Els valencians no caminen igual que les valencianes

 

Les xarxes socials revelen diferències entre sexes a l’hora de desplaçar-se per la ciutat i, mentres els hòmens fan trajectes més llargs i rectes, els recorreguts urbans de les dones són més curts i en zig zag. D’esta forma ho revela un treball elaborat per un equip d’investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de Saragossa que analitza la mobilitat urbana a partir de la informació obtinguda en les xarxes socials.

 

En concret, es basa en l’anàlisi de quasi un milió i mig de missatges geo-etiquetats en Twitter (1.483.338 tuits) corresponents a més de 70.000 usuaris de València per a conéixer patrons de mobilitat urbana. L’estudi, que ha sigut publicat en la revista ‘Future Generation Computer Systems’, destaca també que les xarxes socials poden oferir informació de gran valor per a millorar la mobilitat en les ciutats. Entre altres conclusions, l’estudi revela algunes diferències en els desplaçaments entre dones i hòmens, segons han informat fonts de la institució acadèmica.

 

En el cas de les dones, es caracteritzen per distàncies curtes i en zig zag; i en els hòmens, els trajectes solen ser més llargs i rectes. «La distància mitjana recorreguda pels hòmens és de 4,73 quilòmetres i en el cas de les dones, de 4,15 quilòmetres», afirma Miguel Rebollo, de l’Institut Valencià d’Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN, per les seues sigles en anglés) de la UPV.

 

El treball dels investigadors de la UPV i de la Universitat de Saragossa constata que la mobilitat està en funció de les estructures i la morfologia urbana; i destaca també la importància de les xarxes socials com a «sensor social». «Les xarxes socials constitueixen una alternativa a les fonts d’informació tradicionals i oferixen dades que tenen un gran potencial per a la gestió de la mobilitat urbana», destaca Elena del Val, investigadora del Departament d’Informàtica i Enginyeria de Sistemes de la Universitat de Saragossa.

 

Entre altres avantatges, els investigadors de la UPV destaquen que les conclusions d’este estudi ajudarien als gestors municipals a millorar els servicis de transport públic i l’organització urbana de la ciutat. També ajudarien als ciutadans a detectar punts d’interés i fins i tot triar rutes alternatives que permeta evitar grans aglomeracions de vianants.

 

«A més, les aplicacions que suggerixen rutes als seus usuaris poden incorporar informació addicional i més precisa sobre l’ús d’espais urbans en temps real», afig Javier Palanca, un altre dels autors de l’estudi i investigador del VRAIN-UPV. L’estudi se centra en la ciutat de València, si bé els investigadors assenyalen que es pot extrapolar a qualsevol altre municipi.

 

En ell, van analitzar la posició (latitud/longitud) i la data i usuari de cada tuit i, amb esta informació i aplicant diferents fórmules, es van poder fer els mapes de contorn que es mostren en este. Amb estos mapes, s’ha modelat la capacitat d’«atracció» de cada zona de la ciutat, segons han indicat les mateixes fonts. Este estudi s’integrarà pròximament en la ferramenta d’anàlisi urbana «O-Tool», desenvolupada pels investigadors de la UPV.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Exhibició del València Basket contra el Joventut i a un pas de la final de l’ACB

El València Basket ha derrotat l’Asisa Joventut per 90-76 al Roig Arena, posa el 2-0 en la semifinal de la Lliga Endesa i es queda a un triomf de la final.

Controlat l’incendi forestal de Serra i reobert el trànsit marítim al Port de Sagunt

L’incendi declarat este divendres a Serra s’ha estabilitzat cap a les 20.00 hores després d’una evolució positiva, fet que ha permés retirar els dos mitjans aeris del MITECO i reobrir el trànsit marítim al Port de Sagunt.

LIFE Intemares impulsa que quasi una quarta part de la mar espanyola estiga protegida

El projecte europeu LIFE Intemares ha ajudat a passar del 8 % al 22,5 % d’àrea marina protegida a Espanya des de 2017 i ha permés declarar 12 nous espais marins de la Red Natura 2000.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Serra

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en l’extinció d’un incendi forestal declarat esta vesprada al terme municipal de Serra, prop de la carretera CC-3341.

El professorat manté la pressió: STEPV i UGT veuen insuficients les mesures de la Generalitat

STEPV i UGT asseguren que la vaga indefinida del professorat valencià ha funcionat, però adverteixen que la mobilització continuarà perquè consideren insuficients les mesures anunciades per la Generalitat.

La Audiencia obliga la jutgessa a mantindre la transcripció de les declaracions del cas DANA

La Audiencia de València ha donat la raó a l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i ha ordenat a la jutgessa instructora del cas DANA que no interrompisca la transcripció de les declaracions a partir del 30 de juny de 2026. La decisió deixa sense efecte l’ordre inicial del jutjat de Catarroja, que preveia aturar este treball arran del cessament de quatre funcionàries assignades a la causa.

Paiporta afronta la renovació total del clavegueram amb 90 milions després de la DANA

Paiporta preveu reconstruir 22,46 quilometres de clavegueram en quatre anys amb una inversio de mes de 90 milions, en una actuacio considerada sense precedents a Espanya després de la DANA de 2024.

Colón estrena reforma este dilluns amb el nou segell urbà Valentia

La reurbanització del carrer Colón de València comença dilluns 15 de juny com a primera obra del Pla Valentia, amb cinc mesos de treballs, més espai per a vianants i un nou segell identitari al paviment.