El preu de la llum arribarà al seu màxim històric aquest dimarts

 

Aquest dimarts, el preu mitjà de l’electricitat s’ha situat en 106,27 euros per megavat hora (MWh), la qual suposa un increment del 3,1% respecte al fixat per al dilluns. Cal destacar que aquest indicador ha marcat el seu segon major preu de la sèrie històrica.

 

Respecte al primer dimarts d’agost de l’any passat, quan va ser de 35,4 euros/MWh, el preu mitjà diari del mercat majorista es triplica, segons dades de l’Operador de lMercat Ibèric de l’Electricitat (OMIE). Així, el preu majorista de la llum, que a Espanya s’usa per a calcular la tarifa regulada, se situa molt prop del màxim històric de 106,57 euros/MWh que va marcar el passat 21 de juliol i supera àmpliament al que era el segon major preu històric, els 103,76 euros/MWh que costava l’11 de gener de 2002.

 

Per franges horàries, el preu fixat per a aquest dimarts oscil·larà entre un màxim de 113,51 euros/MWh i un mínim de 100,85 euros/MWh, segons les dades de mercat, que s’està veient impulsat a l’alça per l’encariment del gas que usen els cicles combinats i els alts preus dels drets d’emissió de CO₂, principalment.

 

La factura elèctrica puja més d’un 36% al juliol

El preu del pool, en el qual els productors d’electricitat casen les seues ofertes per a l’endemà i es fixen els preus per a cada hora d’aqueix dia, té un pes entorn del 24% en la factura de la llum dels consumidors acollits a la tarifa regulada o Preu Voluntari al Xicotet Consumidor (PVPC), un poc mes de més de deu milions.

 

Els al voltant de 17 milions que estan en el mercat lliure, que paguen pel quilowatt hora els preus que posen les companyies amb les quals contracten el subministrament, no es veuen afectats per les oscil·lacions a l’alça, però tampoc es beneficien quan es produeixen a la baixa, com va ocórrer l’any passat.

 

Mesures del Govern

Amb l’objectiu d’esmorteir aquesta pujada, el Govern va aprovar al juny rebaixar l’IVA que grava el rebut de la llum del 21 al 10% fins a finals d’any per als xicotets consumidors i suspendre durant el tercer trimestre l’impost que grava la generació elèctrica i que paguen els productors.

A més, ha posat en marxa canvis estructurals en diversos graus d’implementació (com carregar part de les primes renovables a petrolieres i gasistes o reduir beneficis d’hidràuliques o nuclears). 

 

En paral·lel, el govern ha plantejat a Brussel·les la necessitat de reformar el disseny dels mercats energètics per a assegurar l’èxit de la transició energètica. La fixació de preus es basa en un sistema marginalista que implica que totes les tecnologies es retribueixen al preu de l’última a entrar en mercat i que, habitualment, és la més cara.

Últimes notícies

Les nits d’hotel pugen un 2,7% fins a abril per l’estirada de la Setmana Santa

Les pernoctacions en hotels van créixer un 2,7% entre gener i abril, amb un fort impuls dels viatgers estrangers i de l'efecte calendari de la Setmana Santa. Els preus i la rendibilitat hotelera també van avançar amb força.

Estiu de rècord en ocupació: hostaleria i distribució oferixen milers de vacants qualificades

Hostaleria, supermercats i la indústria alimentària reforcen plantilles este estiu amb més de mig milió de contractes i noves escoles, beques i cursos per a captar personal qualificat.

‘La soledad del pecado’ i el robo de xiquets

Leo Giménez és lingüista y en el seu article d'esta setmana para la sobre la novel·la 'La soledad del pecado', que té com idea principal éuna Espanya marcada per la repressió moral, religiosa i política, on moltes dones embarassades fora del matrimoni eren castigades socialment i, en molts casos, separades dels seus fills

Roben a la casa de Largie Ramazani mentres disputava el València-Barcelona a Mestalla

Uns lladres van assaltar la vivenda de Largie Ramazani a Bétera mentres l'extrem del València jugava contra el Barcelona a Mestalla. El botí es xifra entorn de 100.000 euros en joies.

El curs escolar tanca amb més tensió: creix el malestar docent i es multipliquen les protestes

El final de curs arriba marcat per un augment del malestar del professorat i una onada de mobilitzacions en l'ensenyança pública i concertada davant la falta d'avanços en millores laborals.

Detinguda una empleada de llar a València pel furt de joies a la casa on treballava

La Policia Nacional ha detingut a València a una empleada de llar acusada de sostraure diverses joies d'or de la vivenda on treballava i vendre-les en comerços de compravenda per més de 1.500 euros.

El professorat valencià entra en la seua tercera setmana de vaga indefinida amb una nova proposta sindical

El professorat de l'ensenyança pública no universitària de la Comunitat Valenciana afronta la seua tercera setmana de vaga indefinida mentres els sindicats preparen una nova proposta per a intentar reobrir la negociació amb Educació.

Cel buidat i temperatures sense grans canvis en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta l'inici de la setmana amb cels poc nuvolosos o buidats, temperatures sense grans canvis i vent fluix de direcció variable que girarà a este.