14.4 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

La UPV crea un sistema de refrigeració per a conservar vacunes que arriba als -200º

 

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) estan creanT un nou sistema de refrigeració que permet la conservació i transport de vacunes contra el Covid-19 que requerisquen de molt baixes temperatures, ja que el sistema és capaç de conseguir fins als 200 graus baix zero.

 

El Contenidor Autònom Ultrafrío-CAU és compatible per a tota classe de cambres, des de les de les furgonetes de repartiment de material mèdic-farmacèutic, fins a neveres industrials, grans contenidors de mercaderies o en centres logístics d’emmagatzematge i distribució.

 

El sistema, creat pel CMT-Motors Tèrmics de la UPV i que conseguix -200 graus centígrads estables, usa exclusivament aire ambient com a refrigerant i és 100% autònom amb alimentació elèctrica, segons ha informat la institució acadèmica.

 

«Amb ell podríem cobrir tot el procés tant de transport com d’emmagatzematge de les vacunes, assegurant en tot moment que les cambres es mantenen a la temperatura requerida per a garantir la seua correcta conservació», destaca Vicente Dolz, investigador del CMT-Motors Tèrmics de la UPV.

 

Una alternativa al gel sec

Les últimes tecnologies aplicades a la fabricació de vacunes impliquen la conservació de material genètic del virus a temperatures criogèniques (-70 °C). La solució en l’actualitat és usar gel sec, que sublima a -78 °C, o nitrogen líquid, que evapora a -196 °C, per a refrigerar els contenidors de vacunes.

 

No obstant això, segons apunten els investigadors del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, esta tecnologia presenta alguns inconvenients, ja que no és fàcil controlar la temperatura, i si se sotmeten a temperatures massa extremes poden danyar-se.

 

A demés, en certs transports com l’avió, el CO₂ del gel sec que sublim en la cabina pot ser perillós i, a demés, s’espera una falta de subministrament de gel sec per l’escassetat en producció de CO2 pur.

Últimes notícies

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.

Detinguts huit menors per l’agressió a un jove a l’eixida d’una discoteca a Alacant

Huit menors, de 14 a 16 anys, han sigut detinguts per la seua presumpta implicació en l'agressió a un jove de 16 anys fora d'una discoteca de la Platja de Sant Joan. El cas ha sigut remés a la Fiscalia de Menors per a decidir les mesures a adoptar.

L’Horta Sud convida als voluntaris de la dana a tornar com a turistes

L'Horta Sud llança en Fitur 2026 la campanya 'Torna a l'Horta Sud' perquè els qui van ajudar després de la dana tornen com a turistes, redescobrisquen la zona i donen suport a l'economia local.

La Generalitat recupera 50 quilòmetres de camins forestals a Xert després de la dana

La Generalitat ha reparat 50 km de camins i pistes forestals a Xert amb 1,1 milions després de la dana. L'actuació s'integra en un pla de 93 milions per a recuperar 2.755 km i reforçar la prevenció d'incendis.

Acaba l’alerta groga per fenòmens costaners a Alacant i seguix l’avís per vent

Emergències ha decretat la fi de l'alerta groga per fenòmens costaners en tota la costa d'Alacant, però manté els avisos per vent. L'avís continua actiu a l'interior nord de Castelló, interior sud de València i en tota la província d'Alacant.

Bombers contenen la propagació d’un incendi al costat d’una nau en el polígon de Carrús

El foc declarat en l'exterior d'una nau del polígon de Carrús afecta a apilaments de cartó, plàstic i restes de desballestament. No hi ha ferits i es preveuen diverses hores de treball.