Nou calendari: La vacuna que et toca segons la teua edat i quan podràs vacunar-te

 

 

Amb l’objectiu posat en tenir el 70% de la població espanyola vacunada a finals d’estiu, el govern de Pedro Sánchez ha actualitzat esta setmana l’estratègia de vacunació per cinquena vegada. L’Executiu ha afegit diversos canvis, que inclouen l’ampliació del límit d’edat per a la dosi d’AstraZeneca, la incorporació de nous grups de vacunació o l’establiment dels criteris a seguir per als que ja hagen passat la infecció de Covid-19.

Al voltant d’un 6% de la població espanyola ja està immunitzada contra la Covid-19, és a dir, ja han rebut les dos dosis. A un 11,2% ja se li ha inoculat una, segons dades del Ministeri de Sanitat. No obstant això, la meta fixada de tindre tots els majors de 80 anys vacunats per estes dates no s’ha complert. Un 70,8% d’este col·lectiu ha rebut una dosi i el 40,2% és ja immune a la malaltia. Mentrestant, la vacunació en persones amb edats compreses entre 70 i 79 anys se segueix demorant i només el 2,6% ha rebut les dos dosis.

 

 

Meta actualitzada

Ara l’objectiu és accelerar el ritme, d’acord amb les advertències llançades per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que ha mostrat la seua preocupació per la lentitud «inacceptable» de la vacunació a Europa. Per fer-ho, Sanitat ha modificat la seua estratègia de vacunació, després de rebre este dijous més d’un milió de dosis d’AstraZeneca i l’arribada d’1,2 milions de la de Pfizer dilluns que ve.

Un dels canvis principals ha estat l’ampliació del límit d’edat per a la dosi d’AstraZeneca, que fins al moment es mantenia en els 55 i que Sanitat ha decidit augmentar fins als 65, «tenint en compte la nova evidència científica».

També seguirà la vacunació en els grups de població prioritzats. Estos col·lectius són el personal sanitari implicat en la gestió i resposta de la pandèmia, el personal sanitari i sociosanitari no vacunat amb anterioritat, fisioterapeutes i terapeutes ocupacionals, personal d’oficines de farmàcia, pròtesis dentals, logopedes i personal de psicologia clínica i treballadors d’institucions penitenciàries.

A esta llista cal sumar les Forces i Cossos de Seguretat, Emergències i Forces Armades, els docents i personal d’educació infantil i necessitats educatives especials, que inclou tant a docents com a altres professionals que atenen l’alumnat, docents i personal d’educació primària i secundària. A més, es començaran a inocular dosis a les persones d’entre 56 i 65 anys, començant pels nascuts el 1956.

De fet, ja hi ha comunitats autònomes que ja han començat a vacunar la població general, com en la Comunitat de Madrid, on esta setmana s’han començat a inocular dosis a les persones d’entre 60 i 65 anys i es preveu començar amb els de 77 i 79 anys en els dies vinents.

Pel que fa a les persones entre 45 i 55 anys, seran vacunades amb la dosi d’AstraZeneca, sempre que no es tracten de pacients amb condicions «de molt alt risc». En este cas, se’ls s’inocularà una d’ARNm, com la de Pfizer o Moderna.

 

Als grups que reben o rebran la vacuna que funciona amb ARNm, siga de Pfizer o de Moderna, s’uniran «preferentment» aquells pacients considerats «de molt alt risc», a qui se’ls s’inocularà la vacuna de manera simultània al grup d’edat de 70 a 79 anys, «si no els correspon abans per grup d’edat» i amb l’objectiu d’«aconseguir la protecció més gran en un període de temps menor».

Així, s’inclouen en este col·lectiu les persones que patesquen les següents condicions: trasplantament de progenitors hematopoètics, trasplantament d’òrgan sòlid i llista d’espera per a trasplantament d’òrgan sòlid, tractament substitutiu renal (hemodiàlisi i diàlisi peritoneal) i malaltia oncohematològica.

A esta llista cal afegir els que patesquen càncer d’òrgan sòlid en tractament amb quimioteràpia citotòxica, metastàtic o amb radioteràpia per tumors de localització toràcica amb risc de pneumonitis, immunodeficiències primàries, infecció amb el VIH amb menys de 200cél/ml i càrrega viral indetectable i síndrome de Down amb 40 i més anys. Els pacients amb malalties cròniques o de risc s’afegiran als grups establerts per rebre les vacunes de Pfizer o Moderna.

 

 

Què passa amb la nova vacuna?

En el cas de Janssen, esta vacuna es farà servir de forma paral·lela a les dosis d’ARNm o d’AstraZeneca, prioritzant els grups de major edat. Des de Sanitat afirmen que concretaran més aspectes sobre la seua utilització «quan es conega el moment i les dosis a rebre», tot i que sí que avancen que no es farà servir en persones que ja hagen estat contagiades de coronavirus prèviament, ja que «es preferirà utilitzar les altres vacunes, que habitualment tenen pauta de dos dosis».

En el cas dels que s’hagen infectat prèviament, el ministeri de Carolina Darias conclou que «la gran majoria de les persones infectades per SARS-CoV-2 produeixen anticossos neutralitzats», i que el nombre de casos de reinfecció «és molt baix» en els sis mesos posteriors al contagi.

Això, sumat als resultats dels estudis que demostren una resposta immune «molt satisfactòria» amb una sola dosi en persones prèviament infectades, suposa que estes rebran una sola injecció de qualsevol de les vacunes d’ARNm en menors de 65 anys, tot i que sí que se’ls s’inocularan les dos dosis a residents, grans dependents i persones amb condicions de molt alt risc.

Últimes notícies

Triomf del Valencia Basket en la pròrroga (118-117) en el primer duel de semifinals davant el Joventut

El Valencia Basket ha obert l’eliminatòria de semifinals de la Lliga Endesa amb una victòria ajustada per 118-117 davant l’Asisa Joventut al Roig Arena, després d’una pròrroga molt disputada.

El professorat valencià aposta per suspendre la vaga i rebutja 6 dels 7 punts d’Educació

Un 67 % dels docents que han participat en la consulta sindical ha apostat per parar la vaga indefinida i, d’ells, un 71 % preferix suspendre-la per mantindre les mobilitzacions actives.

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.

Diego López passa per quiròfan a Madrid pel trencament del lligament del genoll dret

L’extrem del Valencia Diego López ha sigut operat a Madrid del trencament del lligament creuat anterior del genoll dret i romandrà en observació abans de rebre l’alta hospitalària.

El president del Castelló promet que l’equip tornarà encara més fort després del colp de l’ascens

El president del CD Castellón, Haralabos Voulgaris, llança un missatge d’ànim després de quedar-se a les portes de l’ascens davant l’Almería i reivindica el creixement del club, la plantilla i l’entrenador Pablo Hernández.

Affengruber explica com fitxar per l’Elx l’ha obert la porta al Mundial

El central austríac de l’Elx David Affengruber assegura des de Califòrnia que la seua arribada al club fa dos anys ha sigut clau per disputar el Mundial amb Àustria.

Morant acusa Mazón de preocupar-se només per la imatge durant la DANA del 29-O

Diana Morant denuncia que al Govern de Carlos Mazón el 29 d octubre de 2024 només li preocupava la imatge. El PSPV-PSOE exigeix que Juanfran Pérez Llorca li retire l acta de diputat i cese els consellers que van gestionar la DANA.