El preu de la llum arribarà al seu màxim històric aquest dimarts

 

Aquest dimarts, el preu mitjà de l’electricitat s’ha situat en 106,27 euros per megavat hora (MWh), la qual suposa un increment del 3,1% respecte al fixat per al dilluns. Cal destacar que aquest indicador ha marcat el seu segon major preu de la sèrie històrica.

 

Respecte al primer dimarts d’agost de l’any passat, quan va ser de 35,4 euros/MWh, el preu mitjà diari del mercat majorista es triplica, segons dades de l’Operador de lMercat Ibèric de l’Electricitat (OMIE). Així, el preu majorista de la llum, que a Espanya s’usa per a calcular la tarifa regulada, se situa molt prop del màxim històric de 106,57 euros/MWh que va marcar el passat 21 de juliol i supera àmpliament al que era el segon major preu històric, els 103,76 euros/MWh que costava l’11 de gener de 2002.

 

Per franges horàries, el preu fixat per a aquest dimarts oscil·larà entre un màxim de 113,51 euros/MWh i un mínim de 100,85 euros/MWh, segons les dades de mercat, que s’està veient impulsat a l’alça per l’encariment del gas que usen els cicles combinats i els alts preus dels drets d’emissió de CO₂, principalment.

 

La factura elèctrica puja més d’un 36% al juliol

El preu del pool, en el qual els productors d’electricitat casen les seues ofertes per a l’endemà i es fixen els preus per a cada hora d’aqueix dia, té un pes entorn del 24% en la factura de la llum dels consumidors acollits a la tarifa regulada o Preu Voluntari al Xicotet Consumidor (PVPC), un poc mes de més de deu milions.

 

Els al voltant de 17 milions que estan en el mercat lliure, que paguen pel quilowatt hora els preus que posen les companyies amb les quals contracten el subministrament, no es veuen afectats per les oscil·lacions a l’alça, però tampoc es beneficien quan es produeixen a la baixa, com va ocórrer l’any passat.

 

Mesures del Govern

Amb l’objectiu d’esmorteir aquesta pujada, el Govern va aprovar al juny rebaixar l’IVA que grava el rebut de la llum del 21 al 10% fins a finals d’any per als xicotets consumidors i suspendre durant el tercer trimestre l’impost que grava la generació elèctrica i que paguen els productors.

A més, ha posat en marxa canvis estructurals en diversos graus d’implementació (com carregar part de les primes renovables a petrolieres i gasistes o reduir beneficis d’hidràuliques o nuclears). 

 

En paral·lel, el govern ha plantejat a Brussel·les la necessitat de reformar el disseny dels mercats energètics per a assegurar l’èxit de la transició energètica. La fixació de preus es basa en un sistema marginalista que implica que totes les tecnologies es retribueixen al preu de l’última a entrar en mercat i que, habitualment, és la més cara.

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.