La professió que en 2021 estarà desbordada: «No serà un bon any»

Ejemplo de shortcode con estilo
  Queden poques hores per finalitzar l’any 2020, marcat sens dubte a escala global per la pandèmia del coronavirus. Per això, és més que necessari conèixer de la mà d’un expert com ens ha afectat la pandèmia i les conseqüències que està tenint psicològicament, sobretot entre els professionals sanitaris i farmacèutics, que han patit la pitjor cara del […]

 

Queden poques hores per finalitzar l’any 2020, marcat sens dubte a escala global per la pandèmia del coronavirus. Per això, és més que necessari conèixer de la mà d’un expert com ens ha afectat la pandèmia i les conseqüències que està tenint psicològicament, sobretot entre els professionals sanitaris i farmacèutics, que han patit la pitjor cara del Covid-19.

 

Este dimecres 30 de desembre, un prestigiós doctor com Francisco Santolaya, president del consell general de Psicologia d’Espanya, ha explicat a ‘Es la Mañana de Federico’ els detalls de la pandèmia en l’estat anímic dels éssers humans que l’estan patint.

 

«L’ésser humà no està mai preparat per assumir la mort»

Santolaya ha explicat detalladament com afronten les persones una situació com una pandèmia tan greu com la que estem travessant. «L’ésser humà no està preparat mai per a assumir la mort, per això la societat ha establit una sèrie de ritus funeraris que ens ajuden a assumir la pèrdua d’un ésser estimat».

 

A demés, Francisco Santolaya considera un dels problemes de la pandèmia que «al principi estos rituals van ser impossible dur-los a terme, com ha passat al nostre país a partir del març de 2020».

 

El professional de psicologia, ha explicat el trist cas d’una mare que li va relatar com va portar al seu fill a l’hospital, no va conseguir vore’l i finalment va morir, per la qual cosa tan sols va poder recollir allí la seua caixa de cendres.

 

«Si en condicions normals és difícil assumir la pèrdua d’un ésser estimat, perquè imaginem-nos una parella de persones grans que porten vivint junts des de fa 40 anys, desapareix i no hi ha opció d’acompanyament familiar ni res», confessa Santolaya en l’entrevista radiofònica.

 

Sobre la importància dels ritus funeraris

El president del consell general de la Psicologia d’Espanya ha parlat també del valor que posseeixen els ritus funeraris, assegurant que «servixen d’acompanyament, no al difunt, sinó a la família». 

 

Santolaya considera que han tingut calat «històricament des de les planyívoles de l’antiga Roma fins a l’actualitat». A pesar d’això, el professional de la psicologia confessa que «en la societat actual la mort no existix, és un concepte que ningú vol abastar, per exemple no es parla de suïcidis», ha dit en l’entrevista d’este dimecres.

 

A l’hora d’afrontar el dol, Santolaya ha afirmat que «els éssers humans tenim una sèrie de mecanismes i normes que regulen el comportament. Dins d’aquestes lleis pròpies, creem certa resistència i habitualitat a la informació. Això passa en situacions de pandèmia i guerra», per a així fer-nos al fet que hi haja centenars de morts cada dia en Espanya per coronavirus.

 

«Posteriorment les persones presentem simptomatologies com l’ansietat, la depressió o el sentiment de culpa i als mesos poden aparèixer patologies posttraumàtiques», ha assenyalat.

 

«S’ha vist que els servicis d’atenció primària de psicologia no són suficients»

Santolaya és molt pessimista sobre l’any que està a punt de començar. L’expert creu que «el 2021 serà un mal any», ja que als estralls de la pandèmia cal afegir-li la situació econòmica que s’espera, «la necessitat d’estabilitat econòmica produïx molta angoixa i això sobrecarregarà l’atenció primària i l’especialitzada», ha explicat en directe este matí.

 

Finalment, Santolaya ha deixat clar que durant la pandèmia «els servicis d’atenció primària especialitzada en la psicologia clínica s’ha vist que no eren suficients per a atendre el que hem passat, i no seran suficients per al que ve, no hi ha psicòlegs suficients per al que ens ve damunt», ha denunciat el metge en ‘Es Radio’.

Últimes notícies

València ha passat una vesprada sense incidents destacats

El centre de València ha viscut una vesprada tranquil·la, tot i la vigilància policial davant d’una convocatòria de disturbis vinculada a Blocus.

Detenen un menor per difondre missatges de Blocus Valencia

Un menor ha sigut detingut per difondre missatges de Blocus Valencia que convidaven a entrar en altres aplicacions i xats. És la cinquena detenció davant d’una convocatòria de possibles disturbis.

El buit de les víctimes mortals de la dana de 2024 centra la manifestació pel segon aniversari

Més de 3.500 persones han recorregut el centre de València en el segon aniversari de la dana, en homenatge a les 234 víctimes mortals.

Presó provisional sense fiança per a un altre detingut a Valencia per la seua relació amb Blocus

Un jutjat de Catarroja ha decretat presó provisional sense fiança per a un detingut a Alfafar, investigat per la seua vinculació amb Blocus.

València recorda les víctimes de la dana amb una pancarta de 233 morts

La marxa pel segon aniversari de la dana ha començat a València amb el record de les 233 persones mortes i la reclamació de responsabilitats.

Pau Navarro demana disculpes i reivindica el suport de l’afició del Vila-real

El defensa ha demanat disculpes a qui s’haja sentit molest i ha insistit que la marxa d’aficionats no justifica els mals resultats del Vila-real.

Comerços del centre de València abaixen la persiana davant el risc de disturbis

Nombrosos establiments del centre de València han tancat esta vesprada per precaució davant de possibles saquejos i disturbis convocats pel canal Blocus.

València manté un ampli dispositiu policial durant la nit de Halloween

El reforç policial al centre de València continuarà fins a les primeres hores de diumenge davant de les crides a provocar altercats i saquejos.