El preu de la llum arribarà al seu màxim històric aquest dimarts

 

Aquest dimarts, el preu mitjà de l’electricitat s’ha situat en 106,27 euros per megavat hora (MWh), la qual suposa un increment del 3,1% respecte al fixat per al dilluns. Cal destacar que aquest indicador ha marcat el seu segon major preu de la sèrie històrica.

 

Respecte al primer dimarts d’agost de l’any passat, quan va ser de 35,4 euros/MWh, el preu mitjà diari del mercat majorista es triplica, segons dades de l’Operador de lMercat Ibèric de l’Electricitat (OMIE). Així, el preu majorista de la llum, que a Espanya s’usa per a calcular la tarifa regulada, se situa molt prop del màxim històric de 106,57 euros/MWh que va marcar el passat 21 de juliol i supera àmpliament al que era el segon major preu històric, els 103,76 euros/MWh que costava l’11 de gener de 2002.

 

Per franges horàries, el preu fixat per a aquest dimarts oscil·larà entre un màxim de 113,51 euros/MWh i un mínim de 100,85 euros/MWh, segons les dades de mercat, que s’està veient impulsat a l’alça per l’encariment del gas que usen els cicles combinats i els alts preus dels drets d’emissió de CO₂, principalment.

 

La factura elèctrica puja més d’un 36% al juliol

El preu del pool, en el qual els productors d’electricitat casen les seues ofertes per a l’endemà i es fixen els preus per a cada hora d’aqueix dia, té un pes entorn del 24% en la factura de la llum dels consumidors acollits a la tarifa regulada o Preu Voluntari al Xicotet Consumidor (PVPC), un poc mes de més de deu milions.

 

Els al voltant de 17 milions que estan en el mercat lliure, que paguen pel quilowatt hora els preus que posen les companyies amb les quals contracten el subministrament, no es veuen afectats per les oscil·lacions a l’alça, però tampoc es beneficien quan es produeixen a la baixa, com va ocórrer l’any passat.

 

Mesures del Govern

Amb l’objectiu d’esmorteir aquesta pujada, el Govern va aprovar al juny rebaixar l’IVA que grava el rebut de la llum del 21 al 10% fins a finals d’any per als xicotets consumidors i suspendre durant el tercer trimestre l’impost que grava la generació elèctrica i que paguen els productors.

A més, ha posat en marxa canvis estructurals en diversos graus d’implementació (com carregar part de les primes renovables a petrolieres i gasistes o reduir beneficis d’hidràuliques o nuclears). 

 

En paral·lel, el govern ha plantejat a Brussel·les la necessitat de reformar el disseny dels mercats energètics per a assegurar l’èxit de la transició energètica. La fixació de preus es basa en un sistema marginalista que implica que totes les tecnologies es retribueixen al preu de l’última a entrar en mercat i que, habitualment, és la més cara.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Morant exigix al Consell que explique què farà amb els fons no usats per a la reconstrucció

Diana Morant reclama al Consell que aclarisca el destí de més de 1.500 milions d'euros no utilitzats en la reconstrucció i anuncia una nova etapa política des del PSPV-PSOE.

Les bates blanques es mobilitzen a València per a exigir millores laborals i un estatut propi

Milers de metges es manifesten a València per a reclamar una jornada de 35 hores, un estatut professional propi i condicions laborals dignes que frenen la saturació del sistema sanitari.

L’Institut de les Dones impulsa el quart Pla Estratègic d’Igualtat amb el moviment feminista

L'Institut de les Dones avança cap a l'IV Pla Estratègic d'Igualtat mitjançant un procés participatiu amb el moviment feminista i agents socials en tot el territori.

La urbanització de l’entorn de La Fe a València estarà llesta per Nadal i sumarà 244 vivendes protegides

L'Ajuntament preveu finalitzar per Nadal la urbanització del sector Sud PRR-7 de Malilla, al costat de l'hospital La Fe, amb 5 milions d'inversió i 244 vivendes de protecció pública.

Policia i sanitaris atenen un part al costat d’una carretera a Carlet

Agents de la Policia Local de Carlet, la Guàrdia Civil i una unitat del SAMU atenen un part extrahospitalari al costat d'una carretera i traslladen a mare i bebé a l'hospital en bon estat.

Emergències estudia amb el sector d’unflables noves mesures per a reforçar la seguretat

La Conselleria d'Emergències i Interior i el sector d'instal·lacions unflables estudien canvis normatius, cursos de formació i certificacions obligatòries per a millorar la seguretat en la Comunitat Valenciana.

Dos anys de presó per agredir sexualment a una dona amb discapacitat intel·lectual a Alcoi

L'Audiència d'Alacant condemna a dos anys de presó i cinc d'allunyament i llibertat vigilada a un home que va agredir sexualment de forma continuada a una dona amb un 65% de discapacitat intel·lectual.

Sanitat ordena retirar una crema depilatòria de Deliplus per dubtes sobre la seua seguretat

Sanitat ha ordenat el cessament de venda i retirada d'una crema depilatòria Deliplus de Mercadona al no poder garantir un ús segur, per risc de sobreexposicion en zones àmplies del cos.