Els llauradors tindran cobert el 100 % del cost de replantar fruiters i cítrics danyats per la dana

La Generalitat ha posat en marxa una ordre d’ajudes dotada amb 26,7 milions d’euros perquè els llauradors puguen replantar vinya, ametler, olivar, cítrics, caqui, alvocat i altres fruiters danyats per la dana, i ha anunciat que cobrirà fins al 100 % dels costos de reposició, amb un màxim de 6.000 euros per hectàrea i 50.000 euros per beneficiari en un període de tres anys.

El conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, ha presentat esta nova ordre d’ajudes en el municipi d’Utiel. Segons ha explicat, la convocatòria està orientada a recuperar el potencial productiu de les explotacions agràries que han patit danys per les inundacions provocades per la dana.

Barrachina ha remarcat que no es tracta només de condicionar els camps afectats. Ha assenyalat que l’objectiu és que les explotacions tornen a produir, que mantinguen la seua activitat econòmica i que es frene l’abandó de terres agrícoles. En paraules seues, ‘no parlem només de reparar parcel·les, sinó de recuperar explotacions, mantindre activitat econòmica i evitar l’abandó de terres agrícoles’.

Ajudes per a replantar cultius llenyosos

Segons la Generalitat, la subvenció cobrirà fins al 100 % del cost de replantar, però marcarà un sostre de 6.000 euros per hectàrea. A més, cada beneficiari podrà rebre com a màxim 50.000 euros en un període de tres anys, d’acord amb la normativa europea sobre ajudes de minimis en el sector agrari.

Els cultius que entren dins d’estes ajudes són el vinyet, l’ametler, l’olivar, els cítrics, el caqui, l’alvocat i els fruiters de pinyol i de llavor. Es tracta de cultius llenyosos que requerixen inversions elevades per a replantar i anys per a recuperar la producció, per tant la Generalitat ha volgut centrar l’esforç en estes espècies.

Barrachina ha subratllat que la mesura compta amb el suport tècnic de l’Institut Valencià d’Investigacions Agràries (IVIA). Segons ha indicat, els estudis d’este organisme avalen l’aptitud dels sòls afectats per la dana i garantixen que les noves plantacions poden produir amb seguretat.

Inversions en reconstrucció a Utiel i Utiel-Requena

En el cas concret d’Utiel, la Conselleria ja ha destinat 2,6 milions d’euros a obres de reconstrucció després de la dana. D’esta quantitat, 1,4 milions d’euros s’han dirigit a l’encaixament de barrancs, un milió d’euros a la reparació i millora de camins rurals i 238.011 euros a la recuperació d’infraestructures de reg de diverses comunitats de regants.

Les comunitats de regants beneficiades per estes actuacions són les de Las Cuevas, Las Casas-Los Corrales i Hermanos Fernández Abellán. Estes infraestructures resulten fonamentals per a garantir el reg de les explotacions i, per tant, la continuïtat de la producció agrícola en la zona.

En el conjunt de la comarca d’Utiel-Requena, la inversió de la Generalitat en actuacions de reconstrucció agrària després de la dana ascendix a 4,7 milions d’euros. Estes partides han anat destinades a reparar danys en infraestructures i a facilitar que les explotacions tornen a la normalitat el més prompte possible.

El conseller ha afirmat que ‘la Generalitat està sostenint amb recursos propis la reconstrucció del camp valencià’. A més, ha reclamat al Govern d’Espanya que assumisca les infraestructures i competències que li corresponen en matèria de reparació i prevenció de danys.

Pes agrari d’Utiel-Requena i incorporació de joves

Durant la seua intervenció a Utiel, Barrachina ha ressaltat la importància agrària de la comarca d’Utiel-Requena i la seua capacitat per a atraure noves incorporacions al sector. Ha remarcat que es tracta d’una zona amb una llarga tradició agrícola i amb un teixit productiu que continua generant activitat i ocupació.

En la convocatòria d’ajudes a jóvens i nous agricultors de 2025, Utiel-Requena ha sigut la comarca amb més ajudes concedides de tota la província de València. En total, s’han aprovat 112 expedients i s’han concedit 5,87 milions d’euros, una xifra que representa el 37,5 % dels expedients aprovats en la província.

En el municipi d’Utiel, s’han concedit 35 expedients amb una inversió global d’1,7 milions d’euros. D’estos expedients, 26 corresponen a jóvens agricultors que s’incorporen al sector i 9 a nous agricultors que inicien activitat agrària.

La Generalitat manté oberta fins al 3 de setembre la nova ordre d’ajudes per a la modernització i millora d’explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros. Esta convocatòria contempla una intensitat de fins al 80 % per a inversions dirigides a la recuperació d’explotacions després de desastres naturals, com la dana, i per a actuacions que augmenten la resiliència de les explotacions.

Segons la Conselleria, estes línies d’ajuda pretenen que els llauradors afectats per episodis extrems puguen recuperar la seua capacitat productiva i continuar desenvolupant la seua faena agrícola. A més, busquen afavorir que les explotacions siguen més modernes i competitives en el mitjà i llarg termini.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.