15.1 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

Més de quatre mesos i mig d’espera i 67.000 pacients per a operar-se en els quiròfans del territori valencià

Quiròfan

Imatge de l’Hospital Provincial de Castelló | Europa Press

 

La crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19 s’ha notat en els quiròfans del territori valencià: el temps d’espera per operar-se supera els quatre mesos i mig, en concret 126 dies, i un total de 66.973 pacients estan a l’espera de ser cridats.

 

La Conselleria de Sanitat, en una resolució dictada el 12 de març, va ordenar la suspensió o el retard de les intervencions quirúrgiques programades, les consultes externes no preferents, les proves diagnòstiques no preferents i els ingressos programats per a poder fer front als ingressos del coronavirus.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

El resultat ha sigut que la mitjana de retard estructural ha passat dels 80 dies de febrer, als 97 en març i els 126 dies del tall d’abril, mentres que les persones en espera també han augmentat de les 61.793 en febrer, a les 66.345 de març i les 66.973 d’abril.

 

En concret, en abril han hagut 25.812 pacients que fa 90 dies que esperen a ser citats per a ser operats, 23.706 entre 91 i 180 dies i 17.455 més de 180 dies.

 

Temps d’espera per departament de salut

Els departaments amb major retard són l’Hospital Provincial de Castelló, amb 215 dies; seguit del de Castelló, amb 168; el General de València i el de Sant Joan d’Alacant, amb 165; el de Vinaròs, amb 157; el General d’Alacant, amb 150; La Fe, amb 135; Ontinyent, amb 128; Alcoi, amb 119; Dénia, amb 116; La Plana, amb 108; La Ribera, amb 122; el Clínic, amb 107 i la Marina Baixa amb 104.

 

Per contra, els departaments en els que cal esperar menys són el d’Elx, amb 81 dies, Torrevieja, amb 85; Elda, amb 88; Manises i Sagunt amb 89; el del Doctor Peset amb 92; Requena, amb 93; l’Arnau i Gandia amb 96 i Orihuela amb 97.

 

Per altra banda, les especialitats amb major demora són cirurgia pediàtrica amb 180 dies; plàstica, 179; neurocirurgia, 171; toràcica, 160; traumatologia, 147; maxil·lofacial, 125; urologia, 121; vascular, 116; otorrinolaringologia, 114; cirurgia general, 112 dies; ginecologia, 104 dies; dermatologia, 89 i cirurgia cardiovascular 88.

 

Tornada escalonada de les llistes d’espera

La consellera de Sanitat, Ana Barceló, ha reconegut este dimarts que portarà «molt de temps» tornar a les llistes d’espera quirúrgiques que hi havia abans de la pandèmia i ha assegurat que haurà de fer-se «escalonadament».

 

Barceló ha explicat que estan preparant el pla per a tornar a la normalitat en l’activitat sanitària, que esperen presentar «prompte», però recalca que s’han de compatibilitzar els dos supòsits: la desescalada i com reprendre la normalitat «en la mesura que siga possible».

 

De moment, es continuen fent les intervencions que són urgents i no demorables i les altres s’aniran recuperant «segons evolucione la pandèmia». «El Ministeri sol·licita que el sistema sanitari tinga capacitat de reacció per si es produïra un pic o un brot pel que hem d’estar pendents de les dos coses», ha dit.

Últimes notícies

Milers d’atletes prenen València en la vespra d’una Marató que vol ser el més ràpid de 2025

València viu una jornada prèvia d'entrenaments i últims ajustos abans de la Marató, amb 36.000 dorsals i la meta de liderar els temps mundials de 2025.

Marcelino advertix que és impossible mantindre el ritme actual del Vila-real

Després del 2-0 al Getafe, Marcelino va rebaixar l'eufòria: va afirmar que el seu equip no pot sostindre este ritme de punts i que l'objectiu passa per competir per la quarta plaça.

Feijóo deixa en mans de Mazón la seua renúncia a l’acta de diputat

Alberto Núñez Feijóo ha sostingut que renunciar a l'escó és una decisió que correspon a Carlos Mazón i confia a tancar el seu relleu a la Comunitat Valenciana abans de cap d'any. També s'ha desmarcat de les versions sobre la DANA en afirmar que es va assabentar alhora que la premsa.

Buchanan i Mikautadze tomben al Getafe i afermen la ratxa del Vila-real

L'equip de Marcelino va encadenar huit partits seguits sense perdre a casa, amb set triomfs i un empat. Buchanan va obrir i Mikautadze va sentenciar després de la roja a Luis Milla.

El PSPV urgix al PP a deixar les excuses i exigir ja l’acta de diputat a Carlos Mazón

El PSPV ha reclamat al PP que demane immediatament l'acta de diputat a Carlos Mazón i ha acusat els populars de llançar cortines de fum contra Pilar Bernabé. També ha exigit disculpes i cessaments per casos d'assetjament sexual.

Corberán advertix que un Sevilla amb baixes i derrotes pot ser més perillós

Corberán va alertar que el Sevilla, malgrat les huit baixes i a dos derrotes seguides, podia resultar més perillós a Mestalla. El tècnic va recalcar que l'ambició del València no depenia del rival.

Feijóo sosté que el PP ha passat pàgina en la Generalitat Valenciana després de l’eixida de Mazón

Feijóo ha reafirmat que el PP ha passat pàgina en la Generalitat Valenciana i ha defés que Carlos Mazón ha assumit responsabilitats després de la polèmica pels seus missatges.

Les víctimes de la DANA condicionen reunir-se amb Pérez Llorca al fet que exigisca l’acta a Mazón

Les associacions de víctimes del 29-O no contemplen una reunió amb Juanfran Pérez Llorca si no demana a Carlos Mazón que entregue la seua acta de diputat. Vinculen el diàleg a un gest de responsabilitat política després dels missatges del 29 d'octubre de 2024.