Catalá repta a Martínez-Almeida a disparar una mascletà a València

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha plantejat este dimecres al primer edil de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, la possibilitat que done inici a una mascletà estrenyent el botó del sistema amb el qual els pirotècnics arranquen l’espectacle.

Catalá ha assenyalat que a Martínez-Almedia és el que li queda després d’haver-se atrevit a veure a València algunes macletaes i d’haver tirat un petard durant una visita a esta ciutat en Falles.

«Ja li he dit a l’alcalde que després d’atrevir-se a venir –a València– a una mascletà en diverses ocasions, fins i tot a tirar un petard, la qual cosa li toca ara és baixar-se amb el pirotècnic i ajudar-li a donar-li al botó», ha exposat.

La primera edil s’ha pronunciat d’esta manera en declaracions als mitjans de comunicació després de participar en un esmorzar informatiu de Nova Economia Fórum a Madrid, preguntada per si deixa la porta oberta al fet que es repetisca en esta ciutat una mascletà com la qual es va disparar el passat any.

«Bé, jo el que cree és que Madrid i València compartim moltes més coses i anem a fer moltes coses», ha respost María José Catalá, que ha esmentat els vincles culturals i en altres àmbits com el de les infraestructures entre les dues ciutats.

Catalá ha considerat «súper important posicionar i reivindicar que la relació Madrid-València està funcionant a tots els nivells: cultural, d’infraestructures i mediambiental» i ha parlat després de la mascletà, de la qual ha dit que forma part d’una «col·laboració cultural» entre la capital espanyola i la valenciana, que també s’obri «a altres ciutats», després del que no ha descartat portar una mascletà a altres destinacions. «No els sorprenga a vostès que hi haja una altra mascletà en una altra ciutat espanyola», ha afirmat.

No obstant això, l’alcaldessa ha assegurat que «amb Madrid, que ha sigut la primera», «sempre» es tindrà «una connexió molt sòlida». En este punt, ha anunciat que ja ha dit a l’alcalde que «després d’atrevir-se» a presenciar-la en diverses ocasions i de tirar un petard, «la qual cosa li toca ara» és estrènyer el botó d’arrencada d’este tipus d’espectacles pirotècnics.

«CÀRREC DE FALLER MAJOR»

Des de l’oposició a l’Ajuntament de València, l’edil de Compromís Pere Fuset ha considerat que «Catalá sembla que estiga a sol dos entrepans de calamars d’oferir-li a Almeida el càrrec de Faller Major».

«Després d’haver usat la festa per a celebrar les victòries del PP ara li ha oferit a l’alcalde de Madrid» ser ell qui dispare una mascletà, ha criticat Fuset en un comunicat després de conèixer les paraules de la primera edil.

El representant de Compromís ha indicat que «l’alcaldessa de València hauria de recordar que des del 2016 les Falles són Patrimoni de la Humanitat» i «no del PP». Així, l’ha instat a «començar a moure fitxa per a salvaguardar els seus elements fonamentals en risc, com els artistes fallers, per davant de l’ús polític constant d’una festa valenciana, plural i diversa».

«EXPLICIT SILENCI»

D’altra banda, Pere Fuset ha al·ludit a la resposta que des de l’executiu que presidix María José Catalá s’ha donat a la pregunta que va presentar al ple sobre la promoció de la pirotècnia i les Falles a Madrid i la mascletà oferida en esta ciutat i ha criticat que l’executiu haja «evitat respondre sobre si pensa repetir» este tret a la capital valenciana.

«Amb este explícit silenci, es demostra que este polèmic tret, lluny de ser un acte de promoció pirotècnica, no era més que una forma de celebració partidista dels resultats polítics del PP fruit d’una aposta electoral entre ells», ha apuntat en al·lusió a Catalá i Martínez-Almeida.

L’edil de Compromís ha afegit que «és evident que el suposat conveni» entre ambdues ciutats «no era més que una simple excusa incomplerta». «No hem vist cap promoció a Madrid de festes com la Gran Fira de Juliol, de la qual Madrid només haurà escoltat parlar per episodis com la suspensió de concerts o el ‘Nòvio de la Mort’, ni uns altres com la Setmana Santa Marinera, que es van incloure en el conveni de col·laboració», ha agregat.

Últimes notícies

Axel Werner renova amb l’Elx fins a 2028 i se’n va cedit a Rosario Central

El porter argentí Axel Werner ha renovat amb l’Elx fins a juny de 2028 i jugarà cedit la pròxima temporada en Rosario Central, on ja ha militat anteriorment.

Mor un home ofegat al riu Xúquer mentre es banyava a Sumacàrcer

Els Bombers del Consorci Provincial de València han localitzat sense vida un home que havia desaparegut mentre es banyava al riu Xúquer, al terme de Sumacàrcer. La víctima és el segon mort en pocs dies en este municipi mentre es banyava al mateix riu.

Localitzen sense vida l’home de 66 anys amb demència desaparegut a Aldaia

Els Bombers del Consorci Provincial de València han trobat mort l’home de 66 anys amb demència que havia desaparegut divendres a Aldaia, després d’un ampli dispositiu de recerca en zones agrícoles.

Pols en suspensió i nits molt càlides a València per l’oratge de nord-est

El vent de nord-est ha deixat este diumenge mínimes molt altes a la Marina Baixa, núvols baixos a València i nord d’Alacant i menys visibilitat per pols en suspensió. Este dilluns hi haurà avís groc a l’interior de València per màximes de fins a 38 graus.

El foc de Lucena del Cid queda controlat i la Generalitat activa mitjans a Cabanes

L’incendi forestal declarat divendres a Lucena del Cid (Castelló) ha quedat controlat i en Fase 3 del PEIF, mentres Emergències ha mobilitzat mitjans aeris i terrestres per un altre foc de vegetació a Cabanes.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres molt semblants a les de 2025

L’Operació Pas de l’Estret ha registrat 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny, amb un lleuger descens respecte a les mateixes dates de 2025 però amb una fluïdesa general en ports i frontera.

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.