El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat (1)

Abelard Saragossà, membre de l'AVL, en una conferència

L’acadèmic Abelard Saragossà ha dedicat la vida a l’estudi del valencià | Àrbena

 

València Diari comença una sèrie de 20 articles en què es publicarà el treball ‘Història del valencià: idees bàsiques. El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat’, de l’acadèmic Abelard Saragossà, professor jubilat de la Universitat de València. L’autor ha reelaborat el treball per a esta edició i el dedica:

 

«Per als lingüistes valencians jóvens, que van mostrant en Aula de Lletres Valencianes quantes aportacions poden fer a l’estudi del valencià: a la manera d’ensenyar-lo, a la manera de tractar-lo, a la manera d’integrar-lo i fer-lo nostre. Per a un valencianiste d’edat, no hi ha res tan satisfactori com vore jóvens ben formats, compromesos: plens de força i d’il·lusió. Sou la senyera més alta a què u pot aspirar».

 

Un resum breu…

L’objectiu del treball és oferir una visió panoràmica de la història del valencià, des del segle XIII a l’actualitat. La perspectiva intenta ajuntar el camp intern (el gramatical) i l’extern (la situació social). En el recorregut, destaquen tres temes: la interpretació del segle XV, tant la creativitat dels escriptors com la vinculació entre la llengua popular i la dels llibres; el manteniment de les estructures lingüístiques del valencià al llarg de la història; els efectes psicològics de l’abolició del Regne de València i de l’emergència d’un nacionalisme espanyol centraliste, i com reacciona la Renaixença.

 

La finalitat del recorregut històric és interpretar el valencià viu actual des de la perspectiva lingüística, i fer deduccions sobre el futur: com convé que actuem lingüísticament els valencianoparlants, quins haurien de ser els objectius bàsics del valencianisme i què deuen fer els lingüistes i els docents. També tractarem el nom del valencià i els objectius de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. L’autor mira d’evitar les interpretacions derrotistes i les il·lusionistes.

 

Procurant assentar-se en dades estructurals i en argumentacions, voldria contribuir a augmentar l’autoestima dels valencians, així com la confiança i la satisfacció, sentiments necessaris per a aventar, incrementar i consolidar la identitat com a poble, sempre en el marc d’un humanisme solidari. Continuarem en l’article següent.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca descarta pensar en la seua reelecció i reivindica que només treballa per la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca insistix que no dedica temps a la seua possible reelecció com president de la Generalitat i que centra tot el seu esforç en la recuperació i en les necessitats dels valencians.

Xoc en Les Corts per la derogació del decret de lloguers i el vot del PP

La derogació en el Congrés del decret que prorrogava contractes de lloguer i limitava pujades enfronta a PP, PSPV, Compromís i Vox en Les Corts.

El PP defén a Susana Camarero davant la seua citació per la dana i el PSPV reclama que diga la veritat

El PP es mostra confiat davant la citació judicial de Susana Camarero per la gestió de la dana, mentres el PSPV insistix que haurà de dir la veritat i Compromís planteja canvis en emergències.

Tania Candiani convertix l’IVAM en un ecosistema especulatiu amb arrels imaginades

L'exposició Radix de Tania Candiani transforma una sala de l'IVAM en un ecosistema immersiu on es creuen art, ciència i pensament ecològic per a explorar l'invisible que sosté la vida.

El jutjat eximix al tècnic municipal en la causa del castell unflable de Mislata

El Jutjat d'Instrucció número 4 de Mislata ha exonerat a l'enginyer tècnic municipal per l'accident del castell unflable en el qual van morir dos xiquetes en 2022 i manté l'acusació contra el propietari i responsables de la atraccion.

El porter del Llevant Álex Primo passarà per quiròfan per una lesió en el muscle dret

Álex Primo, tercer porter del Llevant de 21 anys, serà operat en les pròximes setmanes d'una luxació en el muscle dret amb lesió de labrum després de lesionar-se en un entrenament.

El València Basket busca reacció davant el Panathinaikos per a viatjar amb avantatge a Atenes

El València Basket rep de nou al Panathinaikos amb l'obligació de reaccionar en el Roig Arena després de perdre el primer partit i sense marge per a fallar abans de viatjar a Atenes.

Josep Puerto apel·la a la motivació del València Basket després de l’ajustada derrota davant Panathinaikos

Josep Puerto ressalta que la forma en què Panathinaikos va celebrar la victòria per un punt reforça la motivació del València Basket per a lluitar el segon partit de quarts de l'Eurolliga en el Roig Arena.