Les agressions a infermeres augmenten un 25% a la Comunitat Valenciana durant l’últim any

El 2022 s’han registrat un total de 20 agressions a infermeres/es a la Comunitat Valenciana, segons els informes d’incidències que arriben als tres col·legis provincials de València, Alacant i Castelló i que registra el Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (CECOVA). Per províncies, 15 agressions s’han registrat a Valènciaen Alacant i en Castelló.

Unes dades, que ha oferit el president del CECOVA, Juan José Tirado, durant el transcurs de la jornada “Agressions als professionals sanitaris” –organitzada per l’Hospital La Salut–, i que demostren la tendència creixent d’esta trista xacra que afecta especialment la Infermeria.

El president del CECOVA ha incidit que, el 2021 -un any abans- hi va haver menys casos d’agressions que el 2022, “en concret un total de 16 infermeres van patir accions violentes per part de pacients o familiars a la Comunitat Valenciana. Per províncies, 11 van ser en Valènciaen Alacant i en Castelló. Si es compara amb l’any anterior, segueix la tendència creixent perquè el 2020 van ser 15 les professionals agredides. Esta xifra representa un increment del 25%”.

No obstant això, les dades “són alarmants” perquè este tipus d’atacs a professionals d’Infermeria freguen un augment del 100% en els últims huit anys. El 2015 es van comptabilitzar 10 denúncies, segons les estadístiques del Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (CECOVA), que engloba els tres col·legis provincials d’Infermeria de València, Alacant i Castelló, que ha registrat una tendència a l’alça de fets violents cap al col·lectiu.

Durant la jornada també han exposat la seua visió sobre el problema de les agressions l’assessor Jurídic de l’Hospital La Salut i president de l’Associació de Dret Sanitari de la Comunitat Valenciana (ADSCV), Carlos Fornes, i la inspectora en cap de la Policia Nacional (cap de Secció Operativa Seguretat Privada), María Isabel Reviejo, durant la xarrada moderada per la directora gerent de l’Hospital La Salut, Eva Gilabert.

Pel que fa als llocs on s’han produït les agressions, a Alacant el llast de les agressions s’ha generat a hospitals, a Castelló una a un centre de Salut i una altra durant una atenció en servei de SAMU. A València han estat: centres de Salut: 4 / Hospitals: 6 / en domicilis de pacients: 2, i durant la Campanya vacunació COVID: 3.

Estes agressions han generat la tramitació de 3 denúncies a Alacant i 5 a València. A Castelló no s’ha tramitat cap procés legal. En estos moments, la situació de les denúncies a Alacant és que una ja ha estat finalitzada, amb sentència favorable, i les altres dos estan en procés de tramitació. A Castelló, els casos d’agressions no van ser denunciats per part de les infermeres afectades, però sí pel centre de salut i per un metge del SAMU, respectivament. A la província de València s’ha fet un judici per delictes lleus amb sentència favorable.

Davant d’estes les agressions a infermeres, el president del Consell d’Infermeria de la Comunitat Valenciana (CECOVA), Juan José Tirado, ha tornat a recordar que la situació “és molt preocupant perquè a l’augment de la pressió assistencial per la Covid-19 se suma la dels pacients crònics que s’han anat acumulant i que, en molts moments, col·lapsen els processos assistencials”.

Juan José Tirado ha destacat que gairebé cada dia es reben “denúncies d’agressions contra els professionals sanitaris” encara que algunes no es tramiten per por dels propis professionals a patir represàlies. Tirado ha reiterat que des del CECOVA es demana a l’Administració «més recursos per als professionals sanitaris, sobretot a les consultes hospitalàries i als centres d’Atenció Primària, on hi ha una falta constant de personal i es troben desbordats».

El president del CECOVA ha manifestat la seua preocupació, ja que “no només estan augmentant el nombre d’agressions, sinó que a més a més no totes es denuncien. Per això, insistisc que s’han de denunciar no només les agressions físiques, sinó també les verbals: insults, vexacions”.

