Polèmica en el Botànic per equiparar la violència en el part amb el maltractament

El PSPV no sembla disposat a votar l’esmena que ells mateixos van signar juntament amb Compromís i Unides Podem per a incloure la violència obstètrica com una manifestació més de violència contra la dona.

La proposta botànica per afegir un nou punt a l’article tres de la Llei Integral contra la violència sobre la Dona per a tipificar com a violència de gènere la violència obstètrica, entesa com “aquella que, sense el consentiment lliure, previ o informat, en el marc de la definició de l’OMS, pateixen les dones durant l’embaràs o el part en rebre un maltractament físic, humiliació i abús verbal, o procediments mèdics coercitius o no consentits”.

Un concepte que engloba accions com el maltractament físic, humiliació i abús verbal, procediments mèdics consentits, no obtindre un consentiment informat, negativa a administrar medicaments per al dolor, descuit de l’atenció o violacions greus de la intimitat.

Encara que aquest intent de legislar la mesura ha alçat butllofes entre alguns dels professionals que formaven part de les Comissions per la Igualtat i Violència de Gènere en Les Corts, després de mostrar-se en desacord amb el contingut de la proposta.

La cap del Servei d’Obstetrícia i Ginecologia de l’Hospital Universitari Doctor Peset, Reyez Balanzá, i la cap de la Secció de Ginecologia de l’Hospital La Fe de València, Ana Monzó, han presentat la seua renúncia als seus càrrecs en les comissions en entendre que aquesta Llei resulta “injusta, abusiva i falsa” perquè consideren que utilitzar la paraula violència és, per les connotacions que aquesta té, identificar al “professional sanitari com a agressor, equiparant-ho a un maltractador per violència de gènere o un torturador”.

La proposta, presentada en forma d’esmena a la llei d’acompanyament dels Pressupostos de 2022, està impulsada per Compromís i també ha generat polèmica dins del PSPV. De fet, des de la Conselleria de Sanitat es van mostrar ahir en contra de la mateixa perquè, entre altres motius, pot portar a confusió. A més, ressalten la gran faena realitzada per a humanitzar l’atenció ginecològica i sobretot l’assistència en el part.

Controvèrsia

 

La Conselleria de Sanitat rebutja aquesta esmena encara que assenyalen que haurà de ser el Parlament qui decidisca.

No obstant això, aquesta possibilitat ha generat molta controvèrsia en el món sanitari en entendre que equiparar aquestes pràctiques amb la violència de gènere és una miqueta temerària.

De fet, des de la Conselleria de Sanitat van confirmar aquest dimarts a La Vanguardia la seua oposició a l’esmena en entendre que no era necessària. Malgrat això, les mateixes fonts apunten que el debat està en l’àmbit parlamentari i que seran Les Corts Valencianes les que decidisquen.

En aquesta conjuntura, el grup parlamentari socialista no té cap intenció de seguir avant amb la proposta perquè entén que es pot considerar la violència obstètrica com a violència contra la dona, però no equiparar-la amb la violència de gènere perquè considera que pot tindre importants conseqüències penals en un col·lectiu sanitari format majoritàriament per dones.

 

Legislar la violència obstètrica, sí o no

 

En l’actualitat, existeix normativa (tant legal com ètica) suficient per a poder actuar en contra d’aquells professionals que no treballen concorde als estàndards i criteris de qualitat i bona assistència sanitària establits. Llavors, per què tant de soroll entorn de la necessitat de legislar sobre la violència obstètrica?

La denominada violència obstètrica exercida pels professionals no es duu a terme de manera dolosa. Fins i tot si això fora així, en el codi penal hi ha recollits tipus que poden ser utilitzats per a sancionar als autors d’aquest delicte.

En països, on s’ha recollit la violència obstètrica com un delicte específic no ha disminuït el percentatge de dones que perceben una situació de violència. Això demostra que la penalització no és la solució. Tanmateix, la sensibilització i la formació sí que poden posar fi a la mala praxi professional en els paritoris.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket s’imposa al Granada gràcies al ritme i al domini del rebot

El València Basket derrota amb claredat al Coviran Granada (107-91) recolzat en un alt ritme de joc i un domini aclaparador del rebot, que li permet tallar la seua ratxa de tres derrotes.

Una menor resulta ferida a Oropesa en accidentar-se amb un patinet que aconseguia 85 km/h

Una menor va resultar ferida i va ser traslladada a l'hospital després de patir un accident amb un patinet elèctric modificat que arribava als 85 km/h a Orpesa.

Torrevieja es reunix en silenci després de l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare

Torrevieja ha guardat un minut de silenci per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar, en un municipi encara commocionat i en dol oficial.

Torrevieja es bolca en un minut de silenci per l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys

Torrevieja ha celebrat un minut de silenci i viu el primer dels dies de dol oficial per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar.

Carlos Espí firma un mes històric amb el Llevant amb 6 gols en 4 partits

Carlos Espí, renovat fins a 2028, encadena 6 gols en 4 partits amb el Llevant, un registre històric per al club que li porta a viure un dels millors mesos de la seua vida.

L’Elx trenca una ratxa de 66 partits sense remuntar en Primera davant el Mallorca

L'Elx es va imposar al Mallorca per 2-1 després de donar-li la volta al marcador i va posar fi a una sèrie de 66 partits en Primera Divisió sense aconseguir una remuntada.

Corberán iguala els 69 punts de Baralla en els seus primers 50 partits de Lliga amb el València

Carlos Corberán aconseguix els 50 partits de Lliga amb el València amb 69 punts, el mateix balanç que va firmar Rubén Baraja en el seu primer mig centenar de partits al capdavant de l'equip.

Domingo amb sol i ascens de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge majoritàriament buidat, amb màximes en clar ascens i vent que es reforçarà en el nord de Castelló a última hora, abans d'un dilluns més variable.