La lluita contra el Cotonet de Sud-àfrica eleva ja els costos de producció dels cítrics un 55%

 

La Unió de Llauradors ha demostrat a través d’un estudi el que era un secret a veus i és que les despeses que els llauradors es veuen obligats a realitzar per a lluitar contra la plaga importada del Cotonet de Sud-àfrica ja suposen en estos moments un augment del 55% sobre els costos totals de producció en els cítrics.

Si bé la plaga està estesa per tot el territori valencià, i ha entrat ja a Múrcia o Catalunya, la veritat és que les comarques amb major afecció de danys són les de la Plana Baixa a Castelló i el Camp de Morvedre i Camp de Túria en la de València i per tant on els citricultors han de fer front a les majors despeses per a combatre la plaga.

En l’estudi de la Unió s’observa que els costos per a combatre les plagues ja arriben a una xifra de 5.243 €/ha, dels quals 3.699 €/ha es destinen al Cotonet, la qual cosa representa un increment del 239% en relació als costos habituals per a esta mena de tractaments. Lluitar contra la plaga del Cotonet suposa que els costos de produir un quilo de cítrics s’eleven en 0,14 €, una quantitat inassumible per a les persones afectades.

La Unió ha reclamat en reiterades ocasions la necessitat de disposar d’un pressupost suficient per a afrontar esta plaga, i per això fa unes setmanes va sol·licitar al Ministre d’Agricultura, Luis Planas, un pressupost addicional de 12 milions d’euros per a compensar els sobrecostos dels citricultors afectats.

En l’última Conferència Sectorial es va efectuar el repartiment d’11,8 milions d’euros entre les comunitats autònomes per a finançar programes de prevenció i lluita contra plagues i d’eixa quantitat, a la Comunitat Valenciana se li van assignar el 52% dels fons, amb un total de 6,1 milions d’euros.

Cal destacar per tant l’assignació important de fons -tal com havia demandat la Unió ja en diverses ocasions- que percebrà la Generalitat referent a això, però s’observa que encara és insuficient per a fer front als danys que provoca esta plaga importada i no controlada com és la del Cotonet de Sud-àfrica i que suposa un augment de costos importants als productors valencians.

La Unió torna a insistir per tant en la necessitat d’adoptar una sèrie de propostes com és la de pujar la inversió pública en sanitat vegetal per a lluitar contra plagues i malalties introduïdes a la Unió Europea o la de dotar de majors recursos a la investigació al ser l’eina més eficient per a aconseguir el control d’estes plagues foranes.

També aposta perquè les produccions provinents de països que tinguen la presència de plagues de quarantena reben un tractament en fred durant el seu transport per a destruir amb eficàcia la plaga i evitar la seua propagació en un futur pel territori europeu, el contrari de la política que actualment està aplicant la Comissió Europea. I, finalment, La Unió advoca per la creació d’un cos d’inspectors comunitaris expert en plagues i malalties agràries, que ha d’estar implantat en els punts d’entrada d’estes produccions.

En este sentit, reclama al ministre Luis Planas un paper més actiu en la defensa dels interessos dels citricultors a Brussel·les per a adoptar totes estes mesures.

Últimes notícies

Derrota mínima del Villarreal en el seu estrena a Dortmund (3-2)

El Villarreal ha perdut 3-2 en el seu debut en la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund, tot i dominar durant 80 minuts. L’equip d’Íñigo Pérez ha arribat amb opcions d’empatar fins a l’últim instant.

Messi negocia per a convertir-se en màxim accionista de l’Eldense

Leo Messi ha arribat a un principi d’acord amb els actuals propietaris de l’Eldense per a convertir-se en el seu màxim accionista, pendent encara de tràmits legals i del vistiplau del CSD.

Gulácsi debuta en la porteria del Villarreal contra un Borussia liderat per Guirassy

Peter Gulácsi debuta en la porteria del Villarreal en el primer partit de la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund, que es presenta amb Serhou Guirassy com a gran amenaça ofensiva.

Una dona apunyalada a Carcaixent continua ingressada en l’UCI

La Guàrdia Civil investiga l’apunyalament d’una dona aquest dilluns a Carcaixent. La víctima està ingressada a l’UCI de l’Hospital de la Ribera amb pronòstic reservat.

Ontinyent i Xàtiva freguen els 42 graus en un setembre de calor extrema

Ontinyent i Xàtiva han registrat prop de 42 graus en un dimarts de setembre amb avís taronja per calor al sud de València. Moltes altres localitats valencianes han superat els 37 graus, tot i que s’espera un descens notable de temperatures dimecres.

L’incendi forestal de Polop ja crema unes 36 hectàrees i força a tallar dues carreteres

L’incendi declarat en un bancal de difícil accés a Polop de la Marina ha arribat a unes 36 hectàrees i ha obligat a tallar la CV-70 i la CV-7621, segons el Consorci Provincial de Bombers i el 112 CV.

Mor un home de 84 anys en un xoc entre camió i cotxe a la N-340 a Alcalà de Xivert

Un home de 84 anys ha mort i una dona de 74 ha resultat ferida en un accident entre un camió i un turisme a la N-340, al terme d'Alcalà de Xivert, este migdia.

Investiguen la mort violenta d’un home de 50 anys al barri de Sant Isidre de València

La Policia Nacional investiga la mort violenta d’un home de 50 anys, localitzat amb un fort colp al cap al barri de Sant Isidre de València.