El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat (1)

Abelard Saragossà, membre de l'AVL, en una conferència

L’acadèmic Abelard Saragossà ha dedicat la vida a l’estudi del valencià | Àrbena

 

València Diari comença una sèrie de 20 articles en què es publicarà el treball ‘Història del valencià: idees bàsiques. El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat’, de l’acadèmic Abelard Saragossà, professor jubilat de la Universitat de València. L’autor ha reelaborat el treball per a esta edició i el dedica:

 

«Per als lingüistes valencians jóvens, que van mostrant en Aula de Lletres Valencianes quantes aportacions poden fer a l’estudi del valencià: a la manera d’ensenyar-lo, a la manera de tractar-lo, a la manera d’integrar-lo i fer-lo nostre. Per a un valencianiste d’edat, no hi ha res tan satisfactori com vore jóvens ben formats, compromesos: plens de força i d’il·lusió. Sou la senyera més alta a què u pot aspirar».

 

Un resum breu…

L’objectiu del treball és oferir una visió panoràmica de la història del valencià, des del segle XIII a l’actualitat. La perspectiva intenta ajuntar el camp intern (el gramatical) i l’extern (la situació social). En el recorregut, destaquen tres temes: la interpretació del segle XV, tant la creativitat dels escriptors com la vinculació entre la llengua popular i la dels llibres; el manteniment de les estructures lingüístiques del valencià al llarg de la història; els efectes psicològics de l’abolició del Regne de València i de l’emergència d’un nacionalisme espanyol centraliste, i com reacciona la Renaixença.

 

La finalitat del recorregut històric és interpretar el valencià viu actual des de la perspectiva lingüística, i fer deduccions sobre el futur: com convé que actuem lingüísticament els valencianoparlants, quins haurien de ser els objectius bàsics del valencianisme i què deuen fer els lingüistes i els docents. També tractarem el nom del valencià i els objectius de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. L’autor mira d’evitar les interpretacions derrotistes i les il·lusionistes.

 

Procurant assentar-se en dades estructurals i en argumentacions, voldria contribuir a augmentar l’autoestima dels valencians, així com la confiança i la satisfacció, sentiments necessaris per a aventar, incrementar i consolidar la identitat com a poble, sempre en el marc d’un humanisme solidari. Continuarem en l’article següent.

Últimes notícies

Pradilla, davant una millora del València Basket després de l’oferta del Real Madrid

El València Basket ha reaccionat a l’oferta del Real Madrid per Jaime Pradilla amb una millora de contracte i espera la decisió del jugador, en un estiu marcat també per les eixides de Pedro Martínez, Jean Montero i Papi Badio.

Sis banderes negres per a la costa valenciana per contaminació i mala gestió

Ecologistas en Acción ha atorgat sis banderes negres a la Comunitat Valenciana, repartides entre les tres províncies, per contaminants i mala gestió del litoral.

El Valencia Basket dona per feta la marxa de Pedro Martínez al Real Madrid

El Valencia Basket ha assumit que Pedro Martínez abandonarà el club rumb al Real Madrid després d’haver conquistat la Lliga Endesa fa només una setmana.

Un simulacre de terratrémol a la Nucia forma 115 agents en emergències sísmices

L’IVASPE ha organitzat este dimarts i dimecres a la Nucia un curs amb simulacre de terratrémol per a 115 agents, posant el focus en la resposta coordinada davant catàstrofes sísmices.

Maria Giner, nova regidora més jove de València en substitució de Sergi Campillo

Maria Giner, de 28 anys, ha pres possessió com a nova regidora de Compromís per València en substitució de Sergi Campillo i s’ha convertit en l’edil més jove de l’actual mandat, amb l’habitatge com a eix central de la seua acció política.

Quasi 6.000 alumnes es juguen plaça en la PAU extraordinària a la Comunitat Valenciana

Un total de 5.969 alumnes fan la PAU extraordinària des d'este dimarts fins dijous en diverses universitats valencianes, amb les notes el 7 de juliol i la preinscripció oberta fins al 3 de juliol.

Compromís planteja una esmena total a la llei d’Acompanyament per ser sinònim de retallades

Compromís ha registrat una esmena a la totalitat a la llei d’Acompanyament dels pressupostos de la Generalitat de 2026, que acusa de ser sinònim de retallades i d’allunyar-se de les necessitats de la societat valenciana.

L’Elx arranca la pretemporada amb Anselmi al capdavant i la plantilla per completar

L’Elx comença este dimecres la pretemporada amb Martín Anselmi com a nou entrenador i diverses incògnites obertes en la configuració definitiva de la plantilla.