El tradicional i històric cine Metropol, més prop de convertir-se en hotel

 

Moltes històries s’han viscut en l’antic cine Metropol i ara viu un moment crític. Cinc anys després que la promotora Mercalevante SL propietària de l’edifici, sol·licitara a l’Ajuntament de València iniciar les obres per a construir un hotel, el consistori del cap i casal ha explorat i esgotat totes les vies per a reunir documentació que en permetera la preservació. Finalment no ha pogut justificar el seu valor patrimonial.

Així ho corroboren dos dels tres informes que l’Ajuntament va sol·licitar l’any passat sobre el Metropol al Consell Valencià de Cultura, l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles i la Universitat de València, per a valorar la rellevància històrica i artística de la sala de cine i, segons fonts de l’Ajuntament, també la possibilitat d’actuar de manera diferenciada en este edifici respecte a la resta, arran de la petició de llicència d’activitat.

Encara que, la Reial Acadèmia de Belles Arts va dictaminar que l’edifici “manca de prou interés per a ser protegit com a element singular per raó dels seus especials valors historicoartístics o culturals”.

A una conclusió similar va arribar el Consell Valencià de Cultura, a qui, tot i que “sembla prudent informar a favor de la no execució de l’enderrocament de l’edifici, fins que la Conselleria de Cultura haja conclòs l’Inventari del Patrimoni Valencià de la Guerra Civil“, sí que va qualificar que “el cinema Metropol no aconsegueix un nivell destacable pel que fa al desenvolupament de l’arquitectura del primer terç del segle XX”.

Però sols un dictamen va ser favorable a conservar l’edifici pel seu valor tant artístic com històric, atesa la seua importància com a espai icònic durant la Segona República.

Salvem el Metropol o la lluita contra l’enderrocament de l’edifici

Amb l’objectiu de protegir l’edifici, es va crear la plataforma ‘Salvem el Metropol’ que destacava els valors històrics, artístics, culturals i socials de l’antic cine, que “el fan mereixedor de la màxima protecció per part de les administracions públiques valencianes.”

Per a César Guardeño, membre d’esta plataforma, “els informes desfavorables s’han basat en les opinions personals dels membres i s’han elaborat de forma subjectiva, allunyats de la matèria a considerar.” Segons Guardeño, “l’informe de la Universitat de València és l’únic que ha atés les consideracions demanades. La investigació ha estat formada per un equip multidisciplinari format per professionals d’història, d’història de l’art, de memòria democràtica i d’altres àrees relacionades”.

Des de la plataforma lamenten, a més, que la desaparició de l’edifici signifique l’eliminació d’una obra icònica de l’arquitecte Javier Goerlich i del llegat de Vicent Miguel Carceller, també director de la revista satírica i anticlerical La Traca i que va ser afusellat pel franquisme per les seues vinyetes de to burlesc dirigides al règim.

Davant dels resultats dels informes, els servicis jurídics de l’Ajuntament van dictaminar que no existeix cap causa justificada per a la paralització de la tramitació de la llicència d’obres sol·licitada. No obstant això, han derivat l’expedient a la Conselleria de Cultura, de qui depén ara l’adopció de mesures cautelars en atenció a la llei de patrimoni valencià així com de la declaració de bé de rellevància local en elements que no acrediten reunir valors culturals suficients per a la seua inclusió en l’Inventari General de Patrimoni Cultural Valencià.

Per tant, les possibilitats de salvar el Metropol, molt reduïdes en estos moments, estan ara en mans de la Conselleria de Cultura.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Policia ha assajat la seua resposta davant un atac terrorista en l’estadi del Llevant

La Policia Nacional ha realitzat un simulacre amb víctimes i ostatges en el Ciutat de València per a avaluar temps de reacció i coordinació en un supòsit partit. El dispositiu ha implicat a GEO, ENITE, UIP, TEDAX-NRBQ, Guies Canins i Policia Científica, sota la coordinació de la Sala CIMACC 091.

La CHJ no detecta parametros alarmants en la qualitat de l’aigua després de la dana

La CHJ tanca un any de mostrejos després de la dana d'octubre de 2024 sense resultats alarmants i amb l'Albufera de nou en el seu estat previ, fins i tot molt vulnerable. El analisis detallat de dades seguix per a confirmar tendències en aigües, acuiferos i sediments.

Mercadona va elevar el seu benefici un 24,9% en 2025, fins a 1.729 milions

La cadena ha guanyat 1.729 milions en 2025, un 24,9% més, amb vendes de 41.900 milions i quota del 28,5% a Espanya. Preveu impulsar el model tendisca 9.

Els hotels de València aconseguixen un 67% d’ocupació per a la setmana fallera

València arranca la setmana fallera amb un 67% d'ocupació hotelera entre el 13 i el 19 de març. El 18-19 marca el pic i es preveu impuls d'última hora.

Mercadona va elevar el seu benefici un 24,9% en 2025, fins a 1.729 milions

La cadena ha guanyat 1.729 milions d'euros en 2025, un 24,9% més que un any abans, amb vendes a l'alça, creixement a Portugal i major impuls del canal en línia.

El Síndic urgix a la EVHA a suprimir la cita prèvia obligatòria i reforçar l’atenció presencial

El Síndic de Greuges ha sol·licitat a la EVHA suprimir la cita prèvia obligatòria després de constatar retards de fins a un mes i barreres per a col·lectius vulnerables. La institució proposa reforçar recursos i garantir atenció presencial sense filtres que limiten drets com sol·licitar vivenda social.

Baldoví considera una ‘absoluta incongruència’ que Mazón seguisca en Les Corts

El portaveu de Compromís ha sostingut que, més enllà de la via penal per la gestió de la DANA, és 'una absoluta incongruència' que Carlos Mazón mantinga l'escó. Defén l'acte que aprecia 'indicis provats de deixadesa' i exigix responsabilitats polítiques.

La pluja obliga l’Elx a entrenar en el Martínez Valero

L'equip va traslladar la sessió prevista en el Díez Iborra a l'estadi per les fortes pluges. La decisió va prioritzar la 'comoditat' i l'ús de més recursos.