19.4 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Black Friday: els preus en línia rebaixats amaguen una pujada mitjana del 3%, denuncia OCU

Cada vegada són més els consumidors que aprofiten els descomptes de la setmana del Black Friday per trobar productes en oferta o avançar les compres nadalenques. Malauradament, la quantitat de productes que anuncien correctament la rebaixa respecte a un preu ratllat és mínim (no arriba a l’1%) i, pitjor encara, solen amagar pujades de preus, adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris.

OCU, des de fa un mes, analitza diàriament més de 18.000 preus a 63 webs de productes d’electrònica i electrodomèstics. Entre ells, 5.500 venen acompanyats d’un altre preu ratllat o que indueix a pensar que és un preu anterior i que hi ha hagut una rebaixa. Malauradament, en el 99% dels casos les rebaixes no són tals. De fet, el descompte mitjà del 23% anunciat suposa en realitat una pujada mitjana del 3% respecte al preu mínim dels dies previs. És més, en alguns casos poden rondar el 9% d’increment, com passa amb Amazon.

Esta mala pràctica és possible per l’incompliment reiterat de l’actual normativa de comerç. En concret de l’article 20.1 de la Llei 7/1996 d’Ordenació del Comerç Minorista, recentment modificada per adaptar-la a la última Directiva Europea, que estableix que “Sempre que s’oferisquen articles amb reducció de preu, haurà de figurar amb claredat el preu anterior juntament amb el preu reduït (…). S’entendrà per preu anterior el menor que s’hagués aplicat en els trenta dies precedents”.

OCU denuncia al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que els comerços en línia analitzats calculen el descompte sobre la base del preu anterior que més els convinga (que podria ser fins i tot el preu recomanat, que a més poques vegades es va aplicar), no el més barat en els últims 30 dies, incomplint així la normativa vigent. L’Organització és urgent prendre mitjanes que acaben amb esta pràctica enganyosa i, arribat el cas, sancione exemplarment els comerços afectats.

L’estudi de preus també revela que cap dels més de 18.000 preus recollits el 20 de novembre era inferior al mínim assolit els 30 dies anteriors. És més, en un de cada tres casos el preu era superior, amb una pujada mitjana del 14%. O fins i tot més gran, com a les webs de Balay, Amazon, LG, Carrefour, MediaMarkt, El Corte Inglés i PC Components.

OCU recomana als consumidors desconfiar dels possibles descomptes, alhora que posa a la vostra disposició un Assessor de Preus per conèixer si el preu anunciat és realment barat. És més, mitjançant esta eina es pot accedir al comparador de preus per trobar el comerç amb el preu més econòmic per al producte que es busca.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.