Black Friday: els preus en línia rebaixats amaguen una pujada mitjana del 3%, denuncia OCU

Cada vegada són més els consumidors que aprofiten els descomptes de la setmana del Black Friday per trobar productes en oferta o avançar les compres nadalenques. Malauradament, la quantitat de productes que anuncien correctament la rebaixa respecte a un preu ratllat és mínim (no arriba a l’1%) i, pitjor encara, solen amagar pujades de preus, adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris.

OCU, des de fa un mes, analitza diàriament més de 18.000 preus a 63 webs de productes d’electrònica i electrodomèstics. Entre ells, 5.500 venen acompanyats d’un altre preu ratllat o que indueix a pensar que és un preu anterior i que hi ha hagut una rebaixa. Malauradament, en el 99% dels casos les rebaixes no són tals. De fet, el descompte mitjà del 23% anunciat suposa en realitat una pujada mitjana del 3% respecte al preu mínim dels dies previs. És més, en alguns casos poden rondar el 9% d’increment, com passa amb Amazon.

Esta mala pràctica és possible per l’incompliment reiterat de l’actual normativa de comerç. En concret de l’article 20.1 de la Llei 7/1996 d’Ordenació del Comerç Minorista, recentment modificada per adaptar-la a la última Directiva Europea, que estableix que “Sempre que s’oferisquen articles amb reducció de preu, haurà de figurar amb claredat el preu anterior juntament amb el preu reduït (…). S’entendrà per preu anterior el menor que s’hagués aplicat en els trenta dies precedents”.

OCU denuncia al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que els comerços en línia analitzats calculen el descompte sobre la base del preu anterior que més els convinga (que podria ser fins i tot el preu recomanat, que a més poques vegades es va aplicar), no el més barat en els últims 30 dies, incomplint així la normativa vigent. L’Organització és urgent prendre mitjanes que acaben amb esta pràctica enganyosa i, arribat el cas, sancione exemplarment els comerços afectats.

L’estudi de preus també revela que cap dels més de 18.000 preus recollits el 20 de novembre era inferior al mínim assolit els 30 dies anteriors. És més, en un de cada tres casos el preu era superior, amb una pujada mitjana del 14%. O fins i tot més gran, com a les webs de Balay, Amazon, LG, Carrefour, MediaMarkt, El Corte Inglés i PC Components.

OCU recomana als consumidors desconfiar dels possibles descomptes, alhora que posa a la vostra disposició un Assessor de Preus per conèixer si el preu anunciat és realment barat. És més, mitjançant esta eina es pot accedir al comparador de preus per trobar el comerç amb el preu més econòmic per al producte que es busca.

Últimes notícies

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.

Els veïns de Gátova tornen a casa però hauran de quedar-se confinats

Els veïns de Gátova desallotjats per l’incendi de Segorbe poden tornar a les seues vivendes, però han de mantindre’s confinats i consumir només aigua embotellada. El foc de la Serra Calderona ha quedat estabilitzat després d’haver cremat 631,82 hectàrees.

El Rototom tanca a Benicàssim amb 169.000 assistents de quasi 100 països

El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat la seua 31a edició amb 169.000 assistents de quasi 100 països i una forta aposta social i mediambiental. El festival ha anunciat que tornarà a Benicàssim en agost de 2027.

Guido Rodríguez reclama ambició i unió després dels primers pitos a Mestalla

Guido Rodríguez, migcampista del València i nou capità, demana unió i ambició entre club, plantilla i afició després de l’empat sense gols davant el Celta a Mestalla, que ha deixat els primers pitos de la grada.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades en l’interior nord de València esta vesprada

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per pluges i tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes en l’interior nord de València, mentre es mantenen avisos per precipitacions intenses a trams del litoral de Castelló i València.

Buñol prepara una Tomatina més inclusiva amb un nou pla d’accessibilitat

Buñol ultima els preparatius de la 79a Tomatina, que es viurà dimecres amb aforament complet i un nou pla '+ ACCESSIBLE' per a garantir l’acompanyament i la participació de persones amb discapacitat.