En 2022 es comptabilitzarà com a violència masclista els feminicidis fora de la parella

El Govern té previst iniciar el pròxim 1 de gener de 2022 una estadística oficial que registre i considere com a violència masclista casos de dones assassinades per homes que no són la seua parella o exparella. Així ho ha anunciat la delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Victoria Rosell.

El ministeri està ultimant aquesta «estadística de feminicidis» que es va anunciar a la fi de 2018 amb l’assassinat de Laura Luelmo al Campillo (Huelva).

“És un deute, un compromís que s’arrossega des de fa anys i que durem a terme des de l’any pròxim», ha assenyalat Rosell. La idea és englobar casos d’assassinats que es produïsquen amb un mòbil de gènere, encara que l’autor no tinga o haja tingut una relació sentimental amb la víctima, per exemple, aquells que es produeixen per violència sexual. Actualment el Ministeri d’Igualtat ofereix el compte actualitzat dels assassinats de dones perpetrats en el marc de la parella o exparella, com contempla la Llei de Violència de Gènere de 2004. Són 1.118 des de 2003.

 

Estadística 

 

Les categories que incorporaran l’estadística seran vàries: es mantindran l’actual de violència «íntima» i la que comptabilitza des de 2013 als fills i filles, però a aquesta última de violència vicària se li afegiran casos d’altres persones de l’entorn de la víctima a les quals a vegades també assassinen els agressors.

Hi haurà una altra categoria de violència sexual, que recollirà casos de dones assassinades després de ser agredides sexualment o víctimes de tràfic i explotació sexual; una de violència familiar i una altra de violència social, que aglutinarà «la resta, però sempre per raons de gènere». Seria el cas, ha exemplificat Rosell, «d’un company de treball, un ocupador o un veí, com va ocórrer en el cas de Laura Luelmo».

L’objectiu «és posar-lo en marxa com més prompte millor», però encara així, hi ha subcategories «i alguns casos» que «encara susciten dubtes» i continuen treballant-se amb l’Institut Europeu d’Igualtat de Gènere i les expertes. No obstant això, la detecció d’aquests casos en els quals l’autor no és la parella o exparella no és tan immediata, ja que requereix l’anàlisi del component de gènere que puga incidir en cada crim.
Una reivindicació feminista

L’estadística es va anunciar per primera vegada a la fi de 2018, quan la llavors Delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Pilar Llop, hui ministra de Justícia, va iniciar els primers passos per a fer el comptatge.

Superar el concepte que imposa la Llei Integral contra la Violència de Gènere es va convertir en una reivindicació social i feminista que s’amplifique amb la troballa del cadàver de Diana Quer, assassinada quan tornava sola a casa i amb indicis d’agressió sexual, en la Nit de cap d’any de 2017.

Aquest enfocament, de fet, està inclòs en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, aprovat el setembre de 2017, que contempla la recollida de dades a altres formes de violència masclista més enllà de la parella o exparella.

També el Consell General del Poder Judicial va començar a fer passos en aquest sentit i va incloure per primera vegada en les seues anàlisis de sentències anuals casos d’assassinats i homicidis en els quals el gènere convertia a la víctima en vulnerable.

Així, va incorporar nou fallades de dones assassinades en 2016 per homes que no eren les seues parelles o exparelles, entre elles una prostituta assassinada per un client o el cas d’una dona assassinada per un home després de negar-se a mantindre relacions sexuals amb ell.

No obstant això, l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere, va anunciar també que inclouria dades de denúncies sobre aquests tipus de violència, però és una cosa que no ha arribat a produir-se.

Últimes notícies

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.

Uns 200 menors s’ajunten a Elx per a batalles de farmeo d’aura convocades per xarxes socials

Al voltant de 200 jóvens, la majoria menors d’edat, s’han reunit al centre d’Elx per a participar en batalles de farmeo d’aura convocades a través de les xarxes socials. La trobada, difosa en poques hores amb un cartell generat amb IA, ha reunit adolescents que busquen guanyar reputació imitant balls de videojocs.

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.