15 C
València
Dimecres, 19 novembre, 2025

En 2022 es comptabilitzarà com a violència masclista els feminicidis fora de la parella

El Govern té previst iniciar el pròxim 1 de gener de 2022 una estadística oficial que registre i considere com a violència masclista casos de dones assassinades per homes que no són la seua parella o exparella. Així ho ha anunciat la delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Victoria Rosell.

El ministeri està ultimant aquesta “estadística de feminicidis” que es va anunciar a la fi de 2018 amb l’assassinat de Laura Luelmo al Campillo (Huelva).

“És un deute, un compromís que s’arrossega des de fa anys i que durem a terme des de l’any pròxim”, ha assenyalat Rosell. La idea és englobar casos d’assassinats que es produïsquen amb un mòbil de gènere, encara que l’autor no tinga o haja tingut una relació sentimental amb la víctima, per exemple, aquells que es produeixen per violència sexual. Actualment el Ministeri d’Igualtat ofereix el compte actualitzat dels assassinats de dones perpetrats en el marc de la parella o exparella, com contempla la Llei de Violència de Gènere de 2004. Són 1.118 des de 2003.

 

Estadística 

 

Les categories que incorporaran l’estadística seran vàries: es mantindran l’actual de violència “íntima” i la que comptabilitza des de 2013 als fills i filles, però a aquesta última de violència vicària se li afegiran casos d’altres persones de l’entorn de la víctima a les quals a vegades també assassinen els agressors.

Hi haurà una altra categoria de violència sexual, que recollirà casos de dones assassinades després de ser agredides sexualment o víctimes de tràfic i explotació sexual; una de violència familiar i una altra de violència social, que aglutinarà “la resta, però sempre per raons de gènere”. Seria el cas, ha exemplificat Rosell, “d’un company de treball, un ocupador o un veí, com va ocórrer en el cas de Laura Luelmo”.

L’objectiu “és posar-lo en marxa com més prompte millor”, però encara així, hi ha subcategories “i alguns casos” que “encara susciten dubtes” i continuen treballant-se amb l’Institut Europeu d’Igualtat de Gènere i les expertes. No obstant això, la detecció d’aquests casos en els quals l’autor no és la parella o exparella no és tan immediata, ja que requereix l’anàlisi del component de gènere que puga incidir en cada crim.
Una reivindicació feminista

L’estadística es va anunciar per primera vegada a la fi de 2018, quan la llavors Delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Pilar Llop, hui ministra de Justícia, va iniciar els primers passos per a fer el comptatge.

Superar el concepte que imposa la Llei Integral contra la Violència de Gènere es va convertir en una reivindicació social i feminista que s’amplifique amb la troballa del cadàver de Diana Quer, assassinada quan tornava sola a casa i amb indicis d’agressió sexual, en la Nit de cap d’any de 2017.

Aquest enfocament, de fet, està inclòs en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, aprovat el setembre de 2017, que contempla la recollida de dades a altres formes de violència masclista més enllà de la parella o exparella.

També el Consell General del Poder Judicial va començar a fer passos en aquest sentit i va incloure per primera vegada en les seues anàlisis de sentències anuals casos d’assassinats i homicidis en els quals el gènere convertia a la víctima en vulnerable.

Així, va incorporar nou fallades de dones assassinades en 2016 per homes que no eren les seues parelles o exparelles, entre elles una prostituta assassinada per un client o el cas d’una dona assassinada per un home després de negar-se a mantindre relacions sexuals amb ell.

No obstant això, l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere, va anunciar també que inclouria dades de denúncies sobre aquests tipus de violència, però és una cosa que no ha arribat a produir-se.

Últimes notícies

El PSPV-PSOE d’Alacant veu a Pérez Llorca com un ‘Olives II’ de transició

El PSPV-PSOE d'Alacant ha definit a Juanfran Pérez Llorca com un 'José Luis Olivas II', un president de transició entre Carlos Mazón i el pròxim candidat del PP. Vicente Arques ha vinculat el relleu al calendari intern del PPCV i al previsible acord amb Vox, amb 'peatge' i reordenació de càrrecs.

Detingut a Peníscola pel robatori de tres patinets elèctrics

La Guàrdia Civil ha detingut a Peníscola a un home per la seua presumpta implicació en el robatori de tres patinets elèctrics. El sospitós tallava els cadenats amb una xicoteta cisalla i un dels vehicles va ser recuperat.

Pérez Llorca apel·la a la responsabilitat de Vox i suma l’aval de Catalá per a la seua investidura

El candidat del PP ha assegurat que confia en la responsabilitat de Vox per a fer viable la seua investidura, després de rebre el suport de l'alcaldessa María José Catalá. Ha demanat prudència en els temps i ha lligat l'acord a prioritzar la recuperació.

El Vila-real firmarà la seua millor arrancada en LaLiga si venç al Mallorca

L'equip sumarà el seu millor inici històric si s'imposa al Mallorca en La Ceràmica després de l'aturada de seleccions. Amb una victòria aconseguirà 29 punts en la jornada 13.

El preu de la vivenda puja un 14,5% en la Comunitat i Espanya marca màxim històric

La Comunitat Valenciana anota una alça del 14,5% en vivenda lliure, igual que Balears i només per darrere de Cantàbria. El conjunt d'Espanya bat el seu rècord històric.

Detingut per simular un robatori amb violència i cobrar 800 euros de l’assegurança

Un jove de 26 anys ha sigut detingut a Alacant per fingir un robatori amb violència per a cobrar 800 euros de l'assegurança. La investigació va revelar que va ser una sostracció en el seu cotxe.

Investiguen a dos conductors kamikaze en l’A-7: un quasi quadruplicava la taxa d’alcohol

La Guàrdia Civil investiga a dos conductors que van circular en sentit contrari per la A-7 el mateix dia. La rapida actuacion policial evite xocs frontals de gran gravetat.

Nou anys i nou mesos de presó per a pare i fill per un apunyalament a Monforte del Cid

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un pare i al seu fill a nou anys i nou mesos per intent d'homicidi i lesions agreujades després d'una baralla amb arma blanca a Monforte del Cid. Els dos van admetre els fets en el juí, que va concloure amb una sentència ferma.