Més de quatre mesos i mig d’espera i 67.000 pacients per a operar-se en els quiròfans del territori valencià

Quiròfan

Imatge de l’Hospital Provincial de Castelló | Europa Press

 

La crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19 s’ha notat en els quiròfans del territori valencià: el temps d’espera per operar-se supera els quatre mesos i mig, en concret 126 dies, i un total de 66.973 pacients estan a l’espera de ser cridats.

 

La Conselleria de Sanitat, en una resolució dictada el 12 de març, va ordenar la suspensió o el retard de les intervencions quirúrgiques programades, les consultes externes no preferents, les proves diagnòstiques no preferents i els ingressos programats per a poder fer front als ingressos del coronavirus.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

El resultat ha sigut que la mitjana de retard estructural ha passat dels 80 dies de febrer, als 97 en març i els 126 dies del tall d’abril, mentres que les persones en espera també han augmentat de les 61.793 en febrer, a les 66.345 de març i les 66.973 d’abril.

 

En concret, en abril han hagut 25.812 pacients que fa 90 dies que esperen a ser citats per a ser operats, 23.706 entre 91 i 180 dies i 17.455 més de 180 dies.

 

Temps d’espera per departament de salut

Els departaments amb major retard són l’Hospital Provincial de Castelló, amb 215 dies; seguit del de Castelló, amb 168; el General de València i el de Sant Joan d’Alacant, amb 165; el de Vinaròs, amb 157; el General d’Alacant, amb 150; La Fe, amb 135; Ontinyent, amb 128; Alcoi, amb 119; Dénia, amb 116; La Plana, amb 108; La Ribera, amb 122; el Clínic, amb 107 i la Marina Baixa amb 104.

 

Per contra, els departaments en els que cal esperar menys són el d’Elx, amb 81 dies, Torrevieja, amb 85; Elda, amb 88; Manises i Sagunt amb 89; el del Doctor Peset amb 92; Requena, amb 93; l’Arnau i Gandia amb 96 i Orihuela amb 97.

 

Per altra banda, les especialitats amb major demora són cirurgia pediàtrica amb 180 dies; plàstica, 179; neurocirurgia, 171; toràcica, 160; traumatologia, 147; maxil·lofacial, 125; urologia, 121; vascular, 116; otorrinolaringologia, 114; cirurgia general, 112 dies; ginecologia, 104 dies; dermatologia, 89 i cirurgia cardiovascular 88.

 

Tornada escalonada de les llistes d’espera

La consellera de Sanitat, Ana Barceló, ha reconegut este dimarts que portarà «molt de temps» tornar a les llistes d’espera quirúrgiques que hi havia abans de la pandèmia i ha assegurat que haurà de fer-se «escalonadament».

 

Barceló ha explicat que estan preparant el pla per a tornar a la normalitat en l’activitat sanitària, que esperen presentar «prompte», però recalca que s’han de compatibilitzar els dos supòsits: la desescalada i com reprendre la normalitat «en la mesura que siga possible».

 

De moment, es continuen fent les intervencions que són urgents i no demorables i les altres s’aniran recuperant «segons evolucione la pandèmia». «El Ministeri sol·licita que el sistema sanitari tinga capacitat de reacció per si es produïra un pic o un brot pel que hem d’estar pendents de les dos coses», ha dit.

Últimes notícies

David Ferrer presenta la nova samarreta de la selecció espanyola de tenis

La selecció espanyola de tenis estrena samarreta per a les pròximes eliminatòries de la Copa Davis, un equipament roig i groc presentada pel capità David Ferrer, que confia en la nova generació de jugadors.

Sanitat reforça l’atenció 24 hores, la salut mental i les teràpies oncològiques en els pressupostos de 2026

La Conselleria de Sanitat destina 9.453 milions en 2026, un 3% més, amb focus en nous centres d'urgències 24 hores, reforç de salut mental i alta tecnologia contra el càncer.

Callosa de Segura es concentra en silenci per Patricia, víctima d’un assassinat masclista

Desenes de veïns de Callosa de Segura es concentren davant l'Ajuntament per a guardar un minut de silenci i condemnar l'assassinat masclista de Patricia a les mans de la seua parella.

El detingut per l’assassinat masclista de Callosa confessa que va escanyar a la seua parella després d’una discussió

L'home detingut per l'assassinat masclista de Patricia, de 48 anys, a Callosa de Segura ha confessat que la va escanyar després d'una discussió i que ja tenia denúncies prèvies d'altres exparelles.

Iñigo Pérez es presenta al Vila-real: un desafiament clau en la seua carrera

Iñigo Pérez s'estrena com a entrenador del Vila-real i definix el repte com un desafiament important en la seua carrera, amb la mirada posada a mantindre el nivell de l'equip en LaLiga i en la Lliga de Campions.

Educació reduïx al 12,62% el seguiment de la vaga docent en el seu moment 17

La Conselleria d'Educació situa en el 12,62% el seguiment de la vaga indefinida del professorat valencià en el seu desseté dia, amb lleugeres diferències entre províncies i coincidència amb les proves d'accés a la universitat.

La Generalitat destina més de 26 milions a obres antiriuades per a blindar els polígons industrials

La Conselleria d'Indústria prioritza en els pressupostos de 2026 la recuperació després de la dana amb més de 26 milions per a obres antiriuades i ajudes a empreses, en un marc de retallada global del departament i crítiques de l'oposició.

Morales s’acomiada del Llevant després de tancar el seu espinita amb l’ascens a Burgos

José Luis Morales s'acomiada del Llevant després de deu temporades, 377 partits i 83 gols, i reconeix que l'ascens reeixit a Burgos li va permetre tancar la espinita del descens de 2022.