11.7 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Almorzarem a la valenciana i de matí

Tenim paraules que es pronuncien i s’escriuen igual en valencià i en castellà, però hi tenen significats ben diferents. Per exemple, acostar, colgar, donar pena, encalar, germanastre, llana, llevar, manyana, manar, pastar, venta i altres.

Però en tenim altres, com almorzar i alguna altra, que són d’igual escriptura en esta llengua i en la veïna, amb una mínima discrepància de pronúncia, amb la z, però també d’una semblança i al mateix temps una distinció. La diferència, en el cas del verb i substantiu almorzar, és que en valencià eixa menjada la fem entre les nou i les onze del matí, pam dalt pam baix, i en castellà, entre la una i les tres de migdia-vesprada, més o menys.

I la similitud és que, tant en llengua valenciana com en la castellana, el que fem és menjar. “ Demà almorzarem cap a les 10 del matí”, “El almuerzo será a las dos del mediodía”. L’almuerzo castellà és el nostre dinar. En la llengua cervantina també es diu, segons llocs, almuerzo o desayuno a la primera menjada del dia. La forma valenciana almorzar pot ser verb, com en “Demà almorzarem en la tasca de Batiste”, o nom, com en “Demà no agarreu l’almorzar de casa, vos convide jo, que ahir vaig ser iaio”.

Té el geosinònim esmorzar, preferit pel registre literari dels últims seixanta anys, però almorzar és la forma usual en la parla popular valenciana i documentada des del segle XIII, en el Blanquerna, de Ramon Llull,  i usada en tots els segles posteriors, en escrits anònims, com el Llibre de Consells (1410) i per autors com  Pere el Cerimoniós, sant Vicent Ferrer Jaume Roig, Isabel de Villena i altres. Tenim profusió d’exemples de l’ús de la paraula i forma almorzar en els clàssics i en èpoques més recents. L’han usada, entre molts altres, Josep Pascual i Tirado, Josep Giner i Marco, Enric Valor, Joan Francesc Mira, Àngel Calpe, Xavier Casp, Josep Palomero, Abelard Saragossà, Antoni Ferrando, Eugeni S. Reig, Josep Lacreu, Josep Saborit, Jordi Colomina Felip Bens i Òscar Rueda. I una autoritat lingüística contemporània, com Joan Coromines, va consignar en el seu Diccionari etimològic i complementari de la llengua catalana, «‘Esmorzar’ és menys general que la més antiga ‘almorzar’».

Si «almorzar» té set o huit segles,  apareix en obres del nostre Segle d´Or, també dos segles abans, i es documenta en les centúries XIX, XX i ara XXI, i no l´hem deixada d´usar mai, no té sentit que haja sofrit, i seguisca sofrint en alguns àmbits, l’anatema de barbarisme-castellanisme.

La seua identitat, escrita, amb la mateixa paraula castellana sembla el motiu de la marginació per part del noucentisme elitiste i restrictiu. Però l’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat «almorzar» en el Diccionari normatiu Valencià i li ha donat la condició normativa que mereix una paraula tan valenciana com el Palmerar d’Elx, el Massís del Caroig o el Grau de Castelló, el de Gandia o el de València. Com ha fet en centenars de paraules, formes o expressions titlades de castellanismes, localismes i vulgarismes.

Podem almorzar a la valenciana. I en una pròxima entrega tractarem els verbs desdejunar, almorzar, dinar, berenar i sopar i la seua condició transitiva, caràcter negat per l’essencialisme lingüístic, durant més de mig segle, però reconegut per l’AVL.  

Últimes notícies

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.