El tradicional i històric cine Metropol, més prop de convertir-se en hotel

 

Moltes històries s’han viscut en l’antic cine Metropol i ara viu un moment crític. Cinc anys després que la promotora Mercalevante SL propietària de l’edifici, sol·licitara a l’Ajuntament de València iniciar les obres per a construir un hotel, el consistori del cap i casal ha explorat i esgotat totes les vies per a reunir documentació que en permetera la preservació. Finalment no ha pogut justificar el seu valor patrimonial.

Així ho corroboren dos dels tres informes que l’Ajuntament va sol·licitar l’any passat sobre el Metropol al Consell Valencià de Cultura, l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles i la Universitat de València, per a valorar la rellevància històrica i artística de la sala de cine i, segons fonts de l’Ajuntament, també la possibilitat d’actuar de manera diferenciada en este edifici respecte a la resta, arran de la petició de llicència d’activitat.

Encara que, la Reial Acadèmia de Belles Arts va dictaminar que l’edifici “manca de prou interés per a ser protegit com a element singular per raó dels seus especials valors historicoartístics o culturals”.

A una conclusió similar va arribar el Consell Valencià de Cultura, a qui, tot i que “sembla prudent informar a favor de la no execució de l’enderrocament de l’edifici, fins que la Conselleria de Cultura haja conclòs l’Inventari del Patrimoni Valencià de la Guerra Civil“, sí que va qualificar que “el cinema Metropol no aconsegueix un nivell destacable pel que fa al desenvolupament de l’arquitectura del primer terç del segle XX”.

Però sols un dictamen va ser favorable a conservar l’edifici pel seu valor tant artístic com històric, atesa la seua importància com a espai icònic durant la Segona República.

Salvem el Metropol o la lluita contra l’enderrocament de l’edifici

Amb l’objectiu de protegir l’edifici, es va crear la plataforma ‘Salvem el Metropol’ que destacava els valors històrics, artístics, culturals i socials de l’antic cine, que “el fan mereixedor de la màxima protecció per part de les administracions públiques valencianes.”

Per a César Guardeño, membre d’esta plataforma, “els informes desfavorables s’han basat en les opinions personals dels membres i s’han elaborat de forma subjectiva, allunyats de la matèria a considerar.” Segons Guardeño, “l’informe de la Universitat de València és l’únic que ha atés les consideracions demanades. La investigació ha estat formada per un equip multidisciplinari format per professionals d’història, d’història de l’art, de memòria democràtica i d’altres àrees relacionades”.

Des de la plataforma lamenten, a més, que la desaparició de l’edifici signifique l’eliminació d’una obra icònica de l’arquitecte Javier Goerlich i del llegat de Vicent Miguel Carceller, també director de la revista satírica i anticlerical La Traca i que va ser afusellat pel franquisme per les seues vinyetes de to burlesc dirigides al règim.

Davant dels resultats dels informes, els servicis jurídics de l’Ajuntament van dictaminar que no existeix cap causa justificada per a la paralització de la tramitació de la llicència d’obres sol·licitada. No obstant això, han derivat l’expedient a la Conselleria de Cultura, de qui depén ara l’adopció de mesures cautelars en atenció a la llei de patrimoni valencià així com de la declaració de bé de rellevància local en elements que no acrediten reunir valors culturals suficients per a la seua inclusió en l’Inventari General de Patrimoni Cultural Valencià.

Per tant, les possibilitats de salvar el Metropol, molt reduïdes en estos moments, estan ara en mans de la Conselleria de Cultura.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Espanyol i Llevant marxen al descans amb empat sense gols a Cornellà

Espanyol i Llevant tanquen la primera part amb 0-0 en el RCDE Stadium després d'un tram inicial intens dels porters i un lleuger domini blanc-i-blau.

La nova planta d’Edwards Lifesciences a Moncada estarà operativa en 2027 i arribarà a 1.200 ocupacions en 2030

La futura planta d'Edwards Lifesciences a Moncada, especialitzada en vàlvules cardíaques, estarà operativa en 2027 i preveu aconseguir els 1.200 treballadors en 2030, amb un procés de selecció ja en marxa.

Múrcia i Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l’aigua i rebutgen el nacionalisme hídric

Els presidents de Múrcia i la Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l'aigua, defenen el transvasament Tajo-Segura i rebutgen el nacionalisme hídric com a resposta a l'escassetat.

Els bombers intervenen en un incendi en un descampat al costat de la A-3 a Mislata

Un incendi en una campa abandonada al costat de l'autovia A-3, a l'altura de Mislata, ha obligat a mobilitzar diverses dotacions de bombers després de nombroses anomenades al 112.

Els Gai Games València superen els 9.000 participants de 76 països per a 2026

Els Gai Games València 2026 esperen més de 9.000 esportistes i participants LGTBI de 76 països i aspiren a aconseguir els 9.500 inscrits, amb 39 disciplines i àmplia oferta cultural.

Dos accidents provoquen onze quilòmetres de retencions en la CV-35 i l’A-35 a València

Dos accidents de trànsit en la CV-35, a l'altura de l'Eliana, i en l'A-35, entre Vallada i Moixent, provoquen onze quilòmetres de retencions en sentit Ademuz i València.

Els hotels d’Alacant freguen el ple en el Pont de Maig amb un 87% d’ocupació prevista

La patronal hotelera d'Alacant preveu una ocupació mitjana del 87,03% a la província per al Pont de Maig, amb la capital per damunt del 95% i la Platja de Sant Joan en ple tècnic.

Detingut a València per apunyalar a un conegut que va haver de fer-se un torniquet

La Policia Local de València deté a un home acusat d'apunyalar a la cama a un conegut en l'avinguda Blasco Ibáñez. La víctima, de 25 anys, es va fer un torniquet amb una samarreta abans de ser traslladada a l'hospital.