Sanitat crea la Comissió per a l’avaluació de la Llei d’Eutanàsia

 

El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana va publicar ahir el decret pel qual es crea la Comissió de Garantia i Avaluació prevista en la Llei d’Eutanàsia, que entra en vigor este divendres 25 de juny.

Es tracta d’un òrgan de caràcter multidisciplinari format per 15 professionals titulars i altres punts suplents (professionals de la medicina, infermeres, juristes, treballadors socials, professionals de psicologia, entre altres).

El nomenament de les persones que ocuparan els càrrecs, en la seua majoria a proposta dels col·legis professionals, s’escometrà en les pròximes hores, segons ha explicat en roda de premsa este dimecres la Directora General d’Assistència Sanitària, Mariam García Layunta.

Per a ella, la llei que regula la prestació d’ajuda per a morir “pretén donar resposta al que es considera una demanda sostinguda de la societat actual i justifica la legalització i regulació de l’eutanàsia, d’un costat, sobre els drets fonamentals a la vida i a la integritat física i moral, i d’un altre, sobre béns constitucionalment protegits, com la dignitat, la llibertat o l’autonomia de la voluntat”.

Per part seua, la cap de Servei de Planificació de Programes i Serveis Sanitaris, Teresa De Rojas, ha explicat que els professionals arribats de la branca sanitària tenen experiència en l’àmbit assistencial en cures pal·liatives, bioètica, hospitalització a domicili, vigilància intensiva, hospitalització en plantes d’interna, atenció primària o atenció en hospitals de llarga estada.

Els d’altres camps, continuava De Rojas, tenen amplis coneixements en testament vital, dret sanitari, dret penal, dret civil, dret de família o bioètica. A més, hi ha personal amb bagatge professional en l’àmbit social de la discapacitat i la dependència.

S’encarregaran, entre altres funcions, de resoldre les reclamacions que formulen les persones als qui el metge responsable haja denegat la prestació d’ajuda per a morir. També dirimiran sobre possibles conflictes d’interessos.

 

Requisits per a exercir el dret a prestació d’ajuda per a morir

 

La llei estableix els requisits que ha de complir el/la sol·licitant de la prestació d’ajuda a morir. Ha de ser una persona major d’edat i capaç, estar a Espanya i residir al país almenys un any i veure’s afligit/per un sofriment intolerable a causa d’una malaltia en fase terminal o per una patologia irreversible que provoque greus limitacions a la seua autonomia física.

En cas que la persona no tinga capacitat per a iniciar el procediment d’aplicació de la Llei d’Eutanàsia i haja realitzat instruccions prèvies o voluntats anticipades, la sol·licitud la pot presentar el representant designat acreditant esta designació i instruccions prèvies de manera inequívoca.

La petició d’ajuda per a morir es pot formular en centres sanitaris públics, privats, residències o en el domicili de la persona interessada. A més, pot revocar-se en qualsevol moment pel/la pacient, i ha de realitzar-se dos vegades en un termini no inferior a 15 dies entre elles i després de mantindre un procés deliberatiu amb el metge, on se l’informa en profunditat i amb garantia del seu enteniment i capacitat del procediment.

Les sol·licituds han de fer-se per escrit i seguint uns passos que estan minuciosament detallats en la Llei. “Estos tràmits són necessaris per a garantir que la decisió de sol·licitar la prestació d’ajuda a morir es produeix amb absoluta llibertat, autonomia i coneixement”, apuntava Teresa de Rojas.

Si la situació s’ajusta als supòsits i requisits previstos per la llei, el metge responsable emetrà un informe favorable que serà remés a la Comissió de Garantia i Avaluació per a la seua conformitat.

Registre d’objecció de consciència

 

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha previst, tal com estableix la llei, la creació d’un registre confidencial i un procediment específic perquè els/les professionals directament implicats/des en la prestació d’ajuda mèdica per a morir puguen exercir el seu dret a l’objecció de consciència, que s’ha de manifestar per escrit.

Desplegament informatiu per a ciutadania i professionals

 

La pàgina web de Sanitat compta amb un apartat específic amb contingut informatiu sobre la Llei d’Eutanàsia. En este espai, la ciutadania pot informar-se sobre el nou dret i els/les professionals també disposen en la web san.gva.es d’informació sobre la llei, sobre la Comissió de Garantia i Avaluació i de fluxogrames que detallen el procediment per a exercir el nou dret.

Últimes notícies

Quatre detinguts per una sèrie d’atracaments violents en gasolineres d’Alacant i Múrcia

Quatre hòmens d’entre 28 i 38 anys han sigut detinguts per dos robatoris amb violència consumats i un tercer en grau de temptativa en gasolineres de Biar, Villena i Yecla.

Aemet activa avís groc per temperatures de fins a 38 graus este dissabte a l’interior sud de València

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor a l’interior sud de València, on s’esperen fins a 38 graus, i en altres zones de la província per màximes de 36 graus.

Detenen a Alacant un jove per apunyalar un home en un autobús de Palma

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un dels dos joves que presumptament van apunyalar un home després d’una discussió per la música en un autobús de Palma. La víctima va patir ferides greus i continua oberta la cerca del segon implicat.

Un detingut a Almassora per estafar més de 20.000 euros en la venda de vehicles industrials

La Guàrdia Civil ha detingut a Almassora un treballador d’una empresa de compravenda de vehicles industrials acusat d’estafar huit clients i defraudar més de 20.000 euros. L’home presumptament alterava la documentació i desviava els pagaments a comptes bancaris sota el seu control.

Guido Rodríguez continuarà al València fins 2028 amb una temporada opcional

El migcampista argentí Guido Rodríguez ha signat un nou contracte amb el València fins juny de 2028, amb una temporada addicional opcional, després de mitja campanya al club.

Juny tanca amb un 87% d’ocupació hotelera a la Comunitat Valenciana i Benidorm supera el 90%

Els hotels de la Comunitat Valenciana han tancat juny amb un 87,1% d’ocupació, mig punt més que fa un any, amb Benidorm per damunt del 90% i un fort creixement a Castelló.

Nala, la gossa bombera d’Alacant que busca supervivents al terratrémol de Veneçuela

Nala, una gossa de la Unitat Canina dels bombers d’Alacant, ha viatjat quasi 40 hores fins a Veneçuela amb l’ONG GEA per buscar supervivents i repartir ajuda humanitària després del doble terratrémol.

La jove apunyalada pel pare en un crim masclista a Alacant evoluciona fora de perill

La jove de 26 anys ferida pel pare en el crim masclista de Cañada del Fenollar continua ingressada a l’hospital d’Alacant, però la seua vida no corre perill.