esclaus negres van saber que eren lliures.

“Este és un dia d’un profund pes i d’un profund poder, un dia en què recordem la taca moral i el terrible preu que l’esclavitud ha costat al país i que li continua costant. El que he anomenat durant molt de temps el pecat original dels EUA”, va manifestar Biden en un discurs a la Casa Blanca.

Davant desenes d’activistes i legisladors, el mandatari va destacar la importància històrica que té la declaració com a festiu nacional del “Juneteenth”, un joc de paraules amb el mes de juny i la pronunciació de 19 en anglés i que ja era una data de celebració per a la comunitat afroestatunidenc.

“Les grans nacions no ignoren els seus moments més dolorosos, no ignoren eixos moments del passat. Els reben amb els braços oberts, les grans nacions no fugen, entenen els errors que s’han comés. I en recordar eixos moments comencem a sanar i a créixer més forts”, va afirmar Biden.

Esclaus que no sabien que eren lliures

 

Abans de Biden, ha parlat la vicepresidenta dels EUA, Kamala Harris, la primera persona afroestatunidenc a ocupar eixe lloc i que s’ha encarregat de narrar la història darrere del nou festiu.

El “Juneteenth”, va explicar, commemora la data en la qual més de 250.000 esclaus negres van rebre per primera vegada la notícia que eren lliures.

En concret, el que va ocórrer va ser que el general de la Unió, Gordon Granger va entrar en el port de Galveston (Texas) per a anunciar la derrota de la Confederació en la Guerra Civil dos mesos abans i per a proclamar que “tots els esclaus” eren lliures.

Fins llavors, els esclaus no sabien que havien sigut alliberats perquè els esclavistes de Texas s’havien negat a acceptar l’ordre que havia donat dos anys abans el llavors president Abraham Lincoln per a abolir l’esclavitud.

“Durant dos anys, la gent de Texas va seguir esclavitzada. Durant més de dos anys intencionalment es va restringir la seua llibertat. Durant dos anys!”, va destacar Harris.

No obstant això, segons va recordar la vicepresidenta, malgrat la intervenció de Granger, alguns estats meridionals van continuar tenint esclaus durant sis mesos més fins que el desembre de 1865 es va ratificar la 13a esmena de la Constitució per a formalment prohibir eixa pràctica inhumana.

Últimes notícies

Pedro Martínez destaca que el més positiu és que el València Basket està construint alguna cosa

El tècnic del València Basket va fer balanç de l'any i va subratllar que l'equip estava construint un projecte més enllà dels resultats. També va analitzar el repte davant Partizan i l'exigent calendari de gener.

Les pluges s’acomiaden i arriba un temps estable i fred en Nit de cap d’any i Any Nou

El temporal del cap de setmana dona pas des del dimarts a una situació estable, amb gelades i boires engelantes. Nit de cap d'any i Any Nou seran freds; un front arribarà a Canàries i podria aconseguir la península el divendres.

Recuperen el cadàver d’una de les quatre persones espanyoles desaparegudes a Indonèsia

Els equips de rescat van trobar el cos d'una menor espanyola després del naufragi d'un vaixell turístic en l'est d'Indonèsia. Tres compatriotes seguixen desapareguts i l'operatiu continua.

Bernabé demana respectar la voluntat de les famílies dels desapareguts a Indonèsia

Pilar Bernabé ha demanat respectar la voluntat de les famílies de les persones desaparegudes en el naufragi d'Indonèsia. S'ha confirmat la troballa del cos d'una de les víctimes i continuen les labors de busca a Jakarta.

El València Basket vol tancar l’any en el Roig Arena i buidar dubtes davant el Saragossa

València Basket rep este dimarts al Casademont Zaragoza en el Roig Arena, dol ajornat de la jornada 11, amb la meta de confirmar la millora i acostar-se al capdavant.

La jutgessa de la dana permet que Feijóo declare per videoconferència el 9 de gener

La instructora accepta que Alberto Núñez Feijóo ateste per via telemàtica el 9 de gener des del Congrés i reitera l'opció d'aportar les seues WhatsApp. El líder del PP sosté que ja va entregar el requerit i donarà les seues respostes si li les demanen.

El València Basket vol tancar l’any en gran davant un Partizan en reconstrucció

El València Basket rep al Partizan en el Roig Arena per a acomiadar 2025 amb una victòria i sostindre la seua posició de privilegi en l'Eurolliga. L'equip serbi arriba en transició amb Joan Peñarroya i tres derrotes seguides.

Feijóo defén haver entregat a la jutgessa de la DANA tots els missatges sol·licitats

Feijóo ha assegurat haver donat a la jutgessa tots els missatges que li va demanar sobre la DANA i ha oferit les seues respostes si es reclamen. Ha insistit en la seua col·laboració 'al 100 per 100' i ha criticat que el Govern li demane la dimissió.