El govern espanyol assenyala quin serà el salari mínim en Espanya a partir de gener

 

El ministeri de Treball continuarà amb la pujada del salari mínim interprofessional a pesar del rebuig dels agents socials i d’un sector del govern espanyol. El departament que dirigix Yolanda Díaz podria aprovar la mesura dimarts que ve, 22 de desembre, després de consensuar-la amb sindicats i patronal.

 

La reunió definitiva tindrà lloc el dimecres, quan està previst que el secretari d’Estat d’Ocupació, Joaquín Pérez, es reunisca amb els representants d’UGT, CCOO i CEOE. El govern espanyol preveu acostar posicions amb una solució intermèdia.

 

Ara com ara, les propostes dels uns i els altres seguixen molt allunyades. Els sindicats proposen un augment del salari mínim del 5,3% fins als 1.000 euros. La patronal, no obstant això, demana un ajornament de la mesura fins que l’economia es recupere. L’Executiu espnayol els proposarà una pujada simbòlica del 0,9% per a ajustar-lo a la inflació prevista per a 2021.

 

Després de l’última pujada en febrer, el salari mínim està ara en 950 euros. Per tant, la proposta del govern espanyol del 0,9% portaria a una pujada de 9 euros. Una solució que no acontenta a ningú però que permet també rebaixar la tensió entre els dos sectors del govern espanyol enfrontats per esta qüestió.

 

L’artífex del desbloqueig de les negociacions ha sigut Yolanda Díaz, que en els últims dies ha marcat un perfil més dur per a forçar l’augment. La ministra sap que té a una part de l’Executiu espanyol en contra, i que serà difícil trobar l’equilibri entre sindicats i patronal, però es mostra confiada en les negociacions que tindran lloc.

 

 

La convicció de la ministra de Treball i la rebaixa substancial de les expectatives inicials podria ser suficient per a convencer als agents socials. Si això passa, el seu departament, però també el sector de Pablo Iglesias i Unides Podemos, es podran penjar la medalla d’haver aprovat un augment dels salaris en plena crisi econòmica.

 

Divendres passat, Yolanda Díaz va ficar pressió oposant-se a la congelació dels salaris en una entrevista en TVE. La ministra es va negar a donar una xifra i ho va confiar tot al diàleg social, però sí que va afirmar rotundament que «ningú entendria» que es congelren els salaris més baixos quan l’executiu ha acordat pujar les pensions i els sous dels funcionaris.

 

Guerra en el govern espanyol

La pujada del salari mínim a Espanya portarà cua. Després dels últims enfrontaments entre el sector de Pablo Iglesias i el de Nadia Calviño, la intenció del ministeri de Treball d’aplicar un nou augment del salari mínim interprofessional i el suport d’Iglesias a la mesura ha acabat desfermant una nova guerra en el si del govern espanyol.

 

El suport del vicepresident segon a la pujada del salari mínim contrasta amb la posició de la vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño, que proposa ajornar la pujada fins a 2023 perquè es puga arribar fins als 1.200 euros.

 

En el departament d’Iglesias asseguren que el seu suport és total a la pujada plantejada per a l’1 de gener pel ministeri de Treball. Conscients que serà un increment simbòlic, en el sector d’Iglesias el veuen no obstant això com una mesura més en l’ofensiva de Podemos per a guanyar una sèrie de polsos al PSOE en els assumptes econòmics

 

Però en el sector econòmic liderat per Nadia Calviño i el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, són partidaris d’una congelació per a afavorir la recuperació de l’ocupació. La seua idea és evitar una mesura populista que ara mateix no contenta ni a sindicats ni a patronal, i esperar que l’economia s’enfortisca per a aplicar una major pujada.

 

Les últimes declaracions de la ministra d’Hisenda pareixen anar en este sentit. Segons María Jesús Montero, l’increment «ha d’anar al ritme de la situació econòmica i ara estem a la mitat d’una pandèmia». Si s’acaba aplicant la pujada, entén que hauria de ser al 0,9% perquè «els treballadors més vulnerables no sofrisquen un minvament del seu poder adquisitiu».

 

No obstant això, pareix que la pujada tirarà endavant i Pablo Iglesias vol aprofitar este nou triomf per a acabar d’enfonsar al sector rival. El vicepresident segon ha demanat al president, Pedro Sánchez, que desautoritze públicament a Nadia Calviño.

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.