10.9 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

Les agressions a infermeres augmenten un 25% a la Comunitat Valenciana durant l’últim any

El 2022 s’han registrat un total de 20 agressions a infermeres/es a la Comunitat Valenciana, segons els informes d’incidències que arriben als tres col·legis provincials de València, Alacant i Castelló i que registra el Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (CECOVA). Per províncies, 15 agressions s’han registrat a Valènciaen Alacant i en Castelló.

Unes dades, que ha oferit el president del CECOVA, Juan José Tirado, durant el transcurs de la jornada “Agressions als professionals sanitaris” –organitzada per l’Hospital La Salut–, i que demostren la tendència creixent d’esta trista xacra que afecta especialment la Infermeria.

El president del CECOVA ha incidit que, el 2021 -un any abans- hi va haver menys casos d’agressions que el 2022, “en concret un total de 16 infermeres van patir accions violentes per part de pacients o familiars a la Comunitat Valenciana. Per províncies, 11 van ser en Valènciaen Alacant i en Castelló. Si es compara amb l’any anterior, segueix la tendència creixent perquè el 2020 van ser 15 les professionals agredides. Esta xifra representa un increment del 25%”.

No obstant això, les dades “són alarmants” perquè este tipus d’atacs a professionals d’Infermeria freguen un augment del 100% en els últims huit anys. El 2015 es van comptabilitzar 10 denúncies, segons les estadístiques del Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (CECOVA), que engloba els tres col·legis provincials d’Infermeria de València, Alacant i Castelló, que ha registrat una tendència a l’alça de fets violents cap al col·lectiu.

Durant la jornada també han exposat la seua visió sobre el problema de les agressions l’assessor Jurídic de l’Hospital La Salut i president de l’Associació de Dret Sanitari de la Comunitat Valenciana (ADSCV), Carlos Fornes, i la inspectora en cap de la Policia Nacional (cap de Secció Operativa Seguretat Privada), María Isabel Reviejo, durant la xarrada moderada per la directora gerent de l’Hospital La Salut, Eva Gilabert.

Pel que fa als llocs on s’han produït les agressions, a Alacant el llast de les agressions s’ha generat a hospitals, a Castelló una a un centre de Salut i una altra durant una atenció en servei de SAMU. A València han estat: centres de Salut: 4 / Hospitals: 6 / en domicilis de pacients: 2, i durant la Campanya vacunació COVID: 3.

Estes agressions han generat la tramitació de 3 denúncies a Alacant i 5 a València. A Castelló no s’ha tramitat cap procés legal. En estos moments, la situació de les denúncies a Alacant és que una ja ha estat finalitzada, amb sentència favorable, i les altres dos estan en procés de tramitació. A Castelló, els casos d’agressions no van ser denunciats per part de les infermeres afectades, però sí pel centre de salut i per un metge del SAMU, respectivament. A la província de València s’ha fet un judici per delictes lleus amb sentència favorable.

Davant d’estes les agressions a infermeres, el president del Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (CECOVA), Juan José Tirado, ha tornat a recordar que la situació “és molt preocupant perquè a l’augment de la pressió assistencial per la Covid-19 se suma la dels pacients crònics que s’han anat acumulant i que, en molts moments, col·lapsen els processos assistencials”.

Juan José Tirado ha destacat que gairebé cada dia es reben “denúncies d’agressions contra els professionals sanitaris” encara que algunes no es tramiten per por dels propis professionals a patir represàlies. Tirado ha reiterat que des del CECOVA es demana a l’Administració “més recursos per als professionals sanitaris, sobretot a les consultes hospitalàries i als centres d’Atenció Primària, on hi ha una falta constant de personal i es troben desbordats”.

El president del CECOVA ha manifestat la seua preocupació, ja que “no només estan augmentant el nombre d’agressions, sinó que a més a més no totes es denuncien. Per això, insistisc que s’han de denunciar no només les agressions físiques, sinó també les verbals: insults, vexacions”.

Juan José Tirado recorda que els col·legis d’Infermeria provincials s’han vist obligats a iniciar una campanya de condemna “pels reiterats insults que, per vacunar la població, estan patint infermeres i infermers a les xarxes socials i que entelen el treball que realitza el col·lectiu professional amb la immunització a la població. Uns atacs verbals sense fonament que constitueixen ‘serioses falsedats’ i contra els quals els serveis jurídics col·legials ja estudien accions legals”.

Cal recordar que els professionals d’Infermeria de la Comunitat Valenciana que desenvolupen la seua feina als serveis d’Urgències, les consultes d’Atenció Primària i a les mateixes plantes d’hospitalització són els que registren més actes violents verbals i físics per part dels pacients i dels seus familiars o acompanyants.

Davant d’això, el president del CECOVA vol fer una crida perquè es tinga en compte que les infermeres estan fent un important esforç per protegir la salut de la població arriscant la seua seguretat personal, davant d’això s’ha de tindre cap a elles la consideració que mereix el seu lliurament i dedicació en tot moment i, especialment, en una situació tan delicada com l’actual.

Les principals seqüeles que li queden al professional sanitari després de patir una agressió són l’estrés laboral crònic, la disminució del rendiment laboral, la síndrome de fustigació i d’estrés posttraumàtic, la neurosi d’ansietat, la síndrome depressiva i, en la majoria de les ocasions, seqüeles físiques. Cosa que mai no ens podem permetre ni s’ha de consentir, i menys ara, que cal fer un esforç social conjunt per sortir d’esta crisi.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.