La lluita contra el Cotonet de Sud-àfrica eleva ja els costos de producció dels cítrics un 55%

 

La Unió de Llauradors ha demostrat a través d’un estudi el que era un secret a veus i és que les despeses que els llauradors es veuen obligats a realitzar per a lluitar contra la plaga importada del Cotonet de Sud-àfrica ja suposen en estos moments un augment del 55% sobre els costos totals de producció en els cítrics.

Si bé la plaga està estesa per tot el territori valencià, i ha entrat ja a Múrcia o Catalunya, la veritat és que les comarques amb major afecció de danys són les de la Plana Baixa a Castelló i el Camp de Morvedre i Camp de Túria en la de València i per tant on els citricultors han de fer front a les majors despeses per a combatre la plaga.

En l’estudi de la Unió s’observa que els costos per a combatre les plagues ja arriben a una xifra de 5.243 €/ha, dels quals 3.699 €/ha es destinen al Cotonet, la qual cosa representa un increment del 239% en relació als costos habituals per a esta mena de tractaments. Lluitar contra la plaga del Cotonet suposa que els costos de produir un quilo de cítrics s’eleven en 0,14 €, una quantitat inassumible per a les persones afectades.

La Unió ha reclamat en reiterades ocasions la necessitat de disposar d’un pressupost suficient per a afrontar esta plaga, i per això fa unes setmanes va sol·licitar al Ministre d’Agricultura, Luis Planas, un pressupost addicional de 12 milions d’euros per a compensar els sobrecostos dels citricultors afectats.

En l’última Conferència Sectorial es va efectuar el repartiment d’11,8 milions d’euros entre les comunitats autònomes per a finançar programes de prevenció i lluita contra plagues i d’eixa quantitat, a la Comunitat Valenciana se li van assignar el 52% dels fons, amb un total de 6,1 milions d’euros.

Cal destacar per tant l’assignació important de fons -tal com havia demandat la Unió ja en diverses ocasions- que percebrà la Generalitat referent a això, però s’observa que encara és insuficient per a fer front als danys que provoca esta plaga importada i no controlada com és la del Cotonet de Sud-àfrica i que suposa un augment de costos importants als productors valencians.

La Unió torna a insistir per tant en la necessitat d’adoptar una sèrie de propostes com és la de pujar la inversió pública en sanitat vegetal per a lluitar contra plagues i malalties introduïdes a la Unió Europea o la de dotar de majors recursos a la investigació al ser l’eina més eficient per a aconseguir el control d’estes plagues foranes.

També aposta perquè les produccions provinents de països que tinguen la presència de plagues de quarantena reben un tractament en fred durant el seu transport per a destruir amb eficàcia la plaga i evitar la seua propagació en un futur pel territori europeu, el contrari de la política que actualment està aplicant la Comissió Europea. I, finalment, La Unió advoca per la creació d’un cos d’inspectors comunitaris expert en plagues i malalties agràries, que ha d’estar implantat en els punts d’entrada d’estes produccions.

En este sentit, reclama al ministre Luis Planas un paper més actiu en la defensa dels interessos dels citricultors a Brussel·les per a adoptar totes estes mesures.

Últimes notícies

Les sol·licituds d’asil cauen un 12,6 % a la Comunitat Valenciana fins a les 6.976

Les peticions d’asil a la Comunitat Valenciana han baixat d’un any a l’altre de 7.981 a 6.976, un 12,6 % menys, sobretot per l’enduriment de polítiques migratòries i normatives com el Reglament d’Estrangeria.

La visita de l’ambaixador xinés obri noves oportunitats comercials i culturals per a la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca ha rebut l’ambaixador de la República Popular de la Xina a Espanya per a reforçar les inversions, el comerç i els intercanvis culturals amb la Comunitat Valenciana.

Així serà la rebaixa de l’IRPF valencià que el Consell vol portar prompte a Les Corts

La nova llei d’Acompanyament dels comptes de la Generalitat per a 2026 preveu una rebaixa dels tipus autonòmics de l’IRPF en pràcticament tots els trams, amb especial impacte en les rendes mitjanes i baixes, i canvis en successions i donacions per a afavorir el relleu en l’empresa familiar.

Les persones amb discapacitat guanyen drets a la Comunitat Valenciana amb les últimes lleis del Consell

El Consell reforça la protecció de les persones amb discapacitat, especialment sordcegues, amb noves lleis sobre gossos d assistència i accessibilitat universal consensuades amb ONCE i CERMI.

Condemnat a més de 23 anys de presó per maltractar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi

Un home de 56 anys ha acceptat 23 anys, 6 mesos i un dia de presó per maltractar, amenaçar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi. La sentència també condemna un amic seu per encobriment i fixa altes indemnitzacions per a la família de la víctima.

Derribo del bloc ‘Txernòbil’ de Campanar per a fer 133 vivendes noves

L'Ajuntament de València ha iniciat el derribo del bloc conegut com 'Txernòbil', a Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena de protecció pública, dins del PAI Pare Doménech.

Derribem el bloc ‘Txernòbil’ de Campanar: així seran les 133 noves vivendes

L’Ajuntament de València ha iniciat el derribament del bloc conegut com ‘Txernòbil’, al barri de Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena d’elles de protecció pública, i a una profunda reurbanització de l’entorn.

Onada de protestes este dimecres davant Les Corts per taxis, concertada i serveis socials

Taxistes, patronal de VTC, docents de la concertada, personal de centres socials i la Xarxa pel Finançament Just han convocat este dimecres diverses concentracions davant Les Corts per a pressinar el Consell i els grups parlamentaris.