16.8 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Més de quatre mesos i mig d’espera i 67.000 pacients per a operar-se en els quiròfans del territori valencià

Quiròfan

Imatge de l’Hospital Provincial de Castelló | Europa Press

 

La crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19 s’ha notat en els quiròfans del territori valencià: el temps d’espera per operar-se supera els quatre mesos i mig, en concret 126 dies, i un total de 66.973 pacients estan a l’espera de ser cridats.

 

La Conselleria de Sanitat, en una resolució dictada el 12 de març, va ordenar la suspensió o el retard de les intervencions quirúrgiques programades, les consultes externes no preferents, les proves diagnòstiques no preferents i els ingressos programats per a poder fer front als ingressos del coronavirus.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

El resultat ha sigut que la mitjana de retard estructural ha passat dels 80 dies de febrer, als 97 en març i els 126 dies del tall d’abril, mentres que les persones en espera també han augmentat de les 61.793 en febrer, a les 66.345 de març i les 66.973 d’abril.

 

En concret, en abril han hagut 25.812 pacients que fa 90 dies que esperen a ser citats per a ser operats, 23.706 entre 91 i 180 dies i 17.455 més de 180 dies.

 

Temps d’espera per departament de salut

Els departaments amb major retard són l’Hospital Provincial de Castelló, amb 215 dies; seguit del de Castelló, amb 168; el General de València i el de Sant Joan d’Alacant, amb 165; el de Vinaròs, amb 157; el General d’Alacant, amb 150; La Fe, amb 135; Ontinyent, amb 128; Alcoi, amb 119; Dénia, amb 116; La Plana, amb 108; La Ribera, amb 122; el Clínic, amb 107 i la Marina Baixa amb 104.

 

Per contra, els departaments en els que cal esperar menys són el d’Elx, amb 81 dies, Torrevieja, amb 85; Elda, amb 88; Manises i Sagunt amb 89; el del Doctor Peset amb 92; Requena, amb 93; l’Arnau i Gandia amb 96 i Orihuela amb 97.

 

Per altra banda, les especialitats amb major demora són cirurgia pediàtrica amb 180 dies; plàstica, 179; neurocirurgia, 171; toràcica, 160; traumatologia, 147; maxil·lofacial, 125; urologia, 121; vascular, 116; otorrinolaringologia, 114; cirurgia general, 112 dies; ginecologia, 104 dies; dermatologia, 89 i cirurgia cardiovascular 88.

 

Tornada escalonada de les llistes d’espera

La consellera de Sanitat, Ana Barceló, ha reconegut este dimarts que portarà «molt de temps» tornar a les llistes d’espera quirúrgiques que hi havia abans de la pandèmia i ha assegurat que haurà de fer-se «escalonadament».

 

Barceló ha explicat que estan preparant el pla per a tornar a la normalitat en l’activitat sanitària, que esperen presentar «prompte», però recalca que s’han de compatibilitzar els dos supòsits: la desescalada i com reprendre la normalitat «en la mesura que siga possible».

 

De moment, es continuen fent les intervencions que són urgents i no demorables i les altres s’aniran recuperant «segons evolucione la pandèmia». «El Ministeri sol·licita que el sistema sanitari tinga capacitat de reacció per si es produïra un pic o un brot pel que hem d’estar pendents de les dos coses», ha dit.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El MACA inaugura ‘Soledad Sevilla [Esperant a Sempere]’ amb obres dels 70 a 2025

El MACA obri este divendres la retrospectiva 'Soledad Sevilla [Esperant a Sempere]', amb peces dels anys 70 a 2025, moltes inèdites, oberta fins al 17 de maig. La mostra centra el focus en sèries recents inspirades en Sempere i en el diàleg entre línia, llum i espai.

El Palau de la Música llança MOSTRA365 amb activitats i jornades de cinema tot l’any

El Palau de la Música acollirà MOSTRA365, una agenda estable de cinema amb propostes pedagògiques, divulgatives i interdisciplinàries de febrer a desembre. Hi haurà sessions a la Sala Rodrigo per 6 euros.

Obres a Sedaví perforen una canalització i deixen sense gas a diverses localitats de València

La perforació accidental d'una canalització durant unes obres a Sedaví ha deixat sense gas a diversos municipis de l'Horta Sud i la Ribera. La incidència ja s'ha solucionat i el subministrament s'està recuperant de manera progressiva.

Pérez Llorca ressalta el valor de les obres en infraestructures hídriques a Finestrat

El president de la Generalitat ha visitat les obres en la bassa de reg L'Alhambra a Finestrat i ha defés que mantindre i modernitzar les infraestructures hídriques aporta eficiència i tranquil·litat als regants. L'actuació, dotada amb més de 440.000 euros, reimpermeabilitza un embassament que dona servici a unes 400 hectàrees.

El 16 de març serà no lectiu a Aldaia, Picanya, Mislata, Gandia, Burjassot i Xirivella

Educació ha autoritzat de manera excepcional que el 16 de març siga no lectiu en sis municipis per les Falles en el curs 2025-26. La mesura se suma a altres casos ja aprovats i no crea precedent.

Scariolo avisa: jugar en el Roig Arena contra el València és una de les tasques més dures

El tècnic del Reial Madrid va elogiar al València Basket i va avisar de la duresa de jugar en el Roig Arena abans de la semifinal de Copa del Rei. Va repassar antecedents i claus del pla de partit.

Marcelino critica que a València es va decidir destruir immediatament un equip guanyador

El tècnic del Vila-real va assenyalar que al València es va desmantellar un equip guanyador després de la Copa de 2019 i va centrar el focus en el derbi: tres punts sense revenges.

Les exportacions del moble espanyol van créixer un 5% en 2025 i van sumar 3.146 milions

El sector del moble espanyol va tancar 2025 amb un augment del 5% i 3.146 milions en vendes exteriors. Catalunya i la Comunitat Valenciana van concentrar el 54,2% del total.