Govern i transportistes acorden un descompte de 20 cèntims en combustible

Acord sobre lletra morta. El Govern i la gran patronal del transport van concretar de matinada, després de més de 12 hores de reunió, les mesures per a alleujar la pujada dels preus dels combustibles, però la plataforma convocant no estava en la taula de negociacions i no es dona per al·ludida, així que els aturs i les mobilitzacions seguiran aquest divendres en la seua jornada 12 de protestes.

I no sols seguiran, sinó que plantaran cara al propi Ministeri en una concentració prevista en els voltants de la seu de Transports en la capital.

Precisament allí es va celebrar ahir la trobada entre la ministra del ram, Raquel Sánchez, i el Comité Nacional del Transport per Carretera (CNTC), l’únic interlocutor que l’Executiu reconeix com a vàlid pese al rebuig dels vaguistes, que diuen no sentir-se representats per ell.

Han sigut hores tibants en les quals el diàleg es va estancar per moments davant la falta de consens entre el Comité, la vicepresidenta Nadia Calviño, i la ministra d’Hisenda,  María Jesús Montero, que han acompanyat a Sánchez en la taula de negociació.

El paquet acordat inclou una trentena de propostes que aconsegueixen una quantia de més de 1.000 milions d’euros. Entre elles, destaca un descompte de 20 cèntims per litre en combustible per al sector que inclou gasoil, gasolina, gas i adBlue, dels quals l’Estat aportarà 15 cèntims i les petrolieres un mínim de 5 cèntims per litre.

Així ho va comunicar la ministra Raquel Sánchez en una roda de premsa posterior a la reunió, ja de matinada. Aquesta mesura, que estarà vigent des de l’1 d’abril fins al 30 de juny encara que serà prorrogable “segons evolucionen els mercats”, segueix l’exemple dels països de l’entorn, com França, Itàlia i Portugal, que aplicaran a partir del pròxim 1 d’abril descomptes d’entre 15 cèntims i 30 cèntims d’euro.

S’estima que la bonificació de 20 cèntims suposarà un estalvi d’uns 700 euros per camió al mes, i una injecció de “600 milions d’euros per al sector del transport”, afig el comunicat del Ministeri.

A aqueixa quantitat caldria sumar 450 milions en ajudes directes per a les empreses de transport de mercaderies i de passatgers en funció de la mena de vehicle. La quantia serà 1.250 euros per camió, 950 per autobús, 500 per furgoneta i 300 per vehicle lleuger (taxis, VTC i ambulàncies).

A més, amb la intenció de garantir la liquiditat de les companyies, s’inclourà una ampliació de termini de venciment dels crèdits avalats per l’ICO fins a 8-10 anys, i una ampliació del període de manca dels crèdits avalats per l’ICO de 6 mesos, com a mesura d’aplicació immediata.

També s’establirà una nova línia de crèdits al sector avalats per l’ICO amb 12 mesos de manca i la devolució mensual del combustible professional des d’abril, enfront del període trimestral vigent actualment, i posada en marxa d’un sistema de devolució anticipada mensual amb regularització anual.

Mesures Socials

Dins del conjunt de mesures socials, dirigides a garantir la protecció social per als autònoms, es duplicarà la dotació pressupostària de les ajudes a l’abandó a la professió de transportista, en passar de 10 a 20 milions d’euros en 2022.

En aquest sentit, el sector del transport per carretera es caracteritza per l’existència d’un nombre important de professionals d’edat elevada per a aquesta mena de treball, amb manca de recursos per a l’abandó de l’activitat abans de complir 65 anys.

Els convocants de la vaga consideren “engrunes” l’acord i demanen una rebaixa de 60 cèntims

El president de la plataforma per la defensa del transport de mercaderies per carretera, Manuel Hernández, ha considerat que l’acord aconseguit amb el Govern es tradueix en “engrunes i propines” i ha advertit que l’atur continuarà fins que aquesta plataforma, convocant d’aquest, siga rebuda per la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

Amb nosaltres no ha parlat ningú, continuen asseient-se amb la gent equivocada, i continuen oferint engrunes i propines per a desconvocar un conflicte que per a res passa per un descompte en el preu del gasoil”, ha assenyalat Hernández en declaracions a RNE.

Així mateix, ha indicat que l’atur continuarà mentre que no hi haja “solucions reals” que donen resposta als seus problemes. “Haurien de baixar més de 60 cèntims perquè puga ser suficient. No s’està tocant el tema del preu del transport que és el més important, poder cobrir costos d’explotació, però això a la patronal no li interessa”, ha assenyalat.

“Seguirem fins al final, si no es reuneixen amb nosaltres és impossible arribar a un acord. No es pot pagar per davall de costos d’explotació a qui realitza el servei. En aqueixa taula ens estan excloent pel que no hi ha ni acord ni desconvocatòria, està en mans de la ministra cridar-nos i parlar, mentre ens continue girant l’esquena estarem parats”, ha advertit Hernández, qui no ha descartat “arribar a Madrid amb camions si la situació continua així”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’alça com la millor de 2026

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil de la Secció Especial 2026. El conjunt ja havia aconseguit el ninot indultat infantil el dissabte

Alejandro Talavante i Juan Ortega van naufragar en un mà a mà sense lluentor a Castelló

Mitja plaça i una correguda de Domingo Hernández sense raça, amb vent molest, van deixar un dol pla. A penes va haver-hi centellejos aïllats i l'espasa va fallar.

Un bou brau de Jandilla i la naturalitat de Pablo Aguado marquen la vesprada a València

Un bravíssim bou de Jandilla, 'Artista', i la temperada naturalitat de Pablo Aguado van centrar la correguda de Falles a València. Castella no va rematar i no va haver-hi trofeus.

L’Exposició del Ninot tanca amb més de 91.000 visitants

La mostra ha finalitzat després de rebre a més de 91.000 persones. En breu es donarà a conéixer el ninot indultat gran de les Falles de 2026.

L’Elx ha caigut a la zona de descens per primera vegada en la temporada

L'Elx ha caigut a la zona de descens per primera vegada en la temporada després del 4-1 a Madrid i el 2-1 del Mallorca. És antepenúltim amb 26 punts, a dos d'Alabés i Mallorca.

Sueca-Literat Azorín aconseguix el ninot indultat de 2026 amb una xiqueta que somia amb la pau

Sueca-Literat Azorín ha aconseguit el ninot indultat de les Falles 2026 amb una escena que contraposa guerra i infància. L'obra de Pedro Santaeulalia se salvarà de la Cremà.

Un Raig llançat rep a un Llevant urgit per puntuar

El Llamp encadena sis partits sense perdre i es mesura el dilluns (21.00) a un Llevant penúltim, que necessita sumar per a acostar-se a la salvació després de l'ensopegada de l'Elx.

La falla Sueca-Literat Azorín aconseguix el ninot indultat de 2026

Sueca-Literat Azorín ha aconseguit el ninot indultat de les Falles 2026 amb una figura de 'Onírica'. L'elecció tanca els indults i precedix al veredicte infantil.