La lluita contra el Cotonet de Sud-àfrica eleva ja els costos de producció dels cítrics un 55%

 

La Unió de Llauradors ha demostrat a través d’un estudi el que era un secret a veus i és que les despeses que els llauradors es veuen obligats a realitzar per a lluitar contra la plaga importada del Cotonet de Sud-àfrica ja suposen en estos moments un augment del 55% sobre els costos totals de producció en els cítrics.

Si bé la plaga està estesa per tot el territori valencià, i ha entrat ja a Múrcia o Catalunya, la veritat és que les comarques amb major afecció de danys són les de la Plana Baixa a Castelló i el Camp de Morvedre i Camp de Túria en la de València i per tant on els citricultors han de fer front a les majors despeses per a combatre la plaga.

En l’estudi de la Unió s’observa que els costos per a combatre les plagues ja arriben a una xifra de 5.243 €/ha, dels quals 3.699 €/ha es destinen al Cotonet, la qual cosa representa un increment del 239% en relació als costos habituals per a esta mena de tractaments. Lluitar contra la plaga del Cotonet suposa que els costos de produir un quilo de cítrics s’eleven en 0,14 €, una quantitat inassumible per a les persones afectades.

La Unió ha reclamat en reiterades ocasions la necessitat de disposar d’un pressupost suficient per a afrontar esta plaga, i per això fa unes setmanes va sol·licitar al Ministre d’Agricultura, Luis Planas, un pressupost addicional de 12 milions d’euros per a compensar els sobrecostos dels citricultors afectats.

En l’última Conferència Sectorial es va efectuar el repartiment d’11,8 milions d’euros entre les comunitats autònomes per a finançar programes de prevenció i lluita contra plagues i d’eixa quantitat, a la Comunitat Valenciana se li van assignar el 52% dels fons, amb un total de 6,1 milions d’euros.

Cal destacar per tant l’assignació important de fons -tal com havia demandat la Unió ja en diverses ocasions- que percebrà la Generalitat referent a això, però s’observa que encara és insuficient per a fer front als danys que provoca esta plaga importada i no controlada com és la del Cotonet de Sud-àfrica i que suposa un augment de costos importants als productors valencians.

La Unió torna a insistir per tant en la necessitat d’adoptar una sèrie de propostes com és la de pujar la inversió pública en sanitat vegetal per a lluitar contra plagues i malalties introduïdes a la Unió Europea o la de dotar de majors recursos a la investigació al ser l’eina més eficient per a aconseguir el control d’estes plagues foranes.

També aposta perquè les produccions provinents de països que tinguen la presència de plagues de quarantena reben un tractament en fred durant el seu transport per a destruir amb eficàcia la plaga i evitar la seua propagació en un futur pel territori europeu, el contrari de la política que actualment està aplicant la Comissió Europea. I, finalment, La Unió advoca per la creació d’un cos d’inspectors comunitaris expert en plagues i malalties agràries, que ha d’estar implantat en els punts d’entrada d’estes produccions.

En este sentit, reclama al ministre Luis Planas un paper més actiu en la defensa dels interessos dels citricultors a Brussel·les per a adoptar totes estes mesures.

Últimes notícies

Paiporta afronta la renovació total del clavegueram amb 90 milions després de la DANA

Paiporta preveu reconstruir 22,46 quilometres de clavegueram en quatre anys amb una inversio de mes de 90 milions, en una actuacio considerada sense precedents a Espanya després de la DANA de 2024.

Colón estrena reforma este dilluns amb el nou segell urbà Valentia

La reurbanització del carrer Colón de València comença dilluns 15 de juny com a primera obra del Pla Valentia, amb cinc mesos de treballs, més espai per a vianants i un nou segell identitari al paviment.

Així serà el calendari escolar 2026-2027 a la Comunitat Valenciana

El curs 2026-2027 començarà el 9 de setembre en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i FP i acabarà el 18 de juny, amb 179 dies lectius i més flexibilitat per als ajuntaments.

València estrena 245 bombers nous i el major consorci provincial d’Espanya

El Consorci Provincial de Bombers de València ha incorporat 245 professionals nous i es convertix en el consorci provincial amb més efectius d’Espanya, després d’una inversió històrica de la Diputació.

Un informe interna de la Guàrdia Civil assenyala sobrecostos en obres gestionades per un tinent coronel a la Comunitat

Un informe del Servei d'Assumptes Interns de la Guàrdia Civil assenyala un tinent coronel de la Unitat de Gestió Econòmica a la Comunitat Valenciana per presumptes sobrecostos en obres adjudicades a empreses amb què hauria obtingut beneficis il·lícits des de fons públics.

Un informe interna de la Guàrdia Civil assenyala sobrecostos en obres d’un tinent coronel a la Comunitat Valenciana

Un informe del Servei d’Assumptes Interns de la Guàrdia Civil assenyala que un tinent coronel hauria adjudicat obres amb forts sobrecostos en casernes de la Comunitat Valenciana per a enriquir-se. També investiga un empresari que hauria facturat fins a un milió d’euros entre 2008 i 2022.

Morant reclama que Mazón siga expulsat del partit per la gestió de la dana amb 230 morts

La dirigent del PSPV i ministra de Ciència, Diana Morant, ha demanat al president Juafran Pérez Llorca que expulse Carlos Mazón del partit i deixe de protegir-lo, perquè el considera responsable de les 230 morts durant la dana.

Mor un home de 54 anys atropellat a la CV-649 en el terme de Vallada

Un home de 54 anys ha mort atropellat este dijous migdia a la carretera CV-649, al terme municipal de Vallada, malgrat la ràpida actuació dels servicis sanitaris.