Investigadors valencians creen un sistema per a decidir a on és convenient fer tests massius

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx (Alacant) ha decidit permetre als alumnes i les alumnes que tinguen el pagament de la matrícula fraccionat

Universitat Miguel Hernández | Europa Press

 

Investigadors de l’Institut Universitari d’Investigació ‘Centre d’Investigació Operativa’ (CIO) de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, en el Baix Vinalopó (Alacant), han creat el projecte ‘CIO-Vinya: Sistema Intel·ligent de Suport a la Decisió’, amb el que es busca distribuir de «manera òptima» l’aplicació de test ràpids de COVID-19. L’objectiu és decidir en quines poblacions és més convenient fer tests massius i frenar l’expansió de la pandèmia.

 

El projecte ha sigut desenvolupat per José Luis Sainz-Pardo, José Valero i Juan Francisco Monge, ha informat la UMH en un comunicat. El sistema de testatge massiu ha donat resultats «òptims» tant en Singapur (la Xina), com en Corea del Nord, ha prosseguit la institució acadèmica que, no obstant això, ha assenyalat que els test massius són un recurs «escàs».

 

D’eixa manera les coses, l’objectiu del projecte és «minimitzar» el total d’individus contagiats per coronavirus. Cada dia, el sistema s’actualitza a través de les dades de nous contagis detectats i es tornen a calibrar tots els paràmetres del model. Es basa en models SEIR i en optimització combinatòria, pel que té dos enfocaments: un de ‘Sistemes Dinàmics’ i un altre d»Optimització de Recursos’.

 

Comportament de la pandèmia en el futur

Segons els investigadors de la UMH, per a triar estes poblacions, s’ha de tindre en compte que l’única cosa que se sap d’una pandèmia són els casos detectats i el relacionat amb ells: el número de recuperats, morts. «Però hi ha multitud de coses que no se sap», han indicat.

 

A partir de l’històric dels casos detectats en cada població, els investigadors, a través de  models matemàtics, estimen els infectats que, hui en dia, existixen, igual que la quantitat total i, també, com a partir d’eixes estimacions es comportarà la pandèmia en un futur. «En definitiva, el sistema proporciona la solució òptima per a minimitzar el total de tests a fer, al mateix temps que detectar el major nombre possible d’individus contagiats per coronavirus durant cert horitzó temporal», han agregat.

Últimes notícies

L’advocat de Mazón demana prudència abans de lliurar els missatges requerits pel jutjat de la DANA

L’advocat de l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón, Ignacio Gally, ha explicat als jutjats de Catarroja que necessita estudiar tota la causa de la DANA abans de decidir si lliura els missatges del seu client o recorre alguna de les diligències acordades.

Nou govern a la vista a Callosa de Segura: PP, Vox i un edil trencat impulsen una moció de censura

PP, Vox i l’edil no adscrit José Antonio Illán han registrat una moció de censura a Callosa de Segura per desallotjar l’actual govern en minoria del PSOE i EUPV-Unidas Podemos i situar com a alcalde el popular Juan Antonio Franco.

Vagues en cadena en Metrovalencia des del 22 de juny per l’estancament del conveni

El Sindicat Independent Ferroviari ha convocat vagues en Metrovalencia i TRAM d’Alacant a partir del 22 de juny per bloqueig en el conveni col·lectiu d’FGV, que se sumen als paros ja actius de SEMAF.

Pérez Llorca demana al professorat que pose fi a la vaga i negocie amb la Generalitat

El president de la Generalitat ha instat el professorat de l’ensenyament públic no universitari a reflexionar sobre la vaga indefinida i a acceptar la proposta educativa del Consell, que considera més ambiciosa que el decret de ratios del Govern central.

Pérez Llorca defensa que estar al costat de les víctimes de la DANA és clau per a una recuperació seriosa

Juanfran Pérez Llorca assegura que la Generalitat ha demostrat serietat en la recuperació de la DANA de 2024, amb quasi totes les infraestructures acabades i ajudes a les víctimes mortals en marxa.

L’empresa alcoiana Texol cus més de 6.300 peces per a vestir León XIV en la seua visita a Espanya

L’empresa alcoiana Texol ha produït més de 6.300 peces litúrgiques per a León XIV i el seu seguici en els actes de la visita papal a Madrid, Barcelona i Canàries, amb més de 4.000 metres de teixits exclusius.

Les llegendes del València preparen un homenatge especial a Jaume Doménech a Catadau

Jaume Doménech tornarà a calçar-se els guants este dissabte en un partit homenatge organitzat per les llegendes del València CF al camp municipal de Catadau.

Consumidors en alerta: el Govern central demana al Consell que frene l’engany amb l’arròs valencià

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha instat la Generalitat a reforçar els controls sobre l’etiquetatge de l’arròs i a sancionar possibles fraus que confonguen el consumidor sobre l’origen valencià del producte.