Sanitat crea la Comissió per a l’avaluació de la Llei d’Eutanàsia

 

El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana va publicar ahir el decret pel qual es crea la Comissió de Garantia i Avaluació prevista en la Llei d’Eutanàsia, que entra en vigor este divendres 25 de juny.

Es tracta d’un òrgan de caràcter multidisciplinari format per 15 professionals titulars i altres punts suplents (professionals de la medicina, infermeres, juristes, treballadors socials, professionals de psicologia, entre altres).

El nomenament de les persones que ocuparan els càrrecs, en la seua majoria a proposta dels col·legis professionals, s’escometrà en les pròximes hores, segons ha explicat en roda de premsa este dimecres la Directora General d’Assistència Sanitària, Mariam García Layunta.

Per a ella, la llei que regula la prestació d’ajuda per a morir “pretén donar resposta al que es considera una demanda sostinguda de la societat actual i justifica la legalització i regulació de l’eutanàsia, d’un costat, sobre els drets fonamentals a la vida i a la integritat física i moral, i d’un altre, sobre béns constitucionalment protegits, com la dignitat, la llibertat o l’autonomia de la voluntat”.

Per part seua, la cap de Servei de Planificació de Programes i Serveis Sanitaris, Teresa De Rojas, ha explicat que els professionals arribats de la branca sanitària tenen experiència en l’àmbit assistencial en cures pal·liatives, bioètica, hospitalització a domicili, vigilància intensiva, hospitalització en plantes d’interna, atenció primària o atenció en hospitals de llarga estada.

Els d’altres camps, continuava De Rojas, tenen amplis coneixements en testament vital, dret sanitari, dret penal, dret civil, dret de família o bioètica. A més, hi ha personal amb bagatge professional en l’àmbit social de la discapacitat i la dependència.

S’encarregaran, entre altres funcions, de resoldre les reclamacions que formulen les persones als qui el metge responsable haja denegat la prestació d’ajuda per a morir. També dirimiran sobre possibles conflictes d’interessos.

 

Requisits per a exercir el dret a prestació d’ajuda per a morir

 

La llei estableix els requisits que ha de complir el/la sol·licitant de la prestació d’ajuda a morir. Ha de ser una persona major d’edat i capaç, estar a Espanya i residir al país almenys un any i veure’s afligit/per un sofriment intolerable a causa d’una malaltia en fase terminal o per una patologia irreversible que provoque greus limitacions a la seua autonomia física.

En cas que la persona no tinga capacitat per a iniciar el procediment d’aplicació de la Llei d’Eutanàsia i haja realitzat instruccions prèvies o voluntats anticipades, la sol·licitud la pot presentar el representant designat acreditant esta designació i instruccions prèvies de manera inequívoca.

La petició d’ajuda per a morir es pot formular en centres sanitaris públics, privats, residències o en el domicili de la persona interessada. A més, pot revocar-se en qualsevol moment pel/la pacient, i ha de realitzar-se dos vegades en un termini no inferior a 15 dies entre elles i després de mantindre un procés deliberatiu amb el metge, on se l’informa en profunditat i amb garantia del seu enteniment i capacitat del procediment.

Les sol·licituds han de fer-se per escrit i seguint uns passos que estan minuciosament detallats en la Llei. “Estos tràmits són necessaris per a garantir que la decisió de sol·licitar la prestació d’ajuda a morir es produeix amb absoluta llibertat, autonomia i coneixement”, apuntava Teresa de Rojas.

Si la situació s’ajusta als supòsits i requisits previstos per la llei, el metge responsable emetrà un informe favorable que serà remés a la Comissió de Garantia i Avaluació per a la seua conformitat.

Registre d’objecció de consciència

 

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha previst, tal com estableix la llei, la creació d’un registre confidencial i un procediment específic perquè els/les professionals directament implicats/des en la prestació d’ajuda mèdica per a morir puguen exercir el seu dret a l’objecció de consciència, que s’ha de manifestar per escrit.

Desplegament informatiu per a ciutadania i professionals

 

La pàgina web de Sanitat compta amb un apartat específic amb contingut informatiu sobre la Llei d’Eutanàsia. En este espai, la ciutadania pot informar-se sobre el nou dret i els/les professionals també disposen en la web san.gva.es d’informació sobre la llei, sobre la Comissió de Garantia i Avaluació i de fluxogrames que detallen el procediment per a exercir el nou dret.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Pedro Martínez valora el triomf sufridísimo del València Basket a Girona

Pedro Martínez analitza l'ajustat triomf del València Basket en la pista del Bàsquet Girona (81-84), decidit pels rebots ofensius i l'encert exterior.

El València Basket patix a Girona per a encadenar la seua octava victòria consecutiva

El València Basket es va imposar per 81-84 al Bàsquet Girona en un final atapeït, guiat per l'actuació de Costello i un triple decisiu de Reuvers a 16 segons del final.

Un incendi elèctric destruïx el Centre Astronòmic de l’Alt Túria en honor dels Olmos

Un incendi originat per una pujada de tensió ha calcinat el Centre Astronòmic de l'Alt Túria en honor dels Olmos, deixant inservibles els seus principals telescopis i danyant greument l'edifici.

Vittorio Ghirelli s’imposa en EuroNASCAR a Cheste amb Nelson Piquet Jr. tercer

Vittorio Ghirelli guanya la segona carrera de NASCAR Euro Sèries en el Circuit Ricardo Tormo de Cheste, amb Nelson Piquet Jr. en el podi i més de 22.000 aficionats en les graderies.

Xàtiva depassa els 30 graus en un dia de cels buidats i calor en augment

Xàtiva ha aconseguit els 30,5 graus en una jornada de cels buidats i ascens generalitzat de les temperatures en diverses localitats valencianes.

Sara Sorribes conquista el ITF de Portoroz i trenca dos anys sense títols

Sara Sorribes s'imposa a Leyre Romero en la final del ITF 75 de Portoroz i aconseguix el seu primer títol en més de dos anys, consolidant el seu retorn després de la seua retirada temporal.

Mor un jove de 25 anys en un tiroteig en un carrer de Torrevieja

Un home de 25 anys ha mort per trets en un carrer de Torrevieja, prop de la platja del Capellà. La Guàrdia Civil investiga el tiroteig i ara com ara no hi ha detinguts.

L’alcaldessa de Castelló alerta d’un intent de suplantació de la seua identitat en Facebook

L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha denunciat la creació d'un perfil fals en Facebook amb el seu nom per a enviar missatges privats enganyosos i ha demanat a la ciutadania que el denuncie.