Nou calendari: La vacuna que et toca segons la teua edat i quan podràs vacunar-te

 

 

Amb l’objectiu posat en tenir el 70% de la població espanyola vacunada a finals d’estiu, el govern de Pedro Sánchez ha actualitzat esta setmana l’estratègia de vacunació per cinquena vegada. L’Executiu ha afegit diversos canvis, que inclouen l’ampliació del límit d’edat per a la dosi d’AstraZeneca, la incorporació de nous grups de vacunació o l’establiment dels criteris a seguir per als que ja hagen passat la infecció de Covid-19.

Al voltant d’un 6% de la població espanyola ja està immunitzada contra la Covid-19, és a dir, ja han rebut les dos dosis. A un 11,2% ja se li ha inoculat una, segons dades del Ministeri de Sanitat. No obstant això, la meta fixada de tindre tots els majors de 80 anys vacunats per estes dates no s’ha complert. Un 70,8% d’este col·lectiu ha rebut una dosi i el 40,2% és ja immune a la malaltia. Mentrestant, la vacunació en persones amb edats compreses entre 70 i 79 anys se segueix demorant i només el 2,6% ha rebut les dos dosis.

 

 

Meta actualitzada

Ara l’objectiu és accelerar el ritme, d’acord amb les advertències llançades per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que ha mostrat la seua preocupació per la lentitud «inacceptable» de la vacunació a Europa. Per fer-ho, Sanitat ha modificat la seua estratègia de vacunació, després de rebre este dijous més d’un milió de dosis d’AstraZeneca i l’arribada d’1,2 milions de la de Pfizer dilluns que ve.

Un dels canvis principals ha estat l’ampliació del límit d’edat per a la dosi d’AstraZeneca, que fins al moment es mantenia en els 55 i que Sanitat ha decidit augmentar fins als 65, «tenint en compte la nova evidència científica».

També seguirà la vacunació en els grups de població prioritzats. Estos col·lectius són el personal sanitari implicat en la gestió i resposta de la pandèmia, el personal sanitari i sociosanitari no vacunat amb anterioritat, fisioterapeutes i terapeutes ocupacionals, personal d’oficines de farmàcia, pròtesis dentals, logopedes i personal de psicologia clínica i treballadors d’institucions penitenciàries.

A esta llista cal sumar les Forces i Cossos de Seguretat, Emergències i Forces Armades, els docents i personal d’educació infantil i necessitats educatives especials, que inclou tant a docents com a altres professionals que atenen l’alumnat, docents i personal d’educació primària i secundària. A més, es començaran a inocular dosis a les persones d’entre 56 i 65 anys, començant pels nascuts el 1956.

De fet, ja hi ha comunitats autònomes que ja han començat a vacunar la població general, com en la Comunitat de Madrid, on esta setmana s’han començat a inocular dosis a les persones d’entre 60 i 65 anys i es preveu començar amb els de 77 i 79 anys en els dies vinents.

Pel que fa a les persones entre 45 i 55 anys, seran vacunades amb la dosi d’AstraZeneca, sempre que no es tracten de pacients amb condicions «de molt alt risc». En este cas, se’ls s’inocularà una d’ARNm, com la de Pfizer o Moderna.

 

Als grups que reben o rebran la vacuna que funciona amb ARNm, siga de Pfizer o de Moderna, s’uniran «preferentment» aquells pacients considerats «de molt alt risc», a qui se’ls s’inocularà la vacuna de manera simultània al grup d’edat de 70 a 79 anys, «si no els correspon abans per grup d’edat» i amb l’objectiu d’«aconseguir la protecció més gran en un període de temps menor».

Així, s’inclouen en este col·lectiu les persones que patesquen les següents condicions: trasplantament de progenitors hematopoètics, trasplantament d’òrgan sòlid i llista d’espera per a trasplantament d’òrgan sòlid, tractament substitutiu renal (hemodiàlisi i diàlisi peritoneal) i malaltia oncohematològica.

A esta llista cal afegir els que patesquen càncer d’òrgan sòlid en tractament amb quimioteràpia citotòxica, metastàtic o amb radioteràpia per tumors de localització toràcica amb risc de pneumonitis, immunodeficiències primàries, infecció amb el VIH amb menys de 200cél/ml i càrrega viral indetectable i síndrome de Down amb 40 i més anys. Els pacients amb malalties cròniques o de risc s’afegiran als grups establerts per rebre les vacunes de Pfizer o Moderna.

 

 

Què passa amb la nova vacuna?

En el cas de Janssen, esta vacuna es farà servir de forma paral·lela a les dosis d’ARNm o d’AstraZeneca, prioritzant els grups de major edat. Des de Sanitat afirmen que concretaran més aspectes sobre la seua utilització «quan es conega el moment i les dosis a rebre», tot i que sí que avancen que no es farà servir en persones que ja hagen estat contagiades de coronavirus prèviament, ja que «es preferirà utilitzar les altres vacunes, que habitualment tenen pauta de dos dosis».

En el cas dels que s’hagen infectat prèviament, el ministeri de Carolina Darias conclou que «la gran majoria de les persones infectades per SARS-CoV-2 produeixen anticossos neutralitzats», i que el nombre de casos de reinfecció «és molt baix» en els sis mesos posteriors al contagi.

Això, sumat als resultats dels estudis que demostren una resposta immune «molt satisfactòria» amb una sola dosi en persones prèviament infectades, suposa que estes rebran una sola injecció de qualsevol de les vacunes d’ARNm en menors de 65 anys, tot i que sí que se’ls s’inocularan les dos dosis a residents, grans dependents i persones amb condicions de molt alt risc.

Últimes notícies

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.

Nova marxa a Paiporta contra Mazón per la gestió de la DANA del 2024

Entitats socials i associacions de víctimes han convocat el 28 de juny una nova manifestació a Paiporta, considerada zona zero de la DANA del 29 d’octubre de 2024, per a exigir responsabilitats a Carlos Mazón.