El tradicional i històric cine Metropol, més prop de convertir-se en hotel

 

Moltes històries s’han viscut en l’antic cine Metropol i ara viu un moment crític. Cinc anys després que la promotora Mercalevante SL propietària de l’edifici, sol·licitara a l’Ajuntament de València iniciar les obres per a construir un hotel, el consistori del cap i casal ha explorat i esgotat totes les vies per a reunir documentació que en permetera la preservació. Finalment no ha pogut justificar el seu valor patrimonial.

Així ho corroboren dos dels tres informes que l’Ajuntament va sol·licitar l’any passat sobre el Metropol al Consell Valencià de Cultura, l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles i la Universitat de València, per a valorar la rellevància històrica i artística de la sala de cine i, segons fonts de l’Ajuntament, també la possibilitat d’actuar de manera diferenciada en este edifici respecte a la resta, arran de la petició de llicència d’activitat.

Encara que, la Reial Acadèmia de Belles Arts va dictaminar que l’edifici «manca de prou interés per a ser protegit com a element singular per raó dels seus especials valors historicoartístics o culturals».

A una conclusió similar va arribar el Consell Valencià de Cultura, a qui, tot i que «sembla prudent informar a favor de la no execució de l’enderrocament de l’edifici, fins que la Conselleria de Cultura haja conclòs l’Inventari del Patrimoni Valencià de la Guerra Civil«, sí que va qualificar que «el cinema Metropol no aconsegueix un nivell destacable pel que fa al desenvolupament de l’arquitectura del primer terç del segle XX».

Però sols un dictamen va ser favorable a conservar l’edifici pel seu valor tant artístic com històric, atesa la seua importància com a espai icònic durant la Segona República.

Salvem el Metropol o la lluita contra l’enderrocament de l’edifici

Amb l’objectiu de protegir l’edifici, es va crear la plataforma ‘Salvem el Metropol’ que destacava els valors històrics, artístics, culturals i socials de l’antic cine, que «el fan mereixedor de la màxima protecció per part de les administracions públiques valencianes.»

Per a César Guardeño, membre d’esta plataforma, «els informes desfavorables s’han basat en les opinions personals dels membres i s’han elaborat de forma subjectiva, allunyats de la matèria a considerar.» Segons Guardeño, «l’informe de la Universitat de València és l’únic que ha atés les consideracions demanades. La investigació ha estat formada per un equip multidisciplinari format per professionals d’història, d’història de l’art, de memòria democràtica i d’altres àrees relacionades».

Des de la plataforma lamenten, a més, que la desaparició de l’edifici signifique l’eliminació d’una obra icònica de l’arquitecte Javier Goerlich i del llegat de Vicent Miguel Carceller, també director de la revista satírica i anticlerical La Traca i que va ser afusellat pel franquisme per les seues vinyetes de to burlesc dirigides al règim.

Davant dels resultats dels informes, els servicis jurídics de l’Ajuntament van dictaminar que no existeix cap causa justificada per a la paralització de la tramitació de la llicència d’obres sol·licitada. No obstant això, han derivat l’expedient a la Conselleria de Cultura, de qui depén ara l’adopció de mesures cautelars en atenció a la llei de patrimoni valencià així com de la declaració de bé de rellevància local en elements que no acrediten reunir valors culturals suficients per a la seua inclusió en l’Inventari General de Patrimoni Cultural Valencià.

Per tant, les possibilitats de salvar el Metropol, molt reduïdes en estos moments, estan ara en mans de la Conselleria de Cultura.

 

Últimes notícies

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.