Parlen els experts: Desmuntant els falsos mites sobre les mascaretes

 

La mascareta s’ha convertit en un complement d’ús obligatori amb la finalitat d’evitar l’expansió del coronavirus, encara que va començar sent una recomanació.

 

No obstant això, són moltes les persones que estan en contra del seu ús i que animen a la població a deixar de fer-la servir. Un col·lectiu, al que comunament s’anomena «anti mascaretes», que cada volta és més gran a pesar de què s’ha demostrat que és un dels elements més eficaços de protecció davant del coronavirus si se li dona un ús adequat.

 

«Cal ser conscients que les mascaretes no duren sempre ni són efectives per a tota la vida», ha advertit l’Associació d’Empreses d’Equip de Protecció Individual (Asepal). «Desaconsellem donar-li un segon ús girant-les o incomplint les recomanacions explicades».

 

També han volgut deixar clar que tot i que hi haja algunes que siguen reutilitzables és necessari desinfectarles adequadament per a poder fer-ho. Com recomana el Ministeri de Sanitat, una bona manera de fer això seria rentant-les a 60 graus.

 

De la mateixa manera han recomanat que s’assequen a l’aire durant les següents dos hores després de la rentada i no en el forn, el microones o l’assecadora, perquè es podria danyar el teixit.

 

Falsos mites

A demés, han volgut desmentir alguns mites sobre este complement reglamentari que provoca falses creences i que pot suposar un perill fins i tot major que el mateix virus.

 

No provoquen intoxicació ni infeccions pels bacteris

El primer mite és que la «les mascaretes provoquen intoxicació». Si bé és cert que la mascareta provoca una sensació d’ofec en algunes situacions, no s’ha demostrat que el seu ús genere «hipòxia o intoxicació per inhalació del mateix CO₂», ha explicat Jaime Barrio, investigador del Consell Científic del Col·legi Oficial de Metges de Madrid (Icomem).

 

El material del que estan fetes permet que «entre l’oxigen i s’elimine el diòxid de carboni» amb normalitat, i per tant «no estan tancades al pas de l’aire».

 

En segon lloc, el mite que «les mascaretes provoquen infeccions pels bacteris» que creixen en el seu interior. Això s’ha fet popular especialment per culpa d’uns vídeos d’Internet que s’han viralitzat, i encara que sí que és cert que un mal ús pot provocar un «sobre creixement» dels bacteris, no hi ha cap estudi que demostre que augmenten quan la mascareta s’usa correctament.

 

Tampoc produïxen danys als pulmons

Un altre mite que es troba a les xarxes socials és que «l’ús de les mascaretes provoca danys pulmonars», una cosa que tampoc és certa.

 

Els danys són una complicació rara del mateix coronavirus, però en cap cas és provocada per l’ús d’este complement de protecció, ha explicat Javier García, pneumòleg i vocal d’Atenció Especialitzada i Hospitals d’Icomem.

Últimes notícies

Arriaga es queda fora de la llista del Llevant i obri la porta a Bardeli i Manu Sánchez

Kevin Arriaga s ha quedat fora de la llista del Llevant davant l Espanyol i podria eixir prompte cap a l AEK d Atenes, fet que ha obert plaça per a Manu Sánchez i Enzo Bardeli.

Altea encapçala les màximes amb 38,3 graus en un diumenge de calor intensa

Altea ha registrat este diumenge la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, amb 38,3 graus, seguida per Callosa d'en Sarrià i diverses localitats de València i Castelló. Les capitals de província s'han mantingut per davall dels 34 graus, segons Avamet i Aemet.

Jóvens amb discapacitat intel·lectual d’Alacant i Castelló tindran formació per a l’ocupació a la universitat

Les universitats d’Alacant i Castelló participaran en un programa de la Fundació ONCE i el Fons Social Europeu Plus per a formar jóvens amb discapacitat intel·lectual i millorar-ne l’ocupabilitat de cara al curs 2025-26.

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.