Bombers de València critiquen que en la dana es van deixar inoperatius efectius ‘preparats i disponibles’

El SPPLB reclama el cessament del responsable de la Prefectura i convoca una concentració el pròxim 11 de desembre

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

El sindicat SPPLB ha reclamat “un canvi de direcció tècnica” del cos de Bombers de València davant de les “inadequades decisions adoptades en els servicis de major rellevància”, com la recent dana. En este sentit, l’organització titlla de “deficient” la gestió realitzada i afirma que, “sabent que hi havia més de 100 bombers preparats i disponibles, van ser capaços de deixar-los inoperatius”. “Estaven en la banqueta mentre l’emergència seguia desbordant els recursos disponibles en el terreny”.

Així ho han manifestat integrants de l’organització sindica, que este dimecres ha oferit una roda de premsa per a mostrar la seua disconformitat amb l’actual Prefectura del Departament de Bombers.

Estos professionals han ressaltat que les crítiques “no tenen cap tint polític ni busquen assenyalar a cap partit en concret”, al mateix temps que han reconegut “el gran esforç que està realitzant l’actual regidor de Bombers per a millorar les condicions del Servici i el suport que ha brindat en altres àrees”. No obstant això, admeten, “no aconseguim comprendre el suport incondicional que manté cap a esta Prefectura malgrat les nombroses crítiques rebudes per part dels qui estan en primera línia, arriscant les seues vides pels altres”.

Des del SPPLB han exposat alguns fets esdevinguts el dia de la riuada que han considerat “desconcertants”. En primer lloc, s’han referit al Grup de Rescat Aquàtic. Assegura que aquest matí, al voltant de les 11:30, un integrant es va posar en contacte amb la Prefectura de Bombers per a advertir la conveniència de mobilitzar al grup especial. El mateix empleat va contactar novament a les 19:15, moment en què se li va comunicar que l’activació depenia d’una ordre de Cecopi.

“Si bé entenem que la Prefectura va estar treballant durant tot el dia, resulta incomprensible que no es prevera la necessitat d’activar al G.R.A. amb antelació, considerant les condicions meteorològiques i l’experiència prèvia en emergències similars”, incidixen.

Agrega el sindicat que bussejadors de Bombers València van treballar en el rescat de persones durant les primeres hores en La Torre, però precisen que “els pocs components del GRA que van estar estes hores en la zona es van presentar al parc Central de manera voluntària, sense que se’ls haguera mobilitzat, fins i tot amb la reprimenda verbal d’algun comandament que se’ls va queixar per anar a ajudar”.

En la mateixa línia, assenyalen que la Unitat Canina de Rescat –amb experiència en el terratrèmol de Turquia i en les inundacions de Líbia– “no va actuar fins a tres dies després (2 de novembre), malgrat estar disponibles amb els seus gossos des del mateix matí del dia 30 i haver-hi almenys un desaparegut confirmat a La Torre el dia 31 (més tard es confirmaria un segon desaparegut)”.

“Si la Unitat Canina s’haguera mobilitzat en el temps adequat, s’hauria pogut realitzar un treball de recerca en les primeres hores, descartant zones al voltant de la Torre. Això hauria permès confirmar la localització de persones que, malgrat haver sigut arrossegades per les aigües, podrien haver sigut expulsades cap a una zona propera i quedar inconscients, com es va poder comprovar l’endemà en altres àrees afectades per la catàstrofe”, recalquen.

També han al·ludit a la mobilització general d’efectius. “S’afirma que es van mobilitzar en les primeres hores de l’emergència a 63 bombers fora de servici a través de mitjans oficials, però la realitat és que la majoria d’este personal es va presentar per pròpia iniciativa i no perquè se li mobilitzava per part del Servici; de fet, en la informació que el dia 30 al matí es proporciona des de Bombers València al Cecopal és que s’havia realitzat un reforç de 16 bombers i 4 caps, tan sol 20 efectius”, han desgranat.

De la mateixa manera, afigen, el dia 30 van faltar al servici bombers que es van veure involucrats en primera persona pels efectes de l’emergència en ser residents de les zones afectades davant de la impossibilitat d’acudir, “sense que per part de la Prefectura es realitzaren els reforços en el servici ordinari per a cobrir estes carències per complet”.

“La veritat és que durant els primers dies no es van mobilitzar els recursos humans i tècnics dels quals es disposava, deixant a casa a desenes de bombers que estaven preparats per a actuar i desconcertats davant de la falta d’iniciativa de la Prefectura per a això. Estupor ens produïa veure a bombers de Granada, Màlaga, Madrid i altres poblacions de tota Espanya treballar de manera incessant en zones afectades mentre Bombers València no arrancava ni posava a la disposició de la ciutadania tots els seus recursos”, han lamentat.

El sindicat recrimina a més la falta de mitjans, que va fer que durant l’emergència treballaren amb material “que no era específic per a este tipus d’intervencions, enfrontant-se a l’aigua i al fang que, en moltes ocasions, arribaven per sobre dels genolls, sense botes d’aigua ni l’equip necessari per a estes circumstàncies, a excepció de l’específic del disposat per a rescats en superfície, que gens té a veure amb les labors que s’han realitzat majoritàriament”.

Per tot això, “davant de la falta de decisions professionals i adequades en serveis de rellevància tant per a la ciutadania com per als propis bombers, en nom del col·lectiu de Bombers València i atenent a la demanda plantejada per una gran quantitat dels seus membres”, el SPPLB demana “un relleu en la Prefectura amb el cessament de l’actual responsable de la mateixa” i anuncia una concentració per a dimecres que ve 11 de desembre a les 11 hores enfront del Parc Central de Bombers.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les denunciants

El PSOE ha expulsat a l'alcalde d'Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les dones que el van denunciar per assetjament sexual, en considerar-les una revictimització. La decisió arriba després de la seua suspensió de militància al desembre i un expedient obert al febrer.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, després dels seus atacs a les denunciants d’assetjament sexual

El PSOE ha expulsat a Toni González, alcalde d'Almussafes, per declaracions contra les dones que li van denunciar per assetjament, qualificades de 'revictimación'. Al desembre va ser suspés i el 25 de febrer va afrontar un expedient per 'amenaça vetlada', 'menyspreu' i deslleialtat.

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.