Parlen els experts: Desmuntant els falsos mites sobre les mascaretes

 

La mascareta s’ha convertit en un complement d’ús obligatori amb la finalitat d’evitar l’expansió del coronavirus, encara que va començar sent una recomanació.

 

No obstant això, són moltes les persones que estan en contra del seu ús i que animen a la població a deixar de fer-la servir. Un col·lectiu, al que comunament s’anomena «anti mascaretes», que cada volta és més gran a pesar de què s’ha demostrat que és un dels elements més eficaços de protecció davant del coronavirus si se li dona un ús adequat.

 

«Cal ser conscients que les mascaretes no duren sempre ni són efectives per a tota la vida», ha advertit l’Associació d’Empreses d’Equip de Protecció Individual (Asepal). «Desaconsellem donar-li un segon ús girant-les o incomplint les recomanacions explicades».

 

També han volgut deixar clar que tot i que hi haja algunes que siguen reutilitzables és necessari desinfectarles adequadament per a poder fer-ho. Com recomana el Ministeri de Sanitat, una bona manera de fer això seria rentant-les a 60 graus.

 

De la mateixa manera han recomanat que s’assequen a l’aire durant les següents dos hores després de la rentada i no en el forn, el microones o l’assecadora, perquè es podria danyar el teixit.

 

Falsos mites

A demés, han volgut desmentir alguns mites sobre este complement reglamentari que provoca falses creences i que pot suposar un perill fins i tot major que el mateix virus.

 

No provoquen intoxicació ni infeccions pels bacteris

El primer mite és que la «les mascaretes provoquen intoxicació». Si bé és cert que la mascareta provoca una sensació d’ofec en algunes situacions, no s’ha demostrat que el seu ús genere «hipòxia o intoxicació per inhalació del mateix CO₂», ha explicat Jaime Barrio, investigador del Consell Científic del Col·legi Oficial de Metges de Madrid (Icomem).

 

El material del que estan fetes permet que «entre l’oxigen i s’elimine el diòxid de carboni» amb normalitat, i per tant «no estan tancades al pas de l’aire».

 

En segon lloc, el mite que «les mascaretes provoquen infeccions pels bacteris» que creixen en el seu interior. Això s’ha fet popular especialment per culpa d’uns vídeos d’Internet que s’han viralitzat, i encara que sí que és cert que un mal ús pot provocar un «sobre creixement» dels bacteris, no hi ha cap estudi que demostre que augmenten quan la mascareta s’usa correctament.

 

Tampoc produïxen danys als pulmons

Un altre mite que es troba a les xarxes socials és que «l’ús de les mascaretes provoca danys pulmonars», una cosa que tampoc és certa.

 

Els danys són una complicació rara del mateix coronavirus, però en cap cas és provocada per l’ús d’este complement de protecció, ha explicat Javier García, pneumòleg i vocal d’Atenció Especialitzada i Hospitals d’Icomem.

Últimes notícies

PSPV i Compromís acusen PP i Vox de tindre Les Corts segrestades i frenar el control al Consell

PSPV i Compromís denuncien que PP i Vox tenen Les Corts 'segrestades', amb unes 600 preguntes i peticions sense resposta i limitant la tasca de l'oposició. PP i Vox neguen el bloqueig i acusen l'esquerra de fer teatre parlamentari.

Alliberen un peix lluna atrapat en una xarxa de pesca il·legal a El Campello

La Guàrdia Civil ha alliberat un jove peix lluna atrapat en una xarxa de pesca il·legal a la deriva davant la costa dEl Campello, on també han trobat sis dorades mortes i una gavina sense vida.

Els docents de la concertada protesten a Les Corts per exigir avanços en la jubilació parcial

Cinc sindicats de l’ensenyament concertat es concentren davant Les Corts en plena jornada de vaga per denunciar la falta d’avanços en la jubilació parcial, les plantilles i l’ordre de pagament delegat.

Els pressupostos de la Generalitat de 2026 superen el primer tràmit en Les Corts

Els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions d’euros, continuen la tramitació en Les Corts després que PP i Vox hagen tombat les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís, que en demanaven la devolució al Consell.

Awa Fam, del València Basket a la WNBA: així viu el seu somni americà

La pívot valenciana Awa Fam s’ha guanyat en pocs dies un lloc com a titular en les Seattle Storm i ja pensa en el Mundial FIBA de setembre a Alemanya.

Awa Fam, de València a la WNBA: la pívot que ja triomfa amb Seattle Storm

La pívot alacantina Awa Fam ha fet el salt de València Basket a la WNBA i ja s’ha consolidat com a titular a Seattle Storm, mentre mira al Mundial de setembre com un altre gran somni per complir.

Taxistes valencians es visten de negre i escenifiquen un enterrament contra el decret del Consell

Centenars de taxistes de la Comunitat Valenciana han protestat a València, vestits de negre i amb un taüt simbòlic, contra el decret del Consell que regularitza els VTC i permet trajectes urbans sense temps d’espera.

Marlaska resta importància a l’agressió policial a una docent a València i la qualifica de cas esporàdic

Fernando Grande-Marlaska ha demanat en el Congrés no qüestionar la faena de la Policia per l’agressió per l’esquena d’un agent a una professora jubilada en una manifestació a València, que ha reconegut com a desproporcionada però ha definit com un cas esporàdic.