Polèmica en el Botànic per equiparar la violència en el part amb el maltractament

El PSPV no sembla disposat a votar l’esmena que ells mateixos van signar juntament amb Compromís i Unides Podem per a incloure la violència obstètrica com una manifestació més de violència contra la dona.

La proposta botànica per afegir un nou punt a l’article tres de la Llei Integral contra la violència sobre la Dona per a tipificar com a violència de gènere la violència obstètrica, entesa com “aquella que, sense el consentiment lliure, previ o informat, en el marc de la definició de l’OMS, pateixen les dones durant l’embaràs o el part en rebre un maltractament físic, humiliació i abús verbal, o procediments mèdics coercitius o no consentits”.

Un concepte que engloba accions com el maltractament físic, humiliació i abús verbal, procediments mèdics consentits, no obtindre un consentiment informat, negativa a administrar medicaments per al dolor, descuit de l’atenció o violacions greus de la intimitat.

Encara que aquest intent de legislar la mesura ha alçat butllofes entre alguns dels professionals que formaven part de les Comissions per la Igualtat i Violència de Gènere en Les Corts, després de mostrar-se en desacord amb el contingut de la proposta.

La cap del Servei d’Obstetrícia i Ginecologia de l’Hospital Universitari Doctor Peset, Reyez Balanzá, i la cap de la Secció de Ginecologia de l’Hospital La Fe de València, Ana Monzó, han presentat la seua renúncia als seus càrrecs en les comissions en entendre que aquesta Llei resulta “injusta, abusiva i falsa” perquè consideren que utilitzar la paraula violència és, per les connotacions que aquesta té, identificar al “professional sanitari com a agressor, equiparant-ho a un maltractador per violència de gènere o un torturador”.

La proposta, presentada en forma d’esmena a la llei d’acompanyament dels Pressupostos de 2022, està impulsada per Compromís i també ha generat polèmica dins del PSPV. De fet, des de la Conselleria de Sanitat es van mostrar ahir en contra de la mateixa perquè, entre altres motius, pot portar a confusió. A més, ressalten la gran faena realitzada per a humanitzar l’atenció ginecològica i sobretot l’assistència en el part.

Controvèrsia

 

La Conselleria de Sanitat rebutja aquesta esmena encara que assenyalen que haurà de ser el Parlament qui decidisca.

No obstant això, aquesta possibilitat ha generat molta controvèrsia en el món sanitari en entendre que equiparar aquestes pràctiques amb la violència de gènere és una miqueta temerària.

De fet, des de la Conselleria de Sanitat van confirmar aquest dimarts a La Vanguardia la seua oposició a l’esmena en entendre que no era necessària. Malgrat això, les mateixes fonts apunten que el debat està en l’àmbit parlamentari i que seran Les Corts Valencianes les que decidisquen.

En aquesta conjuntura, el grup parlamentari socialista no té cap intenció de seguir avant amb la proposta perquè entén que es pot considerar la violència obstètrica com a violència contra la dona, però no equiparar-la amb la violència de gènere perquè considera que pot tindre importants conseqüències penals en un col·lectiu sanitari format majoritàriament per dones.

 

Legislar la violència obstètrica, sí o no

 

En l’actualitat, existeix normativa (tant legal com ètica) suficient per a poder actuar en contra d’aquells professionals que no treballen concorde als estàndards i criteris de qualitat i bona assistència sanitària establits. Llavors, per què tant de soroll entorn de la necessitat de legislar sobre la violència obstètrica?

La denominada violència obstètrica exercida pels professionals no es duu a terme de manera dolosa. Fins i tot si això fora així, en el codi penal hi ha recollits tipus que poden ser utilitzats per a sancionar als autors d’aquest delicte.

En països, on s’ha recollit la violència obstètrica com un delicte específic no ha disminuït el percentatge de dones que perceben una situació de violència. Això demostra que la penalització no és la solució. Tanmateix, la sensibilització i la formació sí que poden posar fi a la mala praxi professional en els paritoris.

Últimes notícies

Els accidents laborals causen 12 morts en la Comunitat Valenciana fins a març

Els accidents laborals provoquen 170 morts a Espanya en el primer trimestre, 12 d'elles en la Comunitat Valenciana, on totes les defuncions es produïxen durant la jornada de treball.

Els ajuntaments activen projectes locals per a 120.000 vivendes de protecció pública

Els ajuntaments poden posar en marxa Projectes Residencials Locals per a promoure fins a 120.000 vivendes de protecció pública en sòls dotacionals i patrimonials hui infrautilitzats.

El Suprem reclama de nou al Parlament Europeu alçar la immunitat de Alvise per assetjament

El Tribunal Suprem sol·licita per tercera vegada al Parlament Europeu el suplicatori per a retirar la immunitat a l'eurodiputat Luis Perez, Alvise, i investigar-li per presumpte assetjament i revelacion de secrets a exmembres del seu partit.

Catalá reclama al Govern una reunió pel Sidi Saler després d’un any sense resposta

L'alcaldessa de València, María José Catalá, manté la seua exigència de reunir-se amb el Ministeri per a la Transició Ecològica per a definir el futur de l'antic hotel Sidi Saler, tancat i abandonat, després de més d'un any sense resposta.

La Guàrdia Civil d’Alacant honra als agents morts en el seu 182 aniversari

La Guàrdia Civil d'Alacant va celebrar el 182 aniversari de la seua fundació amb un acte institucional marcat per l'homenatge als agents morts i ferits a Huelva i el reconeixement als guàrdies retirats.

València destina més de 1,8 milions a renovar el sanejament dels Poblats Marítims

L'Ajuntament de València invertix 1,81 milions a modernitzar la xarxa de sanejament dels Poblats Marítims per a millorar l'evacuació d'aigües pluvials i residuals i reforçar la resposta davant pluges intenses.

València i Raig es juguen a Mestalla la permanència i somiar amb Europa

València i Rayo Vallecano, separats per un punt, s'enfronten a Mestalla amb la permanència en joc i la sèptima plaça europea encara a l'abast en LaLiga.

Corberán fixa l’objectiu en els 45 punts davant un Raig finalista europeu

Carlos Corberán insistix que el més ambiciós per al València és aconseguir els 45 punts davant el Rayo Vallecano, finalista europeu, i centra tot el discurs en el pròxim partit a Mestalla.