Almorzarem a la valenciana i de matí

Tenim paraules que es pronuncien i s’escriuen igual en valencià i en castellà, però hi tenen significats ben diferents. Per exemple, acostar, colgar, donar pena, encalar, germanastre, llana, llevar, manyana, manar, pastar, venta i altres.

Però en tenim altres, com almorzar i alguna altra, que són d’igual escriptura en esta llengua i en la veïna, amb una mínima discrepància de pronúncia, amb la z, però també d’una semblança i al mateix temps una distinció. La diferència, en el cas del verb i substantiu almorzar, és que en valencià eixa menjada la fem entre les nou i les onze del matí, pam dalt pam baix, i en castellà, entre la una i les tres de migdia-vesprada, més o menys.

I la similitud és que, tant en llengua valenciana com en la castellana, el que fem és menjar. “ Demà almorzarem cap a les 10 del matí”, “El almuerzo será a las dos del mediodía”. L’almuerzo castellà és el nostre dinar. En la llengua cervantina també es diu, segons llocs, almuerzo o desayuno a la primera menjada del dia. La forma valenciana almorzar pot ser verb, com en “Demà almorzarem en la tasca de Batiste”, o nom, com en “Demà no agarreu l’almorzar de casa, vos convide jo, que ahir vaig ser iaio”.

Té el geosinònim esmorzar, preferit pel registre literari dels últims seixanta anys, però almorzar és la forma usual en la parla popular valenciana i documentada des del segle XIII, en el Blanquerna, de Ramon Llull,  i usada en tots els segles posteriors, en escrits anònims, com el Llibre de Consells (1410) i per autors com  Pere el Cerimoniós, sant Vicent Ferrer Jaume Roig, Isabel de Villena i altres. Tenim profusió d’exemples de l’ús de la paraula i forma almorzar en els clàssics i en èpoques més recents. L’han usada, entre molts altres, Josep Pascual i Tirado, Josep Giner i Marco, Enric Valor, Joan Francesc Mira, Àngel Calpe, Xavier Casp, Josep Palomero, Abelard Saragossà, Antoni Ferrando, Eugeni S. Reig, Josep Lacreu, Josep Saborit, Jordi Colomina Felip Bens i Òscar Rueda. I una autoritat lingüística contemporània, com Joan Coromines, va consignar en el seu Diccionari etimològic i complementari de la llengua catalana, «‘Esmorzar’ és menys general que la més antiga ‘almorzar’».

Si «almorzar» té set o huit segles,  apareix en obres del nostre Segle d´Or, també dos segles abans, i es documenta en les centúries XIX, XX i ara XXI, i no l´hem deixada d´usar mai, no té sentit que haja sofrit, i seguisca sofrint en alguns àmbits, l’anatema de barbarisme-castellanisme.

La seua identitat, escrita, amb la mateixa paraula castellana sembla el motiu de la marginació per part del noucentisme elitiste i restrictiu. Però l’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat «almorzar» en el Diccionari normatiu Valencià i li ha donat la condició normativa que mereix una paraula tan valenciana com el Palmerar d’Elx, el Massís del Caroig o el Grau de Castelló, el de Gandia o el de València. Com ha fet en centenars de paraules, formes o expressions titlades de castellanismes, localismes i vulgarismes.

Podem almorzar a la valenciana. I en una pròxima entrega tractarem els verbs desdejunar, almorzar, dinar, berenar i sopar i la seua condició transitiva, caràcter negat per l’essencialisme lingüístic, durant més de mig segle, però reconegut per l’AVL.  

Últimes notícies

Extremadura i Comunitat Valenciana amplien la bretxa salarial dels seus docents enfront d’altres autonomies

Un informe d'UGT assenyala que Extremadura i Comunitat Valenciana són les regions on més s'eixampla la bretxa salarial dels docents, mentres que Astúries i Catalunya retallen distàncies i milloren les seues condicions retributives.

Xoc de xifres en la quarta vaga mèdica setmanal en la Comunitat Valenciana

La quarta vaga mèdica setmanal de l'any arranca en la Comunitat Valenciana amb un fort xoc de xifres: els convocants parlen de prop del 90% de seguiment, mentres Sanitat ho situa en el 7,96%. Les protestes s'estendran tota la setmana amb manifestacions i concentracions en les tres províncies.

La planta d’Almussafes acoblarà des de 2028 el nou Ford Bast

La fàbrica de Ford a Almussafes produirà a partir de 2028 el Bast, un SUV compacte i robust amb diferents opcions de propulsió, reforçant el pes industrial de la planta valenciana.

Awa Fam deixa el València Basket per a fer el salt a la WNBA sense haver sigut encara dominant

La pivot alacantina Awa Fam s'acomiada del València Basket i del bàsquet europeu per a iniciar la seua carrera en la WNBA i en la nova lliga privada Project B després de dos anys de creixement sense arribar encara a ser dominant.

Víctor Chust deixa clar el pla de l’Elx: anar a Girona per la victòria

Víctor Chust assegura que l'Elx no eixirà a especular davant el Girona malgrat que li n'hi ha prou amb empatar per a aconseguir la permanència. El central aposta per un partit jugat com una final, amb màxima intensitat fins al final.

Matías Moreno promet que el Llevant ho donarà tot per la permanència

El defensa argentí del Llevant, Matías Moreno, agraïx el suport de l'afició després del triomf davant el Mallorca i assegura que l'equip es deixarà la vida davant el Betis per a certificar la permanència en LaLiga.

Detingut a Alacant per un any d’assetjament a la seua exparella amb pintades sexuals en el cotxe

La Policia Nacional ha detingut a Cocentaina a un home de 47 anys acusat d'un any d'assetjament a la seua exparella mitjançant pintades sexuals en el seu cotxe i notes vexatòries en el seu entorn personal i laboral, que van obligar la víctima a rebre atenció psicològica.

Detingut un home per 14 robatoris en vivendes de Peníscola a les quals accedia per la terrassa

La Guàrdia Civil deté a un home de 43 anys acusat de 14 robatoris amb força en vivendes de Peníscola, on presumptament entrava fracturant la porta de la terrassa.