El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat (1)

Abelard Saragossà, membre de l'AVL, en una conferència

L’acadèmic Abelard Saragossà ha dedicat la vida a l’estudi del valencià | Àrbena

 

València Diari comença una sèrie de 20 articles en què es publicarà el treball ‘Història del valencià: idees bàsiques. El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat’, de l’acadèmic Abelard Saragossà, professor jubilat de la Universitat de València. L’autor ha reelaborat el treball per a esta edició i el dedica:

 

«Per als lingüistes valencians jóvens, que van mostrant en Aula de Lletres Valencianes quantes aportacions poden fer a l’estudi del valencià: a la manera d’ensenyar-lo, a la manera de tractar-lo, a la manera d’integrar-lo i fer-lo nostre. Per a un valencianiste d’edat, no hi ha res tan satisfactori com vore jóvens ben formats, compromesos: plens de força i d’il·lusió. Sou la senyera més alta a què u pot aspirar».

 

Un resum breu…

L’objectiu del treball és oferir una visió panoràmica de la història del valencià, des del segle XIII a l’actualitat. La perspectiva intenta ajuntar el camp intern (el gramatical) i l’extern (la situació social). En el recorregut, destaquen tres temes: la interpretació del segle XV, tant la creativitat dels escriptors com la vinculació entre la llengua popular i la dels llibres; el manteniment de les estructures lingüístiques del valencià al llarg de la història; els efectes psicològics de l’abolició del Regne de València i de l’emergència d’un nacionalisme espanyol centraliste, i com reacciona la Renaixença.

 

La finalitat del recorregut històric és interpretar el valencià viu actual des de la perspectiva lingüística, i fer deduccions sobre el futur: com convé que actuem lingüísticament els valencianoparlants, quins haurien de ser els objectius bàsics del valencianisme i què deuen fer els lingüistes i els docents. També tractarem el nom del valencià i els objectius de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. L’autor mira d’evitar les interpretacions derrotistes i les il·lusionistes.

 

Procurant assentar-se en dades estructurals i en argumentacions, voldria contribuir a augmentar l’autoestima dels valencians, així com la confiança i la satisfacció, sentiments necessaris per a aventar, incrementar i consolidar la identitat com a poble, sempre en el marc d’un humanisme solidari. Continuarem en l’article següent.

Anuncios

Últimes notícies

Maleït idioma, el castellà, segons Trump

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla del rebuig de Donald Trump al castellà i utilitza eixe episodi per a reflexionar sobre el supremacisme lingüístic i la situació de les llengües minoritzades, especialment el valencià

José Muñoz acusa el Consell de no tindre ‘projecte propi’ i reclama que la Comunitat recupere pes a Espanya

El síndic del PSPV-PSOE defensa en un desdejuni d’AMDComVal una agenda valenciana basada en finançament, autogovern, servicis públics i vertebració territorial

CCOO denuncia 70 hores d’espera i col·lapse en les urgències de l’Hospital Clínic de València

CCOO alerta que les urgències de l'Hospital Clínic de València acumulen esperes de fins a 70 hores i un 70% més de pacients de la capacitat prevista, la qual cosa convertix l'àrea en una planta d'hospitalització encoberta i eleva el risc assistencial i laboral.

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton es traslladen a l’estadi Ciutat de València

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton canvien de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'estadi Ciutat de València per un conflicte de soroll, amb ajustos en la distribució del públic i opcions de reembossament.

Els sindicats denuncien servicis mínims abusius en 2n de Batxillerat per la vaga indefinida

Els sindicats del comité de vaga qualifiquen d'abusius els servicis mínims fixats per la Conselleria per al professorat de 2n de Batxillerat davant la vaga indefinida des de l'11 de maig.

Les empreses valencianes acceleren l’automatització malgrat la falta de talent en intel·ligència artificial

Més de la mitat de les empreses valencianes prioritza automatitzar processos per a guanyar eficiència, encara que reconeix una forta falta de talent especialitzat en intel·ligència artificial i un ús encara tàctic d'esta tecnologia.

El Consell aprova un acord de 27 milions per a fàrmacs contra l’esclerosi múltiple

El Consell ha autoritzat un acord marc de més de 27 milions d'euros per a garantir el subministrament de medicaments contra l'esclerosi múltiple en la sanitat pública valenciana durant els pròxims anys.

El Consell destina 14,7 milions al manteniment de depuradores a Castelló

El Consell ha autoritzat la EPSAR un contracte de 14,7 milions per a garantir el manteniment i la continuïtat dels sistemes de sanejament i depuració d'aigües residuals en diversos municipis de Castelló.