Ximo Puig anuncia que el nou model de finançament universitari entrarà en vigor en 2023

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que aquest mes de novembre es presentarà, amb l’acord dels rectors i de les rectores, la proposta del nou model de finançament autonòmic, que es reflectirà en els Pressupostos de la Generalitat per a 2023 per a la seua “aplicació immediata”.

Així ho ha indicat durant la seua intervenció en l’acte d’obertura del curs universitari 2022-2023, que s’ha celebrat en la Universitat Miguel Hernández, on ha avançat a més que, en les pròximes setmanes, se signarà el conveni amb el Centre Internacional d’Investigació en Envelliment (ICAR, per les seues sigles en anglés) per a contractar la direcció científica i la gerència del Centre d’Investigació d’Envelliment d’Elx.

El president ha subratllat que el Consell ha abrigallat a les universitats amb l’augment progressiu del finançament, fins a arribar en 2022 als 980 milions, i també amb el suport a la docència i la investigació, a través de programes com a Gen-T, Valdre i Investigue, dotats amb 24 milions, a més d’amb “la liquidació del denominat deute històric”.

També s’ha referit a la rebaixa de les taxes de matrícula -com ha recordat aquest curs, un altre 10%-, de manera que cada crèdit costa quasi un 30% menys que fa 7 anys, i a l’increment de les beques universitàries, ja que es destinen 34 milions d’euros, xifra que, segons ha indicat, converteix a la valenciana en la comunitat que més dotació dedica referent a això de tota Espanya.

Són avanços rellevants”, però cal continuar atenent les necessitats de les universitats, que no escapen a les dificultats sorgides en aquest bienni, ha manifestat Puig, que considera “urgent” aconseguir un “marc estable” que permeta al sistema universitari valencià “tindre aqueixa capacitat de generar confiança i estabilitat”.

Puig ha manifestat en aquest punt que aquest nou model de finançament universitari arriba “després de molts mesos de treball i de diàleg en el qual caldrà persistir”, i posar-ho en marxa com més prompte millor “era una resposta a la qual hui donem resposta tenint en compte el marc de dificultat en el qual vivim”.

Negociació del conveni col·lectiu

En aquest sentit, ha assenyalat que es continua treballant amb les universitats per a “desbloquejar abans de final d’any” la negociació del conveni col·lectiu amb l’objectiu de millorar les condicions de les plantilles de les universitats. “Hi ha voluntat compartida, hi ha pressupost i abans de final d’any hi haurà solució perquè la comunitat universitària mereix les millors condicions”, ha manifestat.

El president ha subratllat, d’altra banda, el protagonisme de l’ecosistema universitari valencià en el nou mapa d’oportunitats que s’ha dibuixat amb grans empreses associades a la Comunitat Valenciana com Volkswagen, Ford, HP, o Toshiba-Mitsubishi.

Ha al·ludit en concret a l’existència d’una oferta de graus alineada al teixit productiu, una producció de talent convertida en “factor competitiu diferencial” i a una contribució “decisiva” al desenvolupament de projectes estratègics.

Alacant és terra d’innovació i avantguarda, i és de justícia remarcar el paper fonamental de la Universitat Miguel Hernández”, perquè “la col·laboració entre el parc científic i el teixit empresarial ha propiciat aqueixa doble via: l’entrada en sectors disruptius i la modernització dels tradicionals”, ha dit.

Acolliment a estudiants d’Ucraïna

El responsable del Consell ha assenyalat també que s’obri un curs acadèmic universitari en el qual Europa, desgraciadament, torna a estar atrapada, com va succeir durant el segle passat, en els horrors de la guerra, en aquesta ocasió a Ucraïna, i ha destacat l’acolliment a estudiants procedents d’aquest país, a aqueixos “nous valencians que han trobat els braços oberts de la institució que s’ocupa de tot el que ens preocupa: la Universitat”.

Hui, des del paranimf d’aquesta universitat, des del cor acadèmic de la UMH i de totes les universitats valencianes, des d’aquest símbol de la Il·lustració, la societat valenciana, amb la comunitat universitària al capdavant, rebutja clarament el xantatge militar d’un autòcrata”, ha proclamat el president, que ha agregat: “Si hi ha una cosa contrària a la guerra, és la Universitat: enfront de la barbàrie, la raó; enfront de l’agressió, el respecte; enfront de la violència, l’argument. Això ha sigut, és i serà la Universitat”.

Últimes notícies

Confiscats a València 34.000 puros havans falsos que es venien a diversos països d’Europa

La Guàrdia Civil ha intervingut a València 34.000 puros havans falsificats i ha detingut tres persones, en una operació contra el contraban i una presumpta organització criminal amb ramificacions en diversos països europeus.

Rototom redueix un 90% els combustibles fòssils amb un sistema híbrid pioner a Benicàssim

El festival Rototom Sunsplash estrenarà este agost a Benicàssim un sistema híbrid d’energia solar i bateries que reduirà fins a un 90% l’ús de combustibles fòssils i evitarà l’emissió de 7,7 tones de CO₂.

Què ha de fer la família quan arriba l’Alzheimer: passos jurídics i emocionals clau

Experts en dret sanitari i neurologia recomanen actuar prompte, abans que avance l’Alzheimer, per a protegir la persona malalta, evitar conflictes familiars i blindar el patrimoni.

Oratge estable este dissabte: cel poc nuvolós i temperatures a la baixa en la Comunitat

Este dissabte l’oratge serà estable en la Comunitat Valenciana, amb cel poc nuvolós o ras, temperatures lleugerament més baixes i vent fluix d’est, tant en l’interior com al litoral.

Els incendis forestals de Lucena del Cid i Cirat queden estabilitzats a Castelló

Els incendis declarats ahir a Lucena del Cid i Cirat han quedat estabilitzats esta matinada, després d’una jornada amb fins a sis focs forestals a la província de Castelló.

Pérez Llorca apel·la a la unitat del PPCV i presenta el partit com el futur de la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca destaca a Elx que la unitat interna és clau per al futur del PPCV i de la Comunitat Valenciana, i carrega contra la gestió del Botànic i del Govern de Pedro Sánchez.

Ràfegues de 80 km/h, llamps i granís en les tormentes del sud de Castelló i nord de València

Tormentes de pas ràpid han afectat esta vesprada el sud de Castelló i el nord de València amb ràfegues de fins a 80 km/h, llamps que estan provocant incendis i granís en diversos municipis.

El Centre del Carme connecta l’herència de Juana Francés amb l’art actual en ‘Memorias del suelo’

El Centre del Carme Cultura Contemporània exhibix fins al 4 d’octubre ‘Memorias del suelo’, una mostra col·lectiva que revisa la influència de Juana Francés en artistes actuals a partir de les morfologies del sòl i les seues problemàtiques ambientals i socials.