Investigadors valencians creen un sistema per a decidir a on és convenient fer tests massius

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx (Alacant) ha decidit permetre als alumnes i les alumnes que tinguen el pagament de la matrícula fraccionat

Universitat Miguel Hernández | Europa Press

 

Investigadors de l’Institut Universitari d’Investigació ‘Centre d’Investigació Operativa’ (CIO) de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, en el Baix Vinalopó (Alacant), han creat el projecte ‘CIO-Vinya: Sistema Intel·ligent de Suport a la Decisió’, amb el que es busca distribuir de «manera òptima» l’aplicació de test ràpids de COVID-19. L’objectiu és decidir en quines poblacions és més convenient fer tests massius i frenar l’expansió de la pandèmia.

 

El projecte ha sigut desenvolupat per José Luis Sainz-Pardo, José Valero i Juan Francisco Monge, ha informat la UMH en un comunicat. El sistema de testatge massiu ha donat resultats «òptims» tant en Singapur (la Xina), com en Corea del Nord, ha prosseguit la institució acadèmica que, no obstant això, ha assenyalat que els test massius són un recurs «escàs».

 

D’eixa manera les coses, l’objectiu del projecte és «minimitzar» el total d’individus contagiats per coronavirus. Cada dia, el sistema s’actualitza a través de les dades de nous contagis detectats i es tornen a calibrar tots els paràmetres del model. Es basa en models SEIR i en optimització combinatòria, pel que té dos enfocaments: un de ‘Sistemes Dinàmics’ i un altre d”Optimització de Recursos’.

 

Comportament de la pandèmia en el futur

Segons els investigadors de la UMH, per a triar estes poblacions, s’ha de tindre en compte que l’única cosa que se sap d’una pandèmia són els casos detectats i el relacionat amb ells: el número de recuperats, morts. «Però hi ha multitud de coses que no se sap», han indicat.

 

A partir de l’històric dels casos detectats en cada població, els investigadors, a través de  models matemàtics, estimen els infectats que, hui en dia, existixen, igual que la quantitat total i, també, com a partir d’eixes estimacions es comportarà la pandèmia en un futur. «En definitiva, el sistema proporciona la solució òptima per a minimitzar el total de tests a fer, al mateix temps que detectar el major nombre possible d’individus contagiats per coronavirus durant cert horitzó temporal», han agregat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Antonio Tejero ha mort en el seu domicili d’Alzira als 93 anys

L'ex tinent coronel de la Guàrdia Civil ha mort este dimecres a la seua casa d'Alzira, on rebia hospitalització a domicili de l'Hospital de la Ribera. Tenia 93 anys.

Mor en Alzira Antonio Tejero, figura del 23F, als 93 anys

Antonio Tejero ha mort a Alzira als 93 anys. El decés arriba l'endemà passat del 45 aniversari del 23F i coincidix amb la desclassificació de documents.

Antonio Tejero ha mort als 93 anys en el seu domicili d’Alzira

L'ex tinent coronel de la Guàrdia Civil ha mort este dimecres a la seua casa d'Alzira als 93 anys. Rebia hospitalització a domicili de l'Hospital de la Ribera.

Mor Antonio Tejero als 93 anys el mateix dia de la desclassificació del 23F

Antonio Tejero ha mort als 93 anys a Alzira. La seua defunció coincidix amb la desclassificació dels documents del 23F, que detallen la temptativa i el seu paper.

Mor Antonio Tejero als 93 anys a Alzira, figura del 23F

L'extinent coronel de la Guàrdia Civil ha mort als 93 anys a Alzira. El decés ha coincidit amb la desclassificació de documents del 23F.

El PSPV obri expedient a l’alcalde d’Almussafes per amenaça vetlada a Diana Morant

El Comité d'Ètica del PSPV ha obert expedient a Toni González per una amenaça vetlada a Diana Morant i deslleialtat. L'alcalde nega assetjament i denúncia una guerra interna.

Set anys i mig de presó per a un septuagenari per agredir sexualment a la seua neta de quatre anys

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un home a set anys, sis mesos i un dia per agredir sexualment a la seua neta de quatre anys a San Miguel de Salinas. La sentència es recolza en testimonis, agents i restes biològiques, i imposa a més allunyament i llibertat vigilada.

Aena destina 402,1 milions a l’aeroport de València entre 2027 i 2031

Aena preveu invertir 402,1 milions en l'aeroport de València entre 2027 i 2031, molt per damunt dels 60,1 milions de 2022-2026. El pla amplia terminal, seguretat i accessos i contempla una pujada mitjana de tarifes de 35 cèntims.