Nou calendari: La vacuna que et toca segons la teua edat i quan podràs vacunar-te

 

 

Amb l’objectiu posat en tenir el 70% de la població espanyola vacunada a finals d’estiu, el govern de Pedro Sánchez ha actualitzat esta setmana l’estratègia de vacunació per cinquena vegada. L’Executiu ha afegit diversos canvis, que inclouen l’ampliació del límit d’edat per a la dosi d’AstraZeneca, la incorporació de nous grups de vacunació o l’establiment dels criteris a seguir per als que ja hagen passat la infecció de Covid-19.

Al voltant d’un 6% de la població espanyola ja està immunitzada contra la Covid-19, és a dir, ja han rebut les dos dosis. A un 11,2% ja se li ha inoculat una, segons dades del Ministeri de Sanitat. No obstant això, la meta fixada de tindre tots els majors de 80 anys vacunats per estes dates no s’ha complert. Un 70,8% d’este col·lectiu ha rebut una dosi i el 40,2% és ja immune a la malaltia. Mentrestant, la vacunació en persones amb edats compreses entre 70 i 79 anys se segueix demorant i només el 2,6% ha rebut les dos dosis.

 

 

Meta actualitzada

Ara l’objectiu és accelerar el ritme, d’acord amb les advertències llançades per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que ha mostrat la seua preocupació per la lentitud «inacceptable» de la vacunació a Europa. Per fer-ho, Sanitat ha modificat la seua estratègia de vacunació, després de rebre este dijous més d’un milió de dosis d’AstraZeneca i l’arribada d’1,2 milions de la de Pfizer dilluns que ve.

Un dels canvis principals ha estat l’ampliació del límit d’edat per a la dosi d’AstraZeneca, que fins al moment es mantenia en els 55 i que Sanitat ha decidit augmentar fins als 65, «tenint en compte la nova evidència científica».

També seguirà la vacunació en els grups de població prioritzats. Estos col·lectius són el personal sanitari implicat en la gestió i resposta de la pandèmia, el personal sanitari i sociosanitari no vacunat amb anterioritat, fisioterapeutes i terapeutes ocupacionals, personal d’oficines de farmàcia, pròtesis dentals, logopedes i personal de psicologia clínica i treballadors d’institucions penitenciàries.

A esta llista cal sumar les Forces i Cossos de Seguretat, Emergències i Forces Armades, els docents i personal d’educació infantil i necessitats educatives especials, que inclou tant a docents com a altres professionals que atenen l’alumnat, docents i personal d’educació primària i secundària. A més, es començaran a inocular dosis a les persones d’entre 56 i 65 anys, començant pels nascuts el 1956.

De fet, ja hi ha comunitats autònomes que ja han començat a vacunar la població general, com en la Comunitat de Madrid, on esta setmana s’han començat a inocular dosis a les persones d’entre 60 i 65 anys i es preveu començar amb els de 77 i 79 anys en els dies vinents.

Pel que fa a les persones entre 45 i 55 anys, seran vacunades amb la dosi d’AstraZeneca, sempre que no es tracten de pacients amb condicions «de molt alt risc». En este cas, se’ls s’inocularà una d’ARNm, com la de Pfizer o Moderna.

 

Als grups que reben o rebran la vacuna que funciona amb ARNm, siga de Pfizer o de Moderna, s’uniran «preferentment» aquells pacients considerats «de molt alt risc», a qui se’ls s’inocularà la vacuna de manera simultània al grup d’edat de 70 a 79 anys, «si no els correspon abans per grup d’edat» i amb l’objectiu d’«aconseguir la protecció més gran en un període de temps menor».

Així, s’inclouen en este col·lectiu les persones que patesquen les següents condicions: trasplantament de progenitors hematopoètics, trasplantament d’òrgan sòlid i llista d’espera per a trasplantament d’òrgan sòlid, tractament substitutiu renal (hemodiàlisi i diàlisi peritoneal) i malaltia oncohematològica.

A esta llista cal afegir els que patesquen càncer d’òrgan sòlid en tractament amb quimioteràpia citotòxica, metastàtic o amb radioteràpia per tumors de localització toràcica amb risc de pneumonitis, immunodeficiències primàries, infecció amb el VIH amb menys de 200cél/ml i càrrega viral indetectable i síndrome de Down amb 40 i més anys. Els pacients amb malalties cròniques o de risc s’afegiran als grups establerts per rebre les vacunes de Pfizer o Moderna.

 

 

Què passa amb la nova vacuna?

En el cas de Janssen, esta vacuna es farà servir de forma paral·lela a les dosis d’ARNm o d’AstraZeneca, prioritzant els grups de major edat. Des de Sanitat afirmen que concretaran més aspectes sobre la seua utilització «quan es conega el moment i les dosis a rebre», tot i que sí que avancen que no es farà servir en persones que ja hagen estat contagiades de coronavirus prèviament, ja que «es preferirà utilitzar les altres vacunes, que habitualment tenen pauta de dos dosis».

En el cas dels que s’hagen infectat prèviament, el ministeri de Carolina Darias conclou que «la gran majoria de les persones infectades per SARS-CoV-2 produeixen anticossos neutralitzats», i que el nombre de casos de reinfecció «és molt baix» en els sis mesos posteriors al contagi.

Això, sumat als resultats dels estudis que demostren una resposta immune «molt satisfactòria» amb una sola dosi en persones prèviament infectades, suposa que estes rebran una sola injecció de qualsevol de les vacunes d’ARNm en menors de 65 anys, tot i que sí que se’ls s’inocularan les dos dosis a residents, grans dependents i persones amb condicions de molt alt risc.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Protesta davant el consolat dels EUA a València per la guerra de l’Iran i el genocidi en Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l'Iran i en denúncia del genocidi en Palestina. Els convocants demanen la fi de les complicitats amb Israel i els Estats Units.

Cinc persones, entre elles un xiquet, ateses per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut assistits per inhalació de fum i traslladats a l'Hospital de Dénia després d'un incendi al carrer Pare Pere.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l’Iran i el genocidi de Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels Estats Units a València contra la guerra de l'Iran i el genocidi de Palestina, en una acció convocada per diverses organitzacions, entre elles BDS. Els convocants han demanat acabar amb les 'complicitats' amb Israel i els EUA.

Alacant tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres per alerta groga per vents

L'Ajuntament ha activat el protocol per forts vents i tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres. Aemet preveu ratxes de fins a 70 km/h en les hores centrals del dimarts.

Un xiquet i quatre adults, atesos per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut atesos per inhalació de fum després d'un incendi en un edifici del carrer Pare Pere, a Dénia. Tots han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia i el foc ja ha quedat extingit.

La Lliga O suspén els partits del Reial Madrid i València Basket per tancament aeri a Abu Dhabi

La competició sub-22 va ajornar la jornada de Reial Madrid i València Basket en quedar les seues plantilles encallades a Abu Dhabi pel tancament de l'espai aeri. La nova data s'anunciarà.

Huit anys de presó per pilotar una pastera en la qual van morir cinc persones

L'Audiència d'Alacant ha imposat huit anys de presó al pilot d'una pastera que va eixir d'Alger i va quedar a la deriva 16 dies. La fallada acredita que va intentar afavorir la immigració clandestina de 19 persones en una barca sobrecarregada i sense mitjans de seguretat.

Educació publica el calendari d’admissió i matrícula per a 2026-2027

La Conselleria ha publicat en el Diari Oficial de la Generalitat el calendari d'admissió i matrícula per a 2026-2027 en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Educació Especial. Inclou millores que avancen terminis en Secundària i novetats sobre la llengua base.