9.9 C
València
Dijous, 4 desembre, 2025

El govern espanyol assenyala quin serà el salari mínim en Espanya a partir de gener

 

El ministeri de Treball continuarà amb la pujada del salari mínim interprofessional a pesar del rebuig dels agents socials i d’un sector del govern espanyol. El departament que dirigix Yolanda Díaz podria aprovar la mesura dimarts que ve, 22 de desembre, després de consensuar-la amb sindicats i patronal.

 

La reunió definitiva tindrà lloc el dimecres, quan està previst que el secretari d’Estat d’Ocupació, Joaquín Pérez, es reunisca amb els representants d’UGT, CCOO i CEOE. El govern espanyol preveu acostar posicions amb una solució intermèdia.

 

Ara com ara, les propostes dels uns i els altres seguixen molt allunyades. Els sindicats proposen un augment del salari mínim del 5,3% fins als 1.000 euros. La patronal, no obstant això, demana un ajornament de la mesura fins que l’economia es recupere. L’Executiu espnayol els proposarà una pujada simbòlica del 0,9% per a ajustar-lo a la inflació prevista per a 2021.

 

Després de l’última pujada en febrer, el salari mínim està ara en 950 euros. Per tant, la proposta del govern espanyol del 0,9% portaria a una pujada de 9 euros. Una solució que no acontenta a ningú però que permet també rebaixar la tensió entre els dos sectors del govern espanyol enfrontats per esta qüestió.

 

L’artífex del desbloqueig de les negociacions ha sigut Yolanda Díaz, que en els últims dies ha marcat un perfil més dur per a forçar l’augment. La ministra sap que té a una part de l’Executiu espanyol en contra, i que serà difícil trobar l’equilibri entre sindicats i patronal, però es mostra confiada en les negociacions que tindran lloc.

 

 

La convicció de la ministra de Treball i la rebaixa substancial de les expectatives inicials podria ser suficient per a convencer als agents socials. Si això passa, el seu departament, però també el sector de Pablo Iglesias i Unides Podemos, es podran penjar la medalla d’haver aprovat un augment dels salaris en plena crisi econòmica.

 

Divendres passat, Yolanda Díaz va ficar pressió oposant-se a la congelació dels salaris en una entrevista en TVE. La ministra es va negar a donar una xifra i ho va confiar tot al diàleg social, però sí que va afirmar rotundament que «ningú entendria» que es congelren els salaris més baixos quan l’executiu ha acordat pujar les pensions i els sous dels funcionaris.

 

Guerra en el govern espanyol

La pujada del salari mínim a Espanya portarà cua. Després dels últims enfrontaments entre el sector de Pablo Iglesias i el de Nadia Calviño, la intenció del ministeri de Treball d’aplicar un nou augment del salari mínim interprofessional i el suport d’Iglesias a la mesura ha acabat desfermant una nova guerra en el si del govern espanyol.

 

El suport del vicepresident segon a la pujada del salari mínim contrasta amb la posició de la vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño, que proposa ajornar la pujada fins a 2023 perquè es puga arribar fins als 1.200 euros.

 

En el departament d’Iglesias asseguren que el seu suport és total a la pujada plantejada per a l’1 de gener pel ministeri de Treball. Conscients que serà un increment simbòlic, en el sector d’Iglesias el veuen no obstant això com una mesura més en l’ofensiva de Podemos per a guanyar una sèrie de polsos al PSOE en els assumptes econòmics

 

Però en el sector econòmic liderat per Nadia Calviño i el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, són partidaris d’una congelació per a afavorir la recuperació de l’ocupació. La seua idea és evitar una mesura populista que ara mateix no contenta ni a sindicats ni a patronal, i esperar que l’economia s’enfortisca per a aplicar una major pujada.

 

Les últimes declaracions de la ministra d’Hisenda pareixen anar en este sentit. Segons María Jesús Montero, l’increment «ha d’anar al ritme de la situació econòmica i ara estem a la mitat d’una pandèmia». Si s’acaba aplicant la pujada, entén que hauria de ser al 0,9% perquè «els treballadors més vulnerables no sofrisquen un minvament del seu poder adquisitiu».

 

No obstant això, pareix que la pujada tirarà endavant i Pablo Iglesias vol aprofitar este nou triomf per a acabar d’enfonsar al sector rival. El vicepresident segon ha demanat al president, Pedro Sánchez, que desautoritze públicament a Nadia Calviño.

Últimes notícies

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.