Govern i transportistes acorden un descompte de 20 cèntims en combustible

Acord sobre lletra morta. El Govern i la gran patronal del transport van concretar de matinada, després de més de 12 hores de reunió, les mesures per a alleujar la pujada dels preus dels combustibles, però la plataforma convocant no estava en la taula de negociacions i no es dona per al·ludida, així que els aturs i les mobilitzacions seguiran aquest divendres en la seua jornada 12 de protestes.

I no sols seguiran, sinó que plantaran cara al propi Ministeri en una concentració prevista en els voltants de la seu de Transports en la capital.

Precisament allí es va celebrar ahir la trobada entre la ministra del ram, Raquel Sánchez, i el Comité Nacional del Transport per Carretera (CNTC), l’únic interlocutor que l’Executiu reconeix com a vàlid pese al rebuig dels vaguistes, que diuen no sentir-se representats per ell.

Han sigut hores tibants en les quals el diàleg es va estancar per moments davant la falta de consens entre el Comité, la vicepresidenta Nadia Calviño, i la ministra d’Hisenda,  María Jesús Montero, que han acompanyat a Sánchez en la taula de negociació.

El paquet acordat inclou una trentena de propostes que aconsegueixen una quantia de més de 1.000 milions d’euros. Entre elles, destaca un descompte de 20 cèntims per litre en combustible per al sector que inclou gasoil, gasolina, gas i adBlue, dels quals l’Estat aportarà 15 cèntims i les petrolieres un mínim de 5 cèntims per litre.

Així ho va comunicar la ministra Raquel Sánchez en una roda de premsa posterior a la reunió, ja de matinada. Aquesta mesura, que estarà vigent des de l’1 d’abril fins al 30 de juny encara que serà prorrogable “segons evolucionen els mercats”, segueix l’exemple dels països de l’entorn, com França, Itàlia i Portugal, que aplicaran a partir del pròxim 1 d’abril descomptes d’entre 15 cèntims i 30 cèntims d’euro.

S’estima que la bonificació de 20 cèntims suposarà un estalvi d’uns 700 euros per camió al mes, i una injecció de “600 milions d’euros per al sector del transport”, afig el comunicat del Ministeri.

A aqueixa quantitat caldria sumar 450 milions en ajudes directes per a les empreses de transport de mercaderies i de passatgers en funció de la mena de vehicle. La quantia serà 1.250 euros per camió, 950 per autobús, 500 per furgoneta i 300 per vehicle lleuger (taxis, VTC i ambulàncies).

A més, amb la intenció de garantir la liquiditat de les companyies, s’inclourà una ampliació de termini de venciment dels crèdits avalats per l’ICO fins a 8-10 anys, i una ampliació del període de manca dels crèdits avalats per l’ICO de 6 mesos, com a mesura d’aplicació immediata.

També s’establirà una nova línia de crèdits al sector avalats per l’ICO amb 12 mesos de manca i la devolució mensual del combustible professional des d’abril, enfront del període trimestral vigent actualment, i posada en marxa d’un sistema de devolució anticipada mensual amb regularització anual.

Mesures Socials

Dins del conjunt de mesures socials, dirigides a garantir la protecció social per als autònoms, es duplicarà la dotació pressupostària de les ajudes a l’abandó a la professió de transportista, en passar de 10 a 20 milions d’euros en 2022.

En aquest sentit, el sector del transport per carretera es caracteritza per l’existència d’un nombre important de professionals d’edat elevada per a aquesta mena de treball, amb manca de recursos per a l’abandó de l’activitat abans de complir 65 anys.

Els convocants de la vaga consideren “engrunes” l’acord i demanen una rebaixa de 60 cèntims

El president de la plataforma per la defensa del transport de mercaderies per carretera, Manuel Hernández, ha considerat que l’acord aconseguit amb el Govern es tradueix en “engrunes i propines” i ha advertit que l’atur continuarà fins que aquesta plataforma, convocant d’aquest, siga rebuda per la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

Amb nosaltres no ha parlat ningú, continuen asseient-se amb la gent equivocada, i continuen oferint engrunes i propines per a desconvocar un conflicte que per a res passa per un descompte en el preu del gasoil”, ha assenyalat Hernández en declaracions a RNE.

Així mateix, ha indicat que l’atur continuarà mentre que no hi haja “solucions reals” que donen resposta als seus problemes. “Haurien de baixar més de 60 cèntims perquè puga ser suficient. No s’està tocant el tema del preu del transport que és el més important, poder cobrir costos d’explotació, però això a la patronal no li interessa”, ha assenyalat.

“Seguirem fins al final, si no es reuneixen amb nosaltres és impossible arribar a un acord. No es pot pagar per davall de costos d’explotació a qui realitza el servei. En aqueixa taula ens estan excloent pel que no hi ha ni acord ni desconvocatòria, està en mans de la ministra cridar-nos i parlar, mentre ens continue girant l’esquena estarem parats”, ha advertit Hernández, qui no ha descartat “arribar a Madrid amb camions si la situació continua així”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana farà obligatòria la formació en emergències en tots els centres educatius des de 2026-2027

La Conselleria d'Educació implantarà un pla obligatori de formació en emergències de protecció civil en tots els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana a partir del curs 2026-2027, amb hores mínimes anuals per a l'alumnat i un ampli programa de capacitació docent.

El València Basket blinda a Brancou Badio amb un nou contracte fins a 2029

El València Basket ha millorat i ampliat el contracte de l'escorta senegalés Brancou Badio fins a 2029, consolidant-li com a peça clau del projecte i jugador amb el vincle més llarg del club.

Un tècnic municipal qüestiona la rapidesa i canvis en la promoció pública Els Naus a Alacant

Un tècnic jurídic jubilat de l'Ajuntament d'Alacant ha mostrat la seua sorpresa per la rapidesa amb la qual l'empresa adjudicatària va presentar la seua oferta per a les vivendes públiques Els Naus i per les diferències entre els plecs publicats i els inicials.

Adif designa a Joan Calabuig com a nou coordinador del Corredor Mediterrani

Adif ha nomenat a Joan Calabuig nou coordinador del Corredor Mediterrani, un lloc clau per a impulsar l'execució, el seguiment i la interlocució institucional d'esta infraestructura estratègica.

El Palau de les Arts estrena el drama coreogràfic Les filles de Bernarda el 17 d’abril

El Palau de les Arts acollirà el 17 d'abril l'estrena absoluta de Les filles de Bernarda, una coproducció de dansa que reinterpreta l'univers de Bernarda Alba des de la coreografia, la música en directe i el llenguatge documental.

Dansa València alça el teló amb Ultimàtum de Led Silhouette en el Teatre Principal

Dansa València inaugura la seua nova edició en el Teatre Principal amb Ultimàtum de Led Silhouette i una jornada que combina estrenes, flamenc contemporani, pensament i divulgació.

Pradas recorre la prova cal·ligràfica sobre la nota del missatge És-Alert

La defensa de Salomé Pradas apel·la la decisió judicial de mantindre una prova cal·ligràfica sobre una nota manuscrita amb indicacions per al missatge És-Alert durant la DANA.

Catalá, investigada per prevaricació, defén la legalitat de l’actuació de l’Ajuntament de València

María José Catalá assegura que l'actuació de l'Ajuntament de València va ser legal i transparent després de conéixer-se que Anticorrupció la investiga per presumpta prevaricació i tràfic d'influències en la recol·locació de personal.