Govern i transportistes acorden un descompte de 20 cèntims en combustible

Acord sobre lletra morta. El Govern i la gran patronal del transport van concretar de matinada, després de més de 12 hores de reunió, les mesures per a alleujar la pujada dels preus dels combustibles, però la plataforma convocant no estava en la taula de negociacions i no es dona per al·ludida, així que els aturs i les mobilitzacions seguiran aquest divendres en la seua jornada 12 de protestes.

I no sols seguiran, sinó que plantaran cara al propi Ministeri en una concentració prevista en els voltants de la seu de Transports en la capital.

Precisament allí es va celebrar ahir la trobada entre la ministra del ram, Raquel Sánchez, i el Comité Nacional del Transport per Carretera (CNTC), l’únic interlocutor que l’Executiu reconeix com a vàlid pese al rebuig dels vaguistes, que diuen no sentir-se representats per ell.

Han sigut hores tibants en les quals el diàleg es va estancar per moments davant la falta de consens entre el Comité, la vicepresidenta Nadia Calviño, i la ministra d’Hisenda,  María Jesús Montero, que han acompanyat a Sánchez en la taula de negociació.

El paquet acordat inclou una trentena de propostes que aconsegueixen una quantia de més de 1.000 milions d’euros. Entre elles, destaca un descompte de 20 cèntims per litre en combustible per al sector que inclou gasoil, gasolina, gas i adBlue, dels quals l’Estat aportarà 15 cèntims i les petrolieres un mínim de 5 cèntims per litre.

Així ho va comunicar la ministra Raquel Sánchez en una roda de premsa posterior a la reunió, ja de matinada. Aquesta mesura, que estarà vigent des de l’1 d’abril fins al 30 de juny encara que serà prorrogable “segons evolucionen els mercats”, segueix l’exemple dels països de l’entorn, com França, Itàlia i Portugal, que aplicaran a partir del pròxim 1 d’abril descomptes d’entre 15 cèntims i 30 cèntims d’euro.

S’estima que la bonificació de 20 cèntims suposarà un estalvi d’uns 700 euros per camió al mes, i una injecció de “600 milions d’euros per al sector del transport”, afig el comunicat del Ministeri.

A aqueixa quantitat caldria sumar 450 milions en ajudes directes per a les empreses de transport de mercaderies i de passatgers en funció de la mena de vehicle. La quantia serà 1.250 euros per camió, 950 per autobús, 500 per furgoneta i 300 per vehicle lleuger (taxis, VTC i ambulàncies).

A més, amb la intenció de garantir la liquiditat de les companyies, s’inclourà una ampliació de termini de venciment dels crèdits avalats per l’ICO fins a 8-10 anys, i una ampliació del període de manca dels crèdits avalats per l’ICO de 6 mesos, com a mesura d’aplicació immediata.

També s’establirà una nova línia de crèdits al sector avalats per l’ICO amb 12 mesos de manca i la devolució mensual del combustible professional des d’abril, enfront del període trimestral vigent actualment, i posada en marxa d’un sistema de devolució anticipada mensual amb regularització anual.

Mesures Socials

Dins del conjunt de mesures socials, dirigides a garantir la protecció social per als autònoms, es duplicarà la dotació pressupostària de les ajudes a l’abandó a la professió de transportista, en passar de 10 a 20 milions d’euros en 2022.

En aquest sentit, el sector del transport per carretera es caracteritza per l’existència d’un nombre important de professionals d’edat elevada per a aquesta mena de treball, amb manca de recursos per a l’abandó de l’activitat abans de complir 65 anys.

Els convocants de la vaga consideren “engrunes” l’acord i demanen una rebaixa de 60 cèntims

El president de la plataforma per la defensa del transport de mercaderies per carretera, Manuel Hernández, ha considerat que l’acord aconseguit amb el Govern es tradueix en “engrunes i propines” i ha advertit que l’atur continuarà fins que aquesta plataforma, convocant d’aquest, siga rebuda per la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

Amb nosaltres no ha parlat ningú, continuen asseient-se amb la gent equivocada, i continuen oferint engrunes i propines per a desconvocar un conflicte que per a res passa per un descompte en el preu del gasoil”, ha assenyalat Hernández en declaracions a RNE.

Així mateix, ha indicat que l’atur continuarà mentre que no hi haja “solucions reals” que donen resposta als seus problemes. “Haurien de baixar més de 60 cèntims perquè puga ser suficient. No s’està tocant el tema del preu del transport que és el més important, poder cobrir costos d’explotació, però això a la patronal no li interessa”, ha assenyalat.

“Seguirem fins al final, si no es reuneixen amb nosaltres és impossible arribar a un acord. No es pot pagar per davall de costos d’explotació a qui realitza el servei. En aqueixa taula ens estan excloent pel que no hi ha ni acord ni desconvocatòria, està en mans de la ministra cridar-nos i parlar, mentre ens continue girant l’esquena estarem parats”, ha advertit Hernández, qui no ha descartat “arribar a Madrid amb camions si la situació continua així”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta taronja per vent en el nord de Castelló amb ratxes de fins a 120 km/h el dimecres i dijous

Aemet activa l'avís taronja per fortes ratxes de vent del nord-oest a l'interior i litoral nord de Castelló entre la vesprada del dimecres i el matí del dijous.

Cel poc nuvolós i màximes a l’alça en la Comunitat Valenciana excepte en el sud d’Alacant

La Comunitat Valenciana afronta una jornada de cel poc nuvolós i temperatures màximes en ascens generalitzat, excepte en la mitat sud d'Alacant, amb vent fluix i mar en calma relativa.

Rescatada una dona després de desplomar-se el sòl d’una vivenda a Venta del Moro

Una dona de 55 anys ha sigut rescatada després de caure uns 2,5 metres en cedir el sòl d'una vivenda en el llogaret Els Marcs, a Venta del Moro, i traslladada a l'Hospital de Requena per policontusiones.

La cooptació dels acadèmics és nociva per al valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una crítica sobre com s’elegixen els acadèmics de l’AVL i una defensa d’un model més plural, transversal i representatiu de les diferents visions sobre el valencià

Bernabé critica la votació de la confraria de Sagunt per anar contra la igualtat de gènere

Pilar Bernabé considera que la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a permetre que les dones processionen per Setmana Santa és contrària a la igualtat i obri la porta a accions legals.

L’exdirectora de la residència de Paiporta afirma que no va rebre avisos de la DANA abans de la riuada

L'exdirectora de la residència Saba de Paiporta sosté davant la comissió del Congrés que no va haver-hi avisos directes de l'administració sobre la DANA i defén que tot l'equip va actuar per a salvar la vida dels majors.

Barcala descarta obrir ara el debat sobre la taxa turística en la Comunitat Valenciana

Luis Barcala insistix que no és el moment de parlar de la taxa turística en la Comunitat Valenciana, malgrat la pressió de PSPV i Compromís per a recuperar-la.

Barcala ultima amb el ministre Puente el projecte de soterrament del Parc Central

Luis Barcala afirma que ha tancat amb el ministre Óscar Puente la presentació imminent del projecte del Parc Central, que preveu soterrar les vies ferroviàries al seu pas per Alacant.