Mor un xiquet de 7 anys als Estats Units per l’ameba ‘menja cervells’

El passat 13 d’agost, David Pruitt, un xiquet de set anys, va morir en el comtat de Tehama, en l’estat de Califòrnia (els Estats Units), després de contraure una infecció cerebral coneguda pel nom de meningoencefalitis amebiana primària (PAM) i provocada per una ameba, un microbi viu unicel·lular. La letalitat d’aquest paràsit que habita en llacs, rius i aigües termals, és del 97%.

 

Segons van confirmar els pares del xiquet mort, el jove va nadar en un llac abans d’haver-se contagiat de l’ameba «menja cervells». La manera de contagiar-se amb aquest paràsit és via aèria a través del nas quan es res o busseja en aquesta mena de llocs. Aquesta infecció pot causar maldecaps, febre, nàusees i vòmits, però en desenvolupar-se, pot causar convulsions, rigidesa en el coll i coma.

 

Aquest va ser el procés que va experimentar el xiquet, que va ser ingressat en un hospital de Califòrnia el 30 de juliol després de sentir malestar i mal de cap. Després de ser ingressat, els sanitaris li van posar un suport vital a causa de la inflamació que el seu cervell estava patint.

 

Recaptar fons

Ara, tant la seua tia, Crystal Hayley, com els seus progenitors, han iniciat un moviment de conscienciació per a donar a conéixer l’existència d’aquest paràsit que, pot ser la causa de la mort d’un altre xiquet, uns dies abans en circumstàncies similars.

 

«Estem ajudant a crear consciència sobre aquesta ameba. Això pot semblar massa rar perquè li succeïsca a vosté, però el que és rar és que els metges ho busquen en primer lloc. Els pares, necessiten conéixer els senyals i exigir que els metges escolten i defensar a qui puga haver contret aquesta ameba», assenyala la seua tia en la campanya iniciada.

 

«El 30 de juliol, David va haver d’acudir a urgències i després va ser derivat al UC Davis Medical Center de Sacramento», explicava la tia del menor en una pàgina per a recaptar fons que ajudaren a pagar les despeses mèdiques del menor.

 

La família del xiquet vol continuar amb la pàgina de GoFundME, en la qual continuen recol·lectant fons per a costejar les factures mèdiques. Aquesta associació va ser creada per la família d’un altre menor mort per l’ameba comecerebros.

 

No se sap amb exactitud quan va ser el xiquet a nadar al llac i el dia exacte en el qual es va infectar, la qual cosa si és cert que els símptomes de la meningoencefalitis amebiana primària comencen a sorgir entre un i nou dies després, la defunció pot produir-se en un termini màxim de 18 dies. La infecció avança tan ràpidament que és difícil d’arribar a parar-ho.

 

Símptomes

Els primers símptomes que transmet aquest estrany paràsit poden confondre’s amb els d’una grip comuna, ja que solen ser maldecaps, congestió nasal o rigidesa en la mai. Tres o quatre dies després, la persona afectada empitjora i pot arribar a patir convulsions, pèrdua de l’equilibri i del control corporal, deliris i fins i tot coma irreversible.

 

Després del coma, es produeix finalment la mort per parada cardiorespiratòria o edema pulmonar. I és que l’ameba ‘comecerebros’ té una taxa de mortalitat estimada d’un 95%. Les persones que moren víctimes d’aquest paràsit solen fer-ho entre 7 i 10 dies després de la infecció.

 

Com evitar la infecció

Com no hi ha manera d’eliminar l’ameba dels cossos d’aigua dolça, es recomanen unes certes precaucions. L’única manera de previndre aquesta infecció és evitar nadar en cossos d’aigua dolça. Si es vol nadar en aigua dolça, és recomanable no posar el cap sota l’aigua o usar pinces nasals per a no permetre que l’aigua puge pel nas. 

Últimes notícies

Reventons càlids amb ratxes de més de 90 km/h sacsegen el sud d’Alacant

Diverses zones del sud de la província d’Alacant han patit esta vesprada reventons càlids amb ratxes de vent molt fortes i una pujada sobtada de temperatures, en una jornada amb avís roig per calor extrema.

María Collados i Nayra Luque, noves Reines de les Festes de Castelló en 2027

María Collados Marzá ha sigut designada Reina de les Festes de Castelló de 2027 i la xiqueta Nayra Luque Beltrán serà la Reina Infantil, després de la telefonada de l'alcaldessa Begoña Carrasco.

Hisienda insta el PP a no frenar la quita del deute que afavorix sobretot les seues autonomies

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha demanat al PP en el Congrés que no bloquege la llei que permet condonar més de 83.000 milions del deute autonòmic, una mesura que beneficia sobretot comunitats governades pels populars com Andalusia, la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Bicorp encapçala la tercera onada de calor amb quasi 44 graus

La tercera onada de calor de l’estiu ha deixat fins a 43,9 graus a Bicorp i més de 40 graus en nombroses localitats de l’interior de València i Alacant.

L’alacantina Awa Fam brilla amb el seu primer doble-doble a la WNBA

La pívot de Santa Pola Awa Fam ha signat el seu primer doble-doble en la WNBA amb 10 punts i 10 rebots, tot i la derrota de Seattle Storm davant Minnesota Lynx.

Les eurodiputades del PSPV porten a Europa la ‘prioritat nacional’ dels pressupostos valencians

Les eurodiputades socialistes Leire Pajín i Sandra Gómez han preguntat a la Comissió Europea si la ‘prioritat nacional’ i l’“arrelament” dels pressupostos de la Generalitat vulneren el dret de la UE.

Leyre Monente, heroïna de l’ascens del València CF Femení, es retira als 26 anys

La migcampista riojana Leyre Monente posa punt final a la seua carrera als 26 anys després de culminar l’ascens del València CF Femení a la Liga F amb un gol històric al minut 99.

La sensació tèrmica a Sumacàrcer es dispara fins als 63 graus en plena ona de calor

Sumacàrcer ha registrat este dijous una sensació tèrmica de 63,1 graus, amb 40,1 graus reals i un 60 % d’humitat, en plena ona de calor a la Comunitat Valenciana.