El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat (1)

Abelard Saragossà, membre de l'AVL, en una conferència

L’acadèmic Abelard Saragossà ha dedicat la vida a l’estudi del valencià | Àrbena

 

València Diari comença una sèrie de 20 articles en què es publicarà el treball ‘Història del valencià: idees bàsiques. El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat’, de l’acadèmic Abelard Saragossà, professor jubilat de la Universitat de València. L’autor ha reelaborat el treball per a esta edició i el dedica:

 

«Per als lingüistes valencians jóvens, que van mostrant en Aula de Lletres Valencianes quantes aportacions poden fer a l’estudi del valencià: a la manera d’ensenyar-lo, a la manera de tractar-lo, a la manera d’integrar-lo i fer-lo nostre. Per a un valencianiste d’edat, no hi ha res tan satisfactori com vore jóvens ben formats, compromesos: plens de força i d’il·lusió. Sou la senyera més alta a què u pot aspirar».

 

Un resum breu…

L’objectiu del treball és oferir una visió panoràmica de la història del valencià, des del segle XIII a l’actualitat. La perspectiva intenta ajuntar el camp intern (el gramatical) i l’extern (la situació social). En el recorregut, destaquen tres temes: la interpretació del segle XV, tant la creativitat dels escriptors com la vinculació entre la llengua popular i la dels llibres; el manteniment de les estructures lingüístiques del valencià al llarg de la història; els efectes psicològics de l’abolició del Regne de València i de l’emergència d’un nacionalisme espanyol centraliste, i com reacciona la Renaixença.

 

La finalitat del recorregut històric és interpretar el valencià viu actual des de la perspectiva lingüística, i fer deduccions sobre el futur: com convé que actuem lingüísticament els valencianoparlants, quins haurien de ser els objectius bàsics del valencianisme i què deuen fer els lingüistes i els docents. També tractarem el nom del valencià i els objectius de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. L’autor mira d’evitar les interpretacions derrotistes i les il·lusionistes.

 

Procurant assentar-se en dades estructurals i en argumentacions, voldria contribuir a augmentar l’autoestima dels valencians, així com la confiança i la satisfacció, sentiments necessaris per a aventar, incrementar i consolidar la identitat com a poble, sempre en el marc d’un humanisme solidari. Continuarem en l’article següent.

Últimes notícies

Xàtiva fregua els 40 graus i lidera les màximes a la província de València

Xàtiva ha registrat este dijous 39,3 graus i Bicorp 39, les màximes de la jornada a la província de València, amb valors també molt alts en altres punts de l’interior.

Els elefants de Terra Natura Benidorm emeten sons inusuals durant l’eclipsi solar

Terra Natura Benidorm ha detectat vocalitzacions anòmales en elefants, flamencs i cérvols barasingha i un breu canvi de conducta en els monos ardilla durant l’eclipsi solar observat este dimecres.

La Fiscalia investiga si un diputat de Vox va rebre dades judicials secretes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana ha obert diligencies penals per aclarir una possible filtracio d’una fiscal de Nules al diputat de Vox David Munoz, que hauria fet servir dades d’un procediment secret per vincular inmigracio i delincuencia.

Els animals de Bioparc responen a l’eclipsi amb refugi, son i intents de còpula

L’eclipsi solar total ha alterat el comportament d’espècies de Bioparc València i Bioparc Fuengirola, que han buscat refugi, han avançat el descans i, en alguns casos, han incrementat la conducta sexual.

Dos persones moren en un xoc entre un cotxe i un camió a la CV-11 a Castelló

Dos persones han mort este dijous en un accident de trànsit entre un turisme i un camió a la CV-11, al terme de Sant Rafael del Riu (Castelló). El conductor del camió, de 37 anys, ha resultat il·lés físicament però ha sigut atés per una crisi d’ansietat.

Les autonomies del PP bloquegen un debat sobre menors migrants a Ceuta en la pròxima Sectorial

Les comunitats governades pel PP han impedit que la pròxima Conferència Sectorial d'Infància aborde la situació dels menors migrants no acompanyats a Ceuta. La trobada s'ha fixat per al 27 d'agost i Vox ja havia anunciat que no hi assistiria.

La inscripció de Buenavida amb les Lynx és una treta administrativa i jugarà la WNBA en 2027

La inscripció d’Elena Buenavida com a jugadora actual de Minnesota Lynx respon a una treta administrativa i no implica que jugue la WNBA en 2026, ja que el pla és que s’incorpore a la franquícia en 2027 i continue mentrestant al Valencia Basket.

250.000 euros en ajuda urgent de la Generalitat per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 250.000 euros a ajuda humanitària urgent a Colòmbia després del terratrémol del 10 d’agost, amb especial atenció a la infància i a la cobertura de necessitats bàsiques. La Generalitat també ha impulsat un catàleg d’organitzacions fiables per a canalitzar les donacions de manera segura.