Juan José Tirado recorda que els col·legis d’Infermeria provincials s’han vist obligats a iniciar una campanya de condemna “pels reiterats insults que, per vacunar la població, estan patint infermeres i infermers a les xarxes socials i que entelen el treball que realitza el col·lectiu professional amb la immunització a la població. Uns atacs verbals sense fonament que constitueixen ‘serioses falsedats’ i contra els quals els serveis jurídics col·legials ja estudien accions legals”.

Cal recordar que els professionals d’Infermeria de la Comunitat Valenciana que desenvolupen la seua feina als serveis d’Urgències, les consultes d’Atenció Primària i a les mateixes plantes d’hospitalització són els que registren més actes violents verbals i físics per part dels pacients i dels seus familiars o acompanyants.

Davant d’això, el president del CECOVA vol fer una crida perquè es tinga en compte que les infermeres estan fent un important esforç per protegir la salut de la població arriscant la seua seguretat personal, davant d’això s’ha de tindre cap a elles la consideració que mereix el seu lliurament i dedicació en tot moment i, especialment, en una situació tan delicada com l’actual.

Les principals seqüeles que li queden al professional sanitari després de patir una agressió són l’estrés laboral crònic, la disminució del rendiment laboral, la síndrome de fustigació i d’estrés posttraumàtic, la neurosi d’ansietat, la síndrome depressiva i, en la majoria de les ocasions, seqüeles físiques. Cosa que mai no ens podem permetre ni s’ha de consentir, i menys ara, que cal fer un esforç social conjunt per sortir d’esta crisi.

Últimes notícies

Un restaurant de Mèxic guanya el 65 Concurs Internacional de paella de Sueca

El restaurant Burguettos, d’Apizaco-Tlaxcala (Mèxic), s’ha imposat en el 65 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca davant 40 equips de tot el món. Locals de Sevilla, Llombai, Balears, la Comunitat Valenciana, Sueca i Estats Units completen el quadre de guanyadors.

Luís Castro destaca la reacció del Llevant tot i el 2-4 contra el Barça

L’entrenador del Llevant, Luís Castro, ha elogiat el seu equip malgrat la derrota per 2-4 contra el Barcelona, subratllant la identitat i l’ambició competitiva mostrades, fins i tot amb tres gols de desavantatge.

El Barça patix però derrota un gran Levante i manté el ple en LALIGA

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al camp del Levante UD en un partit boig al Ciutat de València i continua invicte amb cinc triomfs en cinc jornades. Els granotes han arribat a igualar un 0-3 en contra abans que Adeyemi certificara el triomf blaugrana en l'afegit.

Iñigo Pérez confia en el treball del Vila-real malgrat la mala ratxa

Iñigo Pérez assegura que el Vila-real està en el camí correcte malgrat no haver guanyat encara i preveu un duel obert davant el Betis en LaLiga EA Sports.

El Barça patix però remunta davant un Llevant combatiu i manté la ratxa immaculada

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al Llevant UD al Ciutat de València, en un partit sofrit malgrat arribar a manar de tres gols, i continua invicte en LaLiga EA Sports.

Detingut a Castelló amb quasi 43 quilos de marihuana al cotxe

La Policia Local de Castelló ha detingut un jove de 23 anys després de trobar quasi 43 quilos de marihuana en 31 bosses dins del cotxe que conduïa, amb matrícula francesa, a l’avinguda Pintor Oliet.

Braulio Vázquez torna al València com a nou director esportiu

El València ha contractat Braulio Vázquez com a nou director esportiu hores després de destituir Carlos Corberán i tota l’estructura esportiva anterior.

La Comunitat Valenciana lidera la recuperació de flora amenaçada amb dos de cada tres accions a Espanya

La Comunitat Valenciana concentra el 65,6 % de les actuacions de conservació de flora amenaçada documentades a Espanya, malgrat representar només el 4,6 % de la superfície estatal. El territori destaca també per la colonització assistida i per la seua aportació als bancs de germoplasma europeus.