Sanitat crea la Comissió per a l’avaluació de la Llei d’Eutanàsia

 

El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana va publicar ahir el decret pel qual es crea la Comissió de Garantia i Avaluació prevista en la Llei d’Eutanàsia, que entra en vigor este divendres 25 de juny.

Es tracta d’un òrgan de caràcter multidisciplinari format per 15 professionals titulars i altres punts suplents (professionals de la medicina, infermeres, juristes, treballadors socials, professionals de psicologia, entre altres).

El nomenament de les persones que ocuparan els càrrecs, en la seua majoria a proposta dels col·legis professionals, s’escometrà en les pròximes hores, segons ha explicat en roda de premsa este dimecres la Directora General d’Assistència Sanitària, Mariam García Layunta.

Per a ella, la llei que regula la prestació d’ajuda per a morir “pretén donar resposta al que es considera una demanda sostinguda de la societat actual i justifica la legalització i regulació de l’eutanàsia, d’un costat, sobre els drets fonamentals a la vida i a la integritat física i moral, i d’un altre, sobre béns constitucionalment protegits, com la dignitat, la llibertat o l’autonomia de la voluntat”.

Per part seua, la cap de Servei de Planificació de Programes i Serveis Sanitaris, Teresa De Rojas, ha explicat que els professionals arribats de la branca sanitària tenen experiència en l’àmbit assistencial en cures pal·liatives, bioètica, hospitalització a domicili, vigilància intensiva, hospitalització en plantes d’interna, atenció primària o atenció en hospitals de llarga estada.

Els d’altres camps, continuava De Rojas, tenen amplis coneixements en testament vital, dret sanitari, dret penal, dret civil, dret de família o bioètica. A més, hi ha personal amb bagatge professional en l’àmbit social de la discapacitat i la dependència.

S’encarregaran, entre altres funcions, de resoldre les reclamacions que formulen les persones als qui el metge responsable haja denegat la prestació d’ajuda per a morir. També dirimiran sobre possibles conflictes d’interessos.

 

Requisits per a exercir el dret a prestació d’ajuda per a morir

 

La llei estableix els requisits que ha de complir el/la sol·licitant de la prestació d’ajuda a morir. Ha de ser una persona major d’edat i capaç, estar a Espanya i residir al país almenys un any i veure’s afligit/per un sofriment intolerable a causa d’una malaltia en fase terminal o per una patologia irreversible que provoque greus limitacions a la seua autonomia física.

En cas que la persona no tinga capacitat per a iniciar el procediment d’aplicació de la Llei d’Eutanàsia i haja realitzat instruccions prèvies o voluntats anticipades, la sol·licitud la pot presentar el representant designat acreditant esta designació i instruccions prèvies de manera inequívoca.

La petició d’ajuda per a morir es pot formular en centres sanitaris públics, privats, residències o en el domicili de la persona interessada. A més, pot revocar-se en qualsevol moment pel/la pacient, i ha de realitzar-se dos vegades en un termini no inferior a 15 dies entre elles i després de mantindre un procés deliberatiu amb el metge, on se l’informa en profunditat i amb garantia del seu enteniment i capacitat del procediment.

Les sol·licituds han de fer-se per escrit i seguint uns passos que estan minuciosament detallats en la Llei. “Estos tràmits són necessaris per a garantir que la decisió de sol·licitar la prestació d’ajuda a morir es produeix amb absoluta llibertat, autonomia i coneixement”, apuntava Teresa de Rojas.

Si la situació s’ajusta als supòsits i requisits previstos per la llei, el metge responsable emetrà un informe favorable que serà remés a la Comissió de Garantia i Avaluació per a la seua conformitat.

Registre d’objecció de consciència

 

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha previst, tal com estableix la llei, la creació d’un registre confidencial i un procediment específic perquè els/les professionals directament implicats/des en la prestació d’ajuda mèdica per a morir puguen exercir el seu dret a l’objecció de consciència, que s’ha de manifestar per escrit.

Desplegament informatiu per a ciutadania i professionals

 

La pàgina web de Sanitat compta amb un apartat específic amb contingut informatiu sobre la Llei d’Eutanàsia. En este espai, la ciutadania pot informar-se sobre el nou dret i els/les professionals també disposen en la web san.gva.es d’informació sobre la llei, sobre la Comissió de Garantia i Avaluació i de fluxogrames que detallen el procediment per a exercir el nou dret.

Últimes notícies

Dani Parejo s’acomiada del Vila-real després de sis anys que qualifica de meravellosos

Dani Parejo va disputar el seu últim partit amb el Vila-real, es va mostrar orgullós dels seus sis anys en el club i va confessar que vol continuar jugant mentres decidix el seu futur amb calma.

El Vila-real castiga l’Atlètic amb una primera part letal (4-1)

El Vila-real marxa al descans amb un contundent 4-1 davant l'Atlètic gràcies a la seua eficàcia al contraatac, amb gols de Parell, Ayoze, Mikautadze i Pape Gueye.

El Fertiberia Port de Sagunt ascendix a Asobal després d’un agònic 18-17 davant Agustins

El Fertiberia Port de Sagunt torna a la Lliga Asobal dos anys després en imposar-se per 18-17 a la Fundació Agustins Alacant en una final igualada marcada per les parades decisives de Dani Martínez.

Els sindicats ultimen un document per a desbloquejar la vaga del professorat

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT elaboren un document de proposta d'acord per a la Conselleria d'Educació i mantenen les concentracions convocades en plena vaga indefinida del professorat.

Diego López el seu lesiona el lligament creuat i s’acomiada de l’inici de la pròxima temporada

Diego López patix una lesió en el lligament creuat anterior del genoll dret i el València perdrà al seu davanter per a l'inici de la pròxima temporada.

Un tribunal d’Indonèsia dictarà el dilluns sentencia pel naufragi del KM Putri Sakinah

Un tribunal indonesi fixarà este dilluns la sentència contra el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat en Komodo, on van morir quatre membres d'una família valenciana i només van sobreviure una mare i la seua filla.

Rescaten a dos persones després de caure el seu cotxe al riu Millars a Vila-real

Dos persones han sigut rescatades del llit del riu Millars a Vila-real després d'eixir-se de la via el seu vehicle en el Camí Vora Riu. Els dos van ser evacuats a l'Hospital de la Plana.

Compromís denuncia més de dos anys de retard en la restauració del tritó de Ponzanelli

Compromís acusa el govern municipal de València de mantindre bloquejada des de fa més de dos anys la restauració del tritó de Ponzanelli i les dos rèpliques previstes.