Bombers de València critiquen que en la dana es van deixar inoperatius efectius ‘preparats i disponibles’

El SPPLB reclama el cessament del responsable de la Prefectura i convoca una concentració el pròxim 11 de desembre

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

El sindicat SPPLB ha reclamat «un canvi de direcció tècnica» del cos de Bombers de València davant de les «inadequades decisions adoptades en els servicis de major rellevància», com la recent dana. En este sentit, l’organització titlla de «deficient» la gestió realitzada i afirma que, «sabent que hi havia més de 100 bombers preparats i disponibles, van ser capaços de deixar-los inoperatius». «Estaven en la banqueta mentre l’emergència seguia desbordant els recursos disponibles en el terreny».

Així ho han manifestat integrants de l’organització sindica, que este dimecres ha oferit una roda de premsa per a mostrar la seua disconformitat amb l’actual Prefectura del Departament de Bombers.

Estos professionals han ressaltat que les crítiques «no tenen cap tint polític ni busquen assenyalar a cap partit en concret», al mateix temps que han reconegut «el gran esforç que està realitzant l’actual regidor de Bombers per a millorar les condicions del Servici i el suport que ha brindat en altres àrees». No obstant això, admeten, «no aconseguim comprendre el suport incondicional que manté cap a esta Prefectura malgrat les nombroses crítiques rebudes per part dels qui estan en primera línia, arriscant les seues vides pels altres».

Des del SPPLB han exposat alguns fets esdevinguts el dia de la riuada que han considerat «desconcertants». En primer lloc, s’han referit al Grup de Rescat Aquàtic. Assegura que aquest matí, al voltant de les 11:30, un integrant es va posar en contacte amb la Prefectura de Bombers per a advertir la conveniència de mobilitzar al grup especial. El mateix empleat va contactar novament a les 19:15, moment en què se li va comunicar que l’activació depenia d’una ordre de Cecopi.

«Si bé entenem que la Prefectura va estar treballant durant tot el dia, resulta incomprensible que no es prevera la necessitat d’activar al G.R.A. amb antelació, considerant les condicions meteorològiques i l’experiència prèvia en emergències similars», incidixen.

Agrega el sindicat que bussejadors de Bombers València van treballar en el rescat de persones durant les primeres hores en La Torre, però precisen que «els pocs components del GRA que van estar estes hores en la zona es van presentar al parc Central de manera voluntària, sense que se’ls haguera mobilitzat, fins i tot amb la reprimenda verbal d’algun comandament que se’ls va queixar per anar a ajudar».

En la mateixa línia, assenyalen que la Unitat Canina de Rescat –amb experiència en el terratrèmol de Turquia i en les inundacions de Líbia– «no va actuar fins a tres dies després (2 de novembre), malgrat estar disponibles amb els seus gossos des del mateix matí del dia 30 i haver-hi almenys un desaparegut confirmat a La Torre el dia 31 (més tard es confirmaria un segon desaparegut)».

«Si la Unitat Canina s’haguera mobilitzat en el temps adequat, s’hauria pogut realitzar un treball de recerca en les primeres hores, descartant zones al voltant de la Torre. Això hauria permès confirmar la localització de persones que, malgrat haver sigut arrossegades per les aigües, podrien haver sigut expulsades cap a una zona propera i quedar inconscients, com es va poder comprovar l’endemà en altres àrees afectades per la catàstrofe», recalquen.

També han al·ludit a la mobilització general d’efectius. «S’afirma que es van mobilitzar en les primeres hores de l’emergència a 63 bombers fora de servici a través de mitjans oficials, però la realitat és que la majoria d’este personal es va presentar per pròpia iniciativa i no perquè se li mobilitzava per part del Servici; de fet, en la informació que el dia 30 al matí es proporciona des de Bombers València al Cecopal és que s’havia realitzat un reforç de 16 bombers i 4 caps, tan sol 20 efectius», han desgranat.

De la mateixa manera, afigen, el dia 30 van faltar al servici bombers que es van veure involucrats en primera persona pels efectes de l’emergència en ser residents de les zones afectades davant de la impossibilitat d’acudir, «sense que per part de la Prefectura es realitzaren els reforços en el servici ordinari per a cobrir estes carències per complet».

«La veritat és que durant els primers dies no es van mobilitzar els recursos humans i tècnics dels quals es disposava, deixant a casa a desenes de bombers que estaven preparats per a actuar i desconcertats davant de la falta d’iniciativa de la Prefectura per a això. Estupor ens produïa veure a bombers de Granada, Màlaga, Madrid i altres poblacions de tota Espanya treballar de manera incessant en zones afectades mentre Bombers València no arrancava ni posava a la disposició de la ciutadania tots els seus recursos», han lamentat.

El sindicat recrimina a més la falta de mitjans, que va fer que durant l’emergència treballaren amb material «que no era específic per a este tipus d’intervencions, enfrontant-se a l’aigua i al fang que, en moltes ocasions, arribaven per sobre dels genolls, sense botes d’aigua ni l’equip necessari per a estes circumstàncies, a excepció de l’específic del disposat per a rescats en superfície, que gens té a veure amb les labors que s’han realitzat majoritàriament».

Per tot això, «davant de la falta de decisions professionals i adequades en serveis de rellevància tant per a la ciutadania com per als propis bombers, en nom del col·lectiu de Bombers València i atenent a la demanda plantejada per una gran quantitat dels seus membres», el SPPLB demana «un relleu en la Prefectura amb el cessament de l’actual responsable de la mateixa» i anuncia una concentració per a dimecres que ve 11 de desembre a les 11 hores enfront del Parc Central de Bombers.

Últimes notícies

Mor una xiqueta de 11 anys en caure un pilar sobre dos germans a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit este dijous a Alzira després que els caiguera al damunt un pilar duna vivenda a la zona del Motor de lAigua-Casella.

Mor una xiqueta de 11 anys en desplomar-se un pilar d’una vivenda a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit en desplomar-se un pilar d’una vivenda a la zona del Motor de l’Aigua-Casella, a Alzira, segons el CICU.

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.