14.6 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Investigadors valencians creen un sistema per a decidir a on és convenient fer tests massius

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx (Alacant) ha decidit permetre als alumnes i les alumnes que tinguen el pagament de la matrícula fraccionat

Universitat Miguel Hernández | Europa Press

 

Investigadors de l’Institut Universitari d’Investigació ‘Centre d’Investigació Operativa’ (CIO) de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, en el Baix Vinalopó (Alacant), han creat el projecte ‘CIO-Vinya: Sistema Intel·ligent de Suport a la Decisió’, amb el que es busca distribuir de «manera òptima» l’aplicació de test ràpids de COVID-19. L’objectiu és decidir en quines poblacions és més convenient fer tests massius i frenar l’expansió de la pandèmia.

 

El projecte ha sigut desenvolupat per José Luis Sainz-Pardo, José Valero i Juan Francisco Monge, ha informat la UMH en un comunicat. El sistema de testatge massiu ha donat resultats «òptims» tant en Singapur (la Xina), com en Corea del Nord, ha prosseguit la institució acadèmica que, no obstant això, ha assenyalat que els test massius són un recurs «escàs».

 

D’eixa manera les coses, l’objectiu del projecte és «minimitzar» el total d’individus contagiats per coronavirus. Cada dia, el sistema s’actualitza a través de les dades de nous contagis detectats i es tornen a calibrar tots els paràmetres del model. Es basa en models SEIR i en optimització combinatòria, pel que té dos enfocaments: un de ‘Sistemes Dinàmics’ i un altre d”Optimització de Recursos’.

 

Comportament de la pandèmia en el futur

Segons els investigadors de la UMH, per a triar estes poblacions, s’ha de tindre en compte que l’única cosa que se sap d’una pandèmia són els casos detectats i el relacionat amb ells: el número de recuperats, morts. «Però hi ha multitud de coses que no se sap», han indicat.

 

A partir de l’històric dels casos detectats en cada població, els investigadors, a través de  models matemàtics, estimen els infectats que, hui en dia, existixen, igual que la quantitat total i, també, com a partir d’eixes estimacions es comportarà la pandèmia en un futur. «En definitiva, el sistema proporciona la solució òptima per a minimitzar el total de tests a fer, al mateix temps que detectar el major nombre possible d’individus contagiats per coronavirus durant cert horitzó temporal», han agregat.

Últimes notícies

La UPV desenrotllarà una plataforma per a avaluar en temps real la salut de l’Albufera

La UPV desenrotllarà una plataforma pública de monitoratge en temps real de l'Albufera dins de OBEREK. Permetrà decisions ràpides, restauració després de desastres i agricultura de precisió.

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller defén que el camp valencià competix si se li apliquen les mateixes regles i retrau que l'acord UE-Mercosur se subscriguera sense salvaguardes inicials.

Avís groc per vent a València i fenòmens costaners a Alacant

Aemet ha establit l'avís groc per ratxes de fins a 70 km/h en el litoral nord i interior sud de València i per mala mar a Alacant. El vent del sud-oest deixarà ones de fins a 3 metres i els avisos es prolongaran del diumenge a la vesprada al dimarts de matinada segons el fenomen.

Domingo amb cels nuvolosos i possibles pluges en la Comunitat Valenciana

Este diumenge 1 de febrer es preveuen cels nuvolosos en tota la Comunitat i precipitacions més probables en la mitat sud, amb temperatures amb pocs canvis.

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller d'Agricultura sosté que el camp valencià competix sense por, però reclama un marc just. Critica l'acord UE-Mercosur sense salvaguardes i demana una PAC específica.

L’IVO complix 50 anys: d’ajudar a bé morir a un referent que cura i cuida

L'Institut Valencià d'Oncologia celebra el seu 50 aniversari després de transformar-se d'un centre centrat en el final de la vida a un referent integral del càncer. La institució prepara una ampliació per a incorporar noves tecnologies i modalitats assistencials.

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.