Parlen els experts: Desmuntant els falsos mites sobre les mascaretes

 

La mascareta s’ha convertit en un complement d’ús obligatori amb la finalitat d’evitar l’expansió del coronavirus, encara que va començar sent una recomanació.

 

No obstant això, són moltes les persones que estan en contra del seu ús i que animen a la població a deixar de fer-la servir. Un col·lectiu, al que comunament s’anomena «anti mascaretes», que cada volta és més gran a pesar de què s’ha demostrat que és un dels elements més eficaços de protecció davant del coronavirus si se li dona un ús adequat.

 

«Cal ser conscients que les mascaretes no duren sempre ni són efectives per a tota la vida», ha advertit l’Associació d’Empreses d’Equip de Protecció Individual (Asepal). «Desaconsellem donar-li un segon ús girant-les o incomplint les recomanacions explicades».

 

També han volgut deixar clar que tot i que hi haja algunes que siguen reutilitzables és necessari desinfectarles adequadament per a poder fer-ho. Com recomana el Ministeri de Sanitat, una bona manera de fer això seria rentant-les a 60 graus.

 

De la mateixa manera han recomanat que s’assequen a l’aire durant les següents dos hores després de la rentada i no en el forn, el microones o l’assecadora, perquè es podria danyar el teixit.

 

Falsos mites

A demés, han volgut desmentir alguns mites sobre este complement reglamentari que provoca falses creences i que pot suposar un perill fins i tot major que el mateix virus.

 

No provoquen intoxicació ni infeccions pels bacteris

El primer mite és que la «les mascaretes provoquen intoxicació». Si bé és cert que la mascareta provoca una sensació d’ofec en algunes situacions, no s’ha demostrat que el seu ús genere «hipòxia o intoxicació per inhalació del mateix CO₂», ha explicat Jaime Barrio, investigador del Consell Científic del Col·legi Oficial de Metges de Madrid (Icomem).

 

El material del que estan fetes permet que «entre l’oxigen i s’elimine el diòxid de carboni» amb normalitat, i per tant «no estan tancades al pas de l’aire».

 

En segon lloc, el mite que «les mascaretes provoquen infeccions pels bacteris» que creixen en el seu interior. Això s’ha fet popular especialment per culpa d’uns vídeos d’Internet que s’han viralitzat, i encara que sí que és cert que un mal ús pot provocar un «sobre creixement» dels bacteris, no hi ha cap estudi que demostre que augmenten quan la mascareta s’usa correctament.

 

Tampoc produïxen danys als pulmons

Un altre mite que es troba a les xarxes socials és que «l’ús de les mascaretes provoca danys pulmonars», una cosa que tampoc és certa.

 

Els danys són una complicació rara del mateix coronavirus, però en cap cas és provocada per l’ús d’este complement de protecció, ha explicat Javier García, pneumòleg i vocal d’Atenció Especialitzada i Hospitals d’Icomem.

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.