Els valencians no caminen igual que les valencianes

 

Les xarxes socials revelen diferències entre sexes a l’hora de desplaçar-se per la ciutat i, mentres els hòmens fan trajectes més llargs i rectes, els recorreguts urbans de les dones són més curts i en zig zag. D’esta forma ho revela un treball elaborat per un equip d’investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de Saragossa que analitza la mobilitat urbana a partir de la informació obtinguda en les xarxes socials.

 

En concret, es basa en l’anàlisi de quasi un milió i mig de missatges geo-etiquetats en Twitter (1.483.338 tuits) corresponents a més de 70.000 usuaris de València per a conéixer patrons de mobilitat urbana. L’estudi, que ha sigut publicat en la revista ‘Future Generation Computer Systems’, destaca també que les xarxes socials poden oferir informació de gran valor per a millorar la mobilitat en les ciutats. Entre altres conclusions, l’estudi revela algunes diferències en els desplaçaments entre dones i hòmens, segons han informat fonts de la institució acadèmica.

 

En el cas de les dones, es caracteritzen per distàncies curtes i en zig zag; i en els hòmens, els trajectes solen ser més llargs i rectes. «La distància mitjana recorreguda pels hòmens és de 4,73 quilòmetres i en el cas de les dones, de 4,15 quilòmetres», afirma Miguel Rebollo, de l’Institut Valencià d’Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN, per les seues sigles en anglés) de la UPV.

 

El treball dels investigadors de la UPV i de la Universitat de Saragossa constata que la mobilitat està en funció de les estructures i la morfologia urbana; i destaca també la importància de les xarxes socials com a «sensor social». «Les xarxes socials constitueixen una alternativa a les fonts d’informació tradicionals i oferixen dades que tenen un gran potencial per a la gestió de la mobilitat urbana», destaca Elena del Val, investigadora del Departament d’Informàtica i Enginyeria de Sistemes de la Universitat de Saragossa.

 

Entre altres avantatges, els investigadors de la UPV destaquen que les conclusions d’este estudi ajudarien als gestors municipals a millorar els servicis de transport públic i l’organització urbana de la ciutat. També ajudarien als ciutadans a detectar punts d’interés i fins i tot triar rutes alternatives que permeta evitar grans aglomeracions de vianants.

 

«A més, les aplicacions que suggerixen rutes als seus usuaris poden incorporar informació addicional i més precisa sobre l’ús d’espais urbans en temps real», afig Javier Palanca, un altre dels autors de l’estudi i investigador del VRAIN-UPV. L’estudi se centra en la ciutat de València, si bé els investigadors assenyalen que es pot extrapolar a qualsevol altre municipi.

 

En ell, van analitzar la posició (latitud/longitud) i la data i usuari de cada tuit i, amb esta informació i aplicant diferents fórmules, es van poder fer els mapes de contorn que es mostren en este. Amb estos mapes, s’ha modelat la capacitat d’«atracció» de cada zona de la ciutat, segons han indicat les mateixes fonts. Este estudi s’integrarà pròximament en la ferramenta d’anàlisi urbana «O-Tool», desenvolupada pels investigadors de la UPV.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.