Govern i transportistes acorden un descompte de 20 cèntims en combustible

Acord sobre lletra morta. El Govern i la gran patronal del transport van concretar de matinada, després de més de 12 hores de reunió, les mesures per a alleujar la pujada dels preus dels combustibles, però la plataforma convocant no estava en la taula de negociacions i no es dona per al·ludida, així que els aturs i les mobilitzacions seguiran aquest divendres en la seua jornada 12 de protestes.

I no sols seguiran, sinó que plantaran cara al propi Ministeri en una concentració prevista en els voltants de la seu de Transports en la capital.

Precisament allí es va celebrar ahir la trobada entre la ministra del ram, Raquel Sánchez, i el Comité Nacional del Transport per Carretera (CNTC), l’únic interlocutor que l’Executiu reconeix com a vàlid pese al rebuig dels vaguistes, que diuen no sentir-se representats per ell.

Han sigut hores tibants en les quals el diàleg es va estancar per moments davant la falta de consens entre el Comité, la vicepresidenta Nadia Calviño, i la ministra d’Hisenda,  María Jesús Montero, que han acompanyat a Sánchez en la taula de negociació.

El paquet acordat inclou una trentena de propostes que aconsegueixen una quantia de més de 1.000 milions d’euros. Entre elles, destaca un descompte de 20 cèntims per litre en combustible per al sector que inclou gasoil, gasolina, gas i adBlue, dels quals l’Estat aportarà 15 cèntims i les petrolieres un mínim de 5 cèntims per litre.

Així ho va comunicar la ministra Raquel Sánchez en una roda de premsa posterior a la reunió, ja de matinada. Aquesta mesura, que estarà vigent des de l’1 d’abril fins al 30 de juny encara que serà prorrogable «segons evolucionen els mercats», segueix l’exemple dels països de l’entorn, com França, Itàlia i Portugal, que aplicaran a partir del pròxim 1 d’abril descomptes d’entre 15 cèntims i 30 cèntims d’euro.

S’estima que la bonificació de 20 cèntims suposarà un estalvi d’uns 700 euros per camió al mes, i una injecció de «600 milions d’euros per al sector del transport», afig el comunicat del Ministeri.

A aqueixa quantitat caldria sumar 450 milions en ajudes directes per a les empreses de transport de mercaderies i de passatgers en funció de la mena de vehicle. La quantia serà 1.250 euros per camió, 950 per autobús, 500 per furgoneta i 300 per vehicle lleuger (taxis, VTC i ambulàncies).

A més, amb la intenció de garantir la liquiditat de les companyies, s’inclourà una ampliació de termini de venciment dels crèdits avalats per l’ICO fins a 8-10 anys, i una ampliació del període de manca dels crèdits avalats per l’ICO de 6 mesos, com a mesura d’aplicació immediata.

També s’establirà una nova línia de crèdits al sector avalats per l’ICO amb 12 mesos de manca i la devolució mensual del combustible professional des d’abril, enfront del període trimestral vigent actualment, i posada en marxa d’un sistema de devolució anticipada mensual amb regularització anual.

Mesures Socials

Dins del conjunt de mesures socials, dirigides a garantir la protecció social per als autònoms, es duplicarà la dotació pressupostària de les ajudes a l’abandó a la professió de transportista, en passar de 10 a 20 milions d’euros en 2022.

En aquest sentit, el sector del transport per carretera es caracteritza per l’existència d’un nombre important de professionals d’edat elevada per a aquesta mena de treball, amb manca de recursos per a l’abandó de l’activitat abans de complir 65 anys.

Els convocants de la vaga consideren “engrunes” l’acord i demanen una rebaixa de 60 cèntims

El president de la plataforma per la defensa del transport de mercaderies per carretera, Manuel Hernández, ha considerat que l’acord aconseguit amb el Govern es tradueix en «engrunes i propines» i ha advertit que l’atur continuarà fins que aquesta plataforma, convocant d’aquest, siga rebuda per la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

«Amb nosaltres no ha parlat ningú, continuen asseient-se amb la gent equivocada, i continuen oferint engrunes i propines per a desconvocar un conflicte que per a res passa per un descompte en el preu del gasoil», ha assenyalat Hernández en declaracions a RNE.

Així mateix, ha indicat que l’atur continuarà mentre que no hi haja «solucions reals» que donen resposta als seus problemes. «Haurien de baixar més de 60 cèntims perquè puga ser suficient. No s’està tocant el tema del preu del transport que és el més important, poder cobrir costos d’explotació, però això a la patronal no li interessa», ha assenyalat.

«Seguirem fins al final, si no es reuneixen amb nosaltres és impossible arribar a un acord. No es pot pagar per davall de costos d’explotació a qui realitza el servei. En aqueixa taula ens estan excloent pel que no hi ha ni acord ni desconvocatòria, està en mans de la ministra cridar-nos i parlar, mentre ens continue girant l’esquena estarem parats», ha advertit Hernández, qui no ha descartat «arribar a Madrid amb camions si la situació continua així».

Últimes notícies

L’assassí masclista d’Alacant continua ingressat i sota custòdia policial

L’home detingut per matar la seua dona i una filla i ferir greument una altra a la Cañada del Fenollar continua ingressat a l’hospital de Sant Joan d’Alacant sota custòdia policial, mentres el cas l’investiga l’EMUME de la Guàrdia Civil.

València tanca uns Gay Games històrics i passa el testic a Perth 2030

València ha posat punt final als Gay Games amb un acte a la Fonteta, on ha passat el testic a Perth, seu de l’edició de 2030, després d’una setmana amb més de 10.200 esportistes de 81 països.

Xabi López-Arostegui trenca el seu contracte i deixa el Valencia Basket després de cinc temporades

L’aler basc Xabi López-Arostegui ha acordat amb el Valencia Basket la rescissió del contracte fins a 2027 i se’n va del club després de cinc temporades i 253 partits.

Castelló reforça la seguretat a les platges amb un dron de socorrisme este estiu

Castelló ha activat des de l’1 de juliol un dron de socorrisme per a reforçar la vigilància i accelerar la resposta davant emergències en les platges durant els mesos de màxima afluència.

Mónica Oltra planteja un espai comú neutre a València per a una candidatura que “salve el poble”

Mónica Oltra, que serà ratificada dissabte com a candidata a l’alcaldia de València per a 2027, ha defensat crear un espai comú neutre sobre la base de Compromís per a articular una candidatura ampla que priorise la vida humana i l’accés a una vivenda digna i assequible.

El Sindicat d’Estudiants denuncia que l’edil de Vox Juanma Badenas ha irromput en la seua seu a València

El Sindicat d’Estudiants ha denunciat que el regidor de Vox a València Juanma Badenas ha entrat il·legalment al seu local cedit per l’Ajuntament, ha trencat el pany i ha registrat les instal·lacions. L’organització parla de violació de drets fonamentals i anuncia accions legals i mobilitzacions.

Comença la neteja dels baixos incendiats a València després de desallotjar 90 veïns

L’Ajuntament de València ha reallotjat esta nit una norantena de persones desallotjades per un incendi als baixos d’un edifici del carrer Picayo, mentre este dissabte han començat els treballs de neteja i reparació.

Nit tòrrida a Sagunt amb una mínima de 24,6 graus i pujades generalitzades

La passada matinada s’han registrat novament nits tòrrides a la Comunitat Valenciana, amb Sagunt al capdavant amb 24,6 graus de mínima i avisos per calor extrema a l’interior de la província de València.