Parlen els experts: Desmuntant els falsos mites sobre les mascaretes

 

La mascareta s’ha convertit en un complement d’ús obligatori amb la finalitat d’evitar l’expansió del coronavirus, encara que va començar sent una recomanació.

 

No obstant això, són moltes les persones que estan en contra del seu ús i que animen a la població a deixar de fer-la servir. Un col·lectiu, al que comunament s’anomena «anti mascaretes», que cada volta és més gran a pesar de què s’ha demostrat que és un dels elements més eficaços de protecció davant del coronavirus si se li dona un ús adequat.

 

«Cal ser conscients que les mascaretes no duren sempre ni són efectives per a tota la vida», ha advertit l’Associació d’Empreses d’Equip de Protecció Individual (Asepal). «Desaconsellem donar-li un segon ús girant-les o incomplint les recomanacions explicades».

 

També han volgut deixar clar que tot i que hi haja algunes que siguen reutilitzables és necessari desinfectarles adequadament per a poder fer-ho. Com recomana el Ministeri de Sanitat, una bona manera de fer això seria rentant-les a 60 graus.

 

De la mateixa manera han recomanat que s’assequen a l’aire durant les següents dos hores després de la rentada i no en el forn, el microones o l’assecadora, perquè es podria danyar el teixit.

 

Falsos mites

A demés, han volgut desmentir alguns mites sobre este complement reglamentari que provoca falses creences i que pot suposar un perill fins i tot major que el mateix virus.

 

No provoquen intoxicació ni infeccions pels bacteris

El primer mite és que la «les mascaretes provoquen intoxicació». Si bé és cert que la mascareta provoca una sensació d’ofec en algunes situacions, no s’ha demostrat que el seu ús genere «hipòxia o intoxicació per inhalació del mateix CO₂», ha explicat Jaime Barrio, investigador del Consell Científic del Col·legi Oficial de Metges de Madrid (Icomem).

 

El material del que estan fetes permet que «entre l’oxigen i s’elimine el diòxid de carboni» amb normalitat, i per tant «no estan tancades al pas de l’aire».

 

En segon lloc, el mite que «les mascaretes provoquen infeccions pels bacteris» que creixen en el seu interior. Això s’ha fet popular especialment per culpa d’uns vídeos d’Internet que s’han viralitzat, i encara que sí que és cert que un mal ús pot provocar un «sobre creixement» dels bacteris, no hi ha cap estudi que demostre que augmenten quan la mascareta s’usa correctament.

 

Tampoc produïxen danys als pulmons

Un altre mite que es troba a les xarxes socials és que «l’ús de les mascaretes provoca danys pulmonars», una cosa que tampoc és certa.

 

Els danys són una complicació rara del mateix coronavirus, però en cap cas és provocada per l’ús d’este complement de protecció, ha explicat Javier García, pneumòleg i vocal d’Atenció Especialitzada i Hospitals d’Icomem.

Últimes notícies

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.

Xavi Albert fixa el repte de connectar amb La Fonteta sense rebaixar les expectatives

El nou entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, vol que lafició es veja reflectida en el joc i els valors de lequip, sense caure en comparacions amb la temporada anterior però tampoc rebaixar les expectatives.

Diversos pobles valencians ja passen dels 40 graus a migdia

Les comarques de València i Alacant han superat ja els 40 graus a migdia i tenen activat l’avís roig per màximes que podrien arribar als 44 graus.

Detingut a València per gravar i assetjar set menors, entre elles la seua fillastra

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 51 anys acusat de gravar i assetjar huit dones, set d’elles menors, inclosa la seua fillastra. Ha quedat en llibertat amb una ordre d’allunyament mentres es revisa el material intervingut.

Presó de 17 anys per agredir sexualment dues xiquetes amb qui convivia a Castelló

L’Audiència de Castelló ha condemnat a 17 anys i mig de presó un home per agredir sexualment dues germanes menors amb qui va conviure entre setembre i novembre de 2024. A més de la pena de presó, se li imposen indemnitzacions, prohibicions d’acostament i inhabilitació per a treballar amb menors.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges i tronades dijous a València i Alacant

Aemet ha activat per a este dijous l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 i tronades en l’interior d’Alacant i el sud de València, amb avisos grocs per pluja i calor en la resta de la Comunitat Valenciana.