La lluita contra el Cotonet de Sud-àfrica eleva ja els costos de producció dels cítrics un 55%

 

La Unió de Llauradors ha demostrat a través d’un estudi el que era un secret a veus i és que les despeses que els llauradors es veuen obligats a realitzar per a lluitar contra la plaga importada del Cotonet de Sud-àfrica ja suposen en estos moments un augment del 55% sobre els costos totals de producció en els cítrics.

Si bé la plaga està estesa per tot el territori valencià, i ha entrat ja a Múrcia o Catalunya, la veritat és que les comarques amb major afecció de danys són les de la Plana Baixa a Castelló i el Camp de Morvedre i Camp de Túria en la de València i per tant on els citricultors han de fer front a les majors despeses per a combatre la plaga.

En l’estudi de la Unió s’observa que els costos per a combatre les plagues ja arriben a una xifra de 5.243 €/ha, dels quals 3.699 €/ha es destinen al Cotonet, la qual cosa representa un increment del 239% en relació als costos habituals per a esta mena de tractaments. Lluitar contra la plaga del Cotonet suposa que els costos de produir un quilo de cítrics s’eleven en 0,14 €, una quantitat inassumible per a les persones afectades.

La Unió ha reclamat en reiterades ocasions la necessitat de disposar d’un pressupost suficient per a afrontar esta plaga, i per això fa unes setmanes va sol·licitar al Ministre d’Agricultura, Luis Planas, un pressupost addicional de 12 milions d’euros per a compensar els sobrecostos dels citricultors afectats.

En l’última Conferència Sectorial es va efectuar el repartiment d’11,8 milions d’euros entre les comunitats autònomes per a finançar programes de prevenció i lluita contra plagues i d’eixa quantitat, a la Comunitat Valenciana se li van assignar el 52% dels fons, amb un total de 6,1 milions d’euros.

Cal destacar per tant l’assignació important de fons -tal com havia demandat la Unió ja en diverses ocasions- que percebrà la Generalitat referent a això, però s’observa que encara és insuficient per a fer front als danys que provoca esta plaga importada i no controlada com és la del Cotonet de Sud-àfrica i que suposa un augment de costos importants als productors valencians.

La Unió torna a insistir per tant en la necessitat d’adoptar una sèrie de propostes com és la de pujar la inversió pública en sanitat vegetal per a lluitar contra plagues i malalties introduïdes a la Unió Europea o la de dotar de majors recursos a la investigació al ser l’eina més eficient per a aconseguir el control d’estes plagues foranes.

També aposta perquè les produccions provinents de països que tinguen la presència de plagues de quarantena reben un tractament en fred durant el seu transport per a destruir amb eficàcia la plaga i evitar la seua propagació en un futur pel territori europeu, el contrari de la política que actualment està aplicant la Comissió Europea. I, finalment, La Unió advoca per la creació d’un cos d’inspectors comunitaris expert en plagues i malalties agràries, que ha d’estar implantat en els punts d’entrada d’estes produccions.

En este sentit, reclama al ministre Luis Planas un paper més actiu en la defensa dels interessos dels citricultors a Brussel·les per a adoptar totes estes mesures.

Últimes notícies

El PSPV acusa a Barcala d’ocultar documents sobre les vivendes socials d’Alacant

El PSPV denuncia que l'alcalde d'Alacant, Luis Barcala, oculta informes clau sobre l'escàndol de les vivendes públiques a la Platja de Sant Joan, mentres el govern local defén que només s'entregaran els informes finals dels expedients.

Nia Coffey posa fi a la seua etapa al València Basket i torna a la WNBA

La interior estatunidenc Nia Coffey activa la clàusula d'eixida del seu contracte temporal amb el València Basket després de conquistar la Copa de la Reina i s'incorpora de nou a la WNBA.

Pérez Llorca acata que la jutgessa ves-te a Mazón en la causa per la DANA i evita valoracions

Pérez Llorca insistix que no valora decisions judicials després del veto a la personació de Carlos Mazón en la causa per la DANA de 2024 i reclama celeritat per a esclarir els fets.

Bernabé demana a Mazón que compte tota la veritat sobre la DANA davant la justícia

Pilar Bernabé critica la personació de Carlos Mazón en la causa per la DANA, li reclama que diga tota la veritat i denúncia la gestió del PP i l'ús de l'aforament.

La supervivent espanyola del naufragi a Indonèsia denuncia en el juí la falta d’auxili a la seua família

L'única supervivent espanyola adulta del naufragi al Parc Nacional de Komodo declara en el juí que la tripulació no va activar protocols de seguretat ni va ajudar al seu marit i fills, morts en l'enfonsament.

Mazón estudiarà el rebuig de la jutgessa a la seua personació en la causa de la DANA

Carlos Mazón anuncia que analitzarà la decisió de la jutgessa que ha rebutjat la seua personació en la causa sobre la gestió de la DANA a Catarroja i actuarà en conseqüència.

La jutgessa de Catarroja nega a Mazón personar-se en la causa penal per la DANA

La magistrada de Catarroja manté a Carlos Mazón com a testimoni en la causa per la gestió de la DANA i rebutja el seu intent de personar-se, al no existir eixa figura en el procés penal espanyol.

La jutgessa de Catarroja impedix a Mazón personar-se en la causa penal per la dana

La jutgessa de Catarroja denega la sol·licitud de Carlos Mazón per a personar-se en la causa penal sobre la gestió de la dana i manté la seua condició de testimoni.