14.9 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

Els preus i els sous de Mercadona segueixen colant-se en el debat polític

Mentre Unides Podem ha anunciat que presentarà una iniciativa a les Corts per instar el Govern a limitar el preu dels aliments i el secretari general d’un sindicat, UGT, Pepe Álvarez, ha defensat els salaris que paga Mercadona, la pujada dels preus dels aliments i el debat sobre la legitimitat del lliure mercat capitalista en moments de crisi copen l’actualitat política i social.

La pèrdua generalitzada de poder adquisitiu davant d’una cistella de la compra que segueix alça es caldejava fa una setmana a partir de les declaracions de Ione Belarra en què trucava “capitalista despietat” al propietari de Mercadona, Juan Roig. Paraules que van provocar una infinitat de reaccions en què molts polítics van sortir en defensa de l’empresari, mentre altres els titllaven de “servilistes” doblegats davant el poder dels diners”.

De fet este mateix dilluns, el vicepresident segon, i membre de Podem, Hector Illueca, assegurava en declaracions públiques que li va “sorprendre” el “servilisme de la classe política, des del PP, al PSOE, passant per Compromís, respecte al poder dels diners”.

“Jo crec que la societat valenciana ja no és així”, ha assegurat i ha afegit que les posicions de la resta de partits li havien recordat a la “por al cacic” que apareix a les novel·les de Blasco Ibáñez. “M’ha fet olor de naftalina”, va concloure.

Però de qualsevol manera i al marge de les cruïlles de declaracions la realitat passa perquè el seu partit, Unides Podem presentarà este dimarts una Proposició no de Llei a les Corts en què a més d’instar el Govern a posar-hi límit al preu dels aliments, també plantejarà que es “definisca” una cistella de la compra amb “limitacions de preu”.

Un sindicalista defensant els sous que paga Roig

D’altra banda, a més de les propostes polítiques, el calat social de les declaracions de Belarra també ha generat cert debat sobre les polítiques que apliquen les grans superfícies tant pel que fa als preus de cara al consumidor com als salaris que paguen.

Així, per exemple, el secretari general d’UGT, Pepe Álvarez, ha afirmat este dilluns que els salaris de Mercadona estan “molt per sobre” de la mitjana que cobren els treballadors del sector de la distribució i creu que posar el focus sobre l’empresa “que paga millor”, no és la millor manera de situar el problema que hi ha al voltant de les companyies que repercuteixen de manera abusiva els preus.

“Em sembla que justament posar el focus sobre la que paga millor, no és la millor manera de situar este problema, que efectivament existeix”, ha assenyalat Álvarez.

Últimes notícies

El València seca al campió Fenerbahce amb una defensa de manual (92-79)

València Basket va derrotar 92-79 al vigent campió amb un pla defensiu que va desactivar el seu atac i el domini del rebot. Montero, Taylor i Badio van marcar el ritme.

València accelera després del descans i goleja 0-5 al Maracena en la Copa del Rei

L'equip de Carlos Corberán es va classificar per a la segona ronda amb una golejada construïda en 25 minuts després d'un primer temps igualat. El Maracena va resistir fins al 55 i es va desfonar al final.

Xantatge i llagoteria; submissió i rebel·lia

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla sobre com Donald Trump utilitza el seu poder per a portar a la submissió i qui es proposa

Vox s’alia amb l’oposició i el ple de València tomba l’ordenança de la ZBE

El ple ha rebutjat l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions amb els vots de l'oposició i de Vox, soci del PP. La decisió frena el calendari previst i obri un risc sobre 115 milions i ajudes vinculades, segons l'oposició

El MICOF ha creat un Pla d’Emergències en Farmàcies per a respondre a futures danes

El Col·legi de Farmacèutics de València ha posat en marxa un pla específic per a mantindre l'atenció en farmàcies davant episodis de pluges extremes. La iniciativa naix després de la DANA que va deixar mig centenar d'oficines en sinistre total.

Xúquer i Segura pugen les seues reserves mentres la mitjana espanyola cau

Les conques del Xúquer i del Segura han sumat 6 hm³ cada una en l'última setmana, enfront del descens del 0,5% en el conjunt del país, segons el Miteco.

Aprovat un transvasament de 81 hm³ del Tajo al Segura per a l’últim trimestre de 2025

La comissió d'explotació ha aprovat transferir 81 hm³ del Tajo al Segura a l'octubre, novembre i desembre de 2025, a raó de 27 hm³ per mes. Els embassaments estan en nivell 2 i no s'han anunciat noves regles malgrat les sentències sobre cabals ecològics.

Solidaritat sobre Rodes entrega 27 vehicles a Cheste i aconseguix la fita de 550 donats

La fundació ha entregat 27 vehicles solidaris en el Circuit Ricardo Tormo i ha aconseguit 550 donacions des de l'inici de la iniciativa. L'acte ha coincidit amb el primer aniversari de la DANA.