10.1 C
València
Dilluns, 9 febrer, 2026

El preu de la llum arribarà al seu màxim històric aquest dimarts

 

Aquest dimarts, el preu mitjà de l’electricitat s’ha situat en 106,27 euros per megavat hora (MWh), la qual suposa un increment del 3,1% respecte al fixat per al dilluns. Cal destacar que aquest indicador ha marcat el seu segon major preu de la sèrie històrica.

 

Respecte al primer dimarts d’agost de l’any passat, quan va ser de 35,4 euros/MWh, el preu mitjà diari del mercat majorista es triplica, segons dades de l’Operador de lMercat Ibèric de l’Electricitat (OMIE). Així, el preu majorista de la llum, que a Espanya s’usa per a calcular la tarifa regulada, se situa molt prop del màxim històric de 106,57 euros/MWh que va marcar el passat 21 de juliol i supera àmpliament al que era el segon major preu històric, els 103,76 euros/MWh que costava l’11 de gener de 2002.

 

Per franges horàries, el preu fixat per a aquest dimarts oscil·larà entre un màxim de 113,51 euros/MWh i un mínim de 100,85 euros/MWh, segons les dades de mercat, que s’està veient impulsat a l’alça per l’encariment del gas que usen els cicles combinats i els alts preus dels drets d’emissió de CO₂, principalment.

 

La factura elèctrica puja més d’un 36% al juliol

El preu del pool, en el qual els productors d’electricitat casen les seues ofertes per a l’endemà i es fixen els preus per a cada hora d’aqueix dia, té un pes entorn del 24% en la factura de la llum dels consumidors acollits a la tarifa regulada o Preu Voluntari al Xicotet Consumidor (PVPC), un poc mes de més de deu milions.

 

Els al voltant de 17 milions que estan en el mercat lliure, que paguen pel quilowatt hora els preus que posen les companyies amb les quals contracten el subministrament, no es veuen afectats per les oscil·lacions a l’alça, però tampoc es beneficien quan es produeixen a la baixa, com va ocórrer l’any passat.

 

Mesures del Govern

Amb l’objectiu d’esmorteir aquesta pujada, el Govern va aprovar al juny rebaixar l’IVA que grava el rebut de la llum del 21 al 10% fins a finals d’any per als xicotets consumidors i suspendre durant el tercer trimestre l’impost que grava la generació elèctrica i que paguen els productors.

A més, ha posat en marxa canvis estructurals en diversos graus d’implementació (com carregar part de les primes renovables a petrolieres i gasistes o reduir beneficis d’hidràuliques o nuclears). 

 

En paral·lel, el govern ha plantejat a Brussel·les la necessitat de reformar el disseny dels mercats energètics per a assegurar l’èxit de la transició energètica. La fixació de preus es basa en un sistema marginalista que implica que totes les tecnologies es retribueixen al preu de l’última a entrar en mercat i que, habitualment, és la més cara.

Últimes notícies

0-2: Carreras i Mbappé donen el triomf a un Reial Madrid gris a Mestalla

El Reial Madrid es va imposar 0-2 a Mestalla amb un golàs d'Álvaro Carreras i la sentència de Kylian Mbappé. El València no va provar a Courtois i la graderia es va desesperar.

Carreras obri el camí i Mbappé tanca el 0-2 del Reial Madrid a Mestalla

El Reial Madrid es va imposar 0-2 al València en un dol pla: Álvaro Carreras va decidir amb una acció individual en el 65 i Kylian Mbappé va rematar en l'afegit; Mestalla va assenyalar a Corberán

El València-Reial Madrid registra la millor entrada del curs a Mestalla amb 47.515 espectadors

Mestalla va reunir 47.515 aficionats al València-Reial Madrid, la major assistència del curs. La dada va superar el rècord setmanal marcat en Copa davant l'Athletic.

Dimitrievski sosté al València i frena a un Reial Madrid sense lluentor (0-0)

Dimitrievski ha sostingut al València amb parades a Mbappé i David Jiménez a Mestalla. El Reial Madrid no va desplegar un gran futbol i el partit va acabar 0-0.

El València ix amb tres centrals i el Reial Madrid alinea a Dani Jiménez en el lateral dret

El València jugarà a Mestalla amb tres centrals davant el Reial Madrid. En l'equip blanc, el canterano Dani Jiménez serà lateral dret en la seua primera titularitat de lliga.

El València aposta per tres centrals i el Reial Madrid alinea a Dani Jiménez en el lateral dret

El València jugarà a Mestalla amb tres centrals davant el Reial Madrid, que eixirà amb el canterano Dani Jiménez com a lateral dret en la seua primera titularitat de lliga.

El Carnestoltes de Torrevieja malbarata fantasia i color en un any clau cap a l’interés turístic nacional

Torrevieja ha viscut el seu gran desfile-concurs amb més de 1.500 comparsistas en 31 agrupacions. El festeig reforça la candidatura a interés turístic nacional en 2027.

Elgezabal lamenta que al Llevant se li va ser el partit en buscar l’empat en San Mamés

Elgezabal va marcar per a acostar al Llevant en San Mamés i va admetre que el resultat es va escapar en anar per l'empat amb un menys. Va reivindicar l'ADN competitiu de l'equip i la connexió amb l'afició.