Parlen els experts: Desmuntant els falsos mites sobre les mascaretes

 

La mascareta s’ha convertit en un complement d’ús obligatori amb la finalitat d’evitar l’expansió del coronavirus, encara que va començar sent una recomanació.

 

No obstant això, són moltes les persones que estan en contra del seu ús i que animen a la població a deixar de fer-la servir. Un col·lectiu, al que comunament s’anomena «anti mascaretes», que cada volta és més gran a pesar de què s’ha demostrat que és un dels elements més eficaços de protecció davant del coronavirus si se li dona un ús adequat.

 

«Cal ser conscients que les mascaretes no duren sempre ni són efectives per a tota la vida», ha advertit l’Associació d’Empreses d’Equip de Protecció Individual (Asepal). «Desaconsellem donar-li un segon ús girant-les o incomplint les recomanacions explicades».

 

També han volgut deixar clar que tot i que hi haja algunes que siguen reutilitzables és necessari desinfectarles adequadament per a poder fer-ho. Com recomana el Ministeri de Sanitat, una bona manera de fer això seria rentant-les a 60 graus.

 

De la mateixa manera han recomanat que s’assequen a l’aire durant les següents dos hores després de la rentada i no en el forn, el microones o l’assecadora, perquè es podria danyar el teixit.

 

Falsos mites

A demés, han volgut desmentir alguns mites sobre este complement reglamentari que provoca falses creences i que pot suposar un perill fins i tot major que el mateix virus.

 

No provoquen intoxicació ni infeccions pels bacteris

El primer mite és que la «les mascaretes provoquen intoxicació». Si bé és cert que la mascareta provoca una sensació d’ofec en algunes situacions, no s’ha demostrat que el seu ús genere «hipòxia o intoxicació per inhalació del mateix CO₂», ha explicat Jaime Barrio, investigador del Consell Científic del Col·legi Oficial de Metges de Madrid (Icomem).

 

El material del que estan fetes permet que «entre l’oxigen i s’elimine el diòxid de carboni» amb normalitat, i per tant «no estan tancades al pas de l’aire».

 

En segon lloc, el mite que «les mascaretes provoquen infeccions pels bacteris» que creixen en el seu interior. Això s’ha fet popular especialment per culpa d’uns vídeos d’Internet que s’han viralitzat, i encara que sí que és cert que un mal ús pot provocar un «sobre creixement» dels bacteris, no hi ha cap estudi que demostre que augmenten quan la mascareta s’usa correctament.

 

Tampoc produïxen danys als pulmons

Un altre mite que es troba a les xarxes socials és que «l’ús de les mascaretes provoca danys pulmonars», una cosa que tampoc és certa.

 

Els danys són una complicació rara del mateix coronavirus, però en cap cas és provocada per l’ús d’este complement de protecció, ha explicat Javier García, pneumòleg i vocal d’Atenció Especialitzada i Hospitals d’Icomem.

Últimes notícies

TJ Shorts arriba al València Basket amb la mirada posada en un títol

TJ Shorts ja s'ha incorporat al València Basket i assegura que el seu objectiu és guanyar el màxim i tindre opcions reals de lluitar per un títol a final de temporada.

Docents i sindicats acumulen 14 multes per accions durant la vaga educativa

La Coordinadora d'Asemblees Docents ha denunciat 14 expedients sancionadors, per més de 8.600 euros, relacionats amb la vaga del professorat iniciada en maig.

L’interior de València s’enfila per damunt dels 41 graus en plena onada de calor

Les màximes han superat els 41 graus en diversos punts de l’interior de la província de València, amb 41,5 graus a Requena (Casas del Río), segons l’Associació Valenciana de Meteorologia.

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.