13.2 C
València
Diumenge, 14 desembre, 2025

MedusaApp, l’aplicació valenciana que detecta la presència de meduses en les platges

Imatge de l'aplicació de MedusaApp

MedusaApp detecta si hi ha meduses en zones pròximes a la teua ubicació | EFE

 

L’aplicació mòbil ‘MedusApp‘, llançada en 2018 per a advertir de l’albirament de meduses, incorpora noves funcionalitats en la seua última versió, entre elles, informar que una platja està lliure de meduses o denunciar la presència de residus en la mar.

 

Desenrotllada per un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat d’Alacant (UA), el centre d’investigació biomèdica Ciberes i l’Institut d’Investigació Sanitària Fundació Jiménez Díaz, l’aplicació ha rebut des del seu llançament més de 2.100 albiraments de meduses, segons han informat a EFE fonts de la UPV.

 

Les noves funcions

Entre les novetats incorporades en 2020 destaca que qualsevol usuari podrà informar que una determinada platja està lliure de meduses, i en fer-ho, eixa platja es mostrarà en el mapa de l’app amb un punt verd.

 

Després de les millores de l’any passat, quan es va traduir completament l’app a l’anglés i es va incloure la possibilitat de pujar fotos des de la galeria, ara s’incorporen nous mapes que permeten millorar la lectura d’albiraments.

 

A demés, en esta nova versió, els usuaris podran denunciar la presència de residus en la mar, com a plàstics, taques d’oli, restes de fusta, sabons i fins i tot màscares o guants.

 

Més de 2.100 albiraments

Des del seu llançament, l’app ha rebut més de 2.100 albiraments de meduses, dels que s’han publicat, després de la seua revisió, 1.500, a demés de fotos de més de 500 picades, que es remeten directament a l’Institut d’Investigació Fundació Jiménez Díaz per a estudiar possibles reaccions al·lèrgiques.

 

El coordinador científic de l’app, el professor de la Universitat d’Alacant César Bordehore, ha manifestat que la importància d’esta app és que es dona informació real, tant de presència o absència de meduses; de quines espècies són més urticants i quines inofensives, i com cal tractar les picades, entre altres qüestions.

 

Funcionament de l’app

En entrar en ‘MedusApp’, l’usuari és avisat automàticament sobre si s’han reportat meduses en els últims dies en un radi de 5 quilòmetres des de la posició en la que es troba, podent generar un informe ràpid global dels mateixos sobre els mapes de situació.

 

Estos també poden enviar tant la foto de l’espècie de medusa que hagen albirat, com l’abundància i grandària estimada, dades que es publiquen en un mapa que es pot consultar en esta web, i als que es pot accedir també des de l’apartat de mapes de la mateixa aplicació.

 

A demés, per a navegants o pescadors, ‘MedusApp’ incorpora una nova funcionalitat per a registrar les meduses albirades en una ruta en navegació o les meduses presents en les xarxes d’una barca de pesca d’arrossegament.

 

Finalment, l’aplicació compta també amb una guia didàctica amb imàtgens de les principals meduses i una guia interactiva de primers auxilis, amb recomanacions en cas de picada depenent de l’espècie.

Últimes notícies

Ajornat el Llevant-Vila-real per l’alerta roja a València

El partit de la jornada 16 de LaLiga EA Sports, previst a les 18.30 en el Ciutat de València, ha sigut ajornat per l'alerta roja. L'RFEF dona cinc dies per a proposar una nova data.

The Hives i Ultralleugera, noves confirmacions del Low Festival 2026 a Torrevieja

The Hives, Ultralleugera i altres sis bandes se sumen al Low Festival 2026, que se celebrarà el 31 de juliol i l'1 i 2 d'agost a Torrevieja. Els abonaments ja estan a la venda i hi ha descompte per a empadronats.

La acb ajorna el València Basket-Casademont Zaragoza per alerta roja

La acb ha comunicat l'ajornament del València Basket-Casademont Zaragoza, de la jornada 10, per l'alerta roja a la ciutat. Les entrades tindran validesa i el club retornarà l'import si no es pot assistir.

El PSPV ha anunciat que blindarà per llei la gestió pública de la sanitat per a evitar privatitzacions

Diana Morant ha anunciat un blindatge legal per a assegurar la gestió pública de la sanitat i ha promés revertir l'hospital del Vinalopó. També ha criticat la paràlisi de reversions del PP i ha avançat un pla de xoc a Torrevieja.

FGV obri 68 places per a conducció i circulació en Metrovalencia i TRAM

FGV ha obert una convocatòria per concurs oposició amb 68 places per a servicis de conducció i circulació en Metrovalencia i TRAM d'Alacant. La inscripció és telemàtica i tanca el 22 de desembre a les 11.59 h.

Compromís reclama un nou pla de treball en la comissió de la dana de Les Corts

Compromís ha registrat en Les Corts una petició per a replantejar la comissió de la dana, recuperar documentació rebutjada i citar ja a les associacions de víctimes. El grup critica el pla aprovat per PP i Vox i alerta d'absències en la pròxima sessió.

Les pluges han superat els 100 litres a la Safor en quatre hores i han provocat avisos puntuals

La Font d'En Carrós ha registrat 105,9 l/m² en quatre hores i els bombers han atés trencaments de baixants. Alacant i Castelló han acumulat menys pluja.

Corma, Bisquert i Guanter, de la UPV, revaliden la seua presència en l’elit mundial de científics

Els tres investigadors vinculats a la UPV figuren de nou en la llista Highly Cited Researchers 2025 de Clarivate. Reclamen finançament estable, menys burocràcia i més aposta per risc científic.