20 C
València
Divendres, 7 novembre, 2025

En 2022 es comptabilitzarà com a violència masclista els feminicidis fora de la parella

El Govern té previst iniciar el pròxim 1 de gener de 2022 una estadística oficial que registre i considere com a violència masclista casos de dones assassinades per homes que no són la seua parella o exparella. Així ho ha anunciat la delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Victoria Rosell.

El ministeri està ultimant aquesta “estadística de feminicidis” que es va anunciar a la fi de 2018 amb l’assassinat de Laura Luelmo al Campillo (Huelva).

“És un deute, un compromís que s’arrossega des de fa anys i que durem a terme des de l’any pròxim”, ha assenyalat Rosell. La idea és englobar casos d’assassinats que es produïsquen amb un mòbil de gènere, encara que l’autor no tinga o haja tingut una relació sentimental amb la víctima, per exemple, aquells que es produeixen per violència sexual. Actualment el Ministeri d’Igualtat ofereix el compte actualitzat dels assassinats de dones perpetrats en el marc de la parella o exparella, com contempla la Llei de Violència de Gènere de 2004. Són 1.118 des de 2003.

 

Estadística 

 

Les categories que incorporaran l’estadística seran vàries: es mantindran l’actual de violència “íntima” i la que comptabilitza des de 2013 als fills i filles, però a aquesta última de violència vicària se li afegiran casos d’altres persones de l’entorn de la víctima a les quals a vegades també assassinen els agressors.

Hi haurà una altra categoria de violència sexual, que recollirà casos de dones assassinades després de ser agredides sexualment o víctimes de tràfic i explotació sexual; una de violència familiar i una altra de violència social, que aglutinarà “la resta, però sempre per raons de gènere”. Seria el cas, ha exemplificat Rosell, “d’un company de treball, un ocupador o un veí, com va ocórrer en el cas de Laura Luelmo”.

L’objectiu “és posar-lo en marxa com més prompte millor”, però encara així, hi ha subcategories “i alguns casos” que “encara susciten dubtes” i continuen treballant-se amb l’Institut Europeu d’Igualtat de Gènere i les expertes. No obstant això, la detecció d’aquests casos en els quals l’autor no és la parella o exparella no és tan immediata, ja que requereix l’anàlisi del component de gènere que puga incidir en cada crim.
Una reivindicació feminista

L’estadística es va anunciar per primera vegada a la fi de 2018, quan la llavors Delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Pilar Llop, hui ministra de Justícia, va iniciar els primers passos per a fer el comptatge.

Superar el concepte que imposa la Llei Integral contra la Violència de Gènere es va convertir en una reivindicació social i feminista que s’amplifique amb la troballa del cadàver de Diana Quer, assassinada quan tornava sola a casa i amb indicis d’agressió sexual, en la Nit de cap d’any de 2017.

Aquest enfocament, de fet, està inclòs en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, aprovat el setembre de 2017, que contempla la recollida de dades a altres formes de violència masclista més enllà de la parella o exparella.

També el Consell General del Poder Judicial va començar a fer passos en aquest sentit i va incloure per primera vegada en les seues anàlisis de sentències anuals casos d’assassinats i homicidis en els quals el gènere convertia a la víctima en vulnerable.

Així, va incorporar nou fallades de dones assassinades en 2016 per homes que no eren les seues parelles o exparelles, entre elles una prostituta assassinada per un client o el cas d’una dona assassinada per un home després de negar-se a mantindre relacions sexuals amb ell.

No obstant això, l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere, va anunciar també que inclouria dades de denúncies sobre aquests tipus de violència, però és una cosa que no ha arribat a produir-se.

Últimes notícies

Vox demana al PP que propose un candidat per a rellevar a Mazón en la Generalitat Valenciana

Vox ha demanat al PP que designe un candidat a la Generalitat Valenciana per a negociar amb ell les polítiques del nou Executiu. La petició arriba després de la dimissió de Mazón i la publicació en el BOE del seu cessament.

Sánchez demana eleccions a la Comunitat Valenciana per a trencar la majoria negacionista

El president del Govern ha reclamat comicis a la Comunitat Valenciana per a trencar la majoria de PP i Vox, a la qual ha vinculat amb l'impacte de la dana. Ha advertit que les negociacions entre els dos partits poden desmantellar l'agenda climàtica al Mediterrani.

Cinc anys de presó per agredir sexualment a la seua neta durant sis anys

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a cinc anys de presó a un home per una agressió sexual continuada a la seua neta entre els 4 i 10 anys. La fallada afig allunyament, llibertat vigilada i indemnització.

A disposició judicial el camioner que ha atropellat mortalment a una jove a València

El camioner detingut per atropellar a una jove de 20 anys a València ha passat a disposició judicial. Va donar positiu en cànnabis i cocaïna i la Policia Local investiga les causes del sinistre.

Els ajuntaments afectats per la DANA podran comprar sòl en zones inundables per a usos no residencials

Un nou reial decret llei obri la possibilitat d'adquirir parcel·les en risc d'inundació amb fons estatals i destinar-les a parcs, aparcaments o altres usos. La mesura amplia l'objecte subvencionable dins dels 1.745 milions ja consignats i permet actuar en el domini públic hidràulic amb la Confederació Hidrogràfica.

PP i Vox pacten el pressupost de València per a 2026 i Catalá el desvincula del relleu en la Generalitat

PP i Vox han aprovat el projecte de pressupostos de València per a 2026, xifrat en 1.250,9 milions. Catalá ho ha desvinculat de la negociació del relleu de Mazón.

Detingut a Requena per la mort a tirs d’un home a Xirivella al setembre

La Policia Nacional ha detingut a Requena al presumpte autor dels trets que van posar fi a la vida d'un home de 35 anys a Xirivella el 4 de setembre. L'arrest culmina la busca oberta des d'eixe dia mentres s'investiguen les circumstàncies i el mòbil.

Arón Canet domina a Portimão i firma el rècord absolut de Moto2

Arón Canet va liderar les dos tandes de Moto2 a Portimão i va rebaixar dos vegades el rècord de la categoria. Jake Dixon i Albert Arenas van tancar el top-3.