Més de quatre mesos i mig d’espera i 67.000 pacients per a operar-se en els quiròfans del territori valencià

Quiròfan

Imatge de l’Hospital Provincial de Castelló | Europa Press

 

La crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19 s’ha notat en els quiròfans del territori valencià: el temps d’espera per operar-se supera els quatre mesos i mig, en concret 126 dies, i un total de 66.973 pacients estan a l’espera de ser cridats.

 

La Conselleria de Sanitat, en una resolució dictada el 12 de març, va ordenar la suspensió o el retard de les intervencions quirúrgiques programades, les consultes externes no preferents, les proves diagnòstiques no preferents i els ingressos programats per a poder fer front als ingressos del coronavirus.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

El resultat ha sigut que la mitjana de retard estructural ha passat dels 80 dies de febrer, als 97 en març i els 126 dies del tall d’abril, mentres que les persones en espera també han augmentat de les 61.793 en febrer, a les 66.345 de març i les 66.973 d’abril.

 

En concret, en abril han hagut 25.812 pacients que fa 90 dies que esperen a ser citats per a ser operats, 23.706 entre 91 i 180 dies i 17.455 més de 180 dies.

 

Temps d’espera per departament de salut

Els departaments amb major retard són l’Hospital Provincial de Castelló, amb 215 dies; seguit del de Castelló, amb 168; el General de València i el de Sant Joan d’Alacant, amb 165; el de Vinaròs, amb 157; el General d’Alacant, amb 150; La Fe, amb 135; Ontinyent, amb 128; Alcoi, amb 119; Dénia, amb 116; La Plana, amb 108; La Ribera, amb 122; el Clínic, amb 107 i la Marina Baixa amb 104.

 

Per contra, els departaments en els que cal esperar menys són el d’Elx, amb 81 dies, Torrevieja, amb 85; Elda, amb 88; Manises i Sagunt amb 89; el del Doctor Peset amb 92; Requena, amb 93; l’Arnau i Gandia amb 96 i Orihuela amb 97.

 

Per altra banda, les especialitats amb major demora són cirurgia pediàtrica amb 180 dies; plàstica, 179; neurocirurgia, 171; toràcica, 160; traumatologia, 147; maxil·lofacial, 125; urologia, 121; vascular, 116; otorrinolaringologia, 114; cirurgia general, 112 dies; ginecologia, 104 dies; dermatologia, 89 i cirurgia cardiovascular 88.

 

Tornada escalonada de les llistes d’espera

La consellera de Sanitat, Ana Barceló, ha reconegut este dimarts que portarà «molt de temps» tornar a les llistes d’espera quirúrgiques que hi havia abans de la pandèmia i ha assegurat que haurà de fer-se «escalonadament».

 

Barceló ha explicat que estan preparant el pla per a tornar a la normalitat en l’activitat sanitària, que esperen presentar «prompte», però recalca que s’han de compatibilitzar els dos supòsits: la desescalada i com reprendre la normalitat «en la mesura que siga possible».

 

De moment, es continuen fent les intervencions que són urgents i no demorables i les altres s’aniran recuperant «segons evolucione la pandèmia». «El Ministeri sol·licita que el sistema sanitari tinga capacitat de reacció per si es produïra un pic o un brot pel que hem d’estar pendents de les dos coses», ha dit.

Últimes notícies

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.

Alicia Giménez Bartlett amenaça en enviar Petra Delicado al convent si es repetix

Alicia Giménez Bartlett presenta la novel·la Bajo el cielo infernal, un nou cas de Petra Delicado marcat per la seua viudetat i una trama complexa al barri de la Mina.

Nits tropicals i pujada de temperatures en la Península i Balears este dijous

El dijous farà temps estable amb un ascens general de temperatures en la Península i Balears, nits tropicals en la Mediterrània i mitat sud i vent de llevant fort en l’estret de Gibraltar.

Detinguda una parella a València per un presumpte homicidi d’un bebé a Tarragona

La Policia Nacional ha detingut a l’Estació del Nord de València una parella reclamada per un jutjat de Tarragona per un presumpte delicte d’homicidi relacionat amb la mort del seu bebé.

La DOP Uva de Taula del Vinalopó inicia la campanya 2026 amb el primer ram tallat a Agost

La DOP Uva de Taula Embossada del Vinalopó ha encetat a Agost la campanya 2026 amb el tall simbòlic del primer ram i una nova etiqueta identificativa, en un acte amb presència de la Generalitat i la Diputació d'Alacant.