Investigadors valencians creen un sistema per a decidir a on és convenient fer tests massius

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx (Alacant) ha decidit permetre als alumnes i les alumnes que tinguen el pagament de la matrícula fraccionat

Universitat Miguel Hernández | Europa Press

 

Investigadors de l’Institut Universitari d’Investigació ‘Centre d’Investigació Operativa’ (CIO) de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, en el Baix Vinalopó (Alacant), han creat el projecte ‘CIO-Vinya: Sistema Intel·ligent de Suport a la Decisió’, amb el que es busca distribuir de «manera òptima» l’aplicació de test ràpids de COVID-19. L’objectiu és decidir en quines poblacions és més convenient fer tests massius i frenar l’expansió de la pandèmia.

 

El projecte ha sigut desenvolupat per José Luis Sainz-Pardo, José Valero i Juan Francisco Monge, ha informat la UMH en un comunicat. El sistema de testatge massiu ha donat resultats «òptims» tant en Singapur (la Xina), com en Corea del Nord, ha prosseguit la institució acadèmica que, no obstant això, ha assenyalat que els test massius són un recurs «escàs».

 

D’eixa manera les coses, l’objectiu del projecte és «minimitzar» el total d’individus contagiats per coronavirus. Cada dia, el sistema s’actualitza a través de les dades de nous contagis detectats i es tornen a calibrar tots els paràmetres del model. Es basa en models SEIR i en optimització combinatòria, pel que té dos enfocaments: un de ‘Sistemes Dinàmics’ i un altre d»Optimització de Recursos’.

 

Comportament de la pandèmia en el futur

Segons els investigadors de la UMH, per a triar estes poblacions, s’ha de tindre en compte que l’única cosa que se sap d’una pandèmia són els casos detectats i el relacionat amb ells: el número de recuperats, morts. «Però hi ha multitud de coses que no se sap», han indicat.

 

A partir de l’històric dels casos detectats en cada població, els investigadors, a través de  models matemàtics, estimen els infectats que, hui en dia, existixen, igual que la quantitat total i, també, com a partir d’eixes estimacions es comportarà la pandèmia en un futur. «En definitiva, el sistema proporciona la solució òptima per a minimitzar el total de tests a fer, al mateix temps que detectar el major nombre possible d’individus contagiats per coronavirus durant cert horitzó temporal», han agregat.

Últimes notícies

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.

El Consell acusa Sánchez de traicionar cada dia la Comunitat Valenciana

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, retreu al PSPV-PSOE les seues crítiques i acusa Pedro Sánchez i els seus socis de traicionar cada dia la Comunitat Valenciana en matèria de finançament. El Consell reclama un sistema just i estable i qüestiona la proposta del Govern central i el fons de nivellació pendent.

El PSPV acusa Pérez Llorca de traïció per rebutjar més finançament per a la Comunitat

El PSPV-PSOE acusa Juanfran Pérez Llorca i el PP d’“enèsima traïció” per votar contra el nou model de finançament autonòmic, que preveu 3.669 milions d’euros anuals més per a la Comunitat Valenciana. Els socialistes reclamen que antepose els interessos valencians als seus càlculs polítics.

El PSOE acusa Feijóo de sacrificar la financiació autonòmica per confrontació política

Pilar Bernabé acusa Alberto Núñez Feijóo de preferir la confrontació i la crispació abans que millorar la finançació autonòmica, que hauria aportat 3.600 milions d'euros més a la Comunitat Valenciana